لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج و شرایطی که لازم است بدانید

لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج

ازدواج پیمان مقدسی است که باعث تشکیل خانواده می‌شود. خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که فرد در آن زندگی می‌کند. گاهی ممکن است زوجین نتوانند این نهاد مقدس را حفظ کنند و به هر طریقی از یکدیگر جدا شوند. طلاق راه پایان دادن به زندگی مشترک است. فقه و قانون اختیار طلاق را به شوهر داده‌اند. او می‌تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. اگر شوهر تصمیم به طلاق دادن همسر خود داشته باشد؛ باید با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج تقاضای خود را مطرح کند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، دستور مناسب را صادر خواهد کرد. این لایحه یکی از انواع لایحه دفاعیه طلاق است.

در مواقعی که خانم برای طلاق اقدام می‌کند، مناسب است که لایحه طلاق زوجه تهیه و به دادگاه تقدیم شود. در خصوص مطالبی که باید در این لایحه نوشته شود، در یک مقاله به صورت اختصاصی توضیح داده‌ایم و به نکات حقوقی مربوط به آن، اشاره کرده‌ایم. شما می‌توانید با زدن روی لینکی که مشخص شده است، به صفحه آن مقاله وارد شوید و این مطالب را مطالعه کنید. آگاهی از ابعاد مختلف این مساله، به شما کمک می‌کند که با اطلاعات بیشتری پرونده طلاق خود را پیگیری کنید و در زمان لازم، اقدامات مناسبی انجام دهید. تهیه و تقدیم لایحه به دادگاه اقدام موثری است زیرا می‌تواند به خوبی تمام اسناد، مدارک، شواهد، دلایل و دفاعیات شما را به اطلاع قاضی برساند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی، لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج را بررسی می‌کنیم.

شرایط طلاق از طرف زوج

به موجب اختیاری که فقه و قانون در رابطه با طلاق به شوهر داده‌اند؛ او می‌تواند هر زمان که بخواهد و با هر علتی، حتی غیرموجه، همسر خود را طلاق دهد. اگر خانم برای طلاق رضایت نداشته باشد، باز هم شوهر می‌تواند مطابق قانون او را طلاق دهد، اما زمان طلاق طولانی می‌شود.

اگر شما قصد دارید همسر خود را طلاق دهید، لازم است ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی ، دادخواست خود را ثبت کنید. سپس هزینه دادرسی را پرداخت کنید. در این حالت، بعد از این‌ که زمان جلسه دادرسی شما را معین کنند و به شما ابلاغ شود، باید به دادگاه مراجعه کنید و نمونه لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج را به دادگاه ارائه دهید. اگر در حین جلسات دادرسی، همسر شما هم به طلاق رضایت بدهد، می‌توانید با توافق از هم جدا شوید. توجه داشته باشید که شما موظف هستید تمام حقوق مالی همسر خود را به او بپردازید.

در صورتی‌ که علت طلاق شما، فریب در ازدواج باشد، می‌توانید مهریه او را نپردازید. البته می‌توانید با خانم توافق کنید. مثلا؛ می‌توانید مهریه او را پرداخت نکنید یا مبلغی کمتر از مبلغ مهریه پرداخت کنید. اگر شما توانایی پرداخت مهریه خانم را به ‌صورت کامل و یکجا ندارید، می‌توانید تقاضای اعسار خود را در دادگاه مطرح کنید. در صورتی‌ که اعسار شما برای دادگاه تایید شود، پرداخت مهریه خانم، برای شما اقساطی خواهد شد.

طلاق رجعی

زمانی ‌که درخواست طلاق از طرف شوهر باشد، طلاق رجعی محسوب می‌شود. یعنی شما می‌توانید بعد از طلاق در زمان عِده‌ خانم، به او رجوع کنید. در این شرایط، دیگر نیازی به اجرای صیغه عقد نیست. شما می‌توانید با همسر خود، مجددا زندگی کنید. در این حالت، رجوع شما به زندگی مشترک به اراده شما صورت می‌گیرد و خانم این اختیار را ندارد که از رجوع شما جلوگیری کند. البته در ایام عده طلاق رجعی، شما موظف به پرداخت و تامین نفقه همسر خود هستید. شما باید حداکثر تا یک ماه پس از مدتی که به خانم رجوع کرده‌اید، این‌موضوع را ثبت کنید. زیرا ثبت نکردن رجوع از طلاق، موجب مجازات شما می‌شود.

شرط تنصیف دارایی

شرط تنصیف دارایی به این معنی است که تا نصف اموالی که بعد از ازدواج به دست آورده‌اید، به همسر شما برسد. عبارت تا نصف اموال، یعنی از ۱ درصد تا ۵۰ درصد اموال، با توجه به شرایط شما و به ‌نظر دادگاه، به خانم تعلق می‌گیرد. در صورتی ‌که شما با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج ، از دادگاه تقاضا کنید که همسر خود را طلاق دهید، باید به این شرط عمل کنید.

البته این ‌موضوع به امضای شما در زمان اجرای عقد ازدواج و رفتار همسر در زمینه تمکین از شما، بستگی دارد. اگر در زمان عقد نکاح این شرط را امضا نکرده باشید، شرط تنصیف دارایی منتفی است. در صورتی ‌که پس ‌از تقاضای شما برای طلاق، خانم لیست اموال شما را به دادگاه ارائه دهد، شما موظف هستید که به دستور دادگاه عمل کنید. یعنی تا نصف اموال خود را به خانم بپردازید.

نکته‌ای که لازم است در این ‌رابطه بدانید، این است که رعایت شرط تنصیف اموال و دریافت آن، فقط با ثبت طلاق ممکن است. یعنی اگر دادگاه گواهی عدم امکان سازش را برای شما صادر کند، ولی شما از طلاق همسر خود منصرف شوید، در این حالت، نیاز نیست که تا نصف اموال خود را به خانم بدهید. زیرا این ‌موضوع فقط با ثبت طلاق عملی می‌شود.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج

اولین نکته‌ای که لازم است بدانید؛ این است که می‌توانید برای طلاق دادن همسر خود، وکیل بگیرید. زمانی‌ که شما به وکیل، وکالت می‌دهید، دیگر نیازی به حضور شما در جلسات دادرسی نیست. حتی صیغه طلاق هم بدون حضور شما اجرا می‌شود. شما موظف به پرداخت مهریه همسرتان هستید. حتی اگر علت طلاق شما ناسازگاری و یا ارتباط نامشروع همسرتان با آقای دیگری باشد، باید مهریه او را بپردازید.

برای حضانت فرزندان نیز در دادگاه تعیین تکلیف می‌شود. مطابق قانون تا سن هفت ‌سالگی حضانت فرزندان با مادر است. بعد از هفت‌ سالگی، حضانت فرزندان با پدر خواهد بود. در صورتی ‌که زوجین در این رابطه اختلاف داشته باشند، دادگاه تصمیم مناسب را اخذ می‌کند.

طلاق از طرف زوج در دوران عقد

زمانی‌ که شما در دوران عقد با مراجعه به دادگاه و تقدیم نمونه لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج ، تقاضای طلاق می‌کنید، موظف به پرداخت نصف مهریه خانم هستید. البته اگر با او رابطه زناشویی داشته‌اید، باید مهریه خانم را به‌ طور کامل بپردازید. چنانچه همسر خود را در دوران عقد طلاق بدهید، اجازه رجوع به او را ندارید. در مورد شرط تنصیف اموال هم که در ابتدای این متن به آن اشاره شد، در این‌ حالت صدق نمی‌کند. زیرا شرط تنصیف اموال مربوط به زمانی است که زوجین مدت‌ها با هم ‌زندگی مشترک داشته باشند و در این مدت، زوج اموالی را به دست آورده باشد.

پیشنهاد ما برای شما

همانطور که می‌دانید تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی تنظیم لایحه است. شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی بدهید تا با شما تماس بگیریم.

تنظیم لایحه طلاق از طرف زوجتنظیم لایحه طلاق از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال