آشنایی با لایحه تصادف رانندگی، تصادف ساختگی، تصادف جرحی و تصادف منجر به فوت

لایحه تصادف رانندگی

لایحه تصادف رانندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین لوایح دادگاه کیفری محسوب می‌شود. تصادفات رانندگی همه‌روزه، تعداد بسیار زیادی از پرونده‌های مطروحه در دادگاه را به خود اختصاص می‌دهند. این تصادفات به علت‌های گوناگونی رخ می‌دهند. در صورتی‌ که این تصادفات، به ‌علت بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نداشتن مهارت لازم یا عدم رعایت نظامات دولتی رخ دهد، راننده به مجازات حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود. خواب‌آلودگی، اعتماد کاذب به مهارت رانندگی، نامناسب بودن جاده‌ها، عدم توجه به علائم رانندگی و موارد زیاد دیگر، ممکن است موجب تصادفات رانندگی شوند. زمانی ‌که تصادف رانندگی رخ می‌دهد، هر کدام از طرفین برای بیان توضیحات خود، نمونه لایحه دفاعیه تصادفات را به دادگاه تقدیم می‌کنند.

یعنی هم راننده مقصر و هم راننده یا عابری که به ‌علت تصادف، متحمل ضرر و زیان شده‌اند، با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تصادف رانندگی و ارائه مدارک مناسب، تلاش می‌کنند توضیحات خود را در دادگاه مطرح کنند. قاضی با توجه به نظریه کارشناسی که در صحنه تصادف حاضر بوده‌ است و بر اساس متن لایحه تصادف حکم مناسب را صادر می‌کند.

موارد استفاده و کاربرد این لایحه

تصادف رانندگی، یکی از اتفاقات ناگواری است که آسیب و صدمات زیادی به افراد و وسایل نقلیه وارد می‌کند. در مواقعی که تصادف رانندگی رخ می‌دهد کارشناس در صحنه تصادف حاضر می‌شود و میزان خسارات و تقصیر طرفین را معین می‌کند. اگر این پرونده به دادسرا و سپس به دادگاه ارسال شود، طرفین برای دفاع از خود، لایحه تصادف رانندگی را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کنند. آن‌ها در لایحه تصادف رانندگی درباره صحنه وقوع تصادف، توضیحات کامل را مطرح می‌کنند. قاضی براساس نظریه کارشناسی و با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه تصادفات در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

لایحه تصادف ساختگی

در مواقعی ممکن است تصادف، ساختگی باشد. به‌ علت اطمینان افراد از پرداخت خسارت توسط راننده یا بیمه‌گر، میزان تصادفات رانندگی ساختگی ، در سال‌های اخیر به ‌شدت افزایش داشته‌ است. حتی افرادی هستند که با کسب مهارت‌هایی در رابطه با میزان خسارات و دیه این اقدام را انجام می‌دهند. تصادفات ساختگی ممکن است با خودرو یا بدون خودرو انجام شود. یعنی فردی با استفاده از یک خودروی ارزان‌قیمت با خودروی گران‌قیمتی که ارزش بالایی دارد، تصادف ساختگی می‌کند. در این حالت راننده خودروی گران ‌قیمت، مجبور به پرداخت خسارت می‌شود.

اگر این شخص از ساختگی ‌بودن این موضوع مطلع شود، علیه راننده متخلف شکایت می‌کند. پس ‌از آن با تقدیم لایحه تصادف ساختگی درباره این جرم به طور کامل توضیح می‌دهد. قاضی با توجه به متن نمونه لایحه دفاعیه تصادف رانندگی و دلایلی که ارائه ‌شده است در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

در مواقعی ممکن است شخصی بدون خودرو موجب تصادف ساختگی شود. به ‌این‌ ترتیب که در خیابان یا جاده کمین می‌کند و در یک فرصت مناسب، خودش را جلوی خودروی مورد نظر پرت می‌کند. این اقدام او موجب ورود صدمات یا جراحاتی به خودش می‌شود. در این حالت این شخص تمام هزینه‌های درمانی خود را از راننده یا بیمه‌گر دریافت می‌کند. در صورتی ‌که راننده از ساختگی ‌بودن تصادف مطلع شود، علیه او شکایت می‌کند. پس ‌از آن با تقدیم لایحه تصادف ساختگی ، از قاضی تقاضا می‌کند که در این ‌مورد تصمیم‌گیری کند. قاضی با توجه به محتوای لایحه تصادف ساختگی و نظریه کارشناسی، تصمیم مناسب را اعلام می‌کند.

لایحه تصادف منجر به فوت

تصادفات رانندگی موجب آزرده‌ خاطر شدن افراد و آسیب به طرفین می‌شوند. این تصادفات زمانی‌ که منجر به فوت سرنشینان یا افراد دیگر شوند، اثرات زیان‌باری را به خانواده‌های این افراد و جامعه وارد می‌کنند. تصادفات رانندگی منجر به فوت، از تلخ‌ترین و ناگوارترین حوادث کشورمان محسوب می‌شوند. ایمن نبودن جاده‌ها و کیفیت پایین خودروها از عوامل مهم افزایش تصادفات و مرگ ‌و میر هستند. زمانی‌ که راننده‌ای با بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی یا سایر موارد، موجب کشته شدن سرنشینان خودروی مقابل یا افراد پیاده شود، مرتکب جرم شده‌ است زیرا از نظر قانون، شخصی که مهارت کافی ندارد یا بی‌مبالاتی و بی‌احتیاطی کرده‌ است، مستحق مجازات خواهد بود.

در این حالت، اولیای دم مقتول با شکایت و تقدیم نمونه لایحه تصادف منجر به فوت ، مجازات راننده متخلف و پرداخت دیه توسط او را از دادگاه درخواست می‌کنند. در مقابل، اگر راننده مدعی است که مرتکب تقصیر نشده‌ است، با تقدیم نمونه لایحه تصادف منجر به فوت و مدارک اثبات کننده ادعای خود، از دادگاه درخواست می‌کند که به این موضوع رسیدگی کند. قاضی با توجه به مدارک و دلایلی که ارائه‌ شده است و محتوای نمونه لایحه تصادف منجر به فوت حکم مناسب را صادر می‌کند.

نمونه لایحه تصادف جرحی

جرح به معنی زخم و خراش است. در قانون مجازات اسلامی، جراحت به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. شخصی که موجب جراحت دیگری می‌شود، بسته به نوع جراحت و عمق آن، موظف است دیه طرف مقابل را بپردازد. برای این کار لازم است مجروح با شکایت از راننده و تقدیم نمونه لایحه تصادف جرحی خواسته خود را مطرح کند. همچنین لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه تصادف جرحی ، مدارک پزشکی قانونی را برای تعیین نوع جراحت و میزان آن به دادگاه ارائه دهد. در صورتی ‌که قاضی صحت این موارد را احراز کند، راننده متخلف را به مجازات مقرر و پرداخت دیه محکوم می‌کند. چنانچه خودروی شخصی بیمه باشد، تمام خسارات و دیه جراحات، توسط بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

شخصی را در نظر بگیرید که به‌ علت تصادف رانندگی، دست‌، پا، سر و صورت او مجروح شده‌ است. نوع و میزان این جراحات توسط پزشکی قانونی بررسی می‌شود. سپس نظریه این سازمان در دادگاه مطرح خواهد شد. در نهایت قاضی بر اساس نظریه پزشکی قانونی و با توجه به محتوای نمونه لایحه تصادف جرحی در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند. اگر دادگاه صحت این موارد را احراز کند، مجازات و دیه متناسب با نوع جرم و جراحات را اعلام خواهد کرد.

نوشتن و تنظیم لایحه تصادف رانندگی

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه تصادفات را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را به‌ طور کامل بنویسید. در لایحه تصادف رانندگی درباره زمان و مکان تصادف و درباره وسایل نقلیه به طور کامل توضیح دهید. بهتر است که توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه، دقیق و بدون ابهام بنویسید. توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به‌ جهت اینکه قاضی رسیدگی‌ کننده به پرونده، مخاطب لایحه تصادف رانندگی است، توصیه می کنیم خواسته خود را با زبان قانون بنویسید.

چنانچه به این موضوع تسلط ندارید، می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مناسب، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه در متن لایحه تصادف موجب افزایش اعتبار و کاربرد آن می‌شود. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه تصادف رانندگی خواسته اصلی خود، مبنی ‌بر مجازات راننده یا دریافت دیه را بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است و با توجه به متن لایحه تصادف در این‌ باره تصمیم‌گیری می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با لایحه تصادف رانندگی

زمانی ‌که نمونه لایحه تصادفات را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، مدارک و دلایل اثبات ادعای خود را نیز به دادگاه ارائه دهید. در صورتی‌ که مدعی هستید در تصادف رانندگی مرتکب تقصیر نشده‌اید، لازم است مدارک اثبات این ادعا را به دادگاه تقدیم کنید. معرفی شهود یا ارائه نظریه کارشناسی نیز می‌تواند به اثبات این ‌موضوع کمک کند.

در صورتی‌ که تصادف رانندگی در حضور افرادی رخ داده‌ است، شما می‌توانید آن‌ها را به‌ عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنید. همچنین می‌توانید ضمن تقدیم لایحه تصادف رانندگی ، فرم استشهادیه را نیز به دادگاه ارائه دهید. استشهادیه فرمی است که شما اظهارات خود را در آن می‌نویسید و افراد مطلع آن را تایید و امضا می‌کنند. اگر مدعی هستید تصادف ساختگی بوده‌ و طرف مقابل به‌ صورت عمدی این اقدام را انجام داده ‌است، باید با معرفی شهود یا ارائه اسناد تصادف‌های ساختگی قبلی او این ‌موضوع را ثابت کنید.

رای وحدت رویه شماره 717مورخ 1390/2/6

بر اساس این رأی وحدت رویه و مطابق ماده 337 قانون مجازات اسلامی، در مواقعی که برخورد دو یا چند وسیله نقلیه موجب قتل سرنشین‌های آن شود، مسئولیت هر کدام از رانندگان در صورت تقصیر به هر میزانی که باشد، به‌ نحو تساوی خواهد بود. یعنی اگر تصادف رانندگی دو یا چند خودرو به کشته شدن سرنشینان خودروها منجر شود، هر یک از راننده‌ها در صورتی‌ که مرتکب تقصیر شده باشند، به ‌طور مساوی مسئولیت دارند.

احتراما توصیه می‌کنیم:

نوشتن لایحه مورد نظرتان را به مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بسپارید. این اقدام تاثیر لایحه را نیز افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند تاثیر مثبتی در رای قاضی داشته باشد. به منظور سپردن مسئولیت تنظیم لایحه به تیم حقوقی احتراما، روی لینک ثبت درخواست تنظیم لایحه بزنید. علاوه براین، می‌توانید در خصوص این مساله از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. در کنار شما هستیم.

تنظیم لایحه تصادف رانندگی از طرف شاکیتنظیم لایحه تصادف رانندگی از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال