لایحه طلاق زوجه از نظر کاربرد و نحوه تنظیم این نوع لایحه!

لایحه طلاق زوجه

نهاد خانواده یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهادهای جامعه است. گاهی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که زندگی مشترک برای زوجین تحمل‌ناپذیر می‌شود. آن‌ها با طلاق از یکدیگر جدا می‌شوند و به زندگی مشترک خود خاتمه می‌دهند. در فقه و قانون اختیار طلاق به شوهر داده‌ شده است. در موارد محدودی هم خانم می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند. برای این کار لازم است که با تنظیم نمونه لایحه طلاق زوجه شرایط زندگی خود را بیان کند. در صورتی‌ که دشواری این شرایط برای قاضی محرز شود، به طلاق آن‌ها رای می‌دهد. این لایحه یکی از انواع لایحه دفاعیه طلاق است.

طلاق از جانب زوجه

طلاق از جانب زوجه نقطه مقابل لایحه دفاعیه طلاق به درخواست زوج است. در قانون و شرع به‌ جهت تداوم زندگی مشترک اختیار طلاق به آقا داده‌ شده است. البته در موارد محدودی خانم اختیار دارد که برای طلاق به دادگاه مراجعه کند.

در مواقعی که شوهر از تأمین مایحتاج زندگی همسر خود، خودداری می‌کند، این خانم می‌تواند برای طلاق اقدام کند. یعنی اگر شوهر شش ماه نفقه همسر خود را پرداخت نکند، خانم با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق زوجه از قاضی تقاضا می‌کند که به طلاق آن‌ها رای دهد.

گاهی مواقع ممکن است آقا زندگی مشترک را ترک کند. در صورتی‌ که در مدت مشخصی مانند چند ماه یا چند سال؛ این آقا به خانه مراجعت نکند، خانم می‌تواند برای طلاق اقدام کند. در این صورت لایحه طلاق غیابی به دادگاه تقدیم می‌شود.

گاهی مواقع ممکن است شوهر با اقدامات خود موجب شود، زندگی برای همسر و فرزندان تحمل‌ناپذیر شود. این موارد باعث سختی و تنگنا خانم در زندگی می‌شود. مانند زمانی ‌که شوهر با کتک زدن همسر خود، موجب آسیب به روح و جسم او می‌شود. در این شرایط خانم می‌توانند با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق زوجه یا لایحه طلاق عسر و حرج برای طلاق از شوهر خود اقدام کند. در صورتی‌ که این شرایط برای دادگاه محرز شود، قاضی گواهی عدم امکان سازش را برای آن‌ها صادر می‌کند.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه طلاق زوجه

خانمی که شوهرش نفقه او را پرداخت نمی‌کند، می‌تواند از او جدا شود. ممکن است شوهر به ‌علت عجز و ناتوانی یا به علت اختلاف و ناسازگاری با خانم نفقه او را پرداخت نکند. در هر دو صورت زوجه می‌تواند تقاضای طلاق دهد.

شوهری که به همسر خود اختیار وکالت در طلاق می‌دهد، خودش هم می‌تواند هر زمان که بخواهد با ارائه دلایل کافی او را طلاق دهد. یعنی دادن وکالت در طلاق به خانم موجب ساقط شدن اختیار شوهر برای طلاق زوجه نمی‌شود.

نکته دیگر در مورد طلاق از جانب زوجه این است که خانم می‌تواند در دادگاه خانواده محل اقامت خودش تقاضای طلاق را مطرح و نمونه لایحه طلاق زوجه را تقدیم کند.

نکته آخر در این رابطه این است که شما می‌توانید برای طلاق از شوهرتان، وکیل بگیرید. وکیل در تمام مراحل دادرسی در دادگاه حاضر می‌شود. در این صورت نیازی به مراجعه شما به دادگاه نیست. حتی در زمان اجرای صیغه طلاق در دفترخانه نیز، وکیل به جای شما حاضر می‌شود و نیازی به حضور خودتان نیست.

استفاده از نمونه لایحه طلاق زوجه

جایگاه والای خانواده بر هیچ ‌کسی پوشیده نیست. همیشه به زوجین توصیه می‌شود که نسبت به یکدیگر سازگاری و گذشت داشته باشند. اما گاهی آنها چاره‌ای جز طلاق را برای زندگی خود پیدا نمی‌کنند. گاهی شرایط زندگی موجب می‌شود که خانم ادامه آن را ناممکن بداند و با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه طلاق ، تمام دلایل خود را برای طلاق بیان کند. کاربرد نمونه لایحه طلاق زوجه در جایی است که زوجه برای طلاق اقدام می‌کند زیرا زندگی مشترک برای او به‌ حدی دشوار شده‌ است که چاره‌ای جز طلاق برای نجات خود پیدا نمی‌کند.

برای مثال: خانمی که شوهرش به‌ طور مداوم او را مورد ضرب‌ و شتم قرار می‌دهد، زندگی مشترک را محل عذاب خود تصور می‌کند. او با تنظیم نمونه لایحه طلاق زوجه و بیان توضیحات کافی، از قاضی تقاضا می‌کند که گواهی عدم امکان سازش را برای آن‌ها صادر کند.

گاهی ممکن است شوهر به‌ علت بیماری روانی موجب ترس و وحشت خانم شود یا او را آزار دهد. در این حالت، خانم که مداوای آقا را بی‌تأثیر می‌داند، برای جدا شدن از او به دادگاه مراجعه می‌کند. او با تنظیم نمونه لایحه طلاق زوجه درباره شرایط زندگی خود توضیح می‌دهد. در صورتی‌ که بیماری شوهر در دادگاه ثابت شود، قاضی به طلاق آن‌ها رأی می‌دهد.

نحوه تنظیم این نوع لوایح

بهتر است که یک وکیل یا کارشناس حقوق، نمونه لایحه طلاق زوجه را برای شما تنظیم کند. چنانچه قصد دارید خودتان لایحه را تنظیم کنید، ابتدا مشخصات خود و شوهرتان را بنویسید. در لایحه درباره دلایل و عوامل تقاضای خود به طور دقیق توضیح دهید و تا حد ممکن از طولانی شدن لایحه خودداری کنید. بهتر است توضیحات خود را بدون ابهام و به صورت خلاصه بنویسید. این موضوع به صرفه جویی در وقت دادگاه و رسیدگی بهتر به تقاضای مراجعین کمک می‌کند. شما می‌توانید در نمونه لایحه طلاق زوجه از مستندات قانونی، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظرات مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. در این حالت اعتبار لایحه شما بیشتر است.

اسناد و مدارک مرتبط

زمانی که نمونه لایحه طلاق زوجه را به دادگاه تقدیم می‌کنید؛ تمام اسناد و مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهید. لازم است مدارک شناسایی خود و همسرتان را به دادگاه ببرید تا بتوانید ادعای خود را ثابت کنید. برای مثال اگر دادگاه به فوت فرضی شوهر شما رای داده است، در هنگام تقاضای طلاق، این رای را با خود به دادگاه ببرید. در صورتی که بیماری یا جنون یا اعتیاد همسرتان موجب طلاق شما شده است، می توانید با ارائه مدارک پزشکی و کمپ ترک اعتیاد، این موضوع را ثابت کنید.

در مواقعی که علت تقاضای طلاق ؛ ضرب و شتم شما توسط شوهرتان باشد، می‌توانید با ارائه مدارک پزشکی قانونی یا معرفی شهود این مورد را ثابت کنید. چنانچه همسایه‌ها در جریان این موضوع باشند، می‌توانید با تنظیم یک استشهادیه، مشکلات زندگی خود را در دادگاه مطرح کنید.

قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام

قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام یعنی ضرر دیدن و ضرر رساندن در اسلام جایز نیست.

در شرایطی که تحمل زندگی مشترک برای خانم سخت و دشوار باشد، او می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند زیرا مطابق این قاعده فقهی، در اسلام ضرر دیدن هم جایز نیست. بنابراین، خانمی که در زندگی مشترک به علت رفتارهای همسر خود و ضرب و شتم از سمت او متحمل ضرر شده است، می‌تواند با طلاق، خودش را از مشکلات زندگی با این آقا نجات دهد.

پیشنهاد ما برای شما

تنظیم لایحه مورد نیاز خود را با کمک مشاوران و وکلای مجموعه حقوقی رکلا تجربه کنید. شما می‌توانید درخواست خود برای تنظیم یک لایحه را ثبت کنید تا ما با شما تماس بگیریم. با این اقدام اطمینان خواهید داشت که تمام اسناد و مدارک و مستنداتی که تمایل دارید به اطلاع دادگاه برسند، به درستی در متن لایحه آورده می‌شوند. نوشتن لایحه یک امر تخصصی است و مسلم خواهد بود که ارائه یک لایحه کارآمد می‌تواند شانس شما را برای دریافت رای مثبت در دادگاه، افزایش دهد.

مساله دیگری که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، سوالاتی حقوقی در خصوص پرونده‌ای است که برای رسیدگی به آن به مراجع قضایی می‌روید. برای رفع ابهامات و دریافت پاسخ سوالات حقوقی خود، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

تنظیم لایحه طلاق از طرف زوجهتنظیم لایحه طلاق از طرف زوج

ثبت نظر یا سوال