نکات و مواد قانونی مرتبط با لایحه دفاعیه افترا

لایحه دفاعیه افترا

لایحه دفاعیه افترا یا لایحه افترا می‌تواند نظر و حکم قاضی را به سمت خواسته شما متمایل کند. این لایحه کاربرد زیادی دارد. افترا جرمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده ‌است. زمانی ‌که شخصی جرمی را به دیگری نسبت می‌دهد، مرتکب جرم افترا می‌شود. نسبت دادن فعل مورد نظر باید به ‌موجب قانون، جرم شناخته شده باشد. یعنی اگر شخصی دیگری را بی انضباط معرفی کند، این ‌موضوع جرم نیست. زیرا بی انضباطی در قانون ما جرم محسوب نمی‌شود. اما اگر شخصی دیگری را سارق، قاتل یا کلاهبردار معرفی کند، این موضوع جرم است. زیرا همه این موارد جرم هستند و نسبت دادن آن‌ها به دیگران موجب تحقق جرم افترا می‌شود.

اگر به شما افترایی وارد شده ‌باشد، می‌توانید علیه طرف مقابل، در دادگاه کیفری اقدام کنید. برای این کار لازم است با تنظیم لایحه دفاعیه افترا و ارائه مدارک لازم، قاضی را قانع کنید تا به نفع شما حکم دهد. به‌ عنوان مثال، چنانچه شخصی شما را کلاهبردار خطاب کند و در یک سخنرانی عمومی این جرم را به شما نسبت دهد، مرتکب جرم افترا شده ‌است. در این شرایط، شما می‌توانید با تنظیم نمونه متن لایحه دفاعیه افترا و ارائه دلایل لازم، ابتدا بی‌گناهی خود را ثابت کنید. سپس با ارائه مدارک معتبر ضمن تقدیم لایحه دفاعیه در خصوص جرم افترا ، مجازات او را از قاضی تقاضا کنید. این لوایح زمانی کاربرد دارند که جرم افترا محقق شده باشد.

شرایط لازم یا شرط تحقق جرم افترا

  1. اولین موضوعی که در مورد جرم افترا در قانون مجازات اسلامی بیان ‌شده است، انتشار است. یعنی شخصی که از طریق روزنامه، جراید، یک نوشته یا در سخنرانی عمومی، جرمی را به شما نسبت دهد، مرتکب افترا شده ‌است. بنابراین اگر شخصی در یک کاغذ، شخصی را کلاهبردار معرفی کند، ولی آن را منتشر نکند و نزد خود نگه دارد، مرتکب جرم افترا نشده ‌است. در صورتی که شما این کاغذ را مشاهده کنید، نمی‌توانید علیه او نمونه لایحه دفاعیه در مورد افترا تنظیم کنید. زیرا برای انتشار اقدامی انجام نداده است.
  2. شرط دیگر برای تحقق این جرم آن است که فعل یا عملی که به شما نسبت داده می‌شود، مطابق قانون جرم باشد. یعنی قانون‌گذار برای آن مجازات در نظر گرفته باشد. اگر کسی شما را شلخته یا تنبل معرفی کند و این‌ موضوع را در یک جمع بیان کند، مرتکب جرم افترا نشده ‌است. زیرا در قانون این موارد جرم‌ انگاری نشده‌اند. شرط دیگر برای تحقق جرم افترا آن است که طرف مقابل نتواند مواردی را که به شما نسبت داده‌ است، اثبات کند.

از جرایم قابل توجه در خصوص افترا که با گسترش میزان استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است، جرم افترا در فضای مجازی است. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینکی که مشخص شده است، در خصوص این جرم، بیشتر مطالعه کنید.

اثبات جرم شما، افترا نیست!

  1. شخصی که شما را سارق یا فروشنده مواد مخدر معرفی کرده ‌است، چنانچه با ارائه دلایل و مدارک معتبر این ‌موضوع را ثابت کند، این جرم افتراء نیست. در این حالت شما نمی‌توانید علیه او نمونه لایحه دفاعیه در خصوص افترا را تنظیم کنید. زیرا او این ‌موضوع را اثبات کرده‌ است.
  2. در مورد جرم افترای عملی هم شرط لازم برای تحقق آن، این است که وسیله ارتکاب جرم یا اشیایی که موجب تصور مجرمیت شخص می‌شود را در بین لوازم یا در تصرف دیگری قرار دهد.

مواردی که بیان شد؛ مطابق قانون از شروط اصلی جرم افتراء است. در صورتی ‌که هر کدام از این شرایط وجود داشته باشد، شما می‌توانید با تقدیم نمونه متن لایحه دفاعیه افترا علیه متهم در دادگاه اقدام کنید.

نکات مهم در خصوص لایحه دفاعیه افترا

قبل از اینکه نمونه لایحه دفاعیه رفع افترا را تنظیم کنید؛ بهتر است که با نکات مربوط به جرم افترا آشنا شوید تا بتوانید با توجه به آن‌ها، خواسته خود را مطرح کند.

جرم افتراء جرم قابل گذشت است. یعنی اگر شما در هر مرحله از دادرسی، از تقاضای خود برای مجازات مجرم، منصرف شوید، تعقیب و مجازات طرف مقابل نیز متوقف می‌شود.

برای تحقق جرم افترا وجود سوءنیت ضروری است. یعنی شخصی که به شما اتهامی وارد کرده‌ است، باید به قصد ضرر زدن و هتک حرمت این کار را انجام داده باشد. در غیر این صورت مرتکب جرم افترا نشده‌ است.

برای تحقق جرم افترا، لازم است که نسبت دهنده جرم، توانایی اثبات این جرم را نداشته باشد. یعنی نتواند جرمی را که به دیگری نسبت داده‌ است، ثابت کند. در صورت اثبات، جرم افترا محقق نمی‌شود. یعنی شما نمی‌توانید علیه طرف مقابل لایحه دفاعی افترا را تنظیم کنید.

اسناد و مدارک اثباتی برای لایحه دفاعیه افترا

برای اثبات جرم افترا لازم است که ضمن تقدیم لایحه دفاعیه افترا ، مدارک و دلایل خود را ارائه دهید. به دلیل اینکه جرم افترا معمولاً در حضور دیگران انجام می‌شود، می‌توانید به همراه نمونه لایحه دفاعیه در خصوص افترا از شهادت شهود یا تنظیم استشهادیه نیز استفاده کنید. در مواقعی که افترای عملی صورت ‌گرفته است، ممکن است بتوانید با ارائه تصاویر ضبط ‌شده دوربین‌های مداربسته، به تصمیم‌گیری قاضی در این زمینه کمک کنید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک و محتوای لایحه دفاعیه افترا در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

لایحه دفاعیه افترا و ماده‌های قانونی

استفاده از مواد قانونی مناسب در متن لایحه دفاعی افترا موجب تاثیرگذاری بیشتر آن خواهد شد. ماده‌هایی که در این قسمت آمده است، متناسب با موضوع جرم افترا هستند. شما می‌توانید در لایحه دفاعیه در خصوص جرم افترا از این مواد قانونی استفاده کنید.

ماده 697 قانون مجازات اسلامی

مطابق این ماده اگر کسی در یک سخنرانی یا روزنامه یا ورقه‌های چاپی یا خطی جرمی را به دیگری نسبت دهد، یا آن را منتشر کند، مرتکب جرم افترا شده ‌است. این شخص به یک ماه تا یک ‌سال حبس و تا 76 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده 699 قانون مجازات اسلامی

این ماده افترای عملی را بیان می‌کند. شما می‌توانید در متن لایحه دفاعیه افترا عملی از آن استفاده کنید. به‌ موجب این ماده اگر کسی با علم و آگاهی برای متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که موجب متهم شدن دیگری می‌شود، در وسایل او یا جیب یا محل کار یا منزل او قرار دهد، مرتکب جرم افترای عملی شده‌ است. این شخص به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

پیشنهاد ما برای شما

این جرم در جامعه ما رو به افزایش است. در صورتی که باید از خودتان در دادگاه دفاع کنید یا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا تنظیم لایحه استفاده کنید. ما در خدمت شما هستیم.

تنظیم لایحه افترا از طرف شاکیتنظیم لایحه افترا از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال