بررسی انواع شیوه‌های تحقق جرم سرقت خودرو و مجازات قانونی این عمل مجرمانه!

جرم سرقت خودرو

خودرو یکی از ابزارهای مهم و اساسی در حمل‌ و نقل است. بسیاری از مردم برای رفاه خانواده خود، هزینه زیادی را جهت خرید آن صرف می‌کنند. اگر این وسیله نقلیه ربوده شود، ضرر مالی فراوانی به صاحب آن وارد خواهد شد. جرم سرقت خودرو از جرایم رایجی است که مورد توجه مراجع قضایی و پلیس قرار دارد. افزایش وقوع این بزه در جامعه با توجه به گسترش تجهیزات، نیازمند توجه بیشتری است. عوامل متعددی در وقوع این جرم مؤثر هستند. کمبود توقفگاه‌های ایمن، ایمنی ضعیف وسایل نقلیه و افزایش مهارت سارقان موجب رواج این بزه در جامعه شده‌ است.

این بزه در بعضی مناطق بیشتر رخ می‌دهد. یعنی مناطقی هستند که دزدیده شدن لوازم و تجهیزات ماشین در آنجا شایع‌تر است. این موضوع به کیفیت زندگی و شرایط محیطی و اقتصاد مردم آن منطقه بستگی دارد. ربوده شدن ماشین توسط سارق موجب می‌شود مردم احساس ناامنی داشته باشند. یعنی همیشه هراس و نگرانی بابت وقوع این بزه با آن‌ها همراه خواهد بود.

پیشگیری از این جرم نقش مؤثری در کاهش ارتکاب آن در جامعه دارد. برای پیشگیری از ارتکاب این بزه، صاحب خودرو باید آن را در پارکینگ یا توقف‌گاه‌های ایمن نگهداری کند. همچنین باید تجهیزات حفاظتی مانند قفل پدال و قفل فرمان را داشته باشد. نصب دزدگیر و وجود دوربین مداربسته در پارکینگ نیز از عواملی هستند که موجب کاهش وقوع این بزه خواهند شد. این جرم یکی از انواع جرم سرقت محسوب می‌شود.

جرم سرقت خودرو چیست؟

دزدیده شدن ماشین پدیده ناگواری است که وقوع آن موجب ورود صدمه مالی به صاحب آن می‌شود. بسیاری از سارقان به دلیل فقر، بیکاری و اعتیاد این اقدام ناپسند را انجام می‌دهند. در بعضی مواقع نیز وجود اختلاف یا خصومت شخصی موجب وقوع جرم سرقت خودرو می‌شود. یعنی شخصی که با مالک اختلاف یا دشمنی دارد، در یک فرصت مناسب خودرو او را می‌دزدد، سپس برای ضرر رساندن به صاحبش آن را اوراق می‌کند.
گاهی دزدیدن یک ماشین به وقوع جرایم دیگری منجر می‌شود. یعنی سارق برای ربودن آن از سلاح استفاده می‌کند یا با آزار یا ورود جراحت به صاحب آن، مرتکب این بزه می‌شود. در این شرایط مجازات بیشتری برای او در نظر گرفته خواهد شد.

این جرم علیه اموال دیگران شکل می‌گیرد و از معضلات جامعه ما محسوب می‌شود. ممکن است شخصی خودروی خود را به دیگری بدهد تا با آن کار کند یا به ‌عنوان امانت یا اجاره یا رهن به او بسپارد. سپس بدون اطلاع شخصی که خودرو نزد او قرار داشته است، آن را ببرد. این اقدام او دزدی محسوب نمی‌شود زیرا سرقت علیه اموال دیگران شکل می‌گیرد و در این مورد، مالک وسیله نقلیه خودش را برده است.
اگر سارق ماشین متعلق به دیگری را ربوده باشد، مطابق قانون تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. حتی اگر سارق خودرویی را که دزدیده است، در خیابان یا جاده‌ای رها کند و هیچ آسیبی به آن نرساند، مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود.

جرم سرقت پلاک خودرو چگونه جرمی است؟

در سال‌های اخیر سرقت پلاک خودرو افزایش چشمگیری داشته‌ است. سارقان بعد از ارتکاب جرم سرقت خودرو چندین پلاک را از اتومبیل‌های متعدد به سرقت می‌برند. سپس در هر تردد خود، یکی از پلاک‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. این اقدام شناسایی آن‌ها را برای پلیس با تأخیر مواجه می‌کند.

معمولاً جرم سرقت پلاک ماشین با هدف سوءاستفاده و ارتکاب جرایم دیگر انجام می‌شود. یعنی سارق قبل‌ از ارتکاب جرایم دیگر پلاک خودرویی را که در اختیار دارد، با پلاک مسروقه تعویض می‌کند. این موضوع موجب به دردسر افتادن صاحب اصلی پلاک خواهد شد. برای جلوگیری از این اقدام شخصی که پلاک ماشین او دزدیده شده ‌است، باید فورا به پلیس گزارش دهد تا به این صورت پلیس در جریان دزدی پلاک قرار بگیرد. در این حالت مجازات جرایمی که با پلاک مسروقه انجام می‌شود، برای صاحب پلاک در نظر گرفته نخواهد شد.

ضرورت گزارش مالک از دزدی پلاک

اگر مالک، دزدی پلاک را به پلیس گزارش ندهد، به ‌عنوان متهم جرایمی که بعد از آن رخ خواهد داد، شناخته می‌شود. او باید جهت پاسخگویی در مراجع قضایی حاضر شود.
برای احتیاط بیشتر زمانی ‌که پلاک ماشین مفقود می‌شود یا به هر علتی از دسترس مالک خارج می‌شود، باید این موضوع را به پلیس اطلاع دهد. این اقدام سبب پیشگیری از ورود اتهامات بعدی به او خواهد شد.

جرم سرقت از داخل خودرو

بعضی مواقع هدف سارق ربودن ماشین نیست بلکه او از طریق باز کردن درهای اتومبیل، وسایل ارزشمند و گران‌قیمت مالک را می‌برد و مرتکب جرم سرقت از داخل خودرو می‌شود. فرض کنید مالک، کیف پول، موبایل، انگشتر یا ساعت گران‌قیمتی را در ماشین خود قرار داده است و سارق برای ربودن این اموال، درهای ماشین را باز می‌کند و آن‌ها را می‌دزدد.

وقوع این جرم در جامعه ما بسیار رایج است. سارقان که از مشکلات و سختی‌های ربودن اتومبیل مطلع هستند، به جای دزدیدن اتومبیل، وسایل ارزشمندی که در ماشین قرار دارند را با خود می‌برند. در این حالت به هدف غیرقانونی خود، یعنی تحصیل مال از طریق دزدی دست می‌یابند. این اشخاص به دلیل ارتکاب این بزه مستحق مجازات خواهند بود.

جرم سرقت لوازم خودرو و محتویات خودرو

وقوع جرم سرقت لوازم خودرو و محتویات داخل آن، موجب ایجاد حس ناامنی در جامعه می‌شود. سارقانی که این بزه را انجام می‌دهند، معمولا سابقه گسترده‌ای در ربودن لوازم خودرو دارند. این بزه نسبت ‌به سایر جرایم مربوط به دزدی، آمار بالایی را به خود اختصاص داده‌ است. بسیاری از سارقان برای ‌اینکه راحت‌تر مرتکب دزدی شوند، لوازمی مانند جک، آچار چرخ، زاپاس، رینگ، لاستیک و ضبط پخش را از خودرو می‌دزدند. آن‌ها با دزدی و فروش این لوازم، به مالک ضرر مالی می‌رسانند.

افرادی که با آگاهی از مسروقه بودن این لوازم، آن‌ها را از سارق خریداری می‌کنند، مطابق قانون قابل مجازات خواهند بود. این نوع سرقت از طریق باز کردن در یا شیشه اتومبیل محقق می‌شوند. وقوع این بزه سبب تشویش و هراس در منطقه محل تحقق جرم خواهد شد.

جرم مشارکت در سرقت خودرو

اغلب دزدی‌هایی که در خصوص اتومبیل و لوازم آن رخ می‌دهد، به‌ صورت مشارکتی است. یعنی دو یا چند نفر با همکاری یکدیگر جرم سرقت خودرو را انجام می‌دهد. معمولا یکی از سارق‌ها برای بازکردن درهای خودرو اقدام می‌کند و سارق دیگر حمل لوازم را انجام می‌دهد.

همچنین ممکن است سارقان برای بردن ماشین از پارکینگ یا حیاط مالک اقدام کنند. در این شرایط یکی از آن‌ها موقعیت را کنترل می‌کند و سارق دیگر از طریق بازکردن در پارکینگ و در اتومبیل آن را می‌دزدد.

مطابق قانون شخصی که در وقوع این جرم، با سارق اصلی همکاری می‌کند، مجرم است. یعنی به ‌اندازه او مجازات خواهد شد. در قانون به این همکاری جهت ارتکاب دزدی، جرم مشارکت در سرقت خودرو گفته می‌شود. مشارکت دزدی به این صورت است که سارقی که مهارت بیشتری در بازکردن در و قفل وسایل نقلیه دارد، این اقدام را انجام می‌دهد. سپس سارق دیگر با سرعت عمل بالا برای ربودن اشیاء و لوازم داخل آن اقدام می‌کند.

در صورتی‌ که ربودن اتومبیل و لوازم آن توسط چند نفر صورت بگیرد، همه آن‌ها مطابق قانون مستحق مجازات هستند. علاوه ‌بر آن ‌همه سارقان به پس دادن اموال مسروقه یا مثل یا قیمت آن‌ها مکلف خواهند شد.

مجازات جرم سرقت خودرو

در شرایطی که جرم سرقت خودرو محقق شود، مرتکب باید مطابق با اقدامی که انجام داده است، مجازات شود. در صورتی ‌که تعداد سارقان دو نفر یا بیشتر باشند یا آن‌ها برای ترساندن مالک، از سلاح استفاده کنند، ممکن است قاضی مجازات آن‌ها را تشدید کند.

قانون در رابطه با این عمل مجرمانه چه حکمی می‌دهد؟

چنانچه در حین وقوع این بزه، سارق موجب جراحت مالک یا افراد دیگر شده باشد، علاوه ‌بر تحمل مجازات جرم سرقت خودرو به مجازات جراحتی که وارد کرده ‌است نیز محکوم خواهد شد. اگر شخصی که نگهبان پارکینگ یا گاراژ یا تعمیرگاه است، مرتکب سرقت وسایل خودرو شود، مطابق قانون به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود.
این جرم به هر شکلی که رخ دهد، مرتکب باید علاوه ‌بر تحمل مجازات، خساراتی که به مالک وارد کرده ‌است را، جبران کند. اگر سارق خودرویی را بدزدد و آن را مفقود یا تلف کند، باید مثل یا قیمت آن را به مالک بدهد.

در صورتی ‌که مال مسروقه وجود داشته باشد، باید آن را به صاحبش پس بدهد. اگر سارق لوازم اتومبیل یا وسایلی را که در آن وجود داشته است را برده باشد، باید همان وسیله یا مثل یا قیمت آن را به صاحبش برگرداند. به ‌این ‌ترتیب سارق مکلف به جبران خسارت می‌شود.

در نظر داشته باشید

در صورتی که خودرو شما مورد سرقت قرار گرفته باشد، این امکان برای‌ شما فراهم است که علیه مرتکب شکایت کنید. برای کسب آگاهی در خصوص این جرم و دریافت لایحه می‌توانید در وب سایت احتراما ثبت سفارش کنید. کارشناسان ما در خدمات مشاوره حقوقی تلفنی شما را از نحوه پیگیری این جرم و مراحل قانونی آن آگاه می‌کنند. پس از اینکه پرونده شما به دادگاه کیفری ارجاع داده شد، لازم است لایحه را به دادگاه ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی از خدمات مهم مجموعه احتراما است. پیشنهاد می‌کنیم این اقدام تخصصی را به مجموعه احتراما واگذار کنید. کارشناسان ما با دقت فراوان، نگارش لایحه را برای شما انجام خواهند داد.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال