چرا باید از لایحه حمل مواد مخدر استفاده کنیم و چگونه استفاده کنیم؟

لایحه حمل مواد مخدر

نمونه لایحه حمل مواد مخدر یکی از لوایح مربوط به جرائم مواد مخدر است. به ‌جهت آثار مخرب و زیان‌بار مواد مخدر، قانون‌گذار تمام اقدامات راجع به آن را ممنوع اعلام و همچنین مجازات هر کدام از این اقدامات را نیز تعیین کرده ‌است. مواد مخدر شامل مواد مخدر سنتی و صنعتی می‌شود. به ‌علت اینکه مواد مخدر صنعتی اثرات بسیار بیشتر و مخرب‌تری نسبت ‌به مواد مخدر سنتی دارد، قانون‌گذار مجازات حمل یا خرید و فروش مواد صنعتی را سختگیرانه‌تر تعیین کرده ‌است. زیرا مقدار بسیار کمی از مواد مخدر صنعتی، می‌تواند باعث خطرات جبران ‌ناپذیری نسبت به مصرف‌ کننده و اطرافیان او شود.

این نوشته زمانی تنظیم می‌شود که شخصی به‌ علت حمل مواد مخدر، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. طرف مقابل او معمولاً دادستان است. دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم، جرایم مربوط به مواد مخدر را پیگیری می‌کند. در صورتی‌ که مرتکب، توسط دادگاه به ‌عنوان بزهکار شناخته شود، به مجازات حمل مواد مخدر محکوم می‌شود.

نمونه لایحه حمل مواد مخدر و چند نکته مهم

  1. وسایل نقلیه‌ای که جهت حمل مواد مخدر استفاده ‌شده باشند، به نفع دولت ضبط می‌شوند. در صورتی ‌که مالک وسیله نقلیه، از این موضوع بی‌اطلاع باشد، وسیله به او پس داده خواهد شد.
  2. حمل مواد مخدری که جهت مصارف پزشکی، مورد استفاده قرار می‌گیرند، فقط با مجوز وزارت بهداشت مجاز است. در غیر این صورت، مرتکب، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و باید با تنظیم لایحه، دفاعیات خود را در این زمینه در دادگاه مطرح کند.
  3. رسیدگی به جرائم مربوط به مواد مخدر، از جمله حمل، خرید و فروش در صلاحیت دادگاه انقلاب است. یعنی باید نمونه لایحه حمل مواد مخدر به این دادگاه تقدیم شود.

موارد استفاده از نمونه لایحه حمل مواد مخدر

نمونه لایحه حمل مواد مخدر جهت دفاع متهم از خودش یا تقاضای او جهت کاهش مجازات تنظیم می‌شود. شخصی که به علت حمل مواد مخدر به مقامات قضایی تحویل داده شده است، با تقدیم نمونه لایحه حمل مواد مخدر و ارائه مدارک، تلاش می‌کند از خودش دفاع کند. مواد مخدر یکی از تهدیدهای اصلی سلامت جامعه و مخصوصاً جوانان محسوب می‌شود. ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر حمل و قاچاق مواد مخدر قرار گرفته ‌است. به همین دلیل ارتکاب جرائم مربوط به مواد مخدر در کشور ما رو به‌ گسترش است. همچنین همسایگی ایران با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر افیونی، موجب دسترسی آسان به این مواد و افزایش مصرف آن در بین مردم شده ‌است.

با افزایش میزان تقاضای مصرف‌کنندگان جهت خرید مواد مخدر، حمل آن توسط افراد سودجو بیشتر می‌شود. این افراد با هدف کسب سود در زمینه حمل مواد مخدر و ارسال و فروش آن به شهرهای مختلف، اقداماتی را انجام می‌دهند. نمونه لایحه دفاعیه از متهم حمل مواد مخدر در جایی کاربرد دارد که شخصی به اتهام حمل مواد مخدر تحت تعقیب قرار گرفته باشد. ممکن است جهت مصرف شخصی خود فرد یا فروش یا صادرات مواد مخدر انجام شود. دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم علیه مرتکب، اقدامات قانونی را انجام می‌دهد.

یک مثال کاربردی برای شما:

مرتکب حمل مواد مخدر می‌تواند با بیان دفاعیات خود، از دادگاه تقاضا کند که مجازات او را کاهش دهد. به ‌عنوان مثال: شخصی را در نظر بگیرید که به ‌علت اعتیادش مقداری مواد مخدر، با خودش حمل کرده ‌است. این شخص توسط پلیس دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده شده‌ است. در زمان تشکیل جلسات دادرسی، این شخص می‌تواند نمونه لایحه دفاعیه در حمل مواد مخدر را تنظیم و با اظهار ندامت از دادگاه، تقاضا کند که مجازات او را کاهش دهد. این لایحه یکی از انواع لایحه مواد مخدر است.

نحوه‌ تنظیم!

جهت تنظیم نمونه لایحه حمل مواد مخدر ، لازم است که متهم خودش را معرفی کند. بعد از آن توضیحات خود را به‌ صورت خلاصه، دقیق و در کمال صداقت بنویسد. او می‌تواند در نمونه لایحه حمل مواد مخدر به عنوان یکی از انواع لایحه دفاعیه مواد مخدر ، خواسته خود را در قالب پاراگراف‌های منظم، مرتب و مرتبط با یکدیگر بنویسد. به ‌جهت اینکه مخاطب لایحه دفاعیه در مورد حمل مواد مخدر قاضی دادگاه است، بهتر است که متهم توضیحات خود را با زبان قانون بیان کند.

متهم می‌تواند از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کند. در این صورت کاربرد نمونه لایحه دفاعیه در حمل مواد مخدر و تاثیرگذاری آن بیشتر است. در انتهای نمونه لایحه دفاعیه از متهم حمل مواد مخدر متهم می‌تواند خواسته خود را مبنی ‌بر صدور حکم برائت یا کاهش مجازات بنویسد. قاضی بعد از بررسی محتوای لایحه در این ‌رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

به چه اسناد و مدارکی استناد کنم؟

متهم حمل مواد مخدر باید جهت اثبات بی‌گناهی خود یا تقاضای کاهش مجازات، مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی‌ که شخصی به دلیل اعتیاد خود، مقداری مواد مخدر را حمل کرده است تا در زمان نیاز مصرف کند، می‌تواند با ارائه مدارک ثابت کند که قصد فروش یا توزیع مواد مخدر را نداشته‌ است. فردی که مدعی است مواد مخدر را جهت مصارف پزشکی حمل کرده ‌است، باید افراد مطلع را به ‌عنوان شاهد معرفی کند. همچنین می‌تواند با ارائه مدارکی که توسط وزارت بهداشت یا سازمان‌های مربوطه صادر می‌شود، این موضوع را اثبات کند.

در صورتی‌ که متهم بدون اطلاع از حمل مواد مخدر، این اقدام را انجام داده باشد، باید با ارائه مدارک لازم بی ‌اطلاعی خود را ثابت کند. همچنین او می‌تواند با تنظیم استشهادیه و اثبات حسن سابقه خود، این ‌موضوع را در دادگاه مطرح کند. چنانچه قاضی صحت این مدارک را احراز کند، به نفع او حکم می‌دهد. اما اگر شاهدان یا همکاران یا اطرافیان او مرتکب را فردی معرفی کنند که به خرید و فروش و حمل مواد مخدر به‌ صورت مکرر اشتغال دارد، قاضی متهم را به مجازات مقرر در قانون متناسب با نوع و مقدار مواد مخدری که حمل کرده ‌است، محکوم می‌کند.

ماده 30 قانون مبارزه با مواد مخدر

وسایل نقلیه‌ای که به ‌عنوان حامل مواد مخدر شناخته شده‌اند، به نفع دولت ضبط می‌شوند. سپس در اختیار سازمان کاشف قرار خواهند گرفت. البته در صورتی ‌که حمل مواد مخدر بدون اطلاع و اذن مالک وسیله نقلیه انجام‌ شده باشد، این وسیله به او پس داده می‌شود.

قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر

بر اساس این ماده، اگر شخصی جهت حمل مواد مخدر به مجازات اعدام یا حبس محکوم‌ شده باشد، در صورت داشتن شرایط زیر مفسد فی‌الارض است و به اعدام محکوم می‌شود. همچنین اموال او به نفع دولت ضبط می‌شود. چنانچه این شخص یا هر کدام از شرکای او در زمان حمل مواد مخدر، سلاح کشیده باشند یا با قصد مقابله با مأموران، سلاح گرم شکاری با خود داشته باشند، به اعدام محکوم می‌شوند. هم‌چنین در صورتی‌ که مرتکب بیش ‌از پنجاه کیلوگرم مواد مخدر تریاک یا مواد افیونی را حمل کند، مجازات او اعدام است. در غیر این صورت اعدام نخواهد شد. در صورتی هم ‌که مرتکب بیش ‌از دو کیلوگرم هروئین، مرفین و کوکائین را حمل کند، به اعدام محکوم می‌شود.

پیشنهاد ما در مورد خدمات وب سایت

اهمیت تنظیم لایحه تا حدی است که حتی بر روند رسیدگی دادگاه نیز تاثیر می‌گذارد. بر اساس همین اهمیت است که وجود یا عدم وجود لایحه قدرتمند، حتی روند صدور رای را نیز به سمت و سوی دیگری می‌برد. لذا توصیه می‌کنیم حتما از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی احتراما استفاده کنید. ضمن آنکه شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

تنظیم لایحه مواد مخدر از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال