کاربرد و اهمیت ارائه لایحه دفاعیه حمل سلاح در دادگاه در زمان انجام این عمل مجرمانه

لایحه دفاعیه حمل سلاح

لایحه دفاعیه حمل سلاح یکی از لوایح مهم است که به دادگاه کیفری دو تقدیم می‌شود. حمل سلاح یکی از جرایم علیه امنیت مردم است. شخصی که با خود سلاح حمل می‌کند، برای جامعه، فرد بسیار خطرناکی محسوب می‌شود زیرا ممکن است هر لحظه از سلاح خود استفاده کند. حمل سلاح موجب ترس و نگرانی مردم خواهد شد. شخصی که با خود سلاح حمل می‌کند، امکان استفاده از آن را در هر مکان و زمانی برای خود مهیا می‌بینند.

به ‌عنوان مثال، شخصی که یک چاقو در جیب خود دارد، با کوچک‌ترین حرکت یا رفتاری از طرف مقابل، از این سلاح استفاده می‌کند. بنابراین حمل سلاح مقدمه بسیاری از جرایم دیگر مانند؛ نزاع، ضرب ‌و جرح و قتل محسوب می‌شود. به ‌این ‌ترتیب این جرم یکی از جرائم مهم و حساس است. هیچکس نمی‌تواند مدعی شود چون از سلاحی که در اختیار دارد، استفاده نکرده‌ است، پس جرمی هم محقق نمی‌شود زیرا شخص حامل سلاح یک تهدید مهم و جدی علیه امنیت مردم خواهد بود.

تعاریف مفهومی لایحه دفاعیه حمل سلاح

حمل به معنی همراه داشتن و جا به‌ جا کردن است. سلاح هم به چیزی گفته می‌شود که در جنگ از آن استفاده می‌کنند. بنابراین حمل سلاح به معنی به همراه داشتن یا جا به جایی آلات و ادوات جنگی است. سلاح ممکن است سرد یا گرم باشد. منظور از سلاح گرم، سلاحی است که امکان شلیک گلوله یا انفجار دارد. سلاح سرد، برخلاف سلاح گرم، فاقد این موارد خواهد بود. یعنی شلیک یا انفجار ندارد اما موجب آسیب، جراحت یا کشته شدن طرف مقابل می‌شود. اسلحه شکاری، تفنگ و کلت نمونه‌هایی از سلاح گرم هستند. چاقو، نیزه و شمشیر هم نمونه‌هایی از سلاح سرد محسوب می‌شوند. سلاح سرد یا گرم هر دو مشمول مجازات حمل سلاح می‌شوند. یعنی اگر شخصی با خودش چاقو به همراه داشته باشد، این جرم محقق می‌شود، حتی اگر از آن چاقو استفاده نکند.

اگر این شخص توسط مأموران دستگیر شود و او را به مراجع قضایی تحویل دهند، می‌تواند در جلسات دادرسی با تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح از خودش دفاع کند. همچنین شخصی که مرتکب حمل اسلحه شکاری یا کلت یا مواردی مانند آن شده‌ باشد، می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه نگهداری اسلحه و تقدیم آن به دادگاه از خود دفاع کند.

پروانه حمل سلاح شکاری و تاثیر آن بر لایحه دفاعیه حمل سلاح

پیش از تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح بهتر است نکاتی را در مورد پروانه حمل سلاح شکاری بدانید. گاهی ممکن است اشخاصی به دلیل موقعیت شغلی خود، نیازمند استفاده از سلاح باشند. در این ‌صورت آن‌ها می‌توانند برای دریافت مجوز و پروانه حمل سلاح اقدام کنند. در صورتی ‌که مدت پروانه حمل سلاح منقضی شود، دارنده آن باید جهت تمدید مهلت اقدام کند. اگر این شخص بعد از گذشت مدت 3 ماه از تاریخ انقضا، برای تمدید مهلت اقدام نکند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

ممکن است شخصی که پروانه حمل سلاح شکاری دارد، این سلاح را به شخص دیگری بدهد. در این حالت اگر این سلاح در دست شخصی غیر از دارنده پروانه باشد، باید به شخص دارنده پروانه تحویل داده شود. لازم به ذکر است که در این شرایط مطلع بودن دارنده پروانه یا بی اطلاعی او از حمل سلاح توسط شخص دیگر اهمیت چندانی ندارد.

در هر صورت این سلاح به شخصی که دارنده و مالک آن است، تحویل داده می‌شود. چنانچه شخصی که حامل سلاح است، بعد از انقضاء مدت پروانه سلاح، این سلاح را از دارنده پروانه گرفته باشد و با خود حمل کرده باشد، این سلاح توسط دولت ضبط نمی‌شود و صرفا حامل آن به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

لایحه دفاعیه حمل سلاح در چه شرایطی کاربرد دارد؟

آرامش و امنیت جامعه برای قانونگذار بسیار مهم است. بنابراین هیچکس حق بر هم زدن نظم و آرامش جامعه را ندارد. شخصی که با خود سلاح حمل می‌کند، تهدیدی برای امنیت جامعه محسوب می‌شود. به ‌همین دلیل قانونگذار با جرم ‌انگاری حمل سلاح، مجازاتی را برای مرتکب پیش ‌بینی می‌کند. کاربرد لایحه دفاعیه حمل سلاح در جایی است که شخصی با خود سلاح حمل کند و حین حمل سلاح، توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر شود. در این زمان این شخص به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود. مرتکب می‌تواند با تنظیم لایحه دفاعیه نگهداری اسلحه و تقدیم آن به دادگاه کیفری دو با بیان توضیحاتی از خودش دفاع کند.

توضیحات تکمیلی در خصوص موارد استفاده

حمل سلاح معمولا به ‌علت اختلاف مرتکب با اشخاص دیگر انجام می‌شود. همچنین ممکن است او توسط افرادی به قتل تهدید شده باشد. حمل سلاح هر دلیلی که داشته باشد، جرم است و مجازات مقرر در حق مرتکب اجرا می‌شود. به‌ عنوان مثال، اگر خانمی به دلیل دفاع از خودش همیشه یک کلت در کیف خود داشته باشد، مرتکب جرم حمل سلاح شده ‌است. بنابراین، در صورتی که کلت او، توسط مردم ملاحظه شود، آن‌ها می‌توانند این ‌موضوع را به نیروی انتظامی گزارش دهند. پلیس با دستگیری این خانم او را به مقامات قضایی تحویل می‌دهد. این خانم می‌تواند در جلسات دادرسی با تنظیم لایحه دفاعیه نگهداری اسلحه از خود دفاع کند.

توجه داشته باشید که مجازات حمل سلاح، فقط مخصوص سلاح گرم یا سردی که در بین مردم شناخته شده‌اند نیست. بلکه حمل هر نوع وسیله‌ای که در اختیار داشتن آن تهدیدی برای مردم باشد و قاضی سلاح بودن آن را تشخیص دهد، جرم است. بنابراین حمل یک تکه شیشه‌ شکسته‌ به قصد آزار مردم با تشخیص قاضی ممکن است به ‌عنوان حمل سلاح تشخیص داده شود. به این ترتیب حمل شوکر یا اسپری فلفلی هم موجب ارتکاب جرم حمل سلاح می‌شود.

نحوه‌ تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح

شخصی که لایحه دفاعیه حمل سلاح را تنظیم می‌کند، باید به ‌طور کامل مشخصات خود را در متن لایحه وارد کند. پس از آن لازم است که توضیحات خود را به‌ صورت کوتاه، خلاصه و روشن بنویسد. او می‌تواند توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های منظم و مرتبط با یکدیگر بیان کند. به دلیل اینکه مخاطب لایحه دفاعیه حمل سلاح ، قاضی رسیدگی‌ کننده به پرونده خواهد بود، بهتر است که توضیحات با زبان قانون نوشته شوند. این شخص می‌تواند در متن لایحه دفاعیه حمل سلاح از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کند.

در این صورت ارزش و اعتبار لایحه دفاعیه حمل سلاح بیشتر خواهد شد. در انتها او می‌تواند خواسته اصلی خود را مبنی ‌بر تخفیف مجازات یا صدور حکم برائت اضافه کند. قاضی پس ‌از بررسی محتوای لایحه دفاعیه حمل سلاح در مورد این موضوع حکم مناسب را صادر خواهد کرد. تقاضای صدور حکم برائت از طرف شخصی مطرح می‌شود که مدعی است دیگران علیه او توطئه کرده‌اند و در وسایل او سلاحی را قرار داده‌اند.

توصیه می‌کنیم

توصیه می‌کنیم ابتدا با دریافت مشاوره حقوقی تخصصی، در خصوص این جرم اطلاعات دقیق و کافی به دست آورید. در ادامه با در نظر گرفتن این اطلاعات، می‌توانید برای تنظیم لایحه اقدام کنید. مسلم است که ارائه یک لایحه کاربردی و مناسب به دادگاه، تاثیر قابل توجهی در رای نهایی قاضی خواهد داشت. برای بهره مندی از خدمات مناسب حقوقی، این امکان را دارید که درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین در بخش خدمات تنظیم لایحه اختصاصی ثبت کنید. با شما ارتباط می‌گیریم.

ثبت نظر یا سوال