جرم کم فروشی در کالا و خدمات، همراه با چندین مثال کاربردی از مصادیق این جرم!

جرم کم فروشی

جرم کم فروشی به عنوان آسیبی شناخته می‌شود که کسب ‌وکار حلال و معاملات را خدشه ‌دار می‌کند. کم فروشی در فقه و حقوق، عملی ناپسند و ممنوع شمرده شده است و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته‌اند. در واقع کم فروشی تخلفی است که در حین ارائه کالا یا خدمات محقق می‌شود و به مصرف‌کننده ضرر می‌رساند. کم فروشی قدمتی به طول تاریخ دارد زیرا از گذشته‌های دور افرادی بودند که در اندازه‌گیری یا وزن کالا مرتکب کم فروشی می‌شدند. در جامعه‌ امروز نیز کم فروشی به شیوه‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. کم فروشی ممکن است نسبت ‌به کالا یا خدمات واقع شود. در هر دو حالت، شخص مرتکب، تخلف کرده است و باید مطابق قانون با او برخورد شود.

به ‌عنوان مثال، شما با مراجعه به یک فروشگاه میوه و تره‌بار، مقداری میوه خریداری می‌کنید. پس از مراجعه به خانه، با ترازوی آشپزخانه، میوه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنید و متوجه می‌شوید که فروشنده مرتکب کم فروشی شده ‌است. اگر این ‌موضوع به اشتباه و به صورت غیر عمدی رخ داده باشد، قابل اغماض خواهد بود اما اگر فروشنده عمدا ترازوی فروشگاه را به ‌نحوی تنظیم کرده باشد که وزن اشیا را بیشتر نمایش دهد، این موضوع مصداق جرم کم فروشی و قابل پیگیری است. در مواقعی هم که فروشنده از خراب بودن ترازو اطلاع داشته باشد ولی عمدا برای تعویض یا تعمیر آن اقدام نکند، باز هم این ‌موضوع به ‌عنوان تخلف محسوب می‌شود.

مصادیق جرم کم فروشی و تعریف این جرم مطابق با ماده 3 قانون تعزیرات حکومتی

مطابق ماده ۳ قانون تعزیرات حکومتی، کم فروشی به معنی عرضه کالا یا خدمات با کیفیت، کمیت، میزان و مقداری کمتر از آنچه خریداری ‌شده است. با توجه به این تعریف، کم فروشی مصادیق مختلفی دارد. شخصی که به‌ عنوان آشپز، وظیفه تهیه غذا را بر عهده دارد، موظف است معادل آنچه مشتری هزینه می‌کند، به او غذا بدهد. در صورتی‌ که این آشپز هزینه یک غذای با کیفیت را دریافت کند ولی غذایی با مقدار کم و بی‌کیفیت به مشتری ارائه دهد، مرتکب جرم کم فروشی شده ‌است.

همچنین اگر مشتری سفارش دهد که غذای او با مواد خام مرغوب و اعلا طبخ شود ولی آشپز برای کسب سود بیشتر از مواد بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده کند، این مورد نیز به ‌عنوان جرم کم فروشی محسوب می‌شود زیرا شخصی که هزینه این غذا را پرداخت کرده ‌است، انتظار دریافت یک غذای با کیفیت و مناسب را دارد ولی آشپز بدون توجه به این ‌موضوع، مسئولیت خود را به ‌درستی انجام نمی‌دهد و مرتکب کم فروشی می‌شود.

اگر شخصی که مالک جایگاه سوخت است، با برهم زدن تنظیمات دستگاه‌ها موجب شود که مردم به نسبت پولی که پرداخت کرده‌اند، بنزین کمتری دریافت کنند، مرتکب جرم کم فروشی شده است.

از مصادیق قدیمی و کلاسیک جرم کم فروشی

یکی از مصادیق بارز کم فروشی، اضافه کردن آب به مایعاتی مانند شیر یا دوغ است. این موضوع در گذشته تاکنون به عنوان کم فروشی مطرح می‌شود. در صورتی که یک مغازه لبنیاتی مرتکب کم فروشی شود، سازمان تعزیرات به این تخلف رسیدگی خواهد کرد. همچنین قرار دادن سنگ در ظرف یا کیسه کالا، برای سنگین شدن آن نیز، از مصادیق کم فروشی محسوب می‌شود. مانند اینکه در گونی تخمه آفتاب گردان، سنگ بزرگی قرار بدهند تا وزن آن اضافه شود.

گاهی ممکن است فروشنده گوشت قرمز، برای سنگین شدن وزن آن، مقداری چربی یا استخوان را در کیسه حاوی گوشت قرار دهد تا وزن گوشت بیشتر شود. در این حالت نیز کم فروشی محقق خواهد شد و این تخلف توسط سازمان تعزیرات قابل پبگیری است.‌

چه مجازاتی برای جرم کم فروشی در نظر می‌گیرند؟

جرم کم فروشی یکی از جرائمی است که احتمالاً شما نیز آن را در مورد کالا یا خدمات دریافتی خود مشاهده کرده‌اید. برای پیگیری جرم کم فروشی، لازم است که به سازمان تعزیرات مراجعه کنید زیرا این سازمان وظیفه رسیدگی به کم فروشی و برخورد با شخص متخلف یا واحد صنفی متخلف را دارد. مجازات کم فروشی بر اساس مبلغ و میزان این تخلف و تعداد دفعات تکرار آن تعیین می‌شود. مطابق قانون تعزیرات حکومتی، اگر شخصی مرتکب جرم کم فروشی شود، ممکن است مجازات او با توجه به میزان مبلغ کم فروشی و تعداد دفعات این تخلف، تعیین شود.

تذکر کتبی، جریمه نقدی، قطع خدمات دولتی، تعطیلی موقت یا دائم واحد صنفی، نصب پارچه و اعلام این واحد صنفی به‌ عنوان متخلف به جرم کم فروشی، لغو پروانه یا لغو کارت بازرگانی، مجازاتی هستند که برای جرم کم فروشی در نظر گرفته شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید ممکن است کم فروشی، منجر به لغو پروانه واحد کسب شود.

به این مثال توجه کنید:

به عنوان مثال، اگر فروشنده قنادی در مرتبه اول مرتکب کم فروشی شود، این مورد با تذکر کتبی یا اخطار به او اعلام می‌شود. در صورتی که این تخلف را تکرار کند، امکان جریمه نقدی و تعطیلی موقت مغازه او وجود دارد و اگر چندین مرتبه این تخلف تکرار شود، مبلغ جریمه او متناسب با قیمتی که تخلف کرده است، افزایش خواهد داشت. همچنین با نصب پارچه بر سر در محل کار او، به عنوان متخلف به دلیل کم فروشی به مشتریان اعلام می‌شود. در نهایت، چنانچه این جرم باز هم تکرار شود، ممکن است واحد صنفی تعطیل و کارت بازرگانی و پروانه کسب او نیز لغو شوند.

آیا کم فروشی خدمات نیز محقق می‌شود و قابل پیگیری است؟

کم فروشی در حوزه تجارت بیشتر مطرح می‌شود اما این جرم در حوزه‌های کاری و حقوقی و موارد دیگر نیز قابل تحقق است. کم فروشی به خرید و فروش کالا اختصاص ندارد، بلکه شامل خدمات و مسائل حقوقی نیز می‌شود. اگر شخصی که وظیفه تولید محتوا را بر عهده دارد، قسمتی از محتوای تصویری را با مطالب غیر مفید و حاشیه‌ای پر کند تا زمان این محتوای تصویری به اتمام برسد، مرتکب کم فروشی شده ‌است. همچنین شخصی که در ارائه محتوای متنی از حروف و کلمات غیر ضروری استفاده می‌کند تا حد نصاب محتوا تکمیل شود، این‌ موضوع نیز به ‌عنوان کم فروشی محسوب می‌شود. شخصی که ارائه ‌دهنده کالا و خدمات است، وظیفه دارد در مقابل مبلغی که دریافت می‌کند، کالا یا خدمات با کیفیت و مناسبی را به مشتری ارائه دهد.

کم فروشی در ارائه خدماتی مانند نظافت، تدریس، تعمیر و مواردی مانند آن نیز قابل تحقق است. شخصی که به عنوان پرستار یا خدمتکار در یک خانه استخدام می‌شود، وظیفه دارد مطابق تعهدات و قراردادی که امضا می‌کند، به وظایف خود عمل کند. اگر این شخص زودتر از ساعت مقرر وظیفه خود را ترک کند یا خدماتی را که در قرارداد ذکر شده و متعهد به انجام آن‌ها شده است را انجام ندهد، مرتکب جرم کم فروشی می‌شود.

کم فروشی خدمات موضوعی است که در مورد آن اختلاف ‌نظر وجود دارد. به‌ همین دلیل، این موارد در سازمان تعزیرات، به ‌عنوان کم فروشی قابل پیگیری نیستند. افرادی که به جهت کم فروشی در ارائه خدمات، متحمل ضرر و زیان شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دادگاه و ارائه متن قرارداد، جبران خساراتی که به آن‌ها وارد شده است یا الزام طرف مقابل به ایفای تعهدات را تقاضا کنند.

کم فروشی خدمات در یک مثال:

شخصی باغبانی را به خدمت می‌گیرد تا خاک باغچه را برای او تعویض و درختان آن را هرس کند. در صورتی ‌که باغبان، بدون تعویض خاک، زودتر از ساعت مقرر، وظیفه خود را ترک کند، این موضوع مصداق کم فروشی خواهد بود اما کارفرما نمی‌تواند این مورد را در سازمان تعزیرات مطرح کند. بلکه این مساله در دادگاه و با توجه به تعهدات مندرج در قراردادی که بین باغبان و کارفرما امضا ‌شده است، قابل پیگیری خواهد بود.

جرم کم‌ فروشی زمین همراه با مثال

کم ‌فروشی ممکن است در هر مالی که مورد معامله قرار می‌گیرد، واقع شود. کم‌ فروشی زمین یکی از مواردی است که خریداران املاک با آن مواجه می‌شوند. این شیوه از جرم کم فروشی ممکن است به‌ صورت عمدی یا به‌ اشتباه صورت بگیرد. به ‌عنوان مثال، شما برای خرید یک زمین زراعی به متراژ ۴ هکتار با فروشنده توافق می‌کنید و قرارداد بیع این زمین بین شما و او منعقد می‌شود. بعد از اینکه قرارداد ثبت شد، معلوم می‌شود که متراژ این زمین، ۵۰۰ متر کمتر از متراژ ثبت ‌شده در متن قرارداد است.

اقداماتی که برای رسیدگی به این جرم به شما کمک می‌کند:

ممکن است به هر طریقی شاهد این جرم باشید یا حتی این امکان وجود دارد که از شما به اتهام این جرم، شکایت شده باشد. در هر دو شرایط برای پیگیری و رسیدگی به این پرونده، نیاز دارید که درباره تشریفات و مراحل رسیدگی به این جرم آگاهی و اطلاعات کسب کنید. به همین دلیل، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این خدمات، این امکان را دارید که بدون محدودیت مکانی و جغرافیایی و در سریع‌ترین زمان ممکن، با کارشناسان متخصص حقوقی ارتباط بگیرید و سوالات خود درباره پرونده را بپرسید. همچنین اگر به ارائه لایحه نیاز باشد، بهترین اقدام، استفاده از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی خواهد بود که این خدمات نیز توسط تیم حقوقی احتراما ارائه می‌شوند و به سهولت می‌توانید برای بهره مندی از این خدمات، درخواستتان را ثبت کنید.

ثبت نظر یا سوال