عواملی مانند بیماری و عیوب، جنون، صفات و فریب در لایحه دفاعیه فسخ نکاح

لایحه دفاعیه فسخ نکاح

در صورتی که خواهان فسخ نکاح هستید، می‌توانید لایحه دفاعیه فسخ نکاح را به دادگاه خانواده تقدیم کنید. نکاح پیوند مقدسی است که نهاد خانواده براساس آن تشکیل می‌شود. در قانون مدنی به تبعیت از منابع فقهی، امکان فسخ نکاح در شرایطی وجود دارد. یعنی زن یا شوهر می‌توانند در مواردی خواستار فسخ نکاح باشند. نکاح ممکن است به فسخ، طلاق، یا بذل مدت در نکاح موقت به پایان برسد. فسخ نکاح یکی از راه‌های انحلال این عقد محسوب می‌شود. فسخ نکاح در مواردی که در قانون مدنی به آن تصریح‌ شده باشد، امکان‌پذیر است.

این اقدام با طلاق تفاوت‌هایی دارد؛ در طلاق لازم است زن یا شوهر با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق دهند. سپس اگر قاضی برای آن‌ها گواهی عدم امکان سازش صادر کند، می‌توانند برای اجرای صیغه طلاق، به دفترخانه مراجعه کنند. سپس در حضور حداقل ۲ شاهد مرد عادل، از یکدیگر جدا شوند. در فسخ نکاح، تشریفات مانند طلاق پیچیده نیست. در قانون مدنی بعضی بیماری‌های زن یا مرد یا اعمال فریب و پنهان ‌کاری موجب فسخ نکاح می‌شود. جهات فسخ نکاح را در ادامه بررسی می‌کنیم.

بیماری‌ها و عیوب خاص از عوامل مهم در لایحه دفاعیه فسخ نکاح

جنون؛ یکی از موارد مشترکی است که زن و شوهر به ‌موجب آن می‌توانند نکاح را فسخ کنند. در مورد جنون دائم یا ادواری تفاوتی برای فسخ نکاح وجود ندارد. در صورت مستقر بودن هر دو مورد، جنون موجب فسخ نکاح می‌شود. فرض کنید مردی به خواستگاری خانمی رفته که مبتلا به جنون ادواری است. این خواستگاری در زمانی انجام شده که خانم به طور موقت سالم بوده ‌است. بعد از عقد نکاح مرد متوجه می‌شود که زوجه به جنون ادواری مبتلا بوده و این‌ موضوع از او پنهان شده ‌است. در این حالت، شوهر می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح این ‌موضوع را مطرح کند. در صورت احراز صحت اظهارات او، قاضی به فسخ نکاح رای خواهد داد.

جنون مرد نیز باعث ایجاد حق فسخ برای زوجه می‌شود. حتی در صورتی ‌که مرد در زمان عقد مبتلا به جنون نبوده و بعد از آن به جنون مبتلا شود، زن حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

عیوب مرد؛ بعضی از عیوب هستند که مختص مرد هستند و در صورت وجود آن‌ها زن می‌تواند درخواست فسخ نکاح را در دادگاه مطرح کند. مواردی مانند ناتوانی جنسی مرد در برقراری رابطه زناشویی و بیماری‌های جنسی او که در قانون به آن تصریح شده، موجب ایجاد حق فسخ برای زوجه می‌شود.

عیوب زن؛ بعضی عیوب در زن نیز موجب می‌شود که شوهرش حق فسخ نکاح را داشته باشد. جذام، زمین‌گیری، نابینا بودن هر دو چشم زوجه، بیماری پوستی برص و بیماری‌های جنسی زوجه که مانع برقراری رابطه جنسی مرد با او می‌شود. این موارد، موجب حق فسخ برای شوهر او خواهد شد.

دو مورد دیگر از جهات فسخ نکاح در لایحه دفاعیه فسخ نکاح

دو مورد مهم دیگر از جهات فسخ نکاح که می‌توانید از آن در لایحه نام ببرید؛ شرط صفت و فریب در ازدواج است. در ادامه درباره هر کدام توضیح خواهیم داد:

شرط صفت در نکاح:

علاوه‌ بر مواردی که بیان شد، اگر در زمان عقد، صفتی برای زوجین شرط شود و بعد از نکاح معلوم شود که این شخص فاقد آن صفت بوده است، طرف مقابل می‌تواند نکاح را فسخ کند. مانند اینکه بکارت زوجه در نکاح شرط شود و عقد نکاح بر مبنای آن صورت بگیرد. در صورتی ‌که بعد از عقد معلوم شود که زوجه باکره نبوده است، مرد می‌تواند نکاح را فسخ کند.

همچنین ممکن است در مرد صفتی شرط شده باشد که ازدواج بر اساس آن صورت بگیرد. یعنی زوجه به دلیل وجود همان صفت، با این مرد ازدواج‌ کرده باشد. . در صورتی‌ که بعد از عقد معلوم شود، مرد فاقد آن صفت بوده ‌است. در این شرایط نیز زن حق فسخ خواهد داشت.

فریب در ازدواج:

یکی دیگر از مواردی که موجب فسخ نکاح می‌شود، فریب در ازدواج است. فریب در ازدواج با تخلف از شرط صفت، تشابه فراوانی دارد. به ‌همین دلیل تشخیص آن با قاضی دادگاه خواهد بود زیرا باید سوءنیت فرد احراز شود. فرض کنید شخصی برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌ خود، بر خلاف واقعیت، خودش را دارای تحصیلات عالی معرفی کرده و با اموال متعلق به دیگری به عنوان فردی دارای جایگاه اجتماعی بسیار عالی حاضر شده است.

خانم به دلیل وجود این موارد به ازدواج با او رضایت می‌دهد. بعد از عقد نکاح معلوم می‌شود که مرد مالک هیچ کدام از این اموال نبوده و به دروغ خودش را فردی تحصیل‌کرده و ثروتمند معرفی کرده ‌است. در این حالت، برای زوجه حق فسخ ایجاد می‌شود. این خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح برای انحلال نکاح اقدام کند. در چنین مواردی می‌توانید از لایحه دفاعیه تدلیس در ازدواج یا لایحه فریب در ازدواج بهره ببرید.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح

ازدواج ممکن است به شیوه‌های مختلفی منحل شود. فسخ نکاح یکی از راه‌های پایان دادن به پیمان ازدواج است. فسخ نکاح عمل حقوقی یک ‌طرفه‌ای است که به ‌موجب آن یکی از طرفین به‌ صورت ارادی به عقد نکاح پایان می‌دهد. وجود مواردی که موجب فسخ نکاح می‌شود، ممکن است ادامه دادن زندگی را برای طرف مقابل دشوار کند. مسلم است که مرد یا زنی که همسرش به جنون مبتلا بوده یا با نیرنگ و فریب او را به ازدواج راضی کرده باشند، از ازدواج خود رضایت کافی ندارد. قانون مدنی به موجب این مساله، شخصی را که صاحب حق فسخ است، حمایت کرده و خواسته او را برای فسخ نکاح موجه می‌داند.

کاربرد لایحه دفاعیه در فسخ نکاح در جایی است که شخصی خواهان فسخ نکاح باشد. در این حالت این شخص باید با ارائه مدارک و دلایل مناسب، خواسته خود را در دادگاه مطرح کند. اگر قاضی صحت اظهارات او را بپذیرد، به فسخ نکاح رای می‌دهد.

فرض کنید شخصی به خواستگاری خانمی می‌رود. خانم خودش را فردی مجرد معرفی می‌کند که سابقه ازدواج نداشته ‌است. مرد با توجه به این ویژگی با این خانم ازدواج می‌کند. بعد از عقد نکاح معلوم می‌شود که خانم سابقه‌ ازدواج‌های متعدد داشته و چندین فرزند دارد. او با استفاده از شناسنامه جعلی و با فریب مردان برای تصاحب اموال آن‌ها اقدام به ازدواج می‌کند. در این حالت شوهر این خانم می‌تواند از حق فسخ خود استفاده کند. او با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح ، خواهان فسخ نکاح می‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح تنظیم می‌شود؟

زمانی‌ که شخصی قصد فسخ نکاح را دارد، با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه فسخ نکاح این ‌موضوع را مطرح می‌کند. در صورتی ‌که دلیل او مورد قبول باشد، قاضی به فسخ نکاح رای می‌دهد. وجود عیوب و بیماری زن در زمان عقد نکاح و بی‌اطلاع بودن مرد یکی از شرایط مهمی است که موجب فسخ نکاح می‌شود. ممکن است زن در زمان عقد نکاح سالم بوده و بعد از عقد مبتلا به بیماری یا عیبی شود. همچنین اگر مرد در زمان عقد نکاح از عیوب زوجه مطلع باشد، در این شرایط مرد حق فسخ نکاح را ندارد.

ماده ۱۱۲۴ قانون مدنی

اگر عیوب زن، در زمان عقد نکاح وجود داشته باشند، موجب حق فسخ برای شوهرش می‌شود. در صورتی ‌که این عیوب بعد از ازدواج ظاهر شود، مرد حق فسخ نکاح را ندارد.

ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی

بر اساس این ماده، جنون زن یا مرد به‌ شرط استقرار اعم از اینکه دائمی یا ادواری باشد، برای همسر او موجب حق فسخ می‌شود.

ماده ۱۱۲۵ قانون مدنی

جنون و عنن مرد، اگر بعد از عقد هم به وجود آید، موجب حق فسخ نکاح برای زوجه می‌شود. یعنی ممکن است که مرد در ابتدا دارای جنون نباشد اما بعد از صیغه عقد، به جنون مبتلا شود. در این شرایط، زوجه حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم

آگاهی از حقوق و اختیاراتی که طرفین در ازدواج و نکاح از آن برخوردار هستند، یکی از مهمترین مواردی است که باید درباره آن، به خوبی بدانید و اطلاعات دقیقی داشته باشید. به منظور کسب این اطلاعات، می‌توانید به سادگی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

علاوه براین، اگر بخواهید لایحه‌ای متناسب با این موضوع در اختیار داشته باشید، لازم است که درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید تا اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم. در کنار شما هستیم.

ثبت نظر یا سوال