تهیه و تقدیم لایحه دفاعیه فسخ قرارداد به منظور اعتراض به عدم انجام تعهدات قرارداد توسط طرفین

لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد یکی از لوایح مهمی است که در موارد متعددی به دادگاه حقوقی تقدیم خواهد شد. فسخ قرارداد یکی از واکنش‌های ناشی از نقض تعهد محسوب می‌شود. زمانی ‌که تعهدات ناشی از یک قرارداد، توسط یکی از طرفین نقض شده باشد، طرف مقابل می‌تواند آن قرارداد را فسخ کند. در واقع فسخ، ضمانت اجرای عدم انجام تعهد خواهد بود. قراردادهایی که بین مردم منعقد می‌شود، اگر مخالف قانون نباشند، نافذ و صحیح هستند. یعنی اگر شروط و تعهدات ضمن عقد، مخالف مقررات قانونی نباشد، مورد حمایت قانونگذار قرار دارند.

پیشنهاد می‌کنیم علاوه براین مقاله، با زدن روی لینک، مقاله لایحه انفساخ قرارداد را نیز مطالعه کنید. همچنین اگر تمایل دارید که از لوایح مربوط به فسخ انواع قرارداد خرید و فروش و معاملات آگاهی داشته باشید، مطالعه دو مقاله لایحه فسخ معامله و لایحه فسخ مبایعه نامه برای شما کاربردی خواهند بود. در صورتی که برای پرونده‌هایی با این موضوعات در دادگاه یا مراجع قضایی حاضر می‌شوید، این لوایح می‌توانند برای شما کاربردی و تاثیرگذار باشند.

منظور از فسخ در لایحه دفاعیه فسخ قرارداد چیست؟ (ماهیت فسخ)

فسخ یکی از راه‌های انحلال قرارداد محسوب می‌شود. فسخ قرارداد یعنی هر گاه متعهدی از انجام تعهدات خود کوتاهی کند، طرف مقابل می‌تواند برای فسخ قرارداد اقدام کند. البته منافع و پایبندی به قرارداد، موجب می‌شود که صاحب حق فسخ، ابتدا الزام طرف مقابل را به اجرای تعهد درخواست کند. در این زمان اگر متعهد به تعهدات خود عمل نکند، خواهان می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد ، خواسته خود را در دادگاه مطرح کند. در صورتی ‌که متعهد با حکم دادگاه، تعهدات ناشی از قرارداد را ایفا نکند، دادگاه به فسخ قرارداد رای خواهد داد.

فسخ قرارداد به چه طریقی صورت می‌گیرد؟

اگر قرارداد، یک عقد لازم باشد، فسخ آن به ‌راحتی ممکن نیست. یعنی برای فسخ قرارداد لازم، تصریح قانونی و نقض شروط و تعهدات ضمن عقد، نیاز است. البته قانون مدنی به مواردی اشاره می‌کند که به خیارات فسخ مشهور هستند. به ‌موجب این خیارات، طرفین قرارداد می‌توانند آن را فسخ کنند. خیار فسخ به معنی حق فسخ است که در ۱۰ مورد بیان می‌شوند. علاوه ‌بر خیارات قانون مدنی، هر شرط و توافقی که طرفین در ضمن قرارداد، آن را نوشته و امضا کرده باشند، موجب فسخ قرارداد خواهد شد.

خیارات قابل اشاره در لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

در ادامه مطلب، به خیاراتی که در قانون برای فسخ قرارداد بیان شده‌اند، اشاره می‌کنیم. با استفاده از این خیارات، فسخ قرارداد لازم نیز ممکن می‌شود.

خیار تدلیس در لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

فرض کنید شخصی صاحب خانه‌ای است که این خانه ظاهری سالم ولی بنای بسیار فرسوده و آسیب‌پذیر دارد ولی در هنگام فروش خانه، به خریدار اعلام می‌کند که این خانه دارای استحکام بسیار زیادی است و به این ترتیب، خریدار را فریب می‌دهد. بعد از امضای قرارداد، خریدار متوجه می‌شود خانه‌ای که به ‌علت استحکام بنا آن را خریده، فرسوده‌ است و هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد. به ‌همین دلیل این شخص می‌تواند با استفاده از خیار تدلیس برای فسخ این قرارداد اقدام کند. اگر طرف مقابل حق فسخ او را قبول نکند، خریدار با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد از قاضی تقاضا می‌کند تا به فسخ این قرارداد رأی دهد.

البته توجه داشته باشید که اگر در زمان انعقاد قرارداد، حق فسخ خود را ساقط کرده باشید، دیگر نمی‌توانید قرارداد را فسخ کنید. اصطلاح اسقاط کافه خیارات، به معنی ساقط کردن تمام خیارات فسخ است. یعنی اگر شما در ضمن قرارداد این ‌مورد را قبول و امضا کرده باشید، حتی با وجود اثبات فریب نیز نمی‌توانید قرارداد را فسخ کنید.

خیار شرط در این لایحه

یکی دیگر از خیارات مهم در قانون مدنی، خیار شرط است. خیار شرط نیز در مواقعی موجب فسخ قرارداد شما می‌شود. شرط صفت و شرط نتیجه از مواردی هستند که به واسطه عدم رعایت آن‌ها می‌توانید فسخ قرارداد را تقاضا کنید.

مانند اینکه شما یک زمین زراعی را به ‌شرط داشتن چاه آب خریداری می‌کنید. اگر بعد از انعقاد قرارداد، متوجه شوید که این زمین فاقد چاه آب بوده است، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید زیرا داشتن چاه آب یک شرط صفت برای امضای قرارداد شما محسوب می‌شود. اگر طرف مقابل با وجود دریافت اظهارنامه، قرارداد را فسخ نکند و پول شما را پس ندهد، شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه و تقدیم متن لایحه دفاعیه فسخ قرارداد خواسته خود را مطرح کنید.

خیار عیب در لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

یکی از خیاراتی که تعداد زیادی از مردم بعد از انعقاد قرارداد آن را تجربه کرده‌اند، خیار عیب است. خیار عیب به معنی آن است که عیبی در زمان انعقاد قرارداد وجود داشته باشد ولی از خریدار مخفی شود. زمانی ‌که خریدار از این عیب آگاه شد، می‌تواند قرارداد را فسخ کند. در صورتی ‌که طرف مقابل فسخ را نپذیرد و پول خریدار را پس ندهد، خریدار می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تایید فسخ قرارداد و ارائه مدارک، این‌ موضوع را در دادگاه ثابت کند.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

هدف اشخاص از امضای قرارداد، این است که نتیجه مورد نظرشان محقق شود. هر یک از طرفین قرارداد انتظار دارند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند تا نتیجه قرارداد به ‌درستی واقع شود. گاهی شرایطی به وجود می‌آید که انتظارات طرفین از قرارداد محقق نمی‌شود. این ‌موضوع به علت عدم انجام تعهدات یا مواردی مانند آن است. شخصی که دارای حق فسخ باشد، می‌تواند ابتدا با مراجعه به دادگاه، الزام طرف مقابل به انجام موضوع قرارداد را تقاضا کند. بعد از آن اگر طرف مورد نظر به وظایف خود عمل نکرد، طرف دیگر می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد از قاضی تقاضا ‌کند تا در این ‌مورد تصمیم‌گیری نماید.

فرض کنید شخصی به‌ موجب قرارداد بیع، یک دستگاه بافت پارچه، برای کارخانه نساجی خریداری می‌کند. او در متن قرارداد، سالم بودن و کیفیت این دستگاه را به عنوان شرط صفت تعیین می‌کند. بعد از انعقاد قرارداد زمانی ‌که دستگاه راه‌اندازی می‌شود، خریدار متوجه می‌شود که این دستگاه عملکرد مناسبی ندارد و دارای عیوبی است. در این حالت می‌تواند قرارداد را فسخ کند و پول خود را از فروشنده پس بگیرد زیرا شرط سالم بودن و کیفیت این دستگاه در متن قرارداد تصریح‌ شده بود. اگر فروشنده این موضوع را رد کند، خریدار می‌تواند از طریق دادگاه و با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد خواسته خود را پیگیری کند. در صورتی که صحت اظهارات او برای دادگاه احراز شود، قاضی به فسخ قرارداد رای خواهد داد.

نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد را تنظیم کنید، ابتدا مشخصات خود و طرف مقابلی که با او قرارداد امضا کرده‌اید را در ابتدای لایحه بنویسید. سپس درباره موضوع قرارداد و علت فسخ آن توضیح دهید. توضیحات شما باید کوتاه، دقیق و بدون ابهام باشد. به گونه‌ای که هر کس آن را بخواند، در جریان موضوع پرونده قرار بگیرد. بعد از آن لازم است دلایل خود را برای فسخ قرارداد بنویسید. دلایل شما باید محکمه‌پسند و قانع‌کننده باشد. این دلایل را به ‌ترتیب اولویت و به ‌صورت تیتروار بنویسید. در انتها خواسته اصلی خود، مبنی‌ بر فسخ قرارداد را ذکر نمایید. قاضی با توجه به متن لایحه دفاعیه فسخ قرارداد و بر اساس مدارکی که ارائه شده است، حکم مناسب را اعلام می‌کند.

مدارکی که برای نوشتن یک نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد مناسب است

برای اثبات ادعای خود مبنی ‌بر فسخ قرارداد، لازم است که مدارک و دلایل محکمه‌پسندی را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که مدعی هستید که طرف مقابل شما را فریب داده است، می‌توانید با ارائه نظریه کارشناسی یا معرفی شهود، این ‌موضوع را ثابت کنید. به ‌عنوان مثال، ممکن است شما باغی را به ‌موجب قرارداد بیع خریداری کرده باشید. بعد از گذشت چند ماه متوجه می‌شوید که فروشنده این باغ را چندین برابر ارزش واقعی آن به شما فروخته ‌است. در این حالت می‌توانید ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ قرارداد با ارائه نظریه کارشناسی، این ‌موضوع را ثابت کنید. اگر قاضی صحت اظهارات شما را بپذیرد، به فسخ قرارداد رای می‌دهد. در مورد عدم رعایت شروط و عدم انجام تعهدات نیز می‌توانید با ارائه متن قرارداد، این‌موضوع را در دادگاه ثابت کند.

برای ارتباط با ما در نظر داشته باشید:

اگر با شخصی یک قرارداد امضا کردید و در ادامه متوجه شدید که آن شخص به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال قرارداد متعهد نیست، می‌توانید از شرایط فسخ قرارداد بهره ببرید. برای این مساله لازم است که ابتدا به خوبی از شرایط قانونی فسخ و خیارات قانونی آن مطلع باشید. برای کسب آگاهی در این زمینه بهترین اقدام استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

در ادامه، لازم است که لایحه مورد نظر حتما توسط اشخاص متخصص و با تجربه‌ای تنظیم شود که نسبت به مسائل قانونی و حقوقی آگاهی کافی دارند. برای این منظور نیز، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال