بررسی صلاحیت دادگاه کیفری بوشهر برای رسیدگی به دعاوی در این مقاله

دادگاه کیفری بوشهر

دادگاه کیفری بوشهر به امور جزایی و جرائمی که در حوزه قضایی این شهرستان تشکیل می‌شوند، رسیدگی می‌کند. در مواقعی که اشخاص در بوشهر مرتکب جرم شوند، دادرسی و تعیین مجازات برای مجرم، توسط دادگاه کیفری این شهرستان انجام می‌شود. این مورد تحت عنوان صلاحیت محلی مطرح خواهد شد. یعنی اگر جرم در حوزه قضایی بوشهر تشکیل شود، دادگاه کیفری این شهرستان نسبت به آن صلاحیت رسیدگی دارد.

مثال‌هایی در رابطه با صلاحیت محلی

به‌ عنوان مثال، شخصی در بوشهر مرتکب جرم تهدید دیگران می‌شود. او با استفاده از سلاح، در معابر عمومی موجب هراس مردم شده و اموال آن‌ها را از این طریق تصاحب می‌کند. به دلیل بر هم زدن نظم جامعه و ورود ضرر به مردم، این شخص قابل مجازات خواهد بود. رسیدگی به جرائم او توسط دادگاه کیفری بوشهر انجام می‌شود.

در شرایطی هم که شخصی در خیابان‌ها و معابر بوشهر، برای زنان یا اطفال ایجاد مزاحمت یا به آن‌ها تعرض کند، رسیدگی به جرم او و تعیین مجازات قانونی مرتکب، در دادگاه کیفری بوشهر صورت می‌گیرد. این موارد مصادیقی از صلاحیت محلی محاکم محسوب می‌شوند. یعنی دادگاهی که جرم در حوزه قضایی آن تشکیل ‌شده است، صالح به رسیدگی خواهد بود.

صلاحیت ذاتی دادگاه‌های کیفری

صلاحیت ذاتی محاکم به معنی آن است که اگر رسیدگی به جرمی در صلاحیت دادگاهی قرار بگیرد، سایر دادگاه‌های کیفری نسبت به آن جرم صلاحیت رسیدگی ندارند. به ‌عنوان مثال، رسیدگی به جرم سیاسی در صلاحیت دادگاه کیفری یک است. به ‌همین‌ جهت سایر مراجع، نمی‌توانند در رابطه با جرایم سیاسی، دادرسی و صدور رای را انجام دهند زیرا به طور ویژه، صلاحیت دادگاه کیفری برای رسیدگی به این جرم، در قانون تصریح‌ شده است.

دادگاه کیفری یک بوشهر

زمانی‌ که در بوشهر جرائمی تشکیل شود که مجازات آن‌ها حبس ابد، قطع عضو یا اعدام باشد؛ دادگاه کیفری یک بوشهر برای رسیدگی به این موارد صلاحیت دارد. در شرایطی که جرم سیاسی یا مطبوعاتی یا جرم درجه ۳ یا بالاتر در این شهرستان محقق شود، دادگاه کیفری یک شهرستان بوشهر دادرسی و صدور حکم را برای آن انجام می‌دهد.

در قانون آیین دادرسی کیفری، موضوع تعدد قاضی برای دادگاه کیفری یک ، مورد تصریح قرار گرفته ‌است. به دلیل حساسیت این جرائم و سنگین بودن مجازات آن‌ها، رئیس دادگاه به همراه دو مستشار دیگر، نسبت ‌به جرم ارتکابی تصمیم‌گیری می‌کند. اگر رییس دادگاه حاضر نباشد، ریاست دادگاه بر عهده‌ مستشار خواهد بود که سابقه قضایی بیشتری دارد.

مثال‌هایی در رابطه با صلاحیت دادگاه کیفری یک

فرض کنید شخصی در بوشهر مرتکب سرقت حدی می‌شود. مجازات سرقت حدی در مرتبه اول و دوم قطع عضو، در مرتبه سوم حبس ابد و در مرتبه چهارم اعدام خواهد بود. بنابراین رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری یک بوشهر قرار دارد. در این دادگاه با توجه به تکرار این جرم و شرایط لازم برای تحقق آن، دادرسی و صدور حکم توسط قاضی و مستشاران انجام می‌شود.

در شرایطی که شخصی با اقدامات خود، در جهت تامین مالی تروریسم عمل کند، مستحق مجازات خواهد بود. یعنی اگر شخصی در بوشهر با جمع‌آوری کمک‌های مالی یا افتتاح حساب برای حمایت از تروریسم اقدام کند، دادگاه کیفری یک بوشهر به این جرم رسیدگی خواهد کرد.

دادگاه کیفری دو بوشهر

دادرسی و صدور حکم در رابطه با جرائمی که در صلاحیت سایر مراجع کیفری قرار ندارند، توسط دادگاه کیفری دو انجام می‌شود. به ‌همین دلیل صلاحیت دادگاه کیفری دو نسبت به سایر مراجع کیفری گسترده‌تر است. اگر شخصی در بوشهر مرتکب جرمی شود که به‌ موجب قانون، رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع کیفری دیگری قرار ندارد، دادگاه کیفری دو بوشهر نسبت به آن رسیدگی می‌کند. در این دادگاه دادرسی و تصمیم‌گیری با قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده خواهد بود.

در شرایطی که اشخاص در بوشهر مرتکب جرائمی مانند سرقت تعزیری، تخریب، ارتشا، ربا، کلاهبرداری، اختلاس، جرم تصرف عدوانی و موارد دیگر شوند، رسیدگی به جرم ارتکابی و تعیین مجازات آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری دو بوشهر خواهد بود.

مصادیق صلاحیت دادگاه کیفری دو

اگر شخصی در بوشهر بدون رضایت و اجازه، خانه شما را تصرف کند، مرتکب جرم تصرف عدوانی شده ‌است. در این حالت می‌توانید با شکایت علیه او از طریق قانون، رفع تصرف و مجازات مرتکب را تقاضا کنید.

همچنین اگر در بوشهر خودروی شما توسط سارق ربوده شود، رسیدگی به این جرم در دادگاه کیفری دو بوشهر صورت می‌گیرد. اگر وقوع سرقت و انتساب آن به متهم برای دادگاه محرز شود، قاضی به مجازات مرتکب و رد مال مسروقه حکم می‌دهد.

لزوم طرح شکایت جهت پیگیری جرم قابل گذشت

در مواقعی که جرمی قابل گذشت باشد، برای پیگیری آن نیاز به شکایت شاکی خواهد بود. اگر شاکی علیه مرتکب شکایت نکند، متهم جرم قابل گذشت، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. جرم قابل گذشت به جرمی گفته می‌شود که در صورت گذشت یا رضایت شاکی، دادرسی و مجازات مرتکب در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف می‌شود.

جرم غیر قابل گذشت به جرم گفته می‌شود که برای پیگیری آن به شکایت شاکی نیازی نیست. همچنین گذشت یا رضایت شاکی موجب توقف دادرسی نخواهد شد. در این نوع جرائم، دادستان به‌ عنوان نماینده جامعه، روند رسیدگی و اجرای مجازات را پیگیری می‌کند.

روند دادرسی در محاکم کیفری بوشهر

فرض کنید شخصی در بوشهر مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود. این شخص سکه‌های طلایی که شما به او سپرده‌اید تا در امور خیریه مصرف کند را برای خودش تصاحب کرده و با این اقدام موجب ورود ضرر به شما شده ‌است. در این حالت می‌توانید علیه او به دلیل ارتکاب جرم خیانت در امانت شکایت کنید. با شکایت شما تحقیقات مقدماتی توسط دادیار در رابطه با این جرم و انتساب آن به متهم آغاز می‌شود. در صورت احراز این موارد برای پرونده قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود. اگر دادستان این قرار را تایید کند، پرونده را به همراه کیفرخواست صادره به دادگاه کیفری بوشهر ارجاع می‌دهد.

در این حالت پیامک ابلاغیه به شما ارسال می‌شود. در این پیامک شماره پرونده به‌ همراه شماره شعبه‌ای که پرونده شما به آن ارجاع داده ‌شده، نوشته شده ‌است. به ‌این ‌ترتیب در جریان روند دادرسی پرونده خود قرار می‌گیرید. پس از آن تشکیل جلسه‌های دادرسی در دادگاه کیفری بوشهر آغاز می‌شود.

تشکیل جلسه دادرسی در دادگاه

وقتتی پرونده به دادگاه ارجاع شود، دادگاه کیفری بوشهر زمان تشکیل جلسات دادرسی را به شما ابلاغ می‌کند. شما باید در زمان مقرر در جلسه دادرسی حاضر شوید. برای اثبات ادعای خود، مبنی ‌بر وقوع جرم توسط متهم، می‌توانید لایحه خیانت در امانت را به دادگاه کیفری بوشهر ارائه دهید. ضمن تقدیم لایحه، می‌توانید دلایل و مدارک محکمه‌پسندی مانند، شهادت شهود یا رسید تحویل این سکه‌ها به طرف مقابل را به دادگاه کیفری بوشهر ارائه دهید تا قاضی صحت اظهارات شما را احراز کند.

متهم این پرونده نیز می‌تواند با تقدیم لایحه دفاعیه و معرفی شهود یا ارائه دلایل دیگر، از خودش دفاع کند. قاضی بعد از بررسی جوانب این پرونده و با توجه به مدارکی که ارائه‌ شده است رأی مناسب را صادر می‌کند.

صدور کیفرخواست کتبی

اولین و رایج‌ترین موردی که سبب ورود پرونده به محاکم می‌شود، صدور کیفرخواست کتبی دادستان است. بازپرس یا دادیار در رابطه با کشف جرم، تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهند. پس ‌از آن، اگر وقوع جرم و انتساب آن به متهم را احراز کنند، برای این پرونده قرار جلب دادرسی صادر می‌شود. در صورتی ‌که این قرار توسط دادستان پذیرفته شود، کیفرخواست را صادر می‌کند. پس ‌از آن پرونده را به‌ همراه کیفرخواست صادره، به یکی از شعبه‌های دادگاه کیفری بوشهر ارجاع می‌دهد.

طرح مستقیم پرونده در دادگاه

در شرایطی هم ممکن است پرونده بدون تحقیقات اولیه توسط بازپرس یا دادیار، به ‌صورت مستقیم در دادگاه مطرح شود. در این حالت دادگاه تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد و انتساب جرم به متهم و موارد مربوط به آن را بررسی می‌کند. اگر وقوع جرم برای دادگاه محرز شود، جلسات دادرسی جهت صدور حکم تشکیل خواهد شد.

جرایم درجه ۷ و ۸ به‌ طور مستقیم در دادگاه کیفری دو شهرستان بوشهر مطرح می‌شوند. جرایم منافی عفت نیز به‌ صورت مستقیم در این دادگاه مطرح خواهند شد. در صورتی ‌که مجازات عمل منافی عفت سلب حیات باشد، باید در دادگاه کیفری یک استان بوشهر به آن رسیدگی شود. در غیر این صورت دادگاه کیفری دو این شهرستان نسبت ‌به آن رسیدگی خواهد کرد.

جرایمی هم که توسط افراد زیر ۱۵ سال محقق می‌شوند، به ‌صورت مستقیم در دادگاه مطرح خواهند شد.

در زمان مراجعه به مراجع قضایی به یاد داشته باشید

اشخاصی که در محدوده شهر بوشهر اقامت دارند، برای رسیدگی به دعاوی و پرونده‌های قضایی خود باید به مراکز قضایی این استان اعم از دادگاه و دادسرا مراجعه کنند. مراجعه به هر کدام از مراکز قضایی نیازمند آگاهی از تشریفات و مراحل رسیدگی به دعاوی است. اگر تا به حال برای رسیدگی به دعاوی اقدام نکرده‌اید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، مناسب‌ترین اقدام این است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید تا در خصوص تشریفات حضور در این مراجع برای شما توضیح دهند.

همچنین اگر تمایل دارید که برای حضور در این مراکز، لایحه‌ای در اختیار داشته باشید، می‌توانید در بخش تنظیم لایحه اختصاصی ، درخواستتان را ثبت کنید. با ثبت درخواست در این بخش، تیم احتراما با شما ارتباط می‌گیرند و سایر مراحل نوشتن لایحه را پیگیری خواهند کرد.

ثبت نظر یا سوال