ضرب و شتم زن چیست؟ + تعیین مجازات و پیامدهایی قانونی این جرم

ضرب و شتم زن

گاهی در جامعه شرایطی به وجود می‌آید که افراد غریبه و نامحرم موجب تحقق جرم ضرب و شتم زن می‌شوند. این موضوع در جامعه پیامدهای زیادی را به ‌دنبال دارد. در سال‌های اخیر موضوع خشونت علیه زنان به‌ صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود، احتمال تحقق این جرم در جامعه همچنان وجود دارد.

تصور کنید خانمی با آقایی به دلیل جای پارک خودرو در خیابان درگیری لفظی دارد. آقا به ‌جهت خشم و عصبانیت با سیلی به ‌صورت این خانم می‌زند و او را به سمت دیگری هل می‌دهد. این مورد یکی از مصادیق تحقق این جرم است. چنانچه خانم علیه این آقا شکایت کند، او تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

گاهی ممکن است این جرم توسط فردی صورت بگیرد که با این خانم رابطه فامیلی دارند ولی به او نامحرم هستند. مانند اینکه خانمی با برادر شوهرش دعوا ‌کند. سپس برادر شوهر با کتک زدن خانم، موجب کبودی صورت او ‌شود. در این شرایط نیز این جرم محقق شده‌ است. چنانچه خانم علیه برادر شوهرش شکایت کند، او تحت تعقیب قرار می‌گیرد. این موارد نمونه‌هایی از مصادیق این عمل مجرمانه محسوب می‌شوند.

خشونت علیه زنان و کتک زدن آن‌ها به هر دلیلی ممنوع است. این اقدام مطابق قانون سبب مجازات مرتکب خواهد شد. اگر وقوع این عمل مجرمانه در دادگاه محرز شود، مرتکب به مجازات متناسب با عمل ارتکابی محکوم خواهد شد. چنانچه شخصی در خیابان به خانمی هتک حرمت کند و او را کتک بزند، خانم می‌تواند علیه او شکایت کند. سپس برای اثبات ادعای خود با معرفی شهود و ارائه گزارش پزشکی قانونی مجازات مرتکب را از قاضی بخواهد.

این جرم، یکی از انواع جرم ضرب و شتم است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، ابتدا مقاله مربوط به جرم ضرب و شتم را مطالعه کنید. برای مطالعه این مقاله، روی لینک بزنید.

جرم ضرب و شتم زن چیست؟

در مواقعی که مجنی علیه جرم ضرب و شتم یک خانم باشد، جرم ضرب و شتم زن محقق می‌شود. ضرب و شتم به معنی کتک زدن و دشنام دادن است. چنانچه شخصی به خانمی دشنام دهد و به او آسیب برساند، مرتکب این جرم شده است. متناسب اقدامی که مرتکب انجام داده، ممکن است به پرداخت دیه یا قصاص یا مجازات تعزیری محکوم شود.

تصور کنید خانمی در خیابان دست‌ فروشی می‌کند. او محصولات و صنایع دستی خود را در معرض نمایش قرار می‌دهد و به مردم می‌فروشد. شخصی که در مقابل محل بساط این خانم مغازه دارد، به او اعتراض می‌کند. آن‌ها با یکدیگر درگیر می‌شوند. این مغازه‌دار، خانم را کتک می‌زند و به او دشنام می‌دهد. در این حالت، ضرب و شتم خانم محقق شده ‌است زیرا مرتکب با ورود صدمه به این خانم به او آسیب می‌رساند و با دشنام دادن به او موجب هتک حرمت به او می‌شود.

در این شرایط متهم باید به مجازات ضرب و شتم عمدی زن نامحرم محکوم شود. قاضی دادگاه با توجه به اقدامات مرتکب و میزان صدمه‌ای که به خانم وارد شده‌ است، مجازات مناسب را برای او تعیین می‌کند.

در شرایطی ممکن است خانمی به دلیل اختلاف با همسایه‌ خود با او مشاجره کند. پس ‌از آن مرد همسایه با پرتاب یک تکه آجر به سمت خانم، موجب جراحت سر و صورت او می‌شود. این اقدام مصداق ضرب و شتم خانم است. در این شرایط آقا مستحق مجازات ضرب و شتم زن نامحرم خواهد بود.

ضرب و شتم زن توسط شوهر

یکی از مسائلی که متأسفانه در خانواده‌ها رواج دارد، اختلاف زن و شوهر است. تعداد زیادی از خانم‌ها بزه دیده جرایم خانگی محسوب می‌شوند. مردی که به دلیل عادت یا اختلاف به‌ طور مداوم خانم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، مستحق مجازات ضرب و شتم زن توسط شوهر است. این اقدام در فقه و قانون ممنوع شمرده می‌شود. اگر این اقدامات توسط شوهر تداوم داشته باشد، خانم می‌تواند با ارائه دلیل و معرفی شاهد از او جدا شود.

تصور کنید مردی به دلیل اعتیاد به مصرف مواد مخدر مدام زوجه را کتک می‌زند و به او دشنام می‌دهد. در این شرایط این خانم می‌تواند علیه او شکایت کند. چنانچه وقوع این جرم در دادگاه محرز شود، آقا به مجازات ضرب و شتم زن توسط شوهر محکوم خواهد شد.

موضوع خشونت خانگی و جرایمی مانند ضرب و شتم خانم توسط شوهر مسئله مهمی است. به ‌همین دلیل مراکز مردم‌ نهاد و عمومی برای مبارزه و پیشگیری از این جرایم تأسیس شده‌اند. با این‌ حال متأسفانه هنوز هم جرایم خانگی از پرتکرارترین موارد در جامعه ما محسوب می‌شوند.

در شرایطی ممکن است مردی به دلیل اختلال روانی یا مشکلات مانند آن مرتکب این جرم شود. یعنی به دلیل عدم کنترل خشم، افسردگی، اختلال اضطراب یا شک ‌و تردید نسبت ‌به خانم، او را مورد ضرب و شتم قرار دهد. در این ‌صورت نیز مستحق مجازات خواهد بود.

به مثالی در این مورد توجه کنید

گاهی ممکن است مردی با یک خانم از خانواده ضعیف که اعضای آن اعتیاد دارند، ازدواج کند. او به دلیل اطمینان از اینکه این خانم او را ترک نمی‌کند، خانم را مدام مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. این موضوع به‌ عنوان مصداق ضرب و شتم خانم محسوب می‌شود.

اگر این آزار و اذیت توسط شوهر تکرار شود و تداوم داشته باشد، خانم می‌تواند برای طلاق به دلیل عسر و حرج اقدام کند. همچنین می‌تواند با طرح شکایت در دادگاه کیفری، برای مرتکب مجازات ضرب و شتم زن را از مراجع کیفری بخواهد.

مصادیق ضرب و شتم زن نامحرم

تصور کنید خانمی با خواهر شوهر خود اختلاف دارد. او در یک مهمانی با خواهر شوهرش مشاجره می‌کند و به او دشنام می‌دهد. در این حالت شوهر خواهر شوهرش که به این خانم نامحرم است، او را کتک می‌زند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. این آقا با دشنام و بدگویی سبب هتک حرمت خانم می‌شود. در این شرایط جرم ضرب و شتم زن نامحرم محقق شده ‌است. اگر این خانم علیه متهم شکایت کند، می‌تواند مجازات ضرب و شتم عمدی زن نامحرم را برای او از دادگاه بخواهد.

گاهی ممکن است اختلاف خانم با مرد نامحرم به دلیل سهم‌ الارث باشد. برای مثال خانمی که شوهرش فوت کرده ‌است، در خصوص ماترک او با خانواده‌ شوهرش اختلاف دارد. در این‌ صورت برادران شوهرش این خانم را کتک می‌زنند و به او دشنام می‌دهند. چنانچه وقوع این عمل مجرمانه در دادگاه محرز شود، مرتکبان به مجازات ضرب و شتم زن محکوم خواهند شد.

فرض کنید خانمی در محل کار خود با مدیرش اختلاف دارد. اگر مدیر با هدف هتک حرمت به او بدگویی کند و او را کتک بزند، مرتکب جرم ضرب و شتم این خانم شده‌ است. در این‌ صورت اگر خانم علیه او شکایت کند، این آقا تحت تعقیب قرار می‌گیرد. متناسب با میزان صدمه و جراحتی که به خانم وارد شده‌ است، قاضی مجازات مناسب را برای مرتکب تعیین می‌کند.

مجازات جرم ضرب و شتم زن

در قانون مجازات اسلامی در رابطه با مجازات ضرب و شتم و دیه جراحات موادی وجود دارد. اگر ضرب و شتم خانم منجر به ورود جراحت نشود و صرفاً تورم در بدن او ایجاد شده باشد، مطابق ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی مرتکب باید ارش بپردازد.

مطابق ماده 708 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی خانمی را مورد ضرب و شتم قرار دهد و این اقدام او منجر به از بین رفتن حواس پنج‌گانه مانند بویایی و شنوایی شود، باید ارش بپردازد. اگر اقدام مرتکب موجب به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند لرزش، ترس و غش کردن خانم شود مرتکب به پرداخت ارش محکوم خواهد شد.

بنابراین متناسب با اقدامی که مرتکب برای تحقق این عمل مجرمانه انجام داده است، قاضی میزان مجازات ضرب و شتم زن نامحرم را اعلام می‌کند. اگر خانمی باردار باشد و فردی با ایراد ضربه به او موجب سقط جنین شود، مطابق قانون مرتکب باید دیه بپردازد.

خدمات ما در این زمینه

ممکن است قصد طرح شکایت علیه فردی را داشته باشید که این جرم انجام داده است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی ابتدا با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. مشورت با افرادی که در این زمینه تخصص دارند، موجب افزایش اطلاعات و آگاهی شما خواهد شد.

در وب سایت احتراما شما می‌توانید با ثبت سفارش خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما در ارتباط خواهند بود. آن‌ها راهکارهای مناسبی را به شما نشان می‌دهند تا بتوانید حق خود را احیا کنید.

علاوه بر خدمات مشاوره حقوقی تلفنی، کارشناسان ما تنظیم انواع لوایح را نیز انجام می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید تنظیم لایحه مورد نظران را نیز به تیم حقوقی احتراما بسپارید. اگر در خصوص این مطلب سوالی برایتان پیش آمده یا پیشنهادی دارید، لطفا در قسمت ثبت نظرات این مورد را با ما در میان بگذارید.

ثبت نظر یا سوال