چگونه برای چک سرقتی، لایحه سرقت چک بنویسیم؟

لایحه سرقت چک

لایحه سرقت چک یکی از لوایحی است که در زمان سرقت چک، توسط ذی نفع به دادگاه تقدیم می‌شود. زمانی‌ که شخصی چک متعلق به دیگری را ربوده باشد؛ صادر کننده چک از طریق دادگاه و با تنظیم لایحه سرقت چک ، مجازات او و جبران خساراتی که وارد شده است را درخواست می‌کند. گاهی ممکن است دسته‌ چک یا برگی از آن، توسط سارق ربوده شود. در این حالت، لازم است که صادر کننده یا ذی‌نفع یا قائم مقام آن‌‍‌ها با مراجعه به بانک اعلام مفقودی کنند تا پرداخت چک به مدت یک هفته متوقف شود. در طول بازه زمانی یک ‌هفته‌ای، این شخص باید به دادسرای محل وقوع سرقت مراجعه کند و این موضوع را گزارش دهد.

دادسرا بعد از بررسی مدارک، در صورت احراز سرقت، گواهی مربوطه را برای بانک صادر می‌کند. این شخص گواهی صادره را از دادسرا به بانک می‌برد تا بعد از پایان مدت یک‌ هفته‌ای، همچنان بانک از پرداخت وجه به شخصی که چک را ارائه می‌دهد، خودداری کند. این لایحه، یکی از انواع لایحه سرقت است که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن، می‌توانید مقاله اختصاصی با همین عنوان را در مجله حقوقی احتراما مطالعه کنید. علاوه براین، در یک مقاله دیگر، درباره لایحه دفاعیه سرقت نیز توضیح داده‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سامانه استعلام چک و نقش آن در ارائه لایحه سرقت چک

اخیراً سامانه‌ای به ‌منظور استعلام چک تعیین شده ‌است که مفقودی یا سرقتی بودن چک در هر ساعتی از شبانه‌روز در آن ثبت می‌شود. بنابراین، اگر چک شما مفقود یا ربوده شود، می‌توانید مشخصات آن را به همراه شماره شبا، در این سامانه ثبت کنید تا از پرداخت آن به ارائه ‌دهنده خودداری شود. سپس در فرصت مناسب، اقدامات لازم را انجام دهید و لایحه دفاعیه سرقت چک را به دادگاه تقدیم کنید.

گاهی ممکن است چک سرقتی توسط سارق، به شخص دیگری منتقل شود یا سارق آن را به شخص دیگری بفروشد. در این حالت، استفاده از چک سرقتی، ممکن است موجب تحقق بزه کلاهبرداری یا جعل شود. یعنی خریدار چک سرقتی، به‌ عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار بگیرد. به ‌همین ‌منظور برای استعلام مفقودی یا سرقتی بودن چک مورد نظرتان، می‌توانید از طریق سامانه مربوطه اقدام کنید تا اینگونه مشکلات برای شما رخ ندهد.

آشنایی با مفاهیم لایحه سرقت چک

چک به‌ عنوان یکی از اسناد بازرگانی محسوب می‌شود که به‌ موجب آن شخصی به‌ عنوان صادرکننده، وجهی را در بانک دارد و تمام یا بخشی از این وجه را برای خود یا دیگری، دریافت می‌کند. چک سندی عادی است که در تجارت کاربرد بسیار زیادی دارد. تعداد قابل توجهی از معاملات تاجران به‌ وسیله‌ چک انجام می‌شود. دریافت دسته ‌چک و صدور چک، مقررات خاص خود را دارد که لازم است که صادرکننده چک به‌ طور کامل از آن‌ها اطلاع داشته باشد تا در دام مشکلات راجع ‌به آن گرفتار نشود. چک از اعتبار بالایی نزد تجار برخوردار است. به طوری ‌که برای آن‌ها، رایج‌ترین وسیله معامله محسوب می‌شود.

گاهی ممکن است برگ چک یا حتی دسته‌ چک شخصی گم شود یا توسط سارق ربوده شود. در این شرایط، صادرکننده چک می‌تواند، بعد از اقدامات اولیه مربوط به مسدود کردن حساب در بانک و دریافت گواهی از دادسرا، علیه مرتکب اقدام کند. بعد از آن، با تعیین جلسات دادرسی که در دادگاه تشکیل می‌شود، لایحه سرقت چک را به دادگاه ارائه دهد. او باید در متن لایحه دفاعیه چک سرقتی درباره نحوه وقوع سرقت چک، وجه آن و خواسته خود، به ‌طور کامل توضیح دهد. در این ‌صورت، قاضی با بررسی مدارک و دلایلی که ارائه ‌شده است و با توجه به محتوای لایحه دفاعیه سرقت چک ، رأی مناسب را صادر می‌کند. چنانچه سارق چک را فروخته باشد یا از آن استفاده کرده باشد، ممکن است علاوه‌ بر مجازات سرقت، به مجازات جعل یا کلاهبرداری از این چک نیز محکوم شود.

لایحه سرقت چک در چه مواردی کاربرد دارد؟

شخصی که به‌ علت سرقت چک متضرر شده‌ است، با مراجعه به دادگاه، لایحه سرقت چک را علیه سارق تنظیم و تقدیم می‌کند. این شخص با بیان توضیحات کامل در متن لایحه دفاعیه چک سرقتی از قاضی درخواست می‌کند که مجازات مقرر را برای مرتکب تعیین کند. چنانچه وقوع سرقت چک برای دادگاه محرز شود، قاضی مطابق قانون و با توجه به متن لایحه، رای خود را صادر می‌کند.

فرض کنید مدارک و دسته‌ چک شخصی در یک محیط عمومی، توسط سارق ربوده شده است. صاحب این مدارک با مراجعه به بانک ، دستور عدم پرداخت این چک را به‌ طور کتبی به بانک اعلام می‌کند. بانک بعد از احراز مشخصات او، پرداخت وجه چک را به مدت یک هفته متوقف خواهد کرد. چنانچه دستور دهنده در مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نکند، بانک وجه چک را به هر شخصی که آن را به بانک ارائه دهد، پرداخت می‌کند زیرا مهلت قانونی برای عدم پرداخت وجه چک بدون دستور دادسرا یک هفته است. مگر اینکه دادسرا به بانک، دستور عدم پرداخت بدهد. در این‌ صورت، وجه چک حتی بعد از گذشت یک هفته نیز پرداخت نخواهد شد.

گاهی ممکن است شخصی به‌ علت‌های گوناگون، بر خلاف واقعیت، به بانک مراجعه کند و مفقود شدن یا سرقت چک را اعلام کند. در این حالت، اگر برای بانک محرز شود که این گزارش خلاف واقعیت بوده ‌است، دستور دهنده به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

لایحه سرقت چک را چگونه بنویسیم؟(جزئیاتی که باید در محتوای این لایحه نوشته شود)

زمانی‌ که این لایحه را تنظیم کنید؛ لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را به‌ طور کامل در آن بنویسید. پس ‌از آن، درباره مشخصات چکی که ربوده شده است و همچنین درباره مبلغ و میزان آن در متن لایحه دفاعیه چک سرقتی به ‌طور کامل توضیح دهید. شما می‌توانید توضیحات خود را به‌ صورت پاراگراف‌های مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

از طولانی شدن محتوای لایحه سرقت چک خودداری کنید. به این ترتیب که توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه، دقیق و بدون ابهام بنویسید. به ‌جهت اینکه قاضی دادگاه، مخاطب لایحه سرقت چک است، توصیه می‌شود توضیحات خود را با زبان قانون بیان کنید. اگر به این موضوع تسلط ندارید، می‌توانید از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مناسب، آرای وحدت رویه و نظریه‌های مشورتی مرتبط، موجب تاثیرگذاری بیشتر لایحه سرقت چک می‌شود. در انتهای لایحه سرقت چک نیز لازم است که خواسته اصلی خود، مبنی بر مجازات مرتکب و جبران خسارات وارده را بنویسید. قاضی بر اساس مدارک و با توجه به محتوای لایحه دفاعیه سرقت چک در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

اسناد و مدارک

اگر چک شما مفقود یا گم شده، لازم است که ضمن تقدیم لایحه سرقت چک ، مدارک و دلایل لازم را به دادگاه ارائه دهید. مدارک شناسایی خود و مدارک مربوط به حساب بانکی دسته ‌چک، برای احراز هویت شما و حساب مربوطه لازم است. در صورتی ‌که برای سرقت چک، شاهدی دارید می‌توانید این شخص را به دادگاه معرفی کنید تا اطلاعات لازم را به قاضی ارائه دهد. اگر طرف مقابل مدعی است که چک سرقتی نیست و شما آن را در ازای خرید کالایی به او داده‌اید، باید با ارائه مدارک لازم، این ادعا را ثابت کند. قاضی پس ‌از بررسی مدارکی که ارائه ‌شده است و بر اساس متن لایحه سرقت چک رأی مناسب را صادر می‌کند.

ماده 657 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

بر اساس این ماده، اگر شخصی از راه کیف‌زنی یا جیب‌بری و مواردی مانند آن، مرتکب ربودن مال دیگری شود، به مجازات حبس از 1 تا 5 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. به‌ این ‌ترتیب اگر شخصی چک متعلق به دیگری را از طریق جیب‌بری و کیف‌قاپی ربوده باشد، به مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود.

توصیه‌هایی برای تنظیم این لایحه

اگر تمایل دارید که خودتان لایحه مورد نظرتان را بنویسید، نیاز دارید که درباره قوانین مرتبط و شیوه صحیح نگارش محتوای لایحه، اطلاعات کاملی داشته باشید. برای کسب این اطلاعات، می‌توانید از مشاوران حقوقی و وکلایی راهنمایی بگیرید که به صورت اختصاصی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و سابقه اجرایی قابل قبولی دارند. در این راستا، تیم احتراما با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در تلاش است که شرایط دسترسی به این خدمات حقوقی را برای عموم مردم تسهیل کند.

علاوه بر امکان دریافت مشاوره، شما می‌توانید مسئولیت نگارش لایحه مورد نظرتان را به تیم احتراما واگذار کنید. برای این منظور نیز می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی بهره ببرید و درخواستتان را ثبت کنید.

تنظیم لایحه سرقت از طرف شاکیتنظیم لایحه سرقت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال