جرم پول تقلبی، در چه شرایطی مجازات پول تقلبی اعدام است؟

جرم پول تقلبی

جرم پول تقلبی به ‌عنوان یک جرم شناخته می‌شود که علاوه‌ بر ورود ضرر به مردم، به نظام اقتصادی کشور نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. در شرایطی که شخصی اسکناس جعلی را بسازد یا مورد استفاده قرار دهد، مستحق مجازات است. اهمیت این عمل مجرمانه به میزانی مورد توجه قرار می‌گیرد که ممکن است مرتکب به اعدام محکوم شود.

چاپ اسکناس اقدامی است که صرفا در اختیار دولت قرار دارد. دولت مجوز چاپ اسکناس را به بانک مرکزی داده است. بانک مرکزی از طریق سازمان تولید اسکناس و مسکوک مدیریت اسکناس کشور را بر عهده دارد. بعضی مواقع افراد سودجو با طمع کسب سود و با سوءنیت، اسکناس‌هایی را جعل می‌کنند. یعنی با ساخت و شبیه‌سازی آن به اسکناس اصلی، این اسکناس‌های تقلبی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

جرم پول تقلبی در حال حاضر

امروزه وسایل مربوط به ساخت اسکناس‌های جعلی بسیار پیشرفت کرده ‌است، به ‌طوری ‌که در اغلب موارد افراد به ‌راحتی نمی‌توانند پول تقلبی را تشخیص دهند. این عمل مجرمانه، موجب از بین رفتن اعتماد مردم نسبت ‌به یکدیگر و کاهش معاملات نقدی آن‌ها می‌شود. تعداد زیادی از افرادی که پول‌های تقلبی را در اختیار دارند، به سراغ افرادی می‌روند که نسبت ‌به دیگران ساده‌تر هستند. برای مثال مرتکب، این پول‌ها را در ازای دریافت مالی به افراد کهنسال یا کودکان می‌دهد.

البته تحقق این جرم در هر شرایطی ممکن است. یعنی افرادی هم که سال‌ها در بازار تجربه دارند، ممکن است به دلیل اعتماد به‌ طرف مقابل یا حواس‌پرتی خود، پول تقلبی را دریافت کنند. در واقع هیچکس از دریافت این پول‌ها در امان نیست. تصور کنید شخصی در شب خریدی را در خیابان انجام می‌دهد. در این شرایط فروشنده به دلیل نور کم محیط، متوجه تقلبی بودن اسکناس نمی‌شود. این اقدام خریدار مطابق مقررات جرم است و مجازاتی را برای او به‌ دنبال دارد.

جرم پول تقلبی چیست؟

تقلبی بودن به معنی ساختگی و جعلی بودن چیزی است. زمانی ‌که موضوع پول تقلبی مطرح می‌شود، منظور ساختگی بودن اسکناس است. این اسکناس می‌تواند پول رایج ایران یا هر کشور دیگری باشد. یعنی اگر شخصی دلار، دینار، یورو یا هر پول دیگری را هم بسازد به ‌عنوان متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. این عمل مجرمانه به عنوان جرمی علیه امنیت کشور محسوب می‌شود. فرد سودجو با اقدامات خود، به امنیت مردم آسیب وارد می‌کند.

ممکن است او این اقدامات را علیه شخص خاصی انجام ندهد. یعنی پول‌هایی را جعل کند اما دریافت‌ کننده این پول را نشناسد. تصور کنید شخصی مقداری پول تقلبی دارد و در بازار خریدهایی را انجام می‌دهد. سپس در مقابل دریافت کالاهایی، پول تقلبی را به فروشندگان پرداخت می‌کند. در این‌ صورت جرم پول تقلبی محقق شده ‌است.

جرم چک پول تقلبی

یکی از اسکناس‌های ایرانی که مجرمان آن را بیشتر جعل می‌کنند، چک ‌پول است. مجرمان با هدف کسب سود بیشتر این اسکناس‌ها را چاپ می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند. چک‌ پول‌هایی که در کشور وجود دارند 100 هزار و 50 هزاری هستند. مرتکبان این جرم برای بهره‌مندی از سود بیشتر، این اسکناس‌ها را جعل می‌کنند تا زودتر به مبالغ بیشتر برسند. این موضوع به ‌عنوان یک معضل محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر مرتکبان به حدی این اقدام را تخصصی انجام می‌دهند که تشخیص جعلی بودن آن کار هر کسی نیست. چنانچه شخصی این اقدام را انجام دهد، مجازات خواهد شد.

تصور کنید فردی یک وسیله برقی خریداری می‌کند. او در ازای دریافت این وسیله برقی به فروشنده پول نقد می‌دهد. این شخص در بین پول‌هایی که فروشنده پرداخت می‌کند، تعدادی چک پول تقلبی نیز قرار می‌دهد. در این شرایط به دلیل ارتکاب جرم چک پول تقلبی این شخص قابل مجازات است.

وقوع این جرم معمولاً در بازار و در ساعات شلوغ بیشتر می‌شود زیرا مرتکبان از شلوغی بازار سوءاستفاده می‌کنند و به فروشنده چک‌پول‌های تقلبی می‌دهند. این موضوع به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های کاسبان بازار محسوب می‌شود.

جرم خرید و فروش پول تقلبی

گاهی ممکن است افرادی که اسکناس‌های تقلبی را چاپ می‌کنند، آن‌ها را بفروشند. یعنی در ازای دریافت وجوهی کم‌تر از میزان ارزش اسکناس‌های تقلبی، آن را به دیگران می‌دهند.

بعضی از مجرمان در فضای مجازی فروش اسکناس‌های تقلبی را تبلیغ می‌کنند. چنانچه آن‌ها این اسکناس‌های جعلی را به دیگران بفروشند، مرتکب جرم خرید و فروش پول تقلبی شده‌اند.

گاهی ممکن است شخصی برای ضرر رساندن به دیگری یا ایجاد اخلال در نظم اقتصادی کشور، اسکناس‌های تقلبی را بخرد و وارد معاملات مردم کند. در این‌ صورت او مجرم است و مطابق مقررات به مجازات خرید و فروش پول تقلبی محکوم می‌شود.

مثال‌هایی در این خصوص

تصور کنید شخصی با هدف ضربه زدن به نظم و آسایش کشور ۵۰ میلیون تومان اسکناس جعلی را خریداری می‌کند. سپس با توزیع آن در یک شهرستان اقداماتی در جهت اخلال در نظم اقتصادی انجام می‌دهد. در این شرایط این شخص مستحق مجازات خرید و فروش پول تقلبی است. حتی احتمال اعدام او به دلیل این عملیات مجرمانه وجود دارد.

در مثال دیگر تصور کنید دو نفر با همکاری یکدیگر ۲۰ میلیون تومان اسکناس تقلبی چاپ می‌کنند. فردی در ازای ۱ میلیون تومان پول واقعی، این اسکناس‌های تقلبی را از آن‌ها می‌خرد. خریدار در یک عملیات فریب‌کارانه یک تخته فرش را به ارزش ۲۵ میلیون تومان می‌خرد. او این پول‌های تقلبی را به ‌همراه ۵ میلیون تومان پول واقعی به فروشنده می‌دهد. در این شرایط این شخص موجب ورود ضرر به فروشنده فرش شده ‌است. در واقع خریدار برای فرش 25 میلیون تومانی فقط 5 میلیون تومان پول واقعی پرداخت کرده است و بقیه پول‌ها تقلبی بوده‌اند.

مجازات استفاده از پول تقلبی

در شرایطی که شخصی اسکناس رایج داخلی یا خارجی را جعل کند و با علم و آگاهی نسبت ‌به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد، براساس مقررات ماده 525 قانون تعزیرات مجازات می‌شود.

مطابق قانون، جعل پول و مجازات آن فقط مختص پول رایج داخلی نیست. یعنی اگر شخصی پول‌های رایج خارجی مانند دلار، دینار، یورو و موارد دیگر را جعل کرده باشد و با علم به جعلی بودن از آن استفاده کند، مستحق مجازات استفاده از پول تقلبی است.

مطابق بند ۵ ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) جعل اسکناس رایج داخلی یا خارجی جرم محسوب می‌شود. مطابق این ماده، مرتکب به حبس از ۱ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) اگر شخصی اسکناس رایج داخلی یا خارجی را به قصد اخلال در وضع پولی، بانکی، اقتصادی و برای برهم زدن نظام، امنیت سیاسی و اجتماعی جعل کرده باشد یا به کشور وارد کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد، اگر به ‌عنوان محارب شناخته نشود، به حبس از ۵ تا ۲۰ سال محکوم می‌شود.

بر اساس این ماده، این امکان وجود دارد که افراد با ارتکاب این جرم به ‌عنوان محارب یا مفسد فی‌الأرض شناخته شوند. مجازات این جرایم بسیار سنگین است، یعنی امکان اعدام شدن مرتکب وجود دارد.

خدمات حقوقی مجموعه احتراما

اگر شخصی در یک معامله به شما پول تقلبی داده باشد، می‌توانید علیه او شکایت کنید. برای آگاهی از نحوه طرح شکایت و پیگیری این جرم، توصیه می‌کنیم با یک مشاور یا کارشناس حقوقی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی احتراما نیز بهره‌مند شوید. کارشناسان احتراما شما را راهنمایی می‌کنند تا بهترین اقدام را انجام دهید.

برای بیان مکتوب توضیحات خود، بهتر است که یک لایحه‌ به دادگاه ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی دیگر از خدمات مهم مجموعه احتراما است. کارشناسان ما با دقت و تخصص بالا تنظیم انواع لایحه را انجام می‌دهند.

اگر در مورد این متن سوالی دارید، لطفا آن را در قسمت ثبت سوال مطرح کنید. در اولین فرصت پاسخگوی شما هستیم.

ثبت نظر یا سوال