لایحه دفاعیه چک ؛ بررسی مصادیق دعاوی چک و کاربرد این لایحه

لایحه دفاعیه چک

نمونه لایحه دفاعیه چک توسط طرفین دعوای چک، به دادگاه تقدیم می‌شود. چک سند عادی است که در معاملات تجاری نقش گسترده‌ای را ایفا می‌کند. در بین تجار چک کاربرد زیادی دارد. در سال‌های اخیر به ‌علت استفاده‌های غیرتجاری، چک از کاربرد اصلی و اولیه خود، فاصله گرفته‌ است. بسیاری از افراد از چک به‌ عنوان سندی برای حسن انجام کار یا انجام تعهد استفاده می‌کنند. با تصویب قانون جدید چک ، صدور چک نظم بیشتری به خود گرفت. به ‌این ‌ترتیب صدور هر چکی باید در سامانه مربوط به این‌ موضوع ثبت شود. بر خلاف گذشته چک حامل صادر نمی‌شود و حتما باید نام صادرکننده و نام دارنده چک ثبت شود. این‌ موضوع تا حد زیادی از جرایم مربوط به چک، مانند کلاهبرداری، سرقت و مواردی مانند آن پیشگیری کرده ‌است.

زمانی ‌که شخصی چکی صادر می‌کند، باید در تاریخ مندرج بر روی چک، مبلغی معادل آنچه در چک ذکر شده را در حساب خود داشته باشد. در غیر این صورت دارنده چک می‌تواند از طریق درخواست صدور اجراییه از دادگاه یا طرح دعوا، برای دریافت مبلغ چک اقدام کند. وقتی دارنده چک از طریق دادگاه طرح دعوا می‌کند، و با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه چک و ارائه مدارک مناسب تلاش می‌کند، محق بودن خود را ثابت کند. در مقابل، صادرکننده چک نیز برای بیان دفاعیات خود، نمونه لایحه دفاعیه برای چک را به دادگاه تقدیم می‌کند. قاضی بعد از بررسی مدارک و دلایلی که ارائه‌ شده است و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه در مورد چک رأی مناسب را صادر می‌کند. این لایحه یکی از انواع لایحه در خصوص چک است.

مصادیق دعاوی مربوط به چک در لایحه دفاعیه چک

فرض کنید شخصی در هنگام خرید کالایی، چکی به مبلغ 400 میلیون تومان صادر می‌کند. طرف مقابل در زمان سررسید تاریخ چک، به بانک مراجعه می‌کند تا مبلغ آن را دریافت کند. در این حالت دارنده چک متوجه می‌شود که صادرکننده، تمام مبلغ حساب خود را برداشته است. دارنده چک به دادگاه مراجعه می‌کند و نمونه لایحه دفاعیه چک را علیه مرتکب تنظیم می‌کند. البته به‌ موجب قانون چک، این شخص می‌تواند درخواست صدور اجرائیه دهد و تمام حساب‌های این شخص را مسدود کند. در این حالت مبلغ چک از سایر حساب‌های او کسر خواهد شد.

اگر دارنده چک، قصد داشته باشد علاوه ‌بر دریافت مبلغ چک، خسارت تاخیر پرداخت آن را نیز دریافت کند، باید از طریق دادگاه اقدام کند. برای این کار لازم است که لایحه دفاعیه چک خواهان را به ‌همراه مدارک و دلایل مناسب به دادگاه تقدیم کند. دادگاه با توجه به متن لایحه دفاعی برای چک و پس ‌از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است، رأی مناسب را صادر می‌کند.

با یک مثال مصادیق دعاوی مربوط به لایحه دفاعیه چک را بررسی می‌کنیم:

فرض کنید شخصی چکی را به مبلغ 200 میلیون تومان صادر می‌کند. دارنده به بانک مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که مبلغ مورد نظر در حساب صادرکننده وجود ندارد. دارنده به علت آشنایی، با صادرکننده چک تماس می‌گیرد و با هم توافق می‌کنند که سه ماه به او مهلت دهد تا طرف مقابل بدهی خود را به او بپردازد. صادرکننده چک در مهلت سه‌ ماهه نیز بدهی خود را پرداخت نمی‌کند. در این حالت، دارنده چک، علیه او در دادگاه طرح دعوا می‌کند. سپس با تقدیم لایحه دفاعیه چک ، خواهان از قاضی تقاضا می‌کند که طرف مقابل را به پرداخت مبلغ چک و خسارات تاخیر آن محکوم کند. در صورتی‌ که دادگاه صحت اظهارات دارنده چک را احراز کند، ممکن است صادرکننده را به حبس و پرداخت این مبالغ محکوم کند.

با توجه به شرایط هر پرونده، شما می‌توانید از لوایحی مانند لایحه خیانت در امانت چک ، لایحه دفاعیه چک جعلی و لایحه ابطال چک نیز استفاده کنید. درباره هر کدام از این لوایح، در مقاله‌های مجزا توضیحات کاملی را ارائه داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله‌ها را نیز مطالعه کنید.

چه زمانی می‌توانیم نمونه لایحه دفاعیه چک ارائه دهیم؟

چک یکی از اوراق تجاری و رایج‌ترین ابزار پرداخت در بین تجار است. امروزه یکی از مشکلات اقتصادی جامعه و چالش‌های اساسی در مورد چک و دعاوی مربوط به آن است. استفاده از چک، نقش گسترده‌ای در معاملات تجاری مردم و به‌ خصوص تجار دارد. دعاوی و چالش‌های مربوط به چک نیز در جامعه افزایش داشته ‌است. این موضوع به علت عدم آشنایی مردم با قوانین مربوط به چک است. زمانی که شخصی دعوای چک را در دادگاه مطرح می‌کند، برای بیان توضیحات خود، نمونه لایحه دفاعیه چک را تنظیم و تقدیم خواهد کرد. در واقع کاربرد نمونه لایحه دفاعیه برای چک در جایی است که موضوع دعوای مطرح شده در دادگاه، چک باشد. در این حالت طرفین دعوا با تقدیم لایحه دفاعی در مورد چک و بیان توضیحات کامل تلاش می‌کنند حق خود را از طریق دادگاه ثابت کنند.

فرض کنید شخصی چکی را به ‌منظور حسن انجام کار به دیگری می‌دهد. در این حالت فردی که چک به او سپرده شده‌ است، با مراجعه به دادگاه علیه صادرکننده چک طرح دعوا می‌کند. پس‌ از آن با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه چک و ارائه دلایل و مدارک مناسب، از دادگاه تقاضا می‌کند که طرف مقابل را علاوه ‌بر الزام به پرداخت مبلغ چک، به تادیه خسارات وارده نیز ملزم کند. در این شرایط صادرکننده چک با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه برای چک و ارائه دلایلی مانند معرفی شهود یا ارائه مدارکی مانند قرارداد یا تعهدنامه، تلاش می‌کند ثابت کند که این چک را برای حسن انجام کار به دارنده چک داده‌ است. قاضی پس از بررسی مدارکی که از طرفین دعوا در این مورد ارائه شده است، تصمیم‌گیری می‌کند.

این اسناد و مدارک را در لایحه بنویسید:

وقتی نمونه لایحه دفاعیه چک را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که مدارک و دلایل مرتبط با این ‌موضوع را به دادگاه ببرید. گواهی صادر شده توسط بانک را به همراه مدارک شناسایی خود و کپی چک به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که چک را ضمن یک قرارداد یا تعهدنامه یا مواردی مانند آن به ‌طرف مقابل داده‌اید، می‌توانید این مدرک را نیز به دادگاه ارائه دهید. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه چک و بر اساس مدارکی که ارائه ‌شده است رأی مناسب را صادر می‌کند.

اصول نگارشی لایحه دفاعیه چک

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه چک را تنظیم کنید، لازم است که ابتدا مشخصات خود و طرف مقابل را به ‌طور کامل بنویسید. پس ‌از آن مشخصات چک، تاریخ و علت صدور آن را بنویسید. تا حد ممکن از طولانی شدن محتوای لایحه دفاعی در مورد چک خودداری کنید. توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه و بدون ابهام بیان کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منظم و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

به دلیل اینکه مخاطب لایحه دفاعی برای چک قاضی دادگاه است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. برای این کار می‌توانید از یک وکیل یا مشاور کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بیشتر لایحه دفاعی برای چک می‌شود. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه در مورد چک تقاضای اصلی خود، مبنی ‌بر دریافت مبلغ چک و پرداخت خسارات آن را نیز بنویسید. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه چک و بر اساس علم خود، در این‌ مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

ماده 13 قانون صدور چک

بر اساس این ماده، اگر صادر کننده چک، ذی‌نفع یا قائم‌ مقام قانونی آن‌ها به بانک مراجعه کند و به ‌علت گم شدن چک، سرقت، کلاهبر‌داری یا مواردی مانند آن به‌ طور کتبی دستور عدم پرداخت مبلغ چک را به بانک بدهد، بانک از پرداخت مبلغ چک به دارنده چک خودداری خواهد کرد. در صورتی ‌که دارنده چک به بانک مراجعه کند، بانک گواهی عدم پرداخت را به او تحویل می‌دهد. در این حالت، دارنده چک می‌تواند علیه دستور دهنده در دادگاه اقدام کند. اگر ثابت شود که صادر کننده، برخلاف واقعیت، این دستور را به بانک داده‌ است، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.

رای وحدت رویه شماره 812 مورخ 1400/4/1

با توجه به این رأی وحدت رویه و بر اساس قانون چک، صادر کننده چک باید در تاریخ مندرج در چک، معادل مبلغی را که در آن ذکر شده‌ است، در بانک محال علیه داشته باشد. در صورتی ‌که تمام این مبلغ یا بخشی از آن را در حساب خود نداشته باشد، مبدأ خسارات تأخیر تأدیه بر اساس نرخ تورم، تاریخ چک است. به‌ این ‌ترتیب در رابطه با خسارت تاخیر پرداخت مبلغ چک، به ‌طور خاص رسیدگی می‌شود و مقررات تأخیر پرداخت مبلغ چک، از شمول مقررات آیین دادرسی مدنی خارج است.

احتراما یک پیشنهاد

اگر به هر دلیلی نیاز دارید که یک لایحه تنظیم کنید؛ حتما از مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بخواهید که لایحه مدنظر را برای شما بنویسند زیرا محتوای لایحه در رای نهایی دادگاه بسیار موثر است. شما می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، به سهولت از خدمات مشاوره حقوقی تیم احتراما بهره‌مند شوید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که با ثبت درخواست تنظیم لایحه ، نوشتن لوایح مورد نیاز خود را به تیم احتراما بسپارید.

تنظیم لایحه چک از طرف شاکیتنظیم لایحه چک از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال