جرم سرقت از منزل و سرقت لوازم و طلا از منزل را چگونه پیگیری کنیم؟

جرم سرقت از منزل

جرم سرقت از منزل پدیده ناگواری است که امنیت خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خانه‌ای که در آن دزدی می‌شود، از نگاه اعضای خانواده آن، نمی‌تواند محیط امنی باشد. در خصوص این بزه، عوامل متعددی تأثیرگذار هستند. فقر، بیکاری، عدم رعایت اصول حفاظتی در منزل و بعضی مواقع سهل‌انگاری صاحب خانه نقش مهمی در این خصوص دارند. این بزه به هر علتی که محقق شود، مرتکب آن مستحق مجازات خواهد بود. به دلیل اینکه سارق به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده‌ است، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود. این جرم یکی از انواع جرم سرقت محسوب می‌شود.

برای پیگیری این جرم در دادگاه، بهتر است که لایحه مناسبی در اختیار داشته باشید. این لایحه باید حاوی اطلاعات جامع و کاربردی و همچنین حاوی اسناد و شواهدی باشد که به دادگاه ارائه می‌دهید. برای این منظور می‌توانید از انواع لایحه سرقت منزل استفاده کنید.

جرم سرقت منزل چیست؟

یکی از جرایم پر تکرار در جامعه ما جرم سرقت از منزل است. امروزه بسیاری از مردم برای پیشگیری از وقوع این بزه، اقداماتی را انجام می‌دهند. نصب دوربین مداربسته و دزدگیر، استفاده از درب‌های ضد سرقت و مواردی مانند آن، از جمله اموری هستند که مردم برای حفاظت از خانه خود انجام می‌دهند. با این ‌حال جرم سرقت از خانه همچنان یکی از جرایم رو به‌ افزایش در جامعه‌ ما محسوب می‌شود. سارقان زیادی با کسب آگاهی در خصوص سیستم حفاظتی منازل، برای رسیدن به هدف نامشروع خود تلاش می‌کنند.

بعضی از سارقان برای دزدیدن وسایل و لوازم خانه از سلاح استفاده می‌کنند. در این شرایط، آن‌ها با ایجاد رعب و وحشت یا تهدید اعضای آن خانه، مرتکب دزدی می‌شوند. اثرات منفی این نوع دزدی نسبت به دزدی ساده، بیشتر خواهد بود. به این صورت که اگر سایر شرایط تشدید مجازات فراهم باشد، برای مرتکبان مجازات شدیدتری تعیین خواهد شد.

بررسی جرم سرقت از منزل

این بزه بیشتر در شهرها و کلان‌شهرها رخ می‌دهد. سارقان زیادی روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها خانه‌‌ای که قصد دزدی از آن را دارند، تحت نظر قرار می‌دهند. یعنی رفت‌ و آمد اعضای آن خانه و تعداد افراد حاضر در آن را کنترل می‌کنند. سپس در یک فرصت مناسب، وارد خانه می‌شوند و اموالی را از آنجا می‌ربایند. پس از بررسی جرم سرقت از منزل ، معلوم می‌شود که این بزه اثرات منفی فراوانی بر روان اعضای خانواده باقی می‌گذارد. هراس و نگرانی از وقوع دوباره این جرم تا مدت زیادی با اعضای آن خانه همراه خواهد بود.

پلیس و مراجع قضایی برای افزایش امنیت شهری اقداماتی را انجام داده‌اند. آن‌ها تلاش کرده‌اند با تدابیر هوشمندانه از وقوع این بزه در جامعه پیشگیری کنند. با این ‌حال پیشگیری اجتماعی از این جرم، به برنامه‌های فراگیر و کاربردی بیشتری نیاز دارد.

مجازات جرم سرقت از منزل

جرم سرقت منزل در قانون مجازات اسلامی تعریف‌ شده و مجازات آن معین شده‌ است. مطابق این قانون، مجازات جرم سرقت از منزل برای مرتکب یا مرتکبان حبس یا شلاق خواهد بود. البته متناسب با اقدامات سارق، این مجازات متفاوت است. یعنی اگر سارق برای ارتکاب این بزه اقداماتی را انجام داده باشد که مشمول تشدید مجازات است، قاضی مجازات بیشتری را برای او تعیین می‌کند.

در شرایطی که تعداد سارقان برای دزدی از منازل دو نفر یا بیشتر باشند، یا حداقل یکی از آن‌ها با خودش سلاح ظاهر یا مخفی حمل کند، امکان تشدید مجازات آن‌ها وجود دارد. البته در کنار این موارد، عوامل دیگری نیز باید مهیا باشد. چنانچه سارقان برای ورود به خانه، شخصی را تهدید کنند یا به او آزار و اذیت برسانند یا از دیوار بالا بروند یا کلید ساختگی استفاده کنند، مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. در صورتی ‌که این شرایط وجود داشته باشد، مرتکبان به ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

اگر سارق برای ارتکاب این بزه، باعث ورود جراحت به شخصی شود، علاوه بر تحمل مجازات سرقت، به مجازات جراحتی که وارد کرده‌ است نیز محکوم خواهد شد.

گاهی ممکن است افرادی سودجو در زمان وقوع بحران یا حادثه‌ای، مرتکب سرقت از منازل شوند. مطابق قانون، مجازات آن‌ها به میزان حبس از ۱ تا ۵ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. در مواقعی که خانه‌ای به ‌علت سیل یا جنگ یا زلزله یا آتش‌سوزی دچار سانحه شود، ممکن است افراد منزل آنجا را ترک کنند. در این شرایط اگر شخصی لوازم آن خانه را بدزدد، مجازات مقرر در قانون بر او اعمال خواهد شد.

رد اموال مسروقه به چه معنا است؟

مطابق قانون مجازات اسلامی در پرونده‌های مربوط به دزدی از خانه، سارق مکلف می‌شود علاوه ‌بر تحمل مجازاتی که برای او تعیین شده‌ است، مال مسروقه را به صاحب او پس بدهد. چنانچه آن مال موجود نباشد، باید مثل یا قیمت آن را به صاحب آن بدهد.

یعنی اگر شخصی یک تلویزیون از خانه‌ای دزدیده باشد، علاوه ‌بر تحمل مجازات حبس یا شلاق باید این تلویزیون را به صاحب او پس بدهد اما اگر آن را فروخته یا از بین برده باشد، باید یک تلویزیون مانند آن به صاحب خانه بدهد یا قیمت آن را بپردازد. در هر صورت سارق مکلف است، جبران خسارت کند.

جرم سرقت طلا از منزل

طلا یکی از ارزشمندترین اموالی است که مردم برای سرمایه‌گذاری یا به‌ عنوان زیورآلات مورد استفاده قرار می‌دهند. اشخاص زیادی طلاهای خود را در خانه نگهداری می‌کنند. در صورت ربوده شدن طلاهای خانه توسط سارق، ضرر جبران‌ناپذیری به صاحب آن وارد می‌شود.

در مواردی که جرم سرقت طلا از منزل محقق می‌شود اعضای آن خانه متحمل ضرر فراوانی خواهند شد. به دلیل اینکه ممکن است این طلاهای مسروقه، تمام پس‌انداز و دارایی این خانواده باشد. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است که مردم طلاهای خود را به صندوق امانات بانک بسپارند. وقوع این جرم معمولاً توسط افرادی صورت می‌گیرد که از محل نگهداری طلا در آن خانه مطلع بوده‌اند. یعنی ممکن است افرادی که به آن خانه رفت‌ و آمد دارند یا در گذشته در آنجا مشغول به کار بوده‌اند، مرتکب این بزه شوند.

افرادی که سابقه خدمتکاری در یک خانه را دارند، از محل تمام اجناس گران‌ قیمت آن مطلع هستند. اگر این افراد به هر علتی شغل خود را در آن خانه از دست بدهند، این احتمال وجود دارد که برای ربودن اموال آن اقدام کنند. همچنین ممکن است شخصی با صاحب خانه خصومت داشته باشد یا فردی با وجود رابطه‌ دوستانه و به ‌علت حسادت، این بزه را مرتکب شود. در هر حالت، دزدیدن طلاهای منزل و ورود ضرر به صاحب خانه موجب مجازات مرتکب خواهد شد.

جرم مشارکت در سرقت منزل

جرم سرقت از خانه یکی از جرایمی است که در فقه و اخلاق مذموم شمرده می‌شود. در قانون ما نیز این اقدام ناپسند، جرم‌انگاری شده و مجازات آن معین شده ‌است. دزدی از خانه، معمولاً توسط دو یا چند نفر صورت می‌گیرد و سارقان با ورود به خانه تلاش می‌کنند اموال بیشتری را از آنجا بردارند.

برای اینکه دزدی به طور دقیق انجام شود، برای کنترل وضعیت در بیرون از خانه، تعدادی از سارقان، شرایط را تحت نظر قرار می‌دهند. در این حالت، این افراد شریک در جرم هستند. این موضوع در قانون با ‌عنوان جرم مشارکت در سرقت منزل مطرح می‌شود. یعنی افرادی مرتکب اصلی سرقت را برای این اقدام همراهی و با او همکاری می‌کنند. در این شرایط همه افرادی که در دزدی مشارکت داشته‌اند، به مجازات این بزه محکوم خواهند شد.

نکته: اگر شخصی از وقوع دزدی آگاه نباشد و بدون اطلاع از این بزه با سارق همکاری کند، مجازات نمی‌شود.

برای مثال، اگر سارق بر خلاف واقعیت به راننده بگوید که می‌خواهد اسباب‌کشی کند و راننده بدون اطلاع از وقوع دزدی، اموال مسروقه را حمل کند، به دلیل اینکه وقوع این بزه نیازمند قصد مجرمانه و سوءنیت است، راننده در این دزدی شریک نیست، البته این شخص باید بتواند عدم آگاهی خود را در دادگاه کیفری ثابت کند. در این حالت، قاضی به برائت او رأی می‌دهد. اگر شخصی با سوء نیت در عملیات اجرایی دزدی، شرکت کند، به مجازات سرقت محکوم خواهد شد.

جرم سرقت لوازم منزل به چه معنا است؟

همانطور که می‌دانید زمانی‌ که موضوع سرقت منزل مطرح می‌شود، منظور لوازم و وسایل داخل منزل است. در واقع مسلم است که دزدیدن خانه‌ای که مال غیرمنقول محسوب می‌شود، امکان‌پذیر نیست. پس لوازم آن مدنظر قرار می‌گیرد. سارق یا سارقان با ورود به منزل متعلق به دیگری، موجب از بین رفتن آرامش ساکنان آن می‌شوند. صاحب آن خانه سال‌ها تلاش کرده ‌است تا وسایلی را برای رفاه خانواده‌ خود فراهم کند. به همین دلیل، ربودن اموال و اشیایی که در خانه وجود دارند، سبب ورود ضرر مالی به صاحب خانه می‌شود. به این ترتیب، سارقی که با اقدامات خود، حریم خصوصی اهالی آن خانه را نقض کرده و لوازمی را ربوده‌ است، مستحق مجازات خواهد بود.

خدمات ما در رابطه با این بزه

چنانچه منزل شما مورد سرقت قرار گرفته است، برای پیگیری شکایت و پس گرفتن اموال خود، لازم است که از مقررات و رویه قضایی مطلع شوید. به این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وبسایت احتراما بهره‌مند شوید. کارشناسان با تجربه ما، تلاش می‌کنند اطلاعات کاربردی و مناسبی را در اختیار شما قرار دهند. برای اینکه بتوانید در دادگاه کیفری خواسته خود را به صورت مکتوب ارائه دهید، باید لایحه‌ای را به دادگاه تقدیم کنید. کارشناسان ما به صورت تخصصی و کاملا حرفه‌ای تنظیم لایحه شما را به عهده می‌گیرند. آن‌ها تلاش خواهند کرد، با ارائه راهکارهای صحیح و قانونی، شما را در مسیری که پیش رو دارید، همراهی کنند.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال