برای حضور در دادگاه کیفری اهواز باید به کدام آدرس مراجعه کنیم؟ + توضیحات دقیقی درباره انواع این دادگاه‌

دادگاه کیفری اهواز

اگر قصد دارید جرمی را در مرکز استان خوزستان پیگیری کنید، لازم است که به دادگاه کیفری اهواز مراجعه کنید. همانطور که می‌دانید دادگاه‌های کیفری به ‌موجب قانون، صلاحیت رسیدگی به جرائم را دارند. در صورتی ‌که شخصی در اهواز مرتکب جرمی شود، باید با مراجعه به مراجع کیفری این شهر، مجازات مرتکب را تقاضا کنید. به‌ عنوان مثال، اگر شخصی در شهر اهواز خودروی شما را تخریب کند، می‌توانید علیه او شکایت کنید. تحقیقات مقدماتی برای کشف جرم و انتساب آن به متهم، توسط دادیار انجام می‌شود. در صورتی که صحت اظهارات شما برای این مقام تحقیق محرز شود، پرونده توسط دادستان به ‌همراه کیفرخواست صادره، به دادگاه کیفری اهواز ارجاع داده خواهد شد. دادگاه‌های کیفری متناسب با صلاحیت و اختیاری که در قانون برای آن‌ها تعیین ‌شده است، به جرائم حوزه قضایی خود رسیدگی می‌کنند. سپس در صورت احراز وقوع جرم، حکم مناسب را برای مرتکب صادر می‌کنند.

برای حضور در دادگاه کیفری اهواز به این مثال توجه کنید!

به عنوان مثال، رسیدگی به جرم شخصی که در این شهر با استفاده از سلاح، مردم را بترساند یا به آن‌ها توهین کند یا آن‌ها را مورد ضرب ‌و جرح قرار دهد، در صلاحیت دادگاه کیفری اهواز قرار دارد. در صورتی‌ که این جرم، مشمول عنوان محارب نباشد، مرتکب به مجازات حبس محکوم خواهد شد. بنابراین رسیدگی به این جرم در این دادگاه صورت می‌گیرد زیرا محل وقوع این جرم، شهر اهواز بوده ‌است.

در صورتی‌ که شخصی در این شهر با دایر کردن قمارخانه یا محلی برای مصرف مشروبات الکلی مرتکب جرم شود، دادگاه کیفری اهواز صالح به رسیدگی خواهد بود. به‌ طور کلی می‌توان گفت رسیدگی به جرائم، در صلاحیت مراجع کیفری محل وقوع جرم است؛ مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری پیش ‌بینی‌ شده باشد.

دادگاه کیفری یک اهواز

دادگاه کیفری 1 یکی از مراجع مهم و حساس در زمینه جرائم است. این دادگاه جزایی فقط به جرائمی که به‌ موجب قانون در صلاحیت آن قرار داده‌ شده است، رسیدگی می‌کند. یعنی دادگاه کیفری ۱ نمی‌تواند غیر از مواردی که در قانون به آن‌ها تصریح ‌شده است، در مورد پرونده‌ای، رسیدگی و صدور رای را انجام دهد. به ‌موجب قانون آیین دادرسی کیفری، جرائمی که مجازات آن‌ها سلب حیات، قطع عضو یا حبس ابد باشد یا جرائم سیاسی و مطبوعاتی، جرائم درجه ۳ بالاتر و جرم تامین مالی تروریسم در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارد. بنابراین به ‌غیر از این موارد، دادگاه کیفری ۱ نمی‌تواند در مورد سایر جرائم، دادرسی و صدور رای را انجام دهد.

شخصی در شهر اهواز در یک نزاع خیابانی با سلاح سرد، دست فرد دیگری را قطع می‌کند. به دلیل اینکه مجازات این شخص قصاص و قطع عضو است، رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ اهواز قرار دارد.

در یک مثل دیگر؛ در صورتی ‌که شخصی در شهر اهواز به دلیل اختلافات خانوادگی ، همسر خود را به قتل برساند، رسیدگی و صدور رای در رابطه با این پرونده، در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ اهواز خواهد بود زیرا مطابق قانون جرائمی که مجازات آن‌ها اعدام باشد، در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارند. علاوه ‌بر آن، به دلیل وقوع قتل در اهواز، دادگاه کیفری ۱ این شهر، صالح به رسیدگی است. در صورتی ‌که پرونده‌ای به دادگاه کیفری ۱ اهواز ارجاع داده شود که در حدود صلاحیت آن نباشد، این دادگاه با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به مرجع صالح ارسال می‌کند.

ادرس دادگاه کیفری اهواز

اگر قصد دارید در اهواز جرمی که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار دارد را مطرح کنید؛ لازم است که ادرس دادگاه کیفری یک اهواز را بدانید تا بتوانید در جلسات دادرسی حاضر شوید. حضور در جلسات دادرسی در روند پیگیری و احقاق حق این پرونده‌ها، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

ادرس دادگاه کیفری یک اهواز در خیابان خرم کوشک، ابتدای نیوساید، مجتمع قضایی شهید تندگویان (انرژی) قرار دارد. بنابراین در صورتی ‌که پرونده‌ شما به شعبه‌های ۱۶ و ۱۷ دادگاه کیفری اهواز ارجاع داده شود، باید به این مجتمع مراجعه کنید.

دادگاه کیفری 2؛ پر مراجع‌ترین دادگاه کیفری اهواز

یکی از دادگاه‌هایی که تراکم پرونده و تعداد مراجعین زیادی دارد، دادگاه کیفری ۲ اهواز است. در این دادگاه ، به دلیل گستردگی صلاحیت، پرونده‌های زیادی مطرح می‌شود. به ‌طور کلی هر جرمی که در قانون در صلاحیت جرایم دیگر قرار داده نشده باشد، در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ خواهد بود. به ‌این ‌ترتیب، اگر در اهواز جرمی محقق شود که در صلاحیت سایر مراجع نباشد، دادگاه کیفری ۲ رسیدگی و صدور رای را در رابطه با آن انجام می‌دهد. به‌ عنوان مثال، شخصی در شهر اهواز به زنان یا کودکان در معابر عمومی یا خیابان‌ها تعرض می‌کند یا مزاحم آن‌ها می‌شود. در این حالت، به پرونده این شخص در دادگاه کیفری دو اهواز رسیدگی خواهد شد. اگر وقوع این جرم برای دادگاه محرز شود، قاضی به حبس و شلاق مرتکب رای خواهد داد.

در این مثال بخوانید

فرض کنید یکی از کارمندان رسمی اداره برق اهواز مرتکب جرم اختلاس می‌شود. این شخص به دلیل اختیاراتی که به موجب شغل خود دارد، اموال یا اسناد یا اشیائی که به او سپرده شده است را تصاحب یا برداشت می‌کند. در این شرایط، اقدام او قابل دادرسی در دادگاه کیفری دو است. این کارمند با سوءاستفاده از موقعیت خود، بودجه‌ای که برای تجهیز یا تعمیر تاسیسات برق منطقه تعیین ‌شده است را برای خودش تصاحب می‌کند. سپس با ارائه اسناد و فاکتورهای جعلی اعلام می‌کند که بودجه را برای تاسیسات مصرف کرده ‌است.

در این حالت، یکی از همکاران او با اعلام این جرم، این ‌موضوع را در دادگاه مطرح می‌کند. دادرسی و اجرای حکم در رابطه با اختلاس، در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ اهواز قرار دارد زیرا این شخص در شهر اهواز مرتکب این جرم شده‌ است. بنابراین دادرسی و صدور رای در زمینه اختلاس این شخص، در دادگاه اهواز انجام می‌شود. سپس مجازات مناسب برای این شخص، متناسب با جرم ارتکابی و میزان مالی که اختلاس شده است، تعیین خواهد شد.

آدرس دادگاه کیفری دو اهواز

در صورتی ‌که قصد دارید جرم درجه ۷ یا ۸ را پیگیری کنید، باید این جرائم را به‌ طور مستقیم در دادگاه کیفری اهواز مطرح کنید. به ‌همین دلیل، باید با آدرس این دادگاه آشنایی داشته باشید. دادگاه‌های کیفری اهواز در مجتمع‌های متعددی مستقر هستند. بنابراین، برای پرونده‌های مورد نظر خود، باید آدرس شعبه مورد نظر را بدانید. مجتمع قضایی قدس، در بلوار قدس اهواز واقع شده ‌است. در این مجتمع شعبه‌های ۱۰۷ و ۱۰۹ تا ۱۱۳ واقع شده‌اند. شعبه‌های ۱۱۴ و ۱۱۵ دادگاه کیفری اهواز، در مجتمع قضایی شهید فهمیده، واقع در خیابان ابوذر، روبروی هنرستان فتح‌ المبین قرار دارد. در صورتی ‌که پرونده شما در رابطه با سرقت باشد، باید به آدرس این مجتمع مراجعه کنید.

آدرس دیگر شعب دادگاه کیفری دو اهواز

به دلیل بالا بودن آمار تصادفات و جرائمی که در زمینه رانندگی محقق می‌شود، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به جرائم رانندگی و تصادفات در مجتمع قضایی ویژه تصادفات واقع شده‌ است. برای مراجعه به این مجتمع، باید به این دادگاه، واقع در خیابان سقراط، نبش پودات، ساختمان دادگاه کیفری ۲ اهواز مراجعه کنید. شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری ۲ اهواز مستقر در این مجتمع به‌ طور تخصصی، به جرائم مربوط به تصادفات رانندگی رسیدگی می‌کند. در صورتی ‌که بعد از تحقیقات مقدماتی، در زمینه کشف جرم و انتساب اتهام به متهم، به شما ابلاغ شود که پرونده به شعبه ۱۰۱ تا ۱۰۶ کیفری ۲ ارجاع داده شده‌ است، باید به دادگاه کیفری اهواز واقع در کیان‌ پارس، خیابان توحید مراجعه کنید تا رسیدگی به پرونده شما در شعبه‌های این دادگاه صورت بگیرد.

سپس قاضی با توجه به اظهارات طرفین و مدارک و ادله‌ای که ارائه ‌شده است، در این ‌مورد رأی مناسب را صادر می‌کند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، آگاهی از آدرس این دادگاه، موجب می‌شود تا به ‌موقع در جلسه دادرسی حاضر شوید و برای احقاق حق خود، اقدام کنید.

نحوه دادرسی در دادگاه‌ کیفری اهواز

روند دادرسی و صدور رای در دادگاه‌های کیفری متفاوت است. در دادگاه کیفری دو اهواز ، رسیدگی و صدور رای توسط قاضی یا دادرس علی‌البدل انجام می‌شود. در این دادگاه موضوع تعدد قاضی وجود ندارد. یعنی صادرکننده رای، فقط رییس دادگاه خواهد بود. جرایمی مانند سرقت تعزیری، تهدید، تخریب، نشر اکاذیب، توهین یا مواردی مانند این در دادگاه کیفری دو رسیدگی خواهند شد.

رسیدگی در دادگاه کیفری ۱ اهواز با حضور یک قاضی و دو مستشار انجام خواهد شد. به دلیل حساسیت جرائمی که در صلاحیت این دادگاه قرار دارد، تعدد قاضی برای آن پیش‌بینی ‌شده است. در صورتی ‌که جرمی خارج از محدوده صلاحیت این دادگاه باشد، قاضی قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند و پرونده به مراجع دیگر ارجاع داده می‌شود.

به این مثال توجه کنید

به‌ عنوان مثال، اگر شخصی موضوع جرم زنا را در دادگاه کیفری ۱ مطرح کند ولی بعد از تحقیقاتی که به ‌طور مستقیم در دادگاه کیفری ۱ انجام می‌شود، معلوم شود که این جرم کمتر از حد زنا بوده و این جرم محقق نشده‌ است، قاضی با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به شعبه دادگاه صلاحیت‌دار ارجاع می‌دهد. یعنی به این دلیل که دیگر جرم مطرح شده جرم زنا محسوب نمی‌شود، دادگاه دیگری باید به آن رسیدگی کند و دادگاه کیفری یک، صلاحیت رسیدگی به این جرم را نخواهد داشت. به همین دلیل لازم است که رسیدگی به این پرونده به دادگاه صلاحیت دار، سپرده شود.

همچنین در مواقعی که جرمی به‌ عنوان جرم درجه ۳ در دادگاه کیفری مطرح شود، سپس با بررسی اولیه معلوم شود که این جرم درجه ۴ یا ۵ بوده است، قاضی برای این جرائم نیز قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند و پرونده به دادگاه دیگری ارسال می‌شود. در واقع، هر زمان که قاضی اینطور برداشت کند که موضوع جرم در صلاحیت دادگاه نیست، می‌تواند قرار عدم صلاحیت صادر کند و رسیدگی به پرونده را به دادگاه دیگری بسپارد.

آگاهی از مهمترین الزامات برای حضور در محاکم کیفری

اولین اقدام برای حضور در محاکم کیفری، آگاهی از فرآیند و تشریفات حضور است. کسب آگاهی در این خصوص نیز صرفا به واسطه کسب اطلاعات از اشخاص متخصص و دریافت مشاوره میسر خواهد شد. تیم احتراما، با در نظر گرفتن این نیاز، به ارائه خدمات می‌پردازد. به این ترتیب، شما این امکان را دارید که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در سریع‌ترین زمان ممکن با مشاوران و وکلای مجرب ارتباط بگیرید و در خصوص ابعاد قانونی اقدامی که در نظر دارید، اطلاعات کسب کنید.

همچنین این امکان نیز وجود دارد برای حضور در این محاکم نیاز به تنظیم و نوشتن لایحه داشته باشید. تیم احتراما، با ارائه خدمات تنظیم لایحه ، این نیاز را نیز پاسخ می‌دهد.

ثبت نظر یا سوال