لایحه دفاعیه تخریب یا لایحه دفاعیه جرم تخریب از نظر کاربرد و زمان تنظیم!

لایحه دفاعیه تخریب

نمونه لایحه دفاعیه تخریب یکی از لوایح مهم در زمینه مال و اشیای متعلق به مردم است. به دلیل اینکه تخریب موجب صدمه زدن یا تلف شدن مال منقول یا غیرمنقول دیگران می‌شود، قانون‌گذار برای مر‌تکب آن مجازاتی را در نظر گرفته ‌است. تخریب هم علیه مال مردم و هم علیه مال و دارایی عمومی محقق می‌شود. این دارایی عمومی در اختیار دولت قرار دارد. اما در واقع متعلق به مردم است. به ‌این ‌ترتیب هر کس که با قصد ورود ضرر و سوءنیت، مال متعلق به دیگری را تخریب کند، مرتکب بزه تخریب شده ‌است. شاکی با مراجعه به دادگاه ، لایحه‌ای را علیه مرتکب تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. قاضی با بررسی محتوای لایحه و مدارکی که ارائه‌ شده است، حکم مناسب را اعلام می‌کند. این لایحه یکی از انواع لایحه تخریب است.

لایحه دفاعیه تخریب و شرط تحقق این بزه

برای تحقق بزه تخریب، وجود سوءنیت و قصد ورود ضرر لازم است. یعنی اگر شخصی بدون اینکه قصد تخریب داشته باشد، موجب آسیب به مال دیگری شود، یا آن را تلف کند، این بزه محقق نشده‌ است. ولی مرتکب موظف است خسارات وارد شده را جبران کند. تخریب ممکن است نسبت ‌به تمام یا قسمتی از یک مال رخ دهد. همچنین از کار افتادن یک وسیله موجب تحقق بزه تخریب می‌شود. به این صورت که اگر وسیله‌ای به گونه‌ای تخریب شود که ظاهر آن سالم باشد، ولی از کار افتاده باشد، بزه تخریب محقق شده‌ است.

فرض کنید شخصی وسیله‌ برقی متعلق به شما را به گونه‌ای تخریب کرده است، که ظاهر آن سالم باشد ولی موتور یا سیستم آن از کار افتاده شود. در این حالت بزه تخریب واقع شده ‌است. شما می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تخریب عمدی و تقدیم آن به دادگاه، توضیحات خود را مطرح ‌کنید. دادگاه بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است، رای می‌دهد و حکم مناسب را صادر می‌کند. در مقابل متهم نیز می‌تواند با تنظیم لایحه در مورد این جرم ، دلایل خود را مطرح کند.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تخریب

همان‌گونه که جان مردم برای قانون‌گذار محترم شمرده شده است، مال و اشیای متعلق به آن‌ها نیز برای قانون‌گذار دارای اهمیت ویژه‌ای است. مطابق قانون هیچکس حق تخریب و آسیب زدن به مال دیگری را ندارد. اگر شخصی به‌ صورت عمدی و با سوءنیت مال متعلق به دیگری را تخریب کند یا آن را از کار اندازد، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود. کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تخریب در جایی است که مرتکب بزه، به‌ علت شکایت صاحب‌ مال، تحت تعقیب قرار گرفته‌ باشد. متهم یا وکیل او نیز با تنظیم لایحه، توضیحات خود را مطرح می‌کند. قاضی بعد از مطالعه محتوای لایحه و بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر می‌کند.

یک مثال!

شخصی را در نظر بگیرید که بدون قصد ورود ضرر به دیگری، قسمتی از ماشین او را تخریب می‌کند. در این حالت صاحب ماشین از این شخص شکایت می‌کند و لایحه دفاعی تخریب را می‌نویسد. با شروع جلسات دادرسی متهم یا وکیل او با تنظیم لایحه دفاعیه در جرم تخریب تلاش می‌کنند که دلایل و مدارک محکمه ‌پسندی را به دادگاه ارائه دهند. آن‌ها باید ثابت کنند که این ‌موضوع بدون سوءنیت انجام شده ‌است. اگر دلایل و مدارکی که ضمن تقدیم لایحه دفاعی تخریب به دادگاه ارائه می‌شود، قانع‌کننده باشد، قاضی به برائت متهم حکم می‌دهد اما در هر حالت متهم موظف است که خسارات را جبران کند. یعنی برائت او فقط موجب منتفی شدن مجازات حبس می‌شود.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه تخریب تنظیم می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی مرتکب بزه تخریب شود، شاکی، نمونه لایحه دفاعیه تخریب را علیه او به دادگاه تقدیم می‌کند. متهم نیز با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تخریب و ارائه دلایل مناسب تلاش می‌کند، از دادگاه کاهش مجازات خود را درخواست کند. برای مجازات تخریب، حداقل و حداکثر تعیین ‌شده است. بنابراین ممکن است توضیحات و دلایل قانع‌ کننده متهم یا وکیل او موجب کاهش مجازات حبس برای مرتکب شود.

یک مثال دیگر!

شخصی را در نظر بگیرید که با قصد ورود ضرر به دیگری، یک مال عتیقه را تخریب کند. مرتکب، قصد ورود ضرر به این شخص را داشته‌ است اما از ارزش واقعی این مال مطلع نیست. یعنی تصور او از مال عتیقه، یک شی‌ء معمولی بوده ‌است. در این حالت صاحب مال، با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه دفاعیه تخریب را علیه مرتکب تنظیم می‌کند. در مقابل، متهم با تنظیم لایحه دفاعیه در مورد جرم تخریب تلاش می‌کند که بی‌اطلاعی خود را از ارزش واقعی این مال اثبات کند.

اگر متهم بتواند با شاکی توافق کند که خسارت او را به ‌طور کامل بپردازد، ممکن است شاکی از شکایت خود انصراف دهد. اما در صورتی ‌که شاکی به متهم رضایت ندهد، قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه دفاعیه تخریب و دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است، تصمیم مناسب را برای این پرونده اعلام می‌کند.

گاهی ممکن است شخصی برای تخریب مال دیگری، از یک نارنجک استفاده کرده باشد. یعنی با ورود به یک ساختمان، نارنجکی را به آن محل انداخته و باعث تخریب تمام یا قسمتی از آن مکان شده‌ باشد. در این حالت مجازات این شخص تشدید می‌شود. استفاده از مواد منفجره موجب می‌شود مرتکب به 2 تا 5 سال حبس محکوم شود.

نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تخریب

اگر قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه تخریب را برای خود یا دیگری تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود را به ‌همراه آدرس به ‌طور کامل بنویسید. پس ‌از آن توضیحات خود را به‌ صورت دقیق، بدون ابهام و به صورت خلاصه مطرح کنید. از طولانی شدن مطالب و محتوای نمونه لایحه جرم تخریب خودداری کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را در نمونه لایحه دفاعیه تخریب عمدی به‌ صورت پاراگراف‌های منظم، مرتب و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

همچنین می‌توانید در متن لایحه از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. در این حالت کاربرد و اعتبار نمونه لایحه دفاعیه تخریب بیشتر خواهد بود. به‌ جهت اینکه قاضی رسیدگی‌ کننده به پرونده، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه جرم تخریب است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. علاوه براین، در انتهای نمونه لایحه دفاعیه تخریب نیز خواسته خود را مبنی ‌بر مجازات متهم یا صدور حکم برائت یا کاهش مجازات بنویسید. قاضی پس ‌از بررسی محتوای نمونه لایحه دفاعیه تخریب و دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه تخریب

زمانی ‌که نمونه لایحه دفاعیه تخریب را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که دلایل و مدارک مناسب را نیز به دادگاه ارائه دهید. اگر شاکی پرونده هستید و قصد اثبات این بزه را در دادگاه دارید، بهتر است که ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاعیه تخریب، مدارک اثبات تخریب را نیز به دادگاه ببرید. به ‌عنوان مثال، اگر خانه شما توسط متهم تخریب ‌شده یا قسمتی از آن خراب ‌شده است، می‌توانید با ارائه نظریه کارشناسی به دادگاه این ‌موضوع را ثابت کنید و میزان خسارات وارد شده را نیز در دادگاه مطرح کنید.

علاوه‌ بر این اگر شاهدی دارید که در زمان تخریب مال متعلق به شما، حاضر بوده، می‌توانید او را به دادگاه معرفی کنید تا گواهی دهد که متهم مال شما را تخریب کرده‌ است. تنظیم استشهادیه نیز در مواقعی که افراد مطلع در زمان تخریب حضور داشته‌ باشند، برای اثبات این ‌موضوع مؤثر است. یعنی شما در فرم استشهادیه، توضیحات خود مبنی ‌بر تخریب مال توسط مرتکب را می‌نویسید. سپس افراد مطلع آن را تایید و امضا می‌کنند. در صورتی‌ که دلایل و مدارک ارائه‌ شده مؤثر باشند، قاضی به نفع شما حکم می‌دهد.

لایحه جرم تخریب و پیشنهاد ما!

با کمک مشاوران ارشد حقوقی و وکلای دادگستری مجموعه حقوقی احتراما می‌توانید یک دفاع کامل را در دادگاه تجربه کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی یا ثبت درخواست تنظیم لایحه روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال