جرم مزاحمت پیامکی و مجازات قانونی برای مزاحمت پیامکی به زن شوهردار و مزاحمت پیامکی ناموسی

جرم مزاحمت پیامکی

موضوع جرم مزاحمت از طریق شبکه‌های مخابراتی و پیامک از مسائل مهم و قابل‌ توجه در کشور ما محسوب می‌شود. برای افراد زیادی جرم مزاحمت پیامکی رخ داده است و این مورد را تجربه کرده‌اند. بسیاری از افراد تمایلی به پیگیری این موضوع در دادگاه ندارند. تعدادی از مردم نیز با نحوه پیگیری و طرح شکایت در خصوص این جرم آشنا نیستند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم بعضی از مصادیق این جرم را به ‌همراه نحوه شکایت علیه متهم بیان کنیم. اگر قصد دارید در خصوص این جرم نکات بیشتری بدانید، این مطلب را مطالعه کنید.

جرم مزاحمت پیامکی یکی از جرایمی است که تقریباً از دهه ۸۰ آغاز شد و تا به‌ حال نیز ادامه دارد. این جرم سبب بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود. بزه دیدگان این جرم، بیشتر خانم‌ها و دختران جوان هستند. بعضی افراد با هدف ایجاد مزاحمت یا ورود ضرر به حیثیت بزده دیده، این اقدام را انجام می‌دهند. معمولاً این موضوع منجر به مشکلاتی برای بزه دیده و خانواده او می‌شود. زمانی که شخصی با پیام‌های مکرر، حرف‌های نامناسبی را ارسال کند، این موضوع ممکن است موجب بروز شک ‌و تردید سایرین نسبت ‌به بزه دیده شود. همچنین این اقدام سبب ناراحتی و تشویش ذهنی شخص دریافت کننده پیام، خواهد شد.

تصور کنید خانم و آقایی سابقه همکاری در یک شرکت را دارند. همکاری آن‌ها به هر دلیلی به اتمام می‌رسد. اگر آقا با ارسال پیام‌هایی برای این خانم، ایجاد مزاحمت کند و برای او متن‌های غیر اخلاقی و نامتعارف بفرستد، مرتکب جرم مزاحمت پیامکی شده‌ است. مطابق قانون این خانم می‌تواند علیه فرد مزاحم شکایت کند. این جرم از انواع جرم مزاحمت محسوب می‌شود.

جرم مزاحمت پیامکی چیست؟

اگر فردی با ارسال پیام‌هایی موجب مزاحمت برای دیگران شود، این اقدام مطابق قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری خواهد بود. در خصوص این جرم در نظر داشته باشید که نیازی نیست متن پیام توهین‌ آمیز یا همراه با فحاشی یا تهدید باشد. همین‌ که شخصی با ارسال پیام‌های مکرر برای طرف مقابل ایجاد مزاحمت کند، مستحق مجازات خواهد بود.

مرتکب با ارسال پیامک سبب سلب آرامش دریافت‌ کننده خواهد شد. پیگیری این جرم از طریق مخابرات و اپراتورهای مربوط به شماره تلفن همراه امکان‌پذیر است. مطابق مقررات هر کدام از اپراتورها شیوه پیگیری متفاوتی دارند. با این‌ حال شما می‌توانید به‌ طور مستقیم در دادگاه شکایت خودتان را مطرح کنید. موضوعی که در مورد این جرم باید بدانید این است که تنها، فردی می‌تواند علیه متهم شکایت کند، که مالک سیم‌ کارت باشد.

برای مثال، شما با رضایت پدر یا مادرتان از سیم‌ کارت آن‌ها استفاده می‌کنید. شخصی به این سیم‌ کارت پیامک‌هایی را ارسال می‌کند و باعث ایجاد مزاحمت برای شما می‌شود. در این شرایط مالک سیم‌ کارت باید علیه مزاحم طرح شکایت کند. این اقدام علاوه‌ بر مجازات مرتکب، سبب مسدود شدن سیم‌ کارت او خواهد شد.

تصور کنید فردی شما را به‌ عنوان شخص دیگری اشتباه گرفته ‌است. هر چقدر که این موضوع را به او توضیح می‌دهید، مزاحمت علیه شما را متوقف نمی‌کند. در این ‌صورت این امکان برایتان فراهم است تا علیه او شکایت کنید. اگر صحت اظهارات شما در دادگاه تأیید شود، مرتکب مجازات خواهد شد.

پیگیری مزاحمت پیامکی تبلیغاتی چگونه است؟

در مواقعی ممکن است که افراد با شماره‌های شخصی پیامک‌های تبلیغاتی را برای دیگران ارسال کنند. این مورد بسیار رایج است. مطابق قانون این کار منجر به مسدود شدن شماره مربوطه می‌شود. در این خصوص سامانه‌ای به مردم معرفی شده است تا شماره‌ای را که پیامک‌های تبلیغاتی را به آن‌ها ارسال می‌کند، در آن ثبت کنند. پس از تأیید و احراز این موضوع، شماره مورد نظر بدون نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه یا دفتر اپراتور مسدود خواهد شد.

در سال‌های اخیر موضوع ارسال پیام‌های تبلیغاتی با شماره‌های خصوصی بسیار متداول است. این اقدام سبب ناراحتی مردم و ایجاد مزاحمت برای آن‌ها می‌شود. همه روزه افراد پیامک‌هایی با مضامین تبلیغ اجناس مختلف یا خدمات گوناگون دریافت می‌کنند. این موضوع اگر از طریق شماره‌های خصوصی باشد، یک کار غیر مجاز است. به دلیل اینکه ارسال تبلیغات باید مطابق چهارچوب معین برای ارگان‌ها انجام شود.

اگر فردی پیام‌های تبلیغاتی را از شماره‌های خصوصی دریافت کند، می‌تواند با ثبت آن شماره در سامانه مربوطه این موضوع را گزارش دهد. در صورت تایید این مورد، شماره مربوطه، مسدود خواهد شد.

جرم مزاحمت پیامکی به زن شوهردار در قانون

زمانی ‌که فردی با ارسال پیام‌هایی موجب مزاحمت برای خانم‌ متأهلی شود، جرم مزاحمت پیامکی به زن شوهردار شکل می‌گیرد. این اقدام در مواقعی منجر به از بین رفتن اعتماد بین زن و شوهر خواهد شد. همچنین ممکن است سبب فروپاشی بنیان خانواده شود. شخصی که پیام‌های حاوی متن نامتعارف و نامناسب را به یک خانم ارسال کند، به مجازات مزاحمت پیامکی به زن شوهردار محکوم خواهد شد.

همچنین در مواقعی که دو نفر با یکدیگر اختلاف دارند، ممکن است پیام‌هایی بین آن‌ها ردوبدل شود. این موضوع سبب ناراحتی آن‌ها خواهد شد. چنانچه فردی که پیام‌ها را دریافت کرده‌ است، خانم باشد، این موضوع به عنوان مزاحمت پیامکی زن شوهردار قابل پیگیری خواهد بود.

تصور کنید خانم متاهلی برای استخدام در یک دفتر با شماره فردی که آگهی را منتشر کرده‌ است، تماس می‌گیرد. اگر طرف مقابل بعد از مدتی برای این خانم پیامک‌های نامتعارفی ارسال کند و سبب مزاحمت برای او شود، به جرم مزاحمت پیامکی زن شوهردار قابل مجازات خواهد بود. در صورتی‌ که این خانم علیه او شکایت کند، مرتکب به حبس محکوم می‌شود.

وقوع جرم مزاحمت پیامکی زن شوهردار در بسیاری از مواقع سبب ناراحتی همسر این خانم خواهد شد. به دلیل اینکه همه افراد خواهان آرامش و آسایش خانواده‌ خود هستند. زمانی ‌که شخصی برای خانم یک خانواده ایجاد مزاحمت کند، این‌ موضوع بر سایر اعضای خانواده نیز تأثیرات منفی می‌گذارد. ممکن است آن‌ها برای توقف این مزاحمت، با خانم همراه شوند تا مجازات مرتکب را از راه‌های قانونی پیگیری کند.

مجازات جرم مزاحمت پیامکی چیست؟

مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مزاحمت پیامکی به جرم قابل گذشت تبدیل شده ‌است. یعنی تحت تعقیب قرار گرفتن متهم به شکایت شاکی منوط خواهد بود. اگر شاکی علیه مزاحم پیامکی شکایت نکند، مرتکب تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. چنانچه شاکی از شکایت خود انصراف دهد یا به متهم رضایت داده باشد، او مجازات نخواهد شد.

بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی با استفاده از تلفن یا از طریق دستگاه‌های مخابراتی برای دیگران ایجاد مزاحمت کند، علاوه‌ بر اجرای مقررات خاص مخابرات، به حبس از ۱ ماه تا ۶ ماه محکوم خواهد شد. در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری این مجازات به نصف کاهش پیدا کرد. یعنی در چنین شرایطی مرتکب به حبس از ۱۵ روز تا ۳ ماه محکوم می‌شود. چنانچه فردی با ارسال پیام‌هایی به دیگران اهانت کند یا مرتکب جرم تهمت یا هتک حیثیت آن‌ها شود، مجازات همان جرم بر او اجرا خواهد شد.

چه زمانی می‌توان علیه مزاحم پیامکی شکایت کرد؟

اگر شخصی با ارسال پیامک‌های متعدد، مرتکب جرم مزاحمت پیامکی شود، امکان طرح شکایت علیه او برایتان فراهم است. توجه داشته باشید که این موضوع زمانی قابلیت پیگیری دارد که فرد قصد مزاحمت داشته باشد. یعنی اگر شخصی پولی از شما طلبکار است و برای دریافت طلب به شما پیام می‌دهد، نمی‌توانید به عنوان مزاحمت پیامکی علیه او شکایت کنید.

همچنین اگر شما در مقابل فردی ملزم به ایفای تعهدی شده باشید و به آن تعهد عمل نکنید، ممکن است او پیام‌هایی را برای شما ارسال کند. اگر هدف او الزام شما به ایفای تعهد باشد و این پیام را با رعایت احترام برایتان ارسال کند، امکان شکایت علیه او را ندارید.

مزاحمت پیامکی باید با سوءنیت و قصد مجرمانه نسبت به طرف مقابل انجام شود. فردی که برای دریافت طلب یا انجام تعهد به شما پیام ارسال کند، مزاحم محسوب نخواهد شد. مگر اینکه این موارد را به صورت غیر متعارف و با فحاشی یا توهین مطرح کند.

خدمات ما در خصوص این اقدام مجرمانه

مزاحمت علیه افراد به هر طریقی که محقق شود، موجب ناراحتی آن‌ها خواهد شد. ممکن است فردی علیه شما مرتکب مزاحمت پیامکی شود یا خودتان به عنوان متهم مزاحمت ناموسی از طریق پیامک تحت تعقیب قرار بگیرید. در این شرایط به کمک افراد حقوقدان نیاز دارید. در وب سایت احتراما شرایطی مهیا شده است تا از خدمات حقوقی بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی لازم است تا درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط خواهند گرفت.

با تشکیل جلسات دادرسی بهتر است که خواسته یا دفاعیه خود را به صورت مکتوب ارائه دهید. تنظیم لایحه یکی از خدمات مفید و موثر تیم احتراما در راستای رسیدگی به این خواسته است. شما می‌توانید با اطمینان کامل، تنظیم انواع لوایح را به کارشناسان با تجربه ما بسپارید.

علاوه بر این موارد، اگر در خصوص این مطلب، سوال یا تجربه مشابهی دارید، این مورد را در قسمت ثبت نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید.

تنظیم لایحه مزاحمت از طرف شاکیتنظیم لایحه مزاحمت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال