لایحه دفاعیه تمکین زن از نظر قانون ایران شامل چه نکاتی است؟

لایحه دفاعیه تمکین زن

تمکین یکی از آثار غیرمالی ازدواج است. زمانی‌ که بین زن و مرد عقد نکاح واقع می‌شود، خانم موظف است که از شوهر خود تمکین کند. در فقه و حقوق، وظیفه مدیریت خانه و تمکین از شوهر به عهده‌ خانم قرار داده شده ‌است. یعنی خانم باید در خانه‌ای زندگی کند که مرد فراهم کرده‌ باشد. همچنین تمکین به معنی برقراری رابطه زناشویی خانم با همسر خود است. اگر شما به هر علتی منزل مشترک خود را ترک کرده‌اید و شوهرتان از طریق دادگاه علیه شما اقدام کرده است، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن ، دلایل خود را در رابطه با تمکین نکردن از مرد بیان کنید. این لایحه یکی از انواع لایحه تمکین است.

وظایف همسران در زندگی مشترک

زمانی‌ که زوجین زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند، وظایفی در برابر همدیگر دارند. این وظایف گاهی اخلاقی، گاهی حقوقی یا شرعی خواهد بود. از وظایف مشترک در این زمینه، حسن معاشرت با همسر، برقراری ارتباط زناشویی و زندگی با او است. گاهی مواقع، ممکن است سکونت شما در منزل شوهر با دشواری‌هایی همراه باشد و ترجیح دهید خانه همسر خود را ترک کنید. در این موقعیت، ممکن است همسر شما در دادگاه خانواده، از قاضی تقاضا کند که شما را به تمکین از او اجبار کند. چنانچه شما جهت ترک منزل همسر خود، دلایل موجه و قابل ‌قبولی دارید؛ می‌توانید با تنظیم کردن نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن ، دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید و با بیان شرایط خود به واسطه این لایحه، قاضی را مجاب کنید که به نفع شما نظر دهد.

دلایل موجه در رابطه با تمکین نکردن از شوهر

گاهی ممکن است شما به دلایلی مجبور شوید که خانه همسر خود را ترک کنید. اگر این دلایل موجه باشد، قاضی به نفع شما تصمیم‌گیری می‌کند. به‌ عنوان مثال؛ در صورتی‌ که زندگی‌ شما، به علت اعتیاد شدید مرد، سخت شده باشد، می‌توانید از او تمکین نکنید. یعنی اگر در شرایطی هستید که شوهرتان با استعمال مواد مخدر شما را آزار می‌دهد، می‌توانید علیه او نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن را تنظیم کنید. سپس تلاش کنید که با بیان دلایل خود، قاضی را قانع کنید که علت خروج شما از منزل شوهرتان موجه بوده‌ است. در این حالت، اگر قاضی دلایل شما را قابل ‌قبول بداند، شوهرتان را مجبور می‌کند که نفقه شما را بپردازد.

همچنین گاهی شوهر با کتک زدن همسر خود موجب ترس خانم و فرزندان می‌شود. هیچ مردی حق آزار و اذیت همسر خود را ندارد. اما متأسفانه این ‌موضوع در بعضی از خانواده‌ها مشاهده شده است. چنانچه مرد با ضرب‌ و شتم همسر خود، شرایط ادامه زندگی مشترک را دشوار کرده باشد، خانم می‌تواند خانه شوهر خود را ترک کند. پس ‌از آن به دادگاه مراجعه کند و با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن و بیان مسائل زندگی خود، از قاضی تقاضا کند که به نفع او تصمیم‌ بگیرد.

بعضی مواقع ممکن است خانم از تمکین در برابر شوهر معاف باشد. معاف بودن از تمکین هم از جمله دلایل موجه، جهت تمکین نکردن از شوهر محسوب می‌شود. مانند زمانی‌ که خانم به‌ علت یک بیماری نمی‌تواند با همسر خود رابطه زناشویی برقرار کند و اگر در این حالت، شوهر او را مجبور به تمکین کند، ممکن است باعث شود بیماری خانم شدیدتر شود.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن

زمانی ‌که شما در دوران عقد هستید و هنوز زندگی مشترک خود را آغاز نکرده‌اید، می‌توانید از حق حبس خود استفاده کنید. حق حبس به معنی آن است که شما تا وقتی مهریه خود را به‌ طور کامل دریافت نکرده‌اید، می‌توانید به خانه شوهر نروید و رابطه زناشویی نداشته باشید. در مواقعی که شوهرتان به بیماری مقاربتی مبتلا باشد، قانون به شما اجازه می‌دهد که از او تمکین نکنید. در شرایطی که به‌ علت ترس از شوهر یا ترس از دست دادن شرافت و دلایل موجه از نظر قانونی، منزل جداگانه اختیار کرده‌اید، همسر شما موظف است نفقه شما را بپردازد.

ترک منزل به علت ترس از ضرر جسمی یا شرافتی

گاهی شرایط زندگی به ‌گونه‌ای پیش می‌رود که زندگی مشترک محل هراس خانم می‌شود. این ترس ممکن است به‌ علت شرایط تهدید علیه جسم او یا ضرر شرافتی و حیثیتی باشد. مطابق قانون، اگر خانم در خانه شوهر، با ترس آسیب به جسم یا آبرو، سکونت داشته باشد، اجازه دارد که از همسر خود تمکین نکند. در این شرایط، ممکن است شوهر در دادگاه علیه خانم اقدام کند و تقاضا کند که خانم را به تمکین اجبار کنند. علاوه براین، می‌تواند متقابلاً نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن را تنظیم کند و به دادگاه ارائه دهد. چنانچه دادگاه شرایط سخت زندگی مشترک خانم را احراز کند به نفع او تصمیم‌گیری خواهد کرد. در ادامه درباره هر کدام از شرایط توضیح می‌دهیم:

ترس از هتک حیثیت در لایحه دفاعیه تمکین زن

ممکن است شوهر شما با افراد ناشایست در ارتباط باشد و به‌ طور مکرر آن‌ها را به منزلتان دعوت کند. در این موقعیت شما می‌توانید از ترس اینکه رفت ‌و آمد این اشخاص باعث هتک احترام جامعه نسبت به شما شود، منزل جداگانه اختیار ‌کنید. این نوع ترک منزل از نظر قانونی موجه شناخته می‌شود. زیرا به‌ علت هراس از هتک حیثیت خود خانه را ترک کرده‌اید. چنانچه شوهرتان از طریق دادگاه تقاضای اجبار به تمکین شما را مطرح کند، می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن ، شرایط و دلایل موجه خود را توضیح دهید. اگر این شرایط دشوار در دادگاه محرز شود، نه‌ تنها به تمکین از شوهرتان دستور نمی‌دهند، حتی او را به پرداخت نفقه شما نیز مکلف می‌کنند. درست در همین جا است که لایحه دفاعیه نفقه مطرح می‌شود.

ترس از آسیب جسمی در لایحه دفاعیه تمکین زن

تمکین نکردن به‌ علت ترس از آسیب جسمی نیز ‌زمانی رخ می‌دهد که شوهر شما با اقدامات خود باعث شود شما نسبت ‌به جسم خود احساس خطر کنید. به‌ عنوان مثال؛ اگر شما به‌ طور مدام از سمت همسرتان با چاقو یا هر نوع سلاحی به جراحت یا مرگ تهدید می‌شوید یا شوهر شما با کتک زدن مکرر باعث می‌شود در خانه احساس آرامش نداشته باشید؛ در این حالت مطابق قانون، می‌توانید در منزل جداگانه‌ای سکونت کنید. پس ‌از آن با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن ، می‌توانید از قاضی تقاضا کنید که شوهرتان را به پرداخت نفقه شما مجبور کند.

نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن چه کاربردی دارد؟

زندگی مشترک و رابطه زوجیت باید عاملی جهت آرامش و پویایی خانواده باشد. زن و شوهر موظف هستند با خوش ‌اخلاقی و انجام وظایف خود در برابر همسر، شرایط مناسبی جهت یک زندگی آرامش بخش را فراهم کنند. متاسفانه گاهی شرایط به ‌گونه‌ای پیش می‌رود که این اهداف در زندگی مشترک محقق نمی‌شود.

ممکن است زنی به علت‌های مختلفی مجبور شود خانه شوهر خود را ترک کند یا از او تمکین نکند. در این حالت، شوهر باید بتواند با تعهد و صلح و سازش همسر خود را به منزل برگرداند اما اگر خانم راضی نشود، ممکن است شوهر علیه او در دادگاه اقدام کند. یعنی تقاضا کند که همسرش را به تمکین وادار کنند. چنانچه خانم در رابطه با ترک منزل دلایل موجه و قابل‌ قبولی داشته باشد، می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین زن درباره شرایط زندگی توضیحات کامل را بیان کند. اگر قاضی دلایل خانم را قابل‌ قبول تشخیص دهد، به نفع او دستور خواهد داد.

‌پیشنهاد ما

همانطور که می‌دانید تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. روی لینک قبل بزنید و درخواست تنظیم لایحه خود را ثبت کنید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

تنظیم لایحه تمکین از طرف زوجتنظیم لایحه تمکین از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال