معرفی جرم ضرب و شتم ؛ مجازات ضرب و شتم عمدی چیست؟

جرم ضرب و شتم

جرم ضرب و شتم یکی از جلوه‌های بروز خشونت در جامعه محسوب می‌شود. آسیب رساندن به جسم و روح دیگران در هر حالتی ممنوع است و موجب مجازات مرتکب خواهد شد. موضوعی که در این خصوص باید به آن توجه کنید، معنای ضرب و شتم است. بسیاری از مردم برای هر نوع از درگیری یا ورود ضرر جسمی، از ترکیب ضرب و شتم استفاده می‌کنند. در حالی‌ که معنی این ترکیب با آنچه در جامعه رواج دارد، متفاوت است. ضرب به معنی زدن و شتم به معنی دشنام، ناسزا و بدگویی است.

ضرب و شتم یعنی فردی دیگری را کتک بزند و به او دشنام دهد. به دلیل رواج و استفاده فراوان از واژه ضرب و شتم، این ترکیب در بین مردم شناخته‌تر است.

مطابق قانون هیچکس حق ندارد با اقدامات خود، به جسم و روح دیگران آسیب برساند. در فقه و قانون برای هر نوع آسیب و صدمه جسمی، مجازاتی تعیین‌ شده است. اگر فردی علاوه‌ بر ضرر جسمی، به دیگران دشنام دهد یا به آن‌ها بدگویی کند، سزاوار مجازات جرم ضرب و شتم خواهد بود.

تصور کنید آقایی با یک نفر درگیر می‌شود و او را کتک می‌زند. علاوه‌ بر آن او با ناسزاگویی و دشنام دادن موجب آسیب به روح و روان طرف مقابل می‌شود. در این شرایط این شخص مرتکب جرم ضرب و شتم شده‌ است. مطابق قانون ما، مرتکب به مجازات متناسب با فعل ارتکابی محکوم خواهد شد.

جرم ضرب و شتم چیست؟

زمانی ‌که فردی به ‌علت درگیری یا نزاع به فرد یا افراد دیگر ضرر جسمی و روحی وارد کند، قابل مجازات خواهد بود. جرم ضرب و شتم در شرایطی رخ می‌دهد که مرتکب با ورود آسیب به جسم مجنی علیه (شخصی که به او جنایتی وارد شده)، باعث صدمه رساندن به او شود.

ضرب و شتم معمولاً به فعلی اطلاق می‌شود که موجب خون‌ریزی و جراحت نشده باشد. یعنی اگر فردی با زدن دیگری موجب کبودی و شکستگی استخوان او شود، این مورد به‌ عنوان ضرب تلقی خواهد شد.

تصور کنید دو نفر با یکدیگر درگیر می‌شوند. آن‌ها به یکدیگر دشنام و ناسزا می‌گویند. سپس یکی از آن‌ها ضربه‌هایی به طرف مقابل وارد می‌کند. این ضربه‌ها منجر به کبودی صورت و کوفتگی بدن و یا حتی شکستگی استخوان‌ها می‌شود. در این شرایط این عمل مجرمانه شکل ‌گرفته است. مجنی علیه می‌تواند به دلیل این موضوع، علیه طرف مقابل شکایت کند. بعد از اینکه این موضوع در دادگاه مطرح شود، قاضی با توجه به میزان صدمه‌ای که به مجنی علیه وارد شده ‌است، دیه و مجازات متناسب را تعیین خواهد کرد.

مجازات ضرب‌ و شتم عمدی چیست؟

پاسخ دهی به این سوال که مجازات ضرب و شتم چیست، بر اساس پرونده مطروحه در دادگاه متفاوت است. یعنی مجازات مرتکب، به میزان صدمات وارده به مجنی علیه بستگی دارد. در قانون مجازات اسلامی در رابطه با این موضوع صحبت کرده‌اند.

البته جرم ضرب و شتم از جرایم قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی اگر شخصی که به او صدمه وارد شده‌ است، علیه طرف مقابل شکایت نکند، مرتکب تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت. اگر مرتکب شکایت کند، قاضی با توجه به میزان صدمه‌ای که پزشکی قانونی گزارش می‌دهد، دیه را تعیین خواهد کرد. یعنی میزان صدمه‌ای که به مجنی علیه وارد شده ‌است، تعیین‌ کننده میزان دیه است.

بر اساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی (دیات)، اگر فردی با ضربه زدن به دیگری، موجب تغییر رنگ پوست او شود، باید دیه بپردازد. مطابق این ماده، دیه تغییر رنگ پوست به سیاه، کبود یا سرخ شدن پوست، متناسب با عمل ارتکابی تعیین می‌شود.

در ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی، در رابطه با تورم بدن یا سر و صورت صحبت شده‌ است. بر این اساس اگر فردی موجب تورم اعضای شخص دیگری شود، باید ارش بپردازد. اگر علاوه‌ بر تورم، متهم موجب تغییر رنگ پوست شده باشد، حسب مورد باید دیه و ارش تغییر رنگ پوست را بپردازد.

دیه به معنی مالی است که مطابق شرع و قانون برای جبران خسارات بدنی تعیین‌ شده است. برای خسارت بدنی که در فقه و قانون میزان آن مشخص نشده‌ باشد، ارش تعیین می‌شود.

به‌ این‌ ترتیب اگر متهم با ورود ضربه به ‌طرف مقابل سبب تورم صورت او شود، قاضی با توجه به گزارش پزشکی قانونی میزان ارش را تعیین می‌کند. در مورد شکستگی استخوان و از کار افتادگی اعضای بدن نیز در قانون مجازات اسلامی به ‌تفصیل پرداخته شده ‌است.

مصادیق تحقق این جرم در جامعه

ضرب و شتم یکی از جرایمی است که متأسفانه در جامعه رواج دارد. همه ما حداقل یک ‌بار شاهد تحقق این جرم در خیابان یا معابر یا مکان‌های دیگر بوده‌ایم. این جرم ممکن است بین همکاران، همسایه‌ها یا حتی افراد غریبه شکل بگیرد.

تصور کنید دو نفر که مغازه‌های آن‌ها در مجاورت یکدیگر قرار دارد، با یکدیگر اختلاف داشته باشند. آن‌ها بعد از مشاجره با یکدیگر درگیر می‌شوند. این درگیری به کتک‌کاری و دشنام دادن منتهی خواهد شد. یعنی این دو نفر با ورود ضربه و ناسزاگویی مرتکب جرم ضرب و شتم می‌شوند.

در این شرایط آن‌ها می‌توانند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی این موضوع را پیگیری کنند. پس از احراز وقوع این جرم و ارسال پرونده به دادگاه کیفری دو در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. قاضی دادگاه بعد از شنیدن اظهارات و دفاعیات هر دو طرف و با بررسی پرونده، مجازات مرتکب را تعیین می‌کند.

حتما شما هم در مکان‌هایی مانند پارک یا مناطق تفریحی شاهد جرم ضرب و شتم بوده‌اید. این درگیری گاهی به دلیل مسائل کم‌ اهمیت و سوءتفاهم رخ می‌دهد.

تصور کنید دو خانواده به دلیل موضوع کم‌ اهمیتی مانند جای نشستن در پارک، با یکدیگر درگیر می‌شوند. در این شرایط هر دو خانواده به ‌طرف مقابل دشنام و ناسزا می‌گویند و کتک‌کاری می‌کنند. پس از آن هر کدام از آن‌ها علیه فردی که به او دشنام داده یا او را کتک زده است، شکایت می‌کند. قاضی با توجه به شرایط و مندرجات پرونده، گزارش پزشکی قانونی و اظهارات طرفین، در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نحوه پیگیری جرم ضرب و شتم در دادگاه

در مواقعی که دو یا چند نفر مرتکب جرم ضرب و شتم شده باشند، برای طرح شکایت اقدام می‌کنند. افرادی که به دلیل درگیری متحمل ضرر و زیانی شده باشند، علیه متهم شکایت خواهند کرد.

برای این کار آن‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کنند. معمولا در زمان درگیری و وقوع ضرب و شتم، پلیس برای تهیه گزارش وارد عمل می‌شود. بعد از آن پرونده را به دادسرا ارسال می‌کند.

چنانچه ضرب و شتم در خانه یا محلی باشد که پلیس در جریان آن قرار نگیرد، شاکی می‌تواند در دفتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه‌ای را تنظیم کند. بعد از آن دادسرا تحقیقات مقدماتی را آغاز خواهد کرد. اگر وقوع ضرب و شتم در دادسرا محرز شود، برای این پرونده، قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود. یعنی دادسرا تشخیص می‌دهد که جرم محقق شده است و قاضی باید در مورد مجازات مرتکب حکم دهد. پس از آن، دادستان کیفرخواست را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند. در این شرایط از طریق پیامک و سامانه ثنا زمان و محل تشکیل جلسه دادرسی به شاکی و متهم ابلاغ می‌شود.

آن‌ها در زمان مقرر در جلسه دادگاه حاضر خواهند شد. سپس توضیحات و دفاعیات خود را مطرح می‌کنند. قاضی دادگاه با توجه به توضیحات آن‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد. طرفین می‌توانند برای شرح آنچه رخ داده است، به دادگاه یک لایحه ارائه دهند. اهمیت لایحه در این مرحله از دادرسی نمایان می‌شود. قاضی دادگاه با توجه به متن لوایحی که از طرف شاکی و متهم ارائه ‌شده است، برای این پرونده حکم مناسب را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما در این زمینه

همانطور که در ابتدای این متن بیان شد، معنای ضرب و شتم با آنچه مردم تصور می‌کنند تفاوت‌هایی دارد. برای اینکه بتوانید این جرم را به طور درست در دادگاه پیگیری کنید، باید در رابطه با آن اطلاعاتی داشته باشید. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌ ببرید. برای این کار کافی است که درخواست خود را در وب سایت احتراما ثبت کنید. پس از آن کارشناس مربوطه با شما در ارتباط خواهد بود.

برای شرح جزئیات پرونده و اظهارات خود، بهتر است یک لایحه را به دادگاه ارائه دهید. لایحه متنی است که هر کدام از طرفین، دفاعیات یا اظهارات خود را در آن مطرح می‌کنند. تنظیم لایحه اقدامی کاملا تخصصی است که حتما باید توسط حقوقدانان انجام شود. در وب سایت احتراما خدمات تنظیم لایحه توسط کارشناسان حقوقی باتجربه انجام می‌شود.

چنانچه در رابطه با این مطلب سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات، آن را مطرح کنید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال