لایحه استفاده از سند مجعول حاوی نکات مهمی است!

لایحه استفاده از سند مجعول

استفاده از سند مجعول از جرائمی است که موجب سلب آسایش عمومی می‌شود. این جرم ، مقدمه جرائم دیگر به ‌خصوص جرایم علیه اموال است. قانون ‌گذار استفاده آگاهانه از سند مجعول را ممنوع اعلام و برای آن نیز مجازات پیش بینی کرده‌ است. استفاده از سند مجعول به ‌معنای آن است که شخصی، سندی را که متعلق به دیگری است و در آن تزویری شده ‌است، مورد استفاده قرار دهد. این ‌موضوع موجب ورود ضرر به صاحب اصلی سند و همچنین باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت‌ به یکدیگر می‌شود. زمانی ‌که شخصی در مورد استفاده از سند مجعول، متضرر شده باشد، با شکایت علیه مرتکب و تنظیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول خواسته خود را در دادگاه مطرح می‌کند. در صورتی‌ که دادگاه این مورد را احراز کند، به مجازات مرتکب حکم خوهد داد.

در این مقاله در رابطه با لایحه دفاعیه در خصوص استفاده از سند مجعول و مقرراتی که راجع به آن بیان ‌شده است، نکاتی را توضیح خواهیم داد. اگر شما هم قصد دارید، نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول را برای خود یا دیگری تنظیم کنید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا با نحوه تنظیم آن آشنا شوید. البته ما در مقاله دیگری نیز درباره لایحه جعل صحبت کرده‌ایم.

از دیگر مقالات مرتبطی که مطالعه آن‌ها را در ادامه مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم، مقاله لایحه سند مجعول و مقاله جرم استفاده از سند مجعول است. با زدن روی لینک‌های مشخص شده، می‌توانید به صفحه اختصاصی این مقالات وارد شوید و مطالعه کنید.

مفهوم‌ این جرم و لوایح آن چیست؟

استفاده از سند مجعول، به معنی آن است که سندی که توسط جاعل ساخته‌ شده است مورد استفاده قرار بگیرد. جاعل و شخصی که از سند مجعول استفاده می‌کند، هر کدام مجازات جداگانه‌ای دارند. زیرا مجازات این جرائم از یکدیگر مجزا هستند. در شرایطی که جاعل و استفاده ‌کننده از سند مجعول، یک نفر باشد، این شخص به مجازات هر دوی این جرائم محکوم می‌شود. برای مثال، گاهی ممکن است شخصی به جاعل مراجعه کند تا یک مدرک فارغ‌التحصیلی مجعول برای او بسازد. در این ‌صورت اگر جاعل این مدرک را بسازد، بِزِه ساختن سند مجعول محقق شده ‌است، اما هنوز از این سند استفاده نشده ‌است.

چنانچه این شخص از این مدرک مجعول استفاده کند و آن را در جهت خواسته‌های خود به کار ببرد، بزه استفاده از سند مجعول محقق شده‌ است. در این حالت جاعل و شخصی که از این سند مجعول استفاده کرده‌ است، هر کدام مجازات مجزا دارند. در صورتی‌ که سازمان یا اداره‌ای از این ‌موضوع متضرر شود، علیه بزه‌کاری که از سند مجعول استفاده کرده ‌است، نمونه لایحه استفاده از سند مجعول تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند.

اطلاعات مهم درباره نمونه لایحه استفاده از سند مجعول

در بزه استفاده از سند مجعول، تحقق نتیجه شرط نیست. همین ‌که شخصی از یک سند مجعول استفاده کند، این بزه محقق شده ‌است. یعنی نیازی نیست که حتماً نتیجه مورد نظر بزهکار واقع شود. صرف استفاده از سند مجعول، برای تحقق بزه استفاده از سند مجعول کفایت می‌کند.

بزه استفاده از سند مجعول، غیر قابل گذشت ‌است. به دلیل آثاری که این بزه در جامعه دارد، مجازات بزهکار، متوقف نمی‌شود. اگر شاکی از شکایت علیه بزهکار انصراف دهد. دادرسی و مجازات بزهکار متوقف نخواهد شد.

استفاده از سند مجعول، نیازمند علم و آگاهی است. یعنی اگر شخصی بدون اطلاع از مجعول بودن سندی، از آن استفاده کند، این بزه محقق نشده‌ است. زیرا نیاز است که مرتکب با آگاهی و علم نسبت به مجعول بودن سند، از آن استفاده کند.

لایحه دفاعیه در خصوص استفاده از سند مجعول

لایحه دفاعیه در خصوص استفاده از سند مجعول

گاهی ممکن است شما از یک سند استفاده کنید و تصور کنید که این سند متعلق به خودتان است. اما شخصی مدعی می‌شود که شما مفاد مندرج و متعلق به سند او را تغییر داده‌اید، سپس از آن استفاده کرده‌اید. در این حالت شما می‌توانید برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه استفاده از سند مجعول را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید.

برای مثال، شما بدون اطلاع از مجعول بودن سند خانه‌ای که خریداری کرده‌اید، آن را مورد استفاده قرار می‌دهید. در این حالت، شخصی خودش را مالک خانه معرفی می‌کند. او مدعی می‌شود که شما با استفاده از سند مجعول، خانه او را تصاحب کرده‌اید. شما که از این موضوع بی ‌اطلاع بوده‌اید، برای دفاع از خود، لایحه دفاعیه در خصوص استفاده از سند مجعول را تنظیم می‌کنید. سپس لایحه و مدارک خرید خانه را به دادگاه تقدیم می‌کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، در این‌ مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

کاربرد این متن حقوقی در دادگاه!

استفاده از سند مجعول، موجب آسیب به جایگاه افراد و ورود ضرر به آن‌ها می‌شود. این بزه سبب اخلال در نظم جامعه می‌شود. همچنین باعث ورود ضرر و سلب آسایش مردم می‌شود. کاربرد نمونه لایحه استفاده از سند مجعول در جایی است که شخصی با استفاده از سندی که در واقع متعلق به دیگری است، برای تحقق هدف خود اقدام می‌کند. در این شرایط صاحب سند اصلی، برای احقاق حق خود، نمونه لایحه استفاده از سند مجعول را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. او با بیان خواسته خود و ارائه دلایل کافی، تلاش می‌کند قاضی را مجاب کند تا به نفع او حکم دهد.

همچنین نمونه لایحه استفاده از سند مجعول در جایی کاربرد دارد که شخصی با ساختن یک سند مجعول و استفاده از آن برای تحقق هدف خود اقدام می‌کند. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که با استفاده از مدرک اشتغال به تحصیل مجعول، زمان اعزام به خدمت سربازی‌ خود را به تعویق انداخته است. اگر شخص یا سازمانی از این ‌موضوع مطلع شوند، می‌توانند علیه او شکایت ‌کنند و پس‌ از آن با تنظیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول مجازات این شخص را از دادگاه تقاضا کنند.

چه زمانی لایحه استفاده از سند مجعول تنظیم می‌شود؟

زمانی که شخصی مدعی شود و بگوید که در سند او تغییراتی ایجاد شده است و از آن سند استفاده کرده‌اند، می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. این شخص با تنظیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول و ارائه مدارک لازم، درباره خواسته خود توضیح می‌دهد. برای مثال، شخصی که عکس خودش را به شناسنامه متعلق به دیگری، الصاق کرده‌ است تا بتواند عضو تیم فوتبال مورد علاقه‌ خود باشد، مرتکب بزه استفاده از سند مجعول شده است. در این شرایط صاحب اصلی شناسنامه که از این‌ موضوع مطلع می‌شود، علیه این شخص شکایت می‌کند. او با تنظیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول و ارائه مدارک لازم، از دادگاه مجازات مرتکب را درخواست می‌کند. در صورتی ‌که دادگاه صحت این موارد را احراز کند، مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

گاهی ممکن است شخصی بدون اطلاع شما عکس خودش را به مدرک فارغ التحصیلی شما الصاق کند. در این‌ صورت اگر این شخص با استفاده از این مدرک، در یک آزمون شرکت کند یا در یک اداره یا شرکت استخدام شود، مرتکب بِزِه استفاده از سند مجعول شده ‌است. شما می‌توانید برای احقاق حق خود، نمونه لایحه استفاده از سند مجعول را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید.

مستندات مناسب با نمونه لایحه استفاده از سند مجعول

برای ‌اینکه بتوانید استفاده از سند مجعول توسط بزهکار را ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه استفاده از سند مجعول مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید. برای اثبات این ‌موضوع لازم است که مدرک مجعول را به دادگاه ارائه کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از نظریه کارشناسی، این ‌موضوع را در دادگاه اثبات کنید. علاوه‌ بر این در صورتی ‌که برای این‌ موضوع شاهدی دارید، می‌توانید با معرفی او به دادگاه، استفاده از سند مجعول توسط بزهکار را ثابت کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، در این ‌مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ماده 527 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

این ماده مجازات بزه استفاده از مدرک اشتغال به تحصیل یا فارغ ‌التحصیلی یا تأییدیه تحصیلی مجعول را بیان می‌کند. براساس این ماده، اگر کسی با علم به مجعول بودن این مدارک از آن‌ها استفاده کند، علاوه ‌بر جبران خسارت به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود.

درباره این موضوع مهم مشاوره بگیرید!

مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه دو خدمت مهم از مجموع خدمات مجموعه حقوقی احتراما است. به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از این خدمات حقوقی مهم، اقدام خود را با دقت و بدون اشتباه انجام دهید.

تنظیم لایحه استفاده از سند مجعول از طرف شاکیتنظیم لایحه استفاده از سند مجعول از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال