چگونه جرم افترا را ثابت کنیم؟ در قانون، مجازات جرم افترا چیست؟

جرم افترا

جرم افترا زمانی محقق می‌شود که فردی جرمی را بدون اینکه توانایی اثبات آن را داشته باشد، به شخص دیگری نسبت دهد. در واقع اگر شخصی با قصد مجرمانه و با سوء نیت، یکی از جرایم را به دیگران نسبت داده باشد، این جرم شکل می‌گیرد.

وقوع این اقدام به عدم توانایی در اثبات آن عمل مجرمانه بستگی دارد. یعنی اگر شخصی به دیگری افترا زده باشد و بتواند ادعای خود را ثابت کند، این عمل غیر قانونی محقق نمی‌شود.

فرض کنید شخصی به دلیل اختلافی که با شخص دیگری دارد، او را نزد همگان به‌ عنوان مجرم معرفی می‌کند. این موضوع موجب ورود آسیب به حیثیت و جایگاه طرف مقابل می‌شود. در صورتی ‌که او نتواند این ادعا را ثابت کند، به دلیل ارتکاب افترا قابل مجازات خواهد بود.

برای مثال شخصی که مدیر مدرسه‌ای را در حضور انجمن اولیا و مربیان، فردی بی‌کفایت یا بی‌تدبیر خطاب کند، مرتکب این جرم نشده است البته اقدام او در قانون عنوان دیگری دارد.

ممکن است این فرد در همان جلسه، مدیر را شخصی معرفی کند که بودجه آموزش‌ و پرورش مدرسه را برای خود تصاحب کرده ‌است. در این شرایط اگر او نتواند ادعای خود را ثابت کند، به دلیل ارتکاب جرم افترا تحت تعقیب قرار می‌گیرد. مدیر مدرسه می‌تواند به دلیل این موضوع علیه او شکایت کند. سپس با ارائه دلایل و مدارک مناسب، مجازات او را از دادگاه تقاضا کند.

جرم افترا زدن چیست؟

جرم افترا یکی از جرایمی است که علیه حیثیت افراد شکل می‌گیرد. وقوع این رفتار ناپسند متأسفانه در کشور ما رو به افزایش است. بعضی از افراد هر شخص موفق یا ثروتمندی را که می‌بینند، به او اتهام ارتکاب جرمی را وارد می‌کنند. آن‌ها مدعی می‌شوند که او ثروت خود را از راه ارتکاب عمل غیر قانونی به دست آورده است. این کار موجب خدشه‌دار شدن حیثیت و آبروی او خواهد شد. چنانچه طرف مقابل از این اتهام مطلع شود، می‌تواند علیه شخصی که به او افترا زده است، شکایت کند.

جرم افترا به شیوه‌های مختلفی شکل می‌گیرد. ممکن است شخصی در یک جمع یا در حضور افرادی یک کار غیر قانونی را به دیگری نسبت دهد. همچنین این عمل غیر قانونی با انتشار متن در روزنامه یا جرائم نیز شکل می‌گیرد. یعنی ممکن است فردی با انتشار یک متن یا نوشته مدعی شود که فردی عمل غیر قانونی را مرتکب شده ‌است. در این حالت، اگر او توانایی اثبات این ادعا را نداشته باشد، تحت عنوان جرم افترا قابل مجازات خواهد بود.

اگر به هر طریقی با این جرم درگیر شده‌اید، لازم دارید برای حضور در محاکم قضایی، با خود لایحه به همراه داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاعات کاربردی‌تر مقالات لایحه افترا و لایحه دفاعیه افترا را مطالعه کنید.

افترای عملی چیست؟

در مواقعی جرم افترا به‌ صورت عملی شکل می‌گیرد. فردی با جا سازی کردن یا قرار دادن وسایل ارتکاب جرم در خانه یا ماشین یا وسایل متعلق به شخص دیگر، موجب تصور اشتباه دیگران راجع ‌به او می‌شود. او این کار را با هدف مجرم شناخته شدن طرف مقابل انجام می‌دهد.

فرض کنید شخصی در کمد متعلق به وسایل همکار خود، یک پایپ (وسیله استعمال ماده مخدر شیشه) قرار می‌دهد. اگر این موضوع به اطلاع مدیر آن‌ها برسد، ممکن است آن همکار را اخراج کند.

افترای عملی در جامعه ما موجب ورود ضرر به حیثیت و آبروی افراد زیادی شده ‌است. تعدادی از مجرمان با قرار دادن مواد مخدر در وسایل متعلق به شخص دیگر، موجب از بین رفتن آبروی او نزد دیگران شده‌اند. این اقدام بر خلاف اخلاق، فقه و قانون است. قانونگذار با شخصی که این اقدام نادرست را مرتکب می‌شود، مطابق قانون برخورد می‌کند.

بعضی مواقع افراد اموال مسروقه را در وسایل متعلق به شخص دیگری قرار می‌دهند. این اقدام نیز از مصادیق این جرم محسوب می‌شود.

فرض کنید شخصی در یک سالن ورزشی تلفن همراه یکی از ورزشکاران را ربوده است. وقتی این موضوع در سالن مطرح می‌شود، او این تلفن را در کمد متعلق به یکی از ورزشکاران دیگر قرار می‌دهد تا همه او را متهم بدانند. در این شرایط افترای عملی محقق می‌شود.

مجازات جرم افترا چیست؟

بر اساس قانون، افترا قابل مجازات خواهد بود. مجازات این رفتار در ماده 697 و 699 قانون مجازات اسلامی بیان‌ شده است. اگر شخصی مرتکب جرم افترا شود، به مجازات حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مطابق قانون، جرم افترا با اقداماتی مانند، انتشار و انتساب صریح رفتار غیر قانونی به دیگران، در روزنامه یا اوراق چاپی یا جراید یا در مجامع دیگر محقق می‌شود. چنانچه فردی اتهامی را به دیگری نسبت دهد ولی نتواند آن را ثابت کند، به مجازاتی که بیان شد، محکوم می‌شود.

در گذشته مجازات این رفتار غیر قانونی بیشتر بود اما مجازات آن مطابق قانون جدید به نصف کاهش پیدا کرده ‌است. این اقدام از جرایم قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی اگر شاکی علیه متهم شکایت نکند، او تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. یعنی با گذشت یا رضایت شاکی، مجازات مرتکب متوقف خواهد شد.

مجازات افترای عملی در قانون

ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم افترا عملی و مجازات آن صحبت می‌کند. ممکن است شخصی با هدف متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرمی را در منزل یا جیب او قرار دهد یا مخفی کند. چنانچه او تحت تعقیب قرار بگیرد، افترای عملی محقق می‌شود.

مطابق این ماده، بعد از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت فردی که وسایل ارتکاب جرم در اموال او کشف شده، می‌تواند علیه فردی که موجب این اقدام شده ‌است، طرح شکایت کند.

به موجب قانون، شخصی که وسایل ارتکاب جرم را در کیف یا اموال متعلق به دیگری قرار دهد، مجرم است. او به حبس از ۳ ماه تا ۱۸ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مطابق قانون افترای عملی نیز قابل گذشت است. یعنی اگر فردی که مورد افترای عملی قرار گرفته بود، علیه طرف مقابل شکایت نکند، او تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد و چنانچه شاکی به او رضایت دهد، این شخص مجازات نخواهد شد.

یک نکته مهم در رابطه با افترای عملی به همراه مثال

نکته‌ای که در این ماده وجود دارد، تحت تعقیب قرار گرفتن شخصی است که جرم افترا عملی، علیه او شکل گرفته بود.

تصور کنید شخصی وسیله ارتکاب جرم را در کیف متعلق به دیگری قرار می‌دهد. اگر هیچکس متوجه این عمل غیر قانونی نشود و صاحب کیف تحت تعقیب قرار نگیرد، افترای عملی محقق نشده است.

در واقع افترای عملی زمانی محقق می‌شود که وسیله ارتکاب جرم، در وسایل شخصی کشف شده باشد و به این وسیله او تحت تعقیب قرار بگیرد. سپس در دادسرا یا دادگاه به این موضوع رسیدگی شود. اگر در دادسرا وقوع این اقدام توسط او محرز نشود، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. یعنی پرونده متهم به دادگاه ارجاع داده نمی‌شود.

چنانچه قاضی در دادگاه به برائت متهم رأی دهد، او مجازات نخواهد شد. شاکی می‌تواند علیه فردی که وسایل ارتکاب جرم را در کیف او قرار داده بود، برای جرم افترا شکایت کند. یعنی بعد از صدور قرار منع تعقیب یا بعد از حکم برائت دادگاه، طرح شکایت توسط شاکی امکان‌ پذیر خواهد بود.

خدمات حقوقی مورد نیاز شما

اگر قصد دارید علیه شخصی که به شما افترا زده است، شکایت کنید، لازم است که با یک وکیل یا کارشناس حقوق مشورت کنید. برای دریافت راهنمایی جهت انجام و پیگیری صحیح این کار، می‌توانید با حضور در وب سایت احتراما، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌ مند شوید. کارشناسان ما شما را راهنمایی می‌کنند تا بتوانید حق خود را از طریق قانون احیا کنید.

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که برای حضور موثر در دادگاه به لایحه نیاز دارید. فرآیند نوشتن و تنظیم لایحه، کاری تخصصی محسوب می‌شود. به همین منظور لازم است که تنظیم لایحه را به اشخاص متخصص و دارای تجربه بسپارید. کارشناسان ما در تیم حقوقی احتراما به صورت حرفه‌ای، فرآیند مهم نوشتن لایحه مورد نظر شما را انجام می‌دهند.

تنظیم لایحه افترا از طرف شاکیتنظیم لایحه افترا از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال