نکاتی که باید درباره لایحه جعل چک بدانید!

لایحه جعل چک

جعل چک موضوعی است که باعث ورود ضرر به بسیاری از مردم شده ‌است. همیشه در دادگاه، پرونده‌های مربوط به جعل چک ، بسیار دیده می‌شود. نمونه لایحه جعل چک نیز یکی از لوایح پرکاربرد در دادگاه‌ها و یکی از انواع لایحه جعل است. در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، جعل چک به‌ صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. جعل چک موجب ضرر و زیان به اموال شخصی خواهد شد که چک او جعل شده است.

همچنین، جعل چک موجب ضرر به شخصی می‌شود که متهم با فریب و نیرنگ، چک متعلق به حساب او را جعل می‌کند. به ‌طور معمول جعل چک با دقت نظر ویژه‌ای صورت می‌گیرد. زیرا این جعل باید به ‌گونه‌ای باشد که مردم و حتی کارمندان بانک آن را تشخیص ندهند. این شبیه سازی یکی از مصادیق جعل چک است. موارد دیگری هم در قانون برای جعل چک بیان‌ شده است که در این مقاله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم موارد مهمی را در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه جعل چک توضیح دهیم تا شما نیز با نکات جعل چک آشنا شوید.

مفهوم این نوع از انواع جعل چیست؟

جعل به ‌معنای قرار دادن، مبدل ساختن و دگرگون کردن است. جعل چک به معنی آن است که شخصی با جعل چک، قصد ورود ضرر به دیگران را داشته باشد. این عمل با انگیزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که انگیزه‌های مالی مهم‌ترین آن‌ها هستند.

شیوه‌های تحقق جعل چک

علاوه ‌بر شبیه ‌سازی، جعل چک به شیوه‌های دیگری هم قابل تحقق است. در مواقعی که شخصی با دست بردن در مفاد یک چک، مبلغ یا تاریخ یا سایر موارد آن را تغییر می‌دهد، جعل چک محقق می‌شود. در این شرایط شخصی که این موارد به ضرر او تمام ‌شده است، می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه چک جعلی درباره این ‌موضوع توضیح دهد. دادگاه بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را در این زمینه صادر می‌کند.

جعل چک به وسیله الحاق کردن، سیاه کردن، محو کردن، خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن یا اضافه کردن و الحاق نوشته هم محقق می‌شود. در این حالت، اشخاصی که از این جعل چک متحمل ضرر و زیانی شده‌اند، می‌توانند علیه جاعل (جعل کننده) نمونه لایحه جعل چک یا لایحه جعل سند را تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند.

برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که با دست بردن در مبلغ چک، میزان آن را بیشتر از مبلغ واقعی می‌نویسد. در این شرایط شخصی که این چک از حساب او پرداخت می‌شود، با اطلاع از این‌ موضوع، می‌تواند علیه جاعل شکایت کند. او با تنظیم لایحه در مورد جعل چک ، درباره خواسته خود و مجازات متهم به ‌طور کامل توضیح می‌دهد. در صورتی که قاضی این موضوع را احراز کند، به مجازات جاعل حکم خواهد داد.

لزوم جلب نظر کارشناس برای تشخیص این عمل مجرمانه

به‌ علت تخصصی بودن تشخیص خط و جعل چک، لازم است که با جلب نظر کارشناس دادگستری، این ‌موضوع بررسی شود. کارشناس دادگستری با به‌ کارگیری ابزارآلات پیشرفته و دقیق آزمایشگاهی، برای تشخیص جعلی بودن، دست بردن در چک، تشخیص جعل مفاد چک و کاغذ آن اقدام می‌کند. معمولاً افرادی که کارشناس نباشند، به‌ سختی جعل شدن چک را متوجه می‌کند.

برای مثال، زمانی ‌که شخصی با دست بردن در تاریخ یا مبلغ یک چک، موجب جعل آن می‌شود، طرف مقابل که از زمان و مبلغ اصلی اطلاع دارد، علیه او شکایت می‌کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه جعل چک درباره این موضوع و دست بردن در چک، توضیحاتی را به دادگاه ارائه می‌دهد. قاضی با جلب نظر کارشناسی و پس از بررسی کامل، حکم خود را صادر می‌کند. به همین دلیل قاضی پرونده برای اطمینان از این‌ موضوع با جلب نظر کارشناسی در این ‌مورد، اطلاعاتی را به دست می‌آورد. بعد از آن در صورت تأیید این نظریه، حکم خود را بر پایه آن صادر می‌کند.

کارشناس با به ‌کارگیری ابزارآلات دقیق، درباره تفاوت دو رنگ خودکاری که در چک با آن‌ها نوشته‌ شده است و تفاوت زمان نوشته‌ها و نوع خط، نظر خود را اعلام می‌کند. به این ترتیب اگر قاضی این نظر را تأیید کند، حکم خود را بر اساس آن صادر خواهد کرد.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه جعل چک

جعل چک قابل گذشت است. این ‌موضوع به معنی آن است که رسیدگی به جعل چک با شکایت شاکی شروع می‌شود و با رضایت و گذشت شاکی به اتمام می‌رسد. یعنی اینکه دادرسی در هر مرحله‌ای که باشد، با گذشت شاکی متوقف خواهد شد.

در جعل چک، بار اثبات به عهده مدعی جعل است. یعنی شخصی که مدعی شده است که چک او را جعل کرده‌اند باید با دلیل و مدرک، این موضوع را ثابت کند. زیرا ممکن است متهم جعل چک را انکار کند.

جعل چک با به ‌کارگیری آن محقق می‌شود. یعنی شخصی که چکی را بدون قصد ضرر زدن به دیگران، جعل کند ولی آن را استعمال نکند، مرتکب جعل چک نشده‌ است. ممکن است شخصی به اشتباه در چک چیزی اضافه کند یا قسمتی از آن را سیاه کند. در این صورت اگر آن را نزد خودش نگهداری کند و چک را علیه دیگری به کار نبرد، عمل جعل چک واقع نشده است.

جعل چک و استعمال آن مقدمه‌ای برای تحقق جرائم دیگر است. یعنی شخصی که چکی را جعل می‌کند، بعد از آن با به ‌کارگیری آن به قصد فریب دیگران و ورود ضرر به اموال آن‌ها، مرتکب جرائم دیگری می‌شود.

شخصی که با جعل چک، موجب ورود ضرر به دیگران شده‌ است، باید علاوه‌ بر تحمل مجازات، جبران خسارت کند. یعنی اگر متهم با جعل چک، موجب ضرر مالی شخص یا اشخاصی شده ‌است، اجرای مجازات حبس، موجب از بین رفتن موضوع جبران خسارت نمی‌شود. این شخص باید ضرری که به دیگران وارد کرده ‌است را جبران کند.

پیشنهاد می‌کنیم

تقدیم لایحه به دادگاه، این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند که تمام دفاعیات خود را به صورت مکتوب و گردآوری شده، در اختیار قاضی قرار دهید. این اقدام می‌تواند در رای نهایی دادگاه، تاثیر مثبتی داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم نوشتن لایحه مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب بسپارید. برای برقراری ارتباط با این متخصصان، می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه بهره ببرید. برای این منظور کافی است که روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

دریافت مشاوره حقوقی نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای برطرف شدن ابهامات ذهنی شما باشد. با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید از این خدمات تیم حقوقی احتراما بهره ببرید.

تنظیم لایحه جعل از طرف شاکیتنظیم لایحه جعل از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال