لایحه جعل امضا ؛ لایحه مهمی برای مقابله با اتهام یا دفاع در مقابل متهم

لایحه جعل امضا

لایحه جعل امضا یکی از لوایح مهم دادگاه است و به عنوان زیر مجموعه لایحه جعل و لایحه استفاده از سند مجعول محسوب می‌شود. جعل امضا یکی از جرایم علیه آسایش عمومی است. شخصی که امضای دیگران را جعل می‌کند، موجب بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود. این ‌موضوع سبب می‌شود، اشخاص به یکدیگر اعتماد نکنند و معاملات آن‌ها به ‌سختی شکل گیرد. به جهت آثار زیانباری که جعل امضا که بر زندگی و مال مردم دارد، برای آن در قانون مجازاتی تعیین شده ‌است. زیرا این ‌موضوع موجب ورود ضرر به جایگاه یک شخص و اعتبار او می‌شود. همچنین ممکن است باعث ضررهای جبران‌ناپذیری به اموال و دارایی اشخاص شود. به این صورت که متهم با جعل امضای یک شخص، تمام اموال او را برای خودش یا دیگری انتقال دهد. این‌ موضوع فقط یک مورد از آثار زیان‌بار جعل امضاء است.

زمانی ‌که امضای یک شخص جعل می‌شود، خودش یا سایر اشخاصی که از این‌ موضوع ضرری به آن‌ها رسیده‌ است، می‌توانند علیه متهم شکایت کنند. پس ‌از آن با تنظیم نمونه لایحه جعل امضا و ارائه دلایل کافی، از قاضی تقاضا می‌کنند که به این ‌موضوع رسیدگی کند. قاضی با بررسی دلایل و مدارک در این مورد، تصمیم‌گیری می‌کند. چنانچه قاضی شرایط جعل امضا را احراز کند، به مجازات جاعل (جعل کننده) حکم می‌دهد.

چرا این عمل جرم است؟

جعل امضاء موجب آسیب و ورود ضرر به جایگاه و اعتبار شخصی می‌شود که امضای او جعل شده ‌است زیرا امضای یک شخص در یک نوشته، به معنی تأیید محتویات آن است. شخصی که بدون اطلاع صاحب امضاء، نوشته‌ای را با امضای مجعول، تایید می‌کند، سبب ورود خسارت و ضرر به او می‌شود. به دلیل این موارد، جعل امضا یکی از جرائم مهم است که همیشه پرونده‌های بسیار زیادی مربوط به آن در دادگاه وجود دارد. شخصی که امضای او جعل شده ‌است، بعد از شکایت، با تنظیم نمونه لایحه جعل امضا درباره خواسته خود، مبنی ‌بر مجازات متهم و جبران ضرر و زیانی که به او وارد شده است، توضیحات کامل را بیان می‌کند. قاضی با بررسی این موارد در مورد متهم و مجازات او تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چنانچه شما نیز قصد دارید علیه شخصی شکایت کنید که مرتکب جعل امضاء شده ‌است؛ لازم است نمونه لایحه جعل امضا را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید‌. در لايحه دفاعيه جعل امضا خواسته خود را مبنی بر مجازات متهم از دادگاه تقاضا کنید.

در این مقاله نکات مربوط به تنظیم نمونه لایحه دفاعیه جعل امضا را بیان کرده‌ایم. با توجه به این موارد می‌توانید یک لایحه مفید و کاربردی را تنظیم کنید.

مفهوم‌شناسی

جعل در لغت به‌ معنای ساختگی بودن، دگرگون کردن، مبدل ساختن و منسوب گردانیدن است. امضا هم به معنی خطوط و علامت‌هایی است که برای هر شخص اختصاصی است و به او نسبت داده می‌شود. زمانی ‌که این امضا در انتهای برگه یا نوشته‌ای باشد، به این معنی است که صاحب امضا آن را می‌پذیرد و تایید کرده ‌است. بنابراین این نوشته به او نسبت داده می‌شود. جعل امضا به این معنی است که شخصی امضای شخص دیگری را بسازد و آن را به کار ببرد. به این صورت که شبیه آن امضا را به‌ جای امضای اصلی به کار بگیرد. این شباهت به‌ قدری زیاد است که در حالت معمول قابل ‌تشخیص نیست.

جعل امضا هم در مورد اشخاص معمولی و هم در مورد مقامات سیاسی و دولتی کشور قابل تحقق است. یعنی اگر شخصی امضای مدیر یک شرکت، معلم یا کارمند را جعل کند؛ جعل امضا محقق شده‌ است. همچنین در مواردی که شخصی امضاء یک شخص سیاسی مانند رییس ‌جمهور یا معاون او را جعل کند، باز هم جعل واقع شده ‌است. بنابراین جعل امضا به ‌جهت زیان‌هایی که برای دیگران دارد، دارای مجازات حبس و جزای نقدی است. برای پیگیری این جرم، لازم است که خواسته خود را در قالب نمونه لایحه جعل امضا به دادگاه ارائه دهیم.

نکات مهمی که باید بدانید!

تشخیص جعل امضای دیگران ، معمولاً با جلب نظر کارشناسی صورت می‌گیرد. اگر جعل به صورت حرفه‌ای انجام ‌نشده باشد، ممکن است افراد غیر کارشناس هم آن را تشخیص دهند. اما معمولاً این موضوع توسط یک تیم حرفه‌ای انجام می‌شود.

جعل امضا غیرقابل گذشت است. یعنی حتی اگر صاحب امضاء از مرتکب گذشت کند، دادرسی و مجازات او متوقف نمی‌شود و این موضوع از لحاظ اجتماعی پیگیری می‌شود.

در مواقعی که شخصی بدون تقلید و شبیه‌ سازی، امضای خودش را در زیر یک نامه یا نوشته متعلق به دیگری ثبت کند، جعل امضاء واقع نشده‌ است. زیرا این جعل امضا به‌ معنای شبیه‌ سازی و ساختن امضای دیگری است.

زمانی ‌که متهم، امضاء یک مقام سیاسی یا دولتی را جعل کند، مجازات او سنگین‌تر است. این موضوع به ‌این جهت است که امضای این اشخاص، اهمیت و تاثیر زیادی دارد زیرا امضای یک مقام دولتی و سیاسی، ممکن است سرنوشت یک ملت یا قشر عظیمی از اقشار جامعه را دگرگون کند. در شرایطی که امضای این اشخاص جعل شود، هم شخص صاحب امضاء و هم زیان‌دیدگان از این موضوع، می‌توانند در دادگاه علیه مجرم شکایت کنند. آن‌ها می‌توانند لايحه دفاعيه جعل امضا را به طرفیت او تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند.

نحوه‌ تنظیم نمونه لایحه جعل امضا

برای اینکه نمونه لایحه دفاعیه جعل امضا را تنظیم کنید، لازم است که خودتان و طرف مقابل را معرفی کنید. بعد از معرفی، باید خواسته خود را به‌ صورت مرتب، خلاصه و ساده بیان کنید. تقاضای خود را در قالب پاراگراف‌های کوتاه، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. در متن نمونه لایحه دفاعیه جعل امضا می‌توانید مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه را به کار ببرید. این کار موجب کاربرد و اثرگذاری بهتر آن می‌شود. در انتهای نمونه لایحه جعل امضا ، خواسته خود را مبنی ‌بر مجازات متهم و جبران ضرر بنویسید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

دلایل و مدارک و نمونه لایحه جعل امضا

برای اینکه بتوانید جعل امضای خود را ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه جعل امضا مدارک و دلایل کافی و قابل ‌قبول را به دادگاه ارائه دهید. نظریه کارشناس دادگستری، یکی از مدارک لازم برای اثبات این موضوع است. مدارکی که امضای شما در آن جعل شده‌ است را با خود به دادگاه ببرید. علاوه‌ بر این موارد، اگر شخص یا اشخاصی از جعل امضای شما توسط متهم اطلاع دارند، می‌توانید با معرفی آن‌ها به دادگاه این موضوع را ثابت کنید. در صورتی‌ که قاضی پرونده، این موارد را احراز کند، به مجازات متهم حکم خواهد داد.

ماده 525 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر حکم، امضاء، مهر یا دست خط معاون اول رییس‌ جمهور یا وزرا، مهر و امضای اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، قضات یا یکی از آن‌ها، رؤسا یا کارمندان و مسئولین دولتی، از حیث مقام دولتی آن‌ها جعل شود و با علم به جعل بودن، آن را به کار ببرند، علاوه‌ بر جبران خسارت، حکم حبس نیز خواهد داشت.

پیشنهاد قابل توصیه به شما

بدون شک اطلاع از قوانین برای تنظیم یک دفاعیه کامل ضروری است. شما نمی‌توانید انتظار موفقیت در این نوع از پرونده‌های کیفری را داشته باشید و در عین حال، از قوانین بی اطلاع باشید. لذا پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم لایحه استفاده کنید.

تنظیم لایحه جعل از طرف شاکیتنظیم لایحه جعل از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال