جرم خالکوبی، آیا خالکوبی در ایران جرم است؟

جرم خالکوبی

یکی از مسائلی که از گذشته‌های دور در کشور ما رواج داشته، خالکوبی است. خالکوبی سابقه بسیار گسترده‌ای در جوامع بشری دارد. بعضی از مردم در گذشته بر روی بدن خود، نقش‌ها، حروف یا عباراتی را خالکوبی می‌کردند. این موضوع به ‌عنوان رسم یا آیین در بین مردم بعضی از مناطق رواج داشته ‌است. امروزه خالکوبی به شکل گسترده‌ای در بین مردم به‌ خصوص جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود. هر کدام از اشخاص علاقه‌مند به خالکوبی برای این اقدام دلایلی دارند. بعضی از مردم با خالکوبی حروف، اعداد و نشانه‌ها، قصد دارند موضوعی را اعلام کنند. در شرایطی که افراد خالکوبی نقوشی مخالف دین و قانون را روی بدن خود انجام دهند، ممکن است به ‌عنوان متهم جرم خالکوبی تحت تعقیب قرار بگیرند.

موضوعی که باید آن را بیان کنیم این است که خالکوبی به‌ خودی‌ خود، جرم نیست. یعنی افراد می‌توانند هر طرح، نقش یا نوشته‌ای را روی بدن خود، خالکوبی کنند. به عنوان مثال اگر شخصی به جهت علاقه خود به مادرش، نام او را روی بدنش خالکوبی کند، این مورد جرم نیست. همچنین اگر افراد شعر یا جمله‌ای که آن را باور دارند را خالکوبی کنند نیز اقدام آن‌ها جرم محسوب نمی‌شود.

جرم خالکوبی در هیچ ماده‌ای به ‌طور مستقیم مطرح نشده ‌است. تنها در صورتی ‌که نقوش خالکوبی سبب جریحه‌دار شدن عفت عمومی شود، ممکن است متهم به دلیل ارتکاب جرم خالکوبی قابل مجازات باشد.

بررسی اهداف مردم از خالکوبی از گذشته تا کنون

در گذشته تعدادی از افراد به دلیل آداب‌ و رسوم منطقه‌ خود، خالکوبی‌هایی روی بدنشان انجام می‌دادند. حتی این اقدام توسط والدین یا افرادی که در این مورد تخصص داشتند، بر روی بدن کودکان انجام می‌گرفت. یعنی انجام خالکوبی‌ روی بدن کودکان به ‌جهت دفع طلسم یا چشم زخم و مواردی مانند آن رایج بوده است. تعدادی از مردم بر این باور بوده‌اند که با خالکوبی طرح‌های خاص، دیگر چشم‌ زخم و طلسم‌ روی کودک اثرگذار نخواهد بود.

البته شیوه و هدف خالکوبی در گذشته با امروز تفاوت‌های بسیاری دارد.

امروزه بعضی از افراد با هدف بیان موضوعی خاص، برای زیبایی یا اهداف دیگر خالکوبی می‌کنند. بعضی از افراد برای اعلام دیدگاه یا عقاید خود، خالکوبی را روی بدنشان انجام می‌دهند.

به‌ عنوان مثال، تصور کنید تعدادی از نوجوانان با گرایش به یک فرقه‌ شیطان‌ پرستی، نمادی را به ‌عنوان اعلام این اعتقاد روی بدن خود خالکوبی می‌کنند. آن‌ها قصد دارند با این اقدام به دیگران اعلام کنند که پیرو این فرقه هستند. این موضوع به ‌عنوان یکی از جلوه‌های خالکوبی محسوب می‌شود.

همچنین در شرایطی ممکن است اعضای یک تیم هنری، نماد تیم یا شعار آن را بر روی بدن خود، خالکوبی کنند. به عنوان مثال، یک گروه موسیقی برای اعلام اتحاد یا معرفی این اقدام را انجام می‌دهند. آن‌ها نام گروه را روی دست خود خالکوبی می‌کنند تا به این وسیله تعلق خود را به گروه نشان دهند.

جرم خالکوبی هنرمندان و ورزشکاران

در شرایطی ممکن است یک هنرمند یا ورزشکار، شعار، نماد یا عددی را روی بدن خود خالکوبی کند یا یک موضوع خاص را به عنوان علامت مخصوص به خودش مطرح کرده باشد. بعضی از طرفداران او به تبعیت از فرد محبوبشان، این خالکوبی را روی بدن خود انجام می‌دهند.

به ‌عنوان مثال، اگر شخص مشهوری، شعار، نماد یا عددی را به مردم معرفی کند، ممکن است طرفداران او این موارد را روی بدن خود خالکوبی کنند تا حمایت خود را از فرد محبوب‌شان نشان دهند.

بعضی از افراد با طرح‌های هنری روی بدن خود، اهداف زیبایی‌ شناسی یا صلح‌ طلبانه را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، فردی که دوستدار و حامی حیوانات و محیط زیست است، با یک خالکوبی ویژه روی دست خود، این موضوع را نشان می‌دهد.

با وجود تمام مسائل و اهدافی که در خصوص خالکوبی بیان کردیم، هنوز هم خالکوبی به ‌طور عام در فرهنگ ما موضوعی کاملا پذیرفته‌ شده نیست.

در واقع این اقدام همواره مخالفانی دارد و همچنان افرادی هستند که این اقدام را مورد پسند نمی‌دانند. مخالفان معتقد هستند خالکوبی اقدامی مذموم و ضد ارزش محسوب می‌شود.

آیا خالکوبی در ایران جرم است؟

مطابق حقوق کشور ما هر اقدامی که در قانون جرم‌انگاری نشده باشد، دارای مجازات نیست و جرم محسوب نمی‌شود. در هیچ ماده‌ای از مواد قوانین ما جرم خالکوبی مطرح نشده است. یعنی مطابق قوانین ما خالکوبی جرم نیست. ما نمی‌توانیم افراد را به دلیل جرم خالکوبی مجازات کنیم. با این‌ حال فقط در یک حالت احتمال مجازات افرادی که روی بدنشان خالکوبی دارند، وجود خواهد داشت.

در شرایطی که شخصی یک تصویر یا عبارت ناپسند که سبب جریحه‌دار شدن عفت عمومی شود را خالکوبی کند، ممکن است مجازات شود. البته این موضوع نیز در مواقعی جرم محسوب می‌شود که خالکوبی در قسمت‌هایی از بدن انجام ‌شده باشد که قابل رؤیت است.

یعنی اگر شخصی در قسمتی از بدن خود، نماد یا عبارتی حتی مذموم و ناپسند را خالکوبی کند ولی این قسمت قابل رویت نباشد، قابل مجازات نیست.

چنانچه شخصی خالکوبی غیر اخلاقی و مستهجنی را روی بدن خود انجام دهد و این نقش قابل رویت باشد، احتمال دارد که مجازات شود. البته اگر قاضی این مورد را اقدامی تشخیص دهد که سبب جریحه‌دار شدن عفت عمومی بوده است، احتمال مجازات این فرد وجود دارد. در غیر این صورت مجازات مرتکب به دلیل جرم خالکوبی امکان‌پذیر نیست زیرا این موضوع جرم محسوب نمی‌شود.

جرم خالکوبی در سربازی

خالکوبی سربازان یکی از مسائل مهم و قابل‌ توجه در این زمینه محسوب می‌شود. در شرایطی که شخصی قصد رفتن به سربازی را داشته باشد، باید از نظر سلامت روحی و جسمی مورد تایید قرار بگیرد. سربازی که خالکوبی‌هایی ناپسند و ضد ارزش روی بدن خود دارد، ممکن است برای معاینه سلامت روحی معرفی شود. با این‌ حال خالکوبی سبب معافیت سربازان نخواهد شد. یعنی اگر سربازی روی بدن خود خالکوبی داشته باشد ولی سلامت روحی او تأیید شود، معاف نخواهد شد.

اگر افرادی جوانان را فریب دهند و آن‌ها را تشویق کنند که به قصد معافیت از سربازی خالکوبی کنند، این موضوع صحت ندارد. جرم خالکوبی در سربازی نیز مانند سایر موارد مربوط به خالکوبی، دارای مجازات نیست.

مجازات جرم خالکوبی چیست؟

ما در فقه قاعده‌ای با عنوان «قبح عقاب بلابیان» داریم. مطابق این قاعده تا زمانی ‌که فعلی به‌ عنوان عمل مجرمانه مطرح نشده است، ما اجازه مجازات افراد را نداریم. خالکوبی در ایران مطابق این قاعده قابل مجازات نیست. در واقع مطابق قوانین ما جرم خالکوبی در ایران مطرح نشده است. پس افرادی که خالکوبی می‌کنند به دلیل این کار مجازات نمی‌شوند. صرفا در یک حالت احتمال مجازات وجود دارد که البته این موضوع به ‌طور مستقیم در قانون مطرح نشده است.

مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) چنانچه افراد مرتکب عملی شوند که نفس آن دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. با توجه به مواردی که بیان شد، افراد به جهت جرم خالکوبی به ‌عنوان مجرم شناخته نمی‌شود.

خدمات حقوقی احتراما

اگر در مورد خالکوبی و مسائل حقوقی مربوط به آن سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید درخواست خود را در وب سایت احتراما ثبت کنید. کارشناسان ما با شما در ارتباط خواهند بود.

همچنین اگر پرونده‌ای در دادگاه دارید، توصیه می‌کنیم برای بیان توضیحات خود، لایحه‌ای به دادگاه تقدیم کنید. تنظیم لایحه باید توسط افرادی انجام شود که دانش حقوقی دارند. شما می‌توانید این اقدام را به کارشناسان ما بسپارید.

چنانچه در خصوص این متن، سوالی دارید، لطفا آن را در قسمت ثبت سوال بپرسید. کارشناس مربوطه، در اولین فرصت پاسخ مناسب را بیان خواهد کرد.

ثبت نظر یا سوال