لایحه نفقه زوج چیست؟ + شرایط تنظیم لایحه دفاعیه نفقه از سوی زوج

لایحه نفقه زوج

یکی از حقوق مالی که مرد موظف است در طول زندگی مشترک به همسر خود بپردازد، نفقه است. نفقه حق قانونی خانم است که می‌تواند هر زمان که بخواهد از شوهر خود تقاضا کند. حتما شما نیز اطلاع دارید که دعوای مطالبه نفقه معمولا در زمان طلاق زوجین از طرف خانم مطرح می‌شود. به دلیل اختلافات در زمان طلاق ممکن است اظهارات خلاف واقع در مورد نفقه از طرف او بیان شود. در این شرایط مرد می تواند برای دفاع از خود نمونه لایحه نفقه زوج را تنظیم کند. این لایحه یکی از انواع لایحه دفاعیه نفقه است.

مطابق قانون مرد موظف است که نفقه همسر خود را تامین کند. اگر مردی از دادن نفقه و تامین هزینه‌های زندگی به همسر خود، خودداری کند، این خانم می‌تواند در دادگاه علیه مرد طرح دعوا کند. ندادن نفقه ممکن است موجب حبس مرد و یا منجر به طلاق زوجین شود. در این حالت مرد برای پیشگیری از این موارد نمونه لایحه نفقه زوج را تنظیم می‌کند و به دادگاه ارائه می‌دهد.

درخواست خلاف واقع خانم برای نفقه

گاهی ممکن است به دلیل اختلافات بین زوجین؛ خانم بر خلاف حقیقت اظهاراتی را در دادگاه بیان کند. یا به‌ علت بی‌اطلاعی از میزان حقیقی نفقه خود، مبلغی بیشتر از حق خود را مطالبه کند. در این شرایط ممکن است دادگاه میزان بیشتری از نفقه را برای او تعیین کند. در این شرایط شوهری که شواهد و دلایل علیه او مطرح شده است، می‌تواند نمونه لایحه نفقه زوج را تنظیم کند. او ضمن تقدیم نمونه لایحه نفقه زوج تمام دلایل خود را در دادگاه بیان می‌کند و با ارائه مدارک مناسب از قاضی تقاضا می‌کند که حکم عادلانه را صادر کند.

تعیین نفقه بر اساس وضعیت خانوادگی همسر

نفقه همسر با توجه به وضعیت و جایگاه اجتماعی او تعیین می‌شود. بنابراین دختری که در یک خانواده کم ‌بضاعت متولد شده است، نمی‌تواند نفقه معادل یک دختر از خانواده سطح بالای جامعه را تقاضا کند. همچنین دختری که تحصیلات و شغل نداشته باشد، نفقه کمتری نسبت‌ به یک خانم شاغل که دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی است، دریافت می‌کند.

بنابراین چنانچه مردی با توجه به منزلت همسرش و متناسب با درآمد خود امکانات یک زندگی معمولی را برای او فراهم کند، خانم نمی‌تواند علیه شوهرش طرح دعوا کند. زیرا این زندگی متناسب با جایگاه او و درآمد همسر شکل گرفته است. در مواقعی هم که دختری از نظر جسمانی سالم است و در خانواده پدری او سابقه حضور خدمتکار نبوده‌ است، نمی‌تواند به دلیل عدم استخدام خادم علیه شوهرش طرح دعوا و تقاضای نفقه کند. زیرا نفقه متناسب با وضعیت خانوادگی دختر تعیین می‌شود. با توجه به مواردی که بیان شد اگر خانم علیه شوهرش طرح دعوا کند، مرد می‌تواند برای دفاع از خود نمونه لایحه نفقه زوج را تقدیم دادگاه کند. او با بیان دلایل و توضیحات کامل تلاش می‌کند، قاضی را مجاب کند که به نفع او حکم دهد.

نکات مهم درباره نمونه لایحه نفقه زوج

تا زمانی ‌که فرد نفقه همسر را به‌ طور کامل نپردازد، گواهی عدم امکان سازش صادر نمی‌شود. مگر اینکه حکم تقسیط نفقه صادر شده باشد.

در مواردی که زوجین از یکدیگر جدا می‌شوند، دادگاه ضمن حکم خود برای نفقه و نحوه ارائه آن تعیین تکلیف می‌کند.

در صورتی ‌که مرد 6 ماه نفقه همسرش را نپردازد، همسرش می‌تواند تقاضای طلاق دهد و لایحه دفاعیه طلاق به دادگاه تقدیم شود.

کاربرد نمونه لایحه نفقه زوج

دعوای نفقه دعوایی است که علیه مرد مطرح می‌شود. بنابراین مرد به‌ عنوان یکی از طرفین دعوا این حق را دارد که از خود دفاع کند. او می‌تواند با تنظیم لایحه پرداخت نفقه توسط زوج از قاضی تقاضا کند که به درخواست او رسیدگی کند. قاضی در صورت احراز شرایط حکم مناسب را صادر می‌کند. برای مثال: مردی را در نظر بگیرید که در طول سال‌های زندگی مشترک، تمام احتیاجات زندگی را برای همسر خود فراهم کرده‌ است.

یعنی هزینه‌های خوراک، پوشاک، درمان و بهداشت او را تامین کرده ‌است اما همسرش با طرح دعوای مطالبه نفقه مدعی می‌شود که آقا هیچ‌گونه نفقه‌ای به او نداده ‌است. در این حالت مرد با تنظیم لایحه دفاعیه زوج در خصوص نفقه و بیان دلایل، تلاش می‌کند تا در دادگاه ثابت کند که تمام وظایف خود را در مقابل همسرش انجام داده‌ است.

نمونه لایحه نفقه زوج چه زمانی کاربرد دارد؟

گاهی مواقع ممکن است خانمی علیه شوهر خود در دادگاه شکایت کند. در این حالت، دادگاه با توجه به مدارک و دلایلی که توسط خانم ارائه شده است، حکم الزام مرد به دادن نفقه یا حکم حبس او را صادر می‌کند. این ‌موضوع باعث آسیب به مرد و جایگاه اجتماعی او می‌شود. بنابراین این مرد باید ثابت کند که تمام مایحتاج زندگی را برای خانم فراهم کرده‌ است. در این حالت این مرد با تنظیم لایحه دفاعیه زوج در مطالبه نفقه توضیحات کامل در رابطه با تامین نفقه خانم را بیان می‌کند.

برای مثال: مردی که خودش تمام احتیاجات خانم را فراهم کرده باشد، همسر او نمی‌تواند ادعا کند چون این نفقه نقدی نبوده است، پس نفقه‌ای دریافت نکرده ‌است. زیرا نفقه به معنی واریز نقدی احتیاجات زندگی خانم نیست بلکه به معنی تامین احتیاجات و امکانات زندگی مشترک است. یعنی اگر مردی خودش وسایل زندگی، مواد بهداشتی، درمانی و موارد خوراکی را برای خانه تهیه کند و پولی بابت تهیه این موارد به همسر نپردازد، نمی‌توانیم او را محکوم کنیم. در این حالت اگر همسر این مرد برای دریافت نفقه خود طرح دعوا کند، شوهرش هم می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه نفقه از طرف زوج و ارائه دلایل و مدارک ثابت کند که کلیه احتیاجات زندگی را برای او فراهم کرده ‌است.

چگونه نمونه لایحه نفقه زوج را بنویسیم؟

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه نفقه زوج را بنویسید لازم است نام خود و همسرتان و آدرس محل زندگی هر دو طرف را به طور کامل بنویسید. بهتر است در زمان تنظیم لایحه دفاعیه زوج در پرونده نفقه از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. هرچقدر نمونه لایحه نفقه زوج شما کامل‌تر و خلاصه‌تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. برای تنظیم لایحه دفاعیه نفقه از سوی زوج می‌توانید از مستندات قانونی، قواعد فقهی، آیات و روایات مرتبط با موضوع لایحه استفاده کنید.

اسناد و دلایل مرتبط با نمونه لایحه نفقه زوج

شما می‌توانید ضمن تقدیم لایحه دفاعیه زوج در نفقه تمام دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. برای‌ اینکه ثابت کنید نفقه دوران زوجیت را تامین کرده‌اید، می‌توانید از شهادت شهود، ارائه فاکتورهای خرید، استشهادیه و اقرار همسرتان استفاده کنید. به این صورت که با معرفی شاهدان خود به دادگاه می‌توانید ثابت کنید که هزینه‌ها و احتیاجات زندگی را برای همسرتان فراهم کرده‌اید. همچنین با تنظیم یک استشهادیه از افراد مطلع و با استفاده از اطلاعات آن‌‌ها می‌توانید ادعای خود را ثابت کنید.

در این شرایط سند یا اجاره نامه خانه‌ای که همسرتان در آن سکونت دارد و ارائه فاکتورهای اموال و وسایلی که برای زندگی خریداری کرده‌اید نیز می‌تواند ثابت کند که احتیاجات زندگی را فراهم کرده‌اید. در صورتی‌ هم که همسرتان اقرار کند که برای او لباس، خوراک و مسکن فراهم نکرده‌اید، همین موارد نیز می‌تواند برای صدور حکم به نفع شما مؤثر باشد.

ماده 1108 قانون مدنی

با توجه به این ماده، اگر همسر بدون وجود مانع شرعی، از انجام وظایف خود در مقابل شوهر خودداری کند، نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. بنابراین، مرد با اشاره به این قانون و همچنین با ارائه مدارکی که نشان می‌دهند همسر او بدون وجود مانع شرعی از وظایف خود سر باز زده است، می‌تواند دلیل عدم پرداخت نفقه را این موارد اعلام کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید. همچنین می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید. همانطور که می‌دانید احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه است.

تنظیم لایحه نفقه از طرف زوجتنظیم لایحه نفقه از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال