مجازات جرم فالگیری و رمالی، بررسی اختصاصی جرم فالگیری در فضای مجازی

جرم فالگیری

جرم فالگیری و رمالی زمانی محقق می‌شود که شخصی با فریب دیگران از آن‌ها مال یا وجهی را دریافت کند و به آن‌ها اطلاعات غیر واقعی دهد. فالگیری و رمالی از مسائلی است که سابقه بسیار طولانی در جوامع بشری دارد. در واقع فال همواره با بشر در طول تاریخ وجود داشته است و تا به امروز نیز ادامه دارد.

تنوع موضوع فال و رمالی، افراد زیادی از جمله اشخاص تحصیل‌ کرده و با موقعیت اجتماعی بالا را نیز به خود جلب کرده‌ است. متأسفانه تعداد زیادی از مردم برای کارهای مهم به این موضوع روی می‌آورند.

فال تا زمانیکه به‌ عنوان یک سرگرمی باشد، ایرادی ندارد. حتی اگر شخصی با فال و رمالی مطالبی را به دیگران بگوید ولی از آن‌ها مال یا وجهی را دریافت نکند، مرتکب جرم نشده است. این اقدام زمانی به‌ عنوان جرم محسوب می‌شود که فالگیر یا رمال با اقدامات خود، دیگران را فریب دهد و به آن‌ها ضرر مالی و جانی برساند.

بعضی افراد خودشان را به ‌عنوان رمال معرفی می‌کنند و به دیگران مواد ترکیبی می‌دهند تا آن‌ها را استفاده کنند. در صورتی ‌که این موضوع به‌ عنوان کلاهبرداری شناخته شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. کلاهبرداری دارای ارکانی است که اگر این ارکان وجود داشته باشد، فالگیر و رمال مجازات می‌شوند. در غیر این صورت اقدام آن‌ها جرم نیست.

جرم فالگیری چیست؟

بسیاری از مردم علاقه دارند تا از امور پنهانی و ماورایی اطلاع داشته باشند. این استقبال مردم نسبت به فال از سده‌های گذشته وجود داشته است. معمولا فالگیران و رمال‌ها مردم را با وعده واهی به موضوعی امیدوار می‌کنند یا از امور غیر واقعی می‌ترسانند. این وعده‌های دروغین موجب از بین رفتن بنیان تعداد زیادی از خانواده‌ها شده ‌است. فالگیری در حقیقت به ‌عنوان یک سرگرمی و تفریح محسوب می‌شود.

زمانی ‌که افرادی در جمع دوستانه برای گذراندن وقت، فالگیری را به شیوه‌های مختلف آن انجام دهند، این موضوع جنبه سرگرمی دارد و جرم نیست. در شرایطی که افرادی در قبال دریافت مال یا وجه برای دیگران فال بگیرند و آن‌ها را فریب دهند، این موضوع جرم خواهد بود.

رمالی یعنی اینکه بعضی افراد از طریق خطوط و نقاط، درباره موضوع مجهولی صحبت کنند. در رمالی اشکال شانزده‌ گانه مطرح است. تعداد زیادی از افراد به دروغ خودشان را به عنوان رمال معرفی می‌کنند. متأسفانه بعضی از مردم نیز بدون آگاهی از این موضوع، با پرداخت مبالغی به افراد رمال، متحمل ضرر مالی می‌شوند.

جرم فالگیری و رمالی یکی از جنبه‌های فریب مردم و در واقع نوعی جرم کلاهبرداری است. شخصی که با سوءاستفاده و فریب مردم، اموال آن‌ها را تصاحب کند، مستحق مجازات خواهد بود.

آیا رمالی و فالگیری جرم است؟

همانطور که بیان کردیم، جرم فالگیری و رمالی در شرایطی محقق می‌شود که فردی از راه فریب مردم و توسل به وسایل متقلبانه اموال آن‌ها را به دست آورد. یعنی شخصی خودش را به ‌عنوان عالم علوم غریبه معرفی کند. سپس وسایل و لوازمی را در محل کارش قرار دهد تا مردم او را به‌ عنوان یک فالگیر یا رمال حرفه‌ای بشناسند. در این حالت، او عملیات فریب مردم را انجام داده است. اگر مردم به دلیل این فریب و تقلب، مالی را به او بدهند، او مرتکب جرم فالگیری و رمالی شده ‌است. این جرم مصداق بارز کلاهبرداری محسوب می‌شود.

در شرایطی که فالگیر یا رمال، بدون داشتن تخصص برای معالجه‌ فردی به او دارو دهند، این اقدام نیز جرم است. پس ‌از اینکه این شخص دارو را دریافت و مصرف می‌کند، به دلیل ناسازگاری با این ماده، جان خود را از دست می‌دهد. در این حالت مرتکب این جرم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. این شخص بدون اینکه آگاهی و تخصص داشته باشد، اقداماتی را انجام داده و جان شخصی را گرفته است. در مواقعی هم که شخص فالگیر یا رمال مواد ترکیبی یا دارویی را برای تأثیرگذاری در فردی به او بدهد یا دارویی را برای شخص تجویز کند، این اقدامات او نیز جرم است. مرتکب حسب مورد به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

جرم فالگیری در فضای مجازی

گسترش استفاده مردم از فضای مجازی و تسهیل امور در این فضا موجب شد تا فالگیرها نیز در فضای مجازی اقدامات خود را انجام دهند. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد فالگیر و رمال در فضای مجازی ، مردم را برای گرفتن فال دعوت می‌کنند. فضای مجازی وقوع این اقدام را برای فالگیرها راحت کرده ‌است.

یعنی مردم بدون مراجعه حضوری به محل زندگی و کار فالگیر با او در فضای مجازی در ارتباط هستند. آن‌ها مبالغی را برای او پرداخت می‌کنند. فالگیر نیز بدون اینکه مشتریان آدرس محل کار یا زندگی او را بدانند، وجوهی را از آن‌ها دریافت می‌کند و به آن‌ها وعده‌های دروغین یا ساختگی می‌دهد. این موضوع به‌ عنوان جرم فالگیری در فضای مجازی شناخته می‌شود.

دلیل رونق این جرم در اینترنت

موضوعی که سبب افزایش تعداد فالگیرها در فضای مجازی شده، عدم پیگیری مردم است. یعنی معمولا اشخاصی که وجهی را برای فالگیر پرداخت می‌کنند، این موضوع را به مراجع صالح گزارش نمی‌دهند. یعنی دلیل این افراد حفظ آبروی خود و پنهان کردن مراجعه آن‌ها به صفحات مجازی فالگیران خواهد بود. همین موضوع فضا را برای سودجویی افراد فالگیر و رمال مهیا کرده‌ است. تعداد زیادی از مردم مبالغ فراوانی را به امید پیش‌ بینی سرنوشت خود، برای این افراد واریز می‌کنند. افراد فالگیر و رمال با سودجویی، اموال مردم را می‌برند و به آن‌ها ضرر وارد می‌کنند. چنانچه شخصی به دلیل این موضوع متحمل ضرر شده باشد، می‌تواند با شکایت علیه مرتکب، وقوع جرم فالگیری و رمالی را گزارش دهد. در این شرایط اگر تحقق این جرم محرز شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

مجازات جرم فالگیری

زمانی ‌که فردی با سوءنیت و فریب مردم اموال آن‌ها را تصاحب کند، مستحق مجازات است. شخصی که با ارتکاب جرم فالگیری و رمالی از راه حیله و تقلب، مردم را به مسائل واهی فریب دهد، باید مجازات شود.

چنانچه حیله و فریب او با توسل به وسایل متقلبانه همراه باشد و مردم را به امور غیر واقعی امیدوار کند یا از حوادث و پیشامدهای غیر واقعی بترساند، به مجازات جرم فالگیری محکوم می‌شود. در این حالت او علاوه ‌بر رد مال به صاحبش، به مجازات حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم می‌شود. این مجازات در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مطرح‌ شده است. اگر اقدام فالگیر و رمال مصداق کلاهبرداری باشد، مجازاتی که بیان کردیم، در انتظار او خواهد بود.

تصور کنید شخصی با ورود به یک منطقه اعلام می‌کند که از علوم غریبه آگاه است.

او با اقدامات فریب‌کارانه و توسل به وسایل متقلبانه، اموال اهالی آن منطقه را به دست می‌آورد. مردم به دلیل اعتماد به صحبت‌های این شخص وجه یا مالی را به او می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند فالگیر در مورد سرنوشت آن‌ها مطالبی را بیان کند. به جهت اینکه این شخص با فریب مردم، اموال آن‌ها را تصاحب کرده‌ است، قابل مجازات خواهد بود.

خدمات مجموعه احتراما

اگر شخصی با فریب شما خودش را به عنوان فالگیر معرفی کند و اموال شما را ببرد، می‌توانید علیه او شکایت کنید. برای آگاهی از نحوه شکایت و پیگیری این جرم می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما بهره‌مند شوید. کارشناسان با آگاهی از شرایط پرونده‌تان، شما را راهنمایی می‌کنند تا بتوانید حق خود را از طریق دادگاه پیگیری کنید.

اگر برای این پرونده یا هر پرونده دیگری نیازمند لایحه هستید، می‌توانید این اقدام تخصصی را به ما بسپارید. تیم حقوقی احتراما با بهره‌مندی از دانش حقوقی خود، تنظیم لایحه شما را انجام می‌دهند. ارائه لایحه‌ای دقیق و کامل در دادگاه به شما کمک قابل توجهی می‌کند.

چنانچه در مورد این متن سوالی دارید، لطفا پرسش خود را در قسمت ثبت سوال با ما در میان بگذارید. تلاش می‌کنیم در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

ثبت نظر یا سوال