جرم حمل مواد مخدر چیست و قانون برای آن چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

جرم حمل مواد مخدر

جرم حمل مواد مخدر یکی از جرایم مهم و قابل‌ توجه در کشور ما محسوب می‌شود. متأسفانه میزان مصرف مواد مخدر در جهان افزایش چشمگیری داشته است. همه ساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان مرتکب جرایم مرتبط به مواد مخدر می‌شوند. به‌ این ترتیب سن مصرف مواد مخدر و جرایم مربوط به آن نیز کاهش یافته است.

جرم حمل مواد مخدر یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که در سطح یک شهر یا کشور قابل تحقق است. یعنی زمانی که مواد مخدر در درون مرزهای کشور جا به‌ جا می‌شود، این جرم محقق خواهد شد. هر نوع انتقال مواد بین مناطق مختلف شهر و روستا یا استان‌های کشور به ‌عنوان حمل مواد مخدر شناخته می‌شود اما انتقال مواد از مرزهای کشور به کشورهای خارجی، مشمول قاچاق مواد مخدر خواهد شد.

جرم حمل مواد مخدر چیست؟

یکی از جرایمی که در جامعه ما رواج فراوان و گسترده‌ای دارد، جرم حمل مواد مخدر است. این جرم در مواقعی توسط فرد معتاد و برای مصرف خودش صورت می‌گیرد. همچنین ممکن است توسط توزیع‌ کنندگان به‌ صورت تیمی انجام شود.

جرم حمل مواد مخدر توسط وسایل نقلیه یا حتی بدون آن صورت می‌گیرد. یعنی اگر شخصی در جیب خود مواد مخدر داشته باشد و به ‌صورت پیاده چندین محله را پیاده‌‌روی کند و سپس شناسایی شود، به ‌عنوان مرتکب حمل مواد مخدر تحت تعقیب قرار می‌گیرد. همچنین اگر شخصی به ‌تنهایی یا به‌ صورت باند، مواد مخدر را در یک استان یا شهر با وسایل نقلیه حمل کند، باز هم این جرم قابل پیگیری است.

مواد مخدر در زندگی مردم اثرات منفی زیادی دارند. به‌ همین دلیل قانونگذار هر نوع عملکردی را در این خصوص جرم‌ انگاری کرده ‌است. بعضی از افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، خودشان مسیری را برای تهیه آن طی می‌کنند. در این مسیر ممکن است که حمل مواد توسط آن‌ها مورد توجه پلیس قرار بگیرد. همچنین این احتمال وجود دارد که اشخاصی این جرم را به پلیس گزارش دهند. در هر صورت هر گونه جا به جایی مواد مخدر، موجب تحقق این جرم می‌شود و مرتکب قابل مجازات خواهد بود.

در مواقعی ممکن است جرم حمل مواد مخدر به ‌منظور توزیع آن صورت بگیرد. یعنی فرد یا افرادی برای توزیع مواد اقدام می‌کنند. این مورد نیز مطابق قانون قابل پیگیری است.

تصور کنید یک تیم برای حمل مواد مخدر از شهری به شهر دیگر تجهیز می‌شوند. این تیم در ماشین‌های مختلف مواد مخدر را به مقدار زیادی جاسازی می‌کند. سپس برای رفتن به مقصد موردنظر آماده می‌شود. در صورتی ‌که این ماشین‌ها در طول مسیر توسط پلیس شناسایی شوند، مرتکبان به جرم حمل مواد مخدر تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

مجازات حمل مواد مخدر چیست؟

در قانون مبارزه با مواد مخدر برای جرایم مربوط به ماده مخدر مجازاتی تعیین شده است. مطابق این قانون میزان، نوع مواد مخدر و تکرار جرم در مجازات مرتکب مؤثر خواهد بود. بر اساس ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، هر کس تریاک، بنگ، شیره، چرس یا سوخته تریاک را حمل کند، به مجازات شلاق، حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. این مجازات به ‌ترتیب زیر است:

اگر حمل مواد مخدر مذکور تا ۵۰ گرم باشد، ۵ میلیون تومان جریمه نقدی و شلاق تا ۵۰ ضربه برای مرتکب تعیین می‌شود.

در صورتی‌ که میزان مواد مخدر از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم باشد، مجازات آن جزای نقدی از ۳ میلیون تا ۹ میلیون تومان و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

چنانچه میزان مواد مخدر ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم باشد، مجازات مرتکب شلاق تا ۷۴ ضربه و ۲ تا ۵ سال حبس و ۸ تا ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی است.

در مواقعی که میزان مواد مخدر بیش ‌از ۵ کیلو تا ۲۰ کیلو باشد، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای مرتکب تعیین می‌شود. در صورت تکرار این جرم برای بار دوم، اموال مرتکب مصادره خواهد شد. چنانچه او برای بار سوم این جرم را انجام دهد، به اعدام محکوم می‌شود.

ادامه مجازات این جرم و حمل مواد بیش از 20 کیلوگرم

اگر میزان مواد مخدر بیش ‌از ۲۰ کیلو تا 100 کیلوگرم باشد، مرتکب به حبس از ۵ تا ۱۰ سال و جزای نقدی ۳۰ میلیون تومان محکوم خواهد شد. علاوه ‌بر آن به ازای هر کیلوگرم مواد مخدر ۳ میلیون تومان جزای نقدی مرتکب اضافه می‌شود. در صورت تکرار این جرم توسط او اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم برای مرتکب تعیین خواهد شد.

اگر مواد مخدری که حمل شده‌ است، بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم باشد، مرتکب علاوه‌ بر جریمه نقدی و شلاق به حبس ابد و در صورت تکرار به اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم می‌شود.

جرم حمل مواد مخدر بدون اطلاع

در شرایطی ممکن است شخصی از حمل مواد مخدر بی‌اطلاع باشد. مانند فردی که قصد سفر به شهر یا استان دیگری را دارد. فردی بدون اطلاع او مقدار مواد مخدر در ماشین او جاسازی می‌کند. پس ‌از آن این موضوع را به پلیس گزارش می‌دهد. در این حالت جرم حمل مواد مخدر بدون اطلاع متهم صورت‌ گرفته است.

گاهی فردی خودروی خود را به ‌عنوان امانت نزد شخص دیگری قرار می‌دهد. اگر فرد امین بدون اطلاع صاحب خودرو برای حمل مواد مخدر از آن استفاده کند، خودرو به نفع دولت ضبط می‌شود. چنانچه صاحب خودرو بتواند بی‌اطلاعی خود را اثبات کند، این خودرو به او پس داده می‌شود. اگر فردی برای متهم جلوه دادن شخص دیگری وسایل استعمال مواد مخدر یا مقداری مواد مخدر را در خودرو یا جیب او قرار دهد، این موضوع موجب مشکلاتی برای صاحب خودرو خواهد شد. متأسفانه این موضوع در جامعه ما به‌ صورت زیادی محقق می‌شود. به‌ همین جهت قانونگذار هر نوع توطئه‌ مربوط به مواد مخدر را جرم‌انگاری کرده ‌است.

در این شرایط، نوشتن و تهیه یک لایحه دفاعیه از متهم حمل مواد مخدر که در آن به تمام اسناد، مدارک و شواهد اشاره شده باشد، بسیار کاربردی خواهد بود. برای آشنایی با این لایحه، پیشنهاد می‌کنیم که روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

مثال‌هایی در این زمینه

تصور کنید شخصی مقداری مواد مخدر تریاک را در زیر صندلی‌های خودرو جاسازی می‌کند. پس ‌از آن این موضوع را به پلیس گزارش می‌دهد. در این شرایط حمل مواد مخدر بدون اطلاع صاحب ماشین صورت ‌گرفته است. اگر صاحب خودرو توانایی اثبات این موضوع را نداشته باشد، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. همچنین وسیله نقلیه او نیز به نفع دولت ضبط می‌شود.

چنانچه او با ارائه دلایل و مدارک محکمه‌پسند بتواند اثبات کند که از حمل مواد مخدر بی‌اطلاع بوده‌ است، قاضی این موضوع را مدنظر قرار می‌دهد. در صورت اثبات این ادعا قاضی به برائت او حکم خواهد داد.

در شرایطی ممکن است فردی مواد مخدر را در جیب یا کیف شخصی قرار دهد. این موضوع معمولا به دلیل اختلاف یا حسادت و موارد مانند آن رخ می‌دهد. اگر شخصی که مواد مخدر در کیف یا جیبی او قرار داده شده است از این موضوع بی‌اطلاع باشد و به جرم حمل مواد مخدر تحت تعقیب قرار بگیرد، می‌تواند با ارائه اسناد و دلایلی از خودش دفاع کند. این موضوع به عنوان جرم حمل مواد مخدر بدون اطلاع شناخته می‌شود. اگر دفاع او در دادگاه مورد پذیرش قرار بگیرد، تبرئه خواهد شد. سپس شخصی که این مواد را در وسایل او قرار داده بود، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

علت عدم اجرای صحیح اقدامات مبارزه با مواد مخدر

متأسفانه جرم حمل مواد مخدر به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش پیدا کرده ‌است. این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از عمده‌ترین دلایل آن عدم اجرای مقررات در این زمینه است. تعداد زیادی از مرتکبان جرم حمل مواد مخدر با پرداخت رشوه‌های میلیاردی به افراد ذی‌صلاح، مواد مخدر را به مناطق مورد نظرشان می‌برند. لازم است که با اجرای صحیح قوانین و آگاه کردن افراد از پیامدهای مخرب این عمل مجرمانه، برای مبارزه با جرایم مربوط به مواد مخدر اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

خدمات ما در این زمینه

در وب سایت احتراما شرایطی فراهم شده است تا همه مردم بتوانند از خدمات حقوقی باصرفه بهره‌مند شوند. اگر در این زمینه به مشورت با کارشناس حقوقی نیاز دارید، می‌توانید سفارش خود را جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در وب سایت ثبت کنید.

چنانچه پرونده شما به دادگاه ارسال شده باشد، لازم است که لایحه‌ای ارائه دهید. تنظیم لایحه اقدامی است که حتما باید توسط افراد حقوقدان انجام شود. کارشناسان ما این کار تخصصی را برای شما انجام خواهند داد.

اگر در خصوص این متن سوال یا ابهامی برای شما پیش آمده است، می‌توانید این موضوع را در قسمت ثبت نظرات، با کارشناسان ما در میان بگذارید.

ثبت نظر یا سوال