مهمترین نکات نوشتن لایحه دفاعیه مطالبه چک ؛ لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک از سوی خوانده یا خواهان

لایحه دفاعیه مطالبه چک

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک ، لایحه‌ای است که شما می‌توانید برای مطالبه وجه چک به دادگاه تقدیم کنید. با تصویب قانون جدید صدور چک، راه‌های سریع‌تری مانند صدور اجراییه از طریق دادگاه و اداره ثبت اسناد ، برای دریافت وجه چک پیش‌بینی‌ شده است. در صورتی ‌که مطالبه چک از طریق دادگاه پیگیری شود، برای صدور رای عادلانه، خواهان و خوانده می‌توانند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه در خصوص مطالبه وجه چک ، توضیحات یا دفاعیات خود را بیان کنند.

دارنده چک در مقام خواهان، نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک از سوی خواهان را به دادگاه ارائه می‌دهد. خوانده یا همان صادرکننده چک، با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک از سوی خوانده و بیان دفاعیات خود، در تلاش است که دادگاه قاضی را قانع کند تا به نفع او حکم دهد.

اگر چک مشروط یا برای ضامن شدن یا برای مواردی مانند آن صادر نشده باشد، دارنده چک می‌تواند از طریق دادگاه جزایی، این‌ موضوع را پیگیری کند. همچنین اگر از مدت ‌زمان عدم تادیه چک یا صدور گواهی عدم پرداخت، بیش ‌از ۶ ماه نگذشته باشد، این‌ موضوع در دادگاه جزایی قابل پیگیری است. قاضی دادگاه با توجه به متن نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک و بر اساس علم خود، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. این لایحه، زیر مجموعه‌ای از لایحه چک و یکی از انواع لایحه دفاعیه چک خواهد بود.

روش‌های مطالبه وجه چک و شرایط لایحه دفاعیه مطالبه چک در هر روش

در ادامه این مطلب به انواع روش‌های مطالبه وجه چک می‌پردازیم و درباره هر کدام توضیح خواهیم داد:

اقدام از طریق بانک بدون نیاز به لایحه دفاعیه مطالبه چک

بر اساس قانون، شخصی که چکی صادر می‌کند، موظف است در تاریخ مندرج بر روی چک، مبلغی معادل مبلغ چک را در حساب خود داشته باشد. ممکن است شما به‌ عنوان دارنده چک، در زمان سررسید چک به بانک مراجعه کنید و متوجه شوید که موجودی حساب طرف مقابل برای تادیه چک کافی نیست. در این حالت، می‌توانید از بانک، صدور گواهی عدم پرداخت را تقاضا کنید. در گواهی عدم پرداخت، مشخصات چک و مبلغ آن نوشته می‌شود. پس از آن، شما می‌توانید این گواهی را به دادگاه ارائه دهید. دادگاه با توجه به گواهینامه، اجراییه را صادر می‌کند. با صدور اجراییه، حساب‌های متعلق به صادرکننده چک به مدت ۲۴ ساعت مسدود می‌شود تا مبلغی معادل مبلغ مندرج در چک به شما پرداخت شود.

مطالبه از طریق اداره ثبت و اهمیت لایحه دفاعیه مطالبه چک در این روش

راه دیگری که شما می‌توانید به وسیله آن مبلغ چک را مطالبه کنید، مراجعه به اداره ثبت است. در این حالت، اداره ثبت با صدور اجراییه، اموال متعلق به صادر کننده چک را توقیف می‌کند. سپس یک نسخه از اجراییه را برای صادر کننده ارسال و به او 10 روز فرصت می‌دهد تا مالی را معرفی کند یا مبلغ چک را تادیه کند. در غیر این صورت، این اداره با فروش اموالی که متوقف ‌شده است، مبلغ چک را به شما پرداخت می‌کند.

در دو حالتی که بیان شد نیازی به تقدیم نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک و طی کردن تشریفات دادرسی نیست. اگر قصد دارید از طریق دادگاه برای دریافت مبلغ چک اقدام کنید، می‌توانید خسارتی که وارد شده است را نیز مطالبه کنید. یعنی اگر با پرداخت نشدن چک به شما ضرر و زیانی وارد شده ‌است، می‌توانید با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک به دادگاه ، این مبلغ را مطالبه کنید. دادگاه با بررسی شرایط پرونده و بر اساس محتوای نمونه لایحه دفاعیه در خصوص مطالبه وجه چک رأی مناسب را صادر می‌کند.

موارد ارائه و استفاده از نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک

دعوای مربوط به مطالبه وجه چک، یکی از دعاوی مهم در دادگاه‌ها محسوب می‌شود. مشکلات اقتصادی، نوسانات بازار و افزایش قیمت ارز از عواملی هستند که موجب تاخیر تادیه مبلغ چک می‌شوند زیرا این موارد موجب ورود خسارت به تجار و تاخیر تادیه دیون آن‌ها خواهند شد. تعداد زیادی از افراد به علت این عوامل و موارد مانند آن، نمی‌توانند در زمان معین مبلغ چک را تادیه کنند. در این حالت دارنده چک، از طریق راه‌هایی که در قانون پیش‌بینی‌ شده است، برای دریافت مبلغ آن اقدام می‌کند.

تاجری را در نظر بگیرید که برای خرید اجناس مغازه خود، چکی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان صادر می‌کند. این شخص با ثبت مشخصات خود و دارنده چک در سامانه مربوطه، تادیه مبلغ مورد نظر را ۲ ماه بعد از صدور چک تعیین می‌کند. دارنده چک در تاریخ مقرر به بانک مراجعه خواهد کرد و بانک به او اعلام می‌کند که موجودی صاحب حساب ۳۰۰ میلیون تومان است. در این حالت، دارنده می‌تواند این مبلغ را دریافت کند و نسبت ‌به مابقی آن، از بانک گواهی عدم پرداخت بخواهد. دارنده چک باید این گواهی را به دادگاه ببرد و مابقی مبلغ چک را از طریق صدور اجراییه درخواست ‌کند.

در شرایطی که دارنده چک، با طرح دعوا علیه صادر کننده آن، دریافت مبلغ چک را از طریق دادگاه پیگیری کند، لازم است که نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک از سوی خواهان را ارائه دهد. قاضی با توجه به مدارکی که ارائه ‌شده است و بر اساس متن نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک، رأی مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک

زمانی ‌که نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک را به دادگاه تقدیم می‌کنید، بهتر است که ضمن تقدیم آن، مدارک و دلایل محکمه ‌پسندی به دادگاه ارائه دهید. گواهی‌نامه عدم پرداخت که توسط بانک صادر شده است را به دادگاه ببرید. همچنین مدارک شناسایی خود را به ‌همراه داشته باشید.

در صورتی ‌که به ‌عنوان دارنده چک، نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه چک از سوی خوانده را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که مدارک خود را به‌ دادگاه ارائه دهید. اگر مدعی هستید که مبلغ چک را به صورت توافقی به ‌طرف مقابل پرداخت کرده‌اید، می‌توانید با معرفی شاهد یا ارائه رسید پرداخت یا فیش واریز، این‌ موضوع را اثبات کنید. در صورتی ‌که طرف مقابل نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک را به دادگاه جزایی تقدیم کرده‌ است، می‌توانید با ارائه مدارکی مانند مشروط بودن یا به عنوان ضامن بودن چک، ثابت کنید که این موضوع در صلاحیت دادگاه جزایی نیست.

چگونه این لایحه را بنویسیم؟

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا مشخصات خود را به همراه مشخصات چک و صادر کننده آن بنویسید. پس ‌از آن، توضیحات خود را در رابطه با موضوع دعوا به صورت مختصر و بدون ابهام بیان کنید. تا حد ممکن از طولانی شدن محتوای نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک خودداری کنید زیرا این موضوع موجب اتلاف زمان دادگاه می‌شود. شما می‌توانید توضیحات خود را به ‌صورت پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بیشتر نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک می‌شود. به دلیل اینکه قاضی دادگاه، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک است، توصیه می‌شود که توضیحات خود را به زبان قانون بنویسید. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه مطالبه چک تقاضای اصلی خود، مبنی‌ بر مطالبه وجه چک و جبران خساراتی که وارد شده است را بیان کنید. قاضی با بررسی دلایل و با توجه به محتوای لايحه دفاعيه در مطالبه چك ، رأی مناسب را صادر می‌کند.

ماده ۱۱ قانون صدور چک

بر اساس این ماده، بدون اقدام دارنده چک، دعاوی مربوط به چک قابل ‌تعقیب نیستند. در صورتی ‌که دارنده چک تا ۶ ماه بعد از تاریخ صدور چک یا ۶ ماه بعد از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، در دادگاه جزایی اقدام نکند، دیگر نمی‌تواند تقاضای خود را در این دادگاه مطرح کند. مطابق این ماده، دارنده چک شخصی است که اولین‌ بار چک را به بانک ارائه می‌دهد.

از لایحه اختصاصی استفاده کنید!

لایحه اختصاصی، لایحه‌ای است که توسط مشاوران یا وکلای پایه یک دادگستری و صرفا برای موضوع مورد نظر شما تنظیم و نوشته شده باشد. شخصی که مسئولیت نوشتن این لایحه را به عهده می‌گیرد، ابتدا باید نسبت به تمام قوانین و قواعد مربوط به چک و همچنین قوانین و تشریفات ارائه لایحه به دادگاه، آگاهی داشته باشد و در ادامه، با توجه به اطلاعات و تجاربی که در این زمینه دارد، سعی کند که تمام اسناد، مدارک و شواهد مورد نیاز شما را در متن لایحه بیان کند تا ارائه آن لایحه در دادگاه مفید واقع شود. در این شرایط، احتمال زیادی وجود دارد که رای قاضی همسو با منافع شما باشد.

بنابراین، می‌توانیم اینطور بگوییم که تهیه و نوشتن یک لایحه کاربردی، اقدامی مفید در راستای رسیدگی به پرونده و دعوی مورد نظر شما در دادگاه است. برای این منظور، استفاده از خدماتی که به سرعت بتواند نیاز شما را برطرف کند، اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. تیم احتراما در این راستا و با هدف ارائه خدمات رسانی آسان و سریع، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم لایحه را ارائه می‌دهد. برای استفاده از این خدمات، کافی است که روی لینک بزنید و با ورود به صفحه ثبت درخواست، درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

تنظیم لایحه چک از طرف شاکیتنظیم لایحه چک از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال