فرار از صحنه تصادف در انواع تصادفات و چگونگی مجازات فرار از صحنه تصادف منجر به فوت

فرار از صحنه تصادف

بعضی از رانندگان در زمان وقوع تصادف، به دلایلی محل حادثه را ترک می‌کنند. این افراد به دلیل ترس از عواقب و پیامدهای حادثه، این اقدام ناپسند را انجام می‌دهند. زمانی ‌که شخصی با عابر پیاده یا یک وسیله نقلیه‌ تصادف می‌کند، مکلف است در محل سانحه بماند و به فرد مصدوم کمک کند. اگر فردی محل حادثه را ترک کند، مرتکب جرم فرار از صحنه تصادف شده ‌است.

بعضی از مردم به دلیل عدم آشنایی با جرایم و مجازات‌ها تصور می‌کنند که در صورت فوت فرد در سانحه رانندگی، عواقب ناگواری در انتظار آن‌ها خواهد بود. این تصور کاملا اشتباه است زیرا مطابق قانون فوت ناشی از سانحه رانندگی به ‌عنوان قتل عمد محسوب نمی‌شود. یعنی فردی که در حادثه رانندگی، موجب فوت راننده یا سایر سرنشینان یا عابر پیاده شده باشد، به ‌عنوان قاتل شناخته نمی‌شود. یعنی او قصاص نخواهد شد.

بنابراین لازم است که افراد این موضوع را مدنظر قرار دهند و در هیچ صورتی محل سانحه رانندگی را ترک نکنند.

وقتی راننده سبب ایراد جراحت یا صدمه به افراد دیگر شده باشد، این موضوع با پرداخت دیه و خسارت، حل‌ و فصل می‌شود. به ‌این ترتیب شایسته است که راننده مقصر در محل سانحه رانندگی بماند.

در صورتی ‌که او توانایی داشته باشد، باید به مصدوم کمک کند یا به امدادگران اطلاع دهد یا خودش مصدوم را به مراکز درمانی برساند.

در خصوص این جرم، لازم است که درباره لوایح مناسب آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به لایحه تصادف رانندگی را مطالعه کنید.

جرم فرار از صحنه تصادف چیست؟

اگر راننده موجب وقوع سانحه رانندگی شود، سپس محل سانحه را ترک کند، جرم فرار از صحنه تصادف محقق می‌شود. این جرم سبب مجازات مرتکب خواهد شد.

تعداد زیادی از رانندگان در زمان وقوع سانحه رانندگی به دلیل شوک، ترس یا نگرانی از عواقب این سانحه، محل حادثه را ترک می‌کنند. این موضوع موجب تحقق این عمل غیر قانونی و مجازات متهم می‌شود.

رانندگان باید بدانند که ترک محل سانحه رانندگی عواقب و پیامدهایی به ‌مراتب سنگین‌تر از مجازات اصلی برای آن‌ها به همراه دارد.
حتی در شرایطی که راننده گواهینامه رانندگی نداشته باشد و موجب فوت طرف مقابل شود، این موضوع قتل عمد محسوب نمی‌شود. بنابراین راننده مقصر، قصاص نخواهد شد. بنابراین لازم است که فرد مقصر تا حد امکان به مصدومان حادثه کمک کند. او باید در محل وقوع سانحه رانندگی بماند.

تصور کنید شخصی بدون اجازه پدرش با خودروی او رانندگی می‌کند. چنانچه این راننده موجب بروز سانحه رانندگی شود، به‌ علت ترس از واکنش پدر محل حادثه را ترک می‌کند.

این موضوع موجب شکل‌ گیری پیامدهای منفی زیادی برای او و صاحب خودرو خواهد شد. به دلیل اینکه با پیگیری نیروی راهنمایی و رانندگی و افرادی که در محل حادثه حضور داشته‌اند، این موضوع به‌ راحتی قابل شناسایی است.

یعنی پلاک خودرو توسط مردمی که در آنجا حضور دارند، ثبت می‌شود. سپس پلیس صاحب خودرو را شناسایی می‌کند. به‌ این ‌ترتیب ترک محل سانحه علاوه ‌بر اینکه رفتاری غیر اخلاقی است، موجب تحقق جرم فرار از صحنه تصادف و تشدید مجازات مرتکب نیز خواهد شد.

جرم فرار از صحنه تصادف جرحی به چه صورت است؟

گاهی وقوع سانحه رانندگی سبب ایجاد جراحت به افراد می‌شود. یعنی ممکن است راننده با خودروی دیگری یا با عابر پیاده تصادف کند. سپس این سانحه منجر به ورود جراحت به این افراد شود. اگر راننده محل سانحه را ترک کند، مرتکب جرم فرار از صحنه تصادف جرحی شده‌ است.

تصور کنید راننده یک خودروی سواری در خیابان با عابر پیاده تصادف می‌کند. چنانچه به عابر پیاده در این سانحه، جراحاتی وارد شود، راننده باید در محل حادثه بماند. سپس به نیروهای امدادی اطلاع دهد یا خودش فرد مصدوم را به مراکز درمانی برساند. اگر راننده محل سانحه رانندگی را ترک کند، به مجازات فرار از صحنه تصادف جرحی محکوم خواهد شد. مجازات این اقدام غیر قانونی برای مرتکب حبس و پرداخت دیه است.

اگر راننده مقصر، محل حادثه را ترک نکند و فردی که به او جراحت رسیده است را یاری دهد یا به نیروهای امدادی اطلاع دهد، موجبات تخفیف برای او فراهم خواهد شد. چنانچه راننده فرار کند، مجازات حبس او تشدید می‌شود و هیچ تخفیفی برای او قابل اعمال نخواهد بود.

بعضی مواقع حادثه رانندگی منجر به مصدومیت افراد می‌شود. مانند اینکه راننده‌ای به دلیل سرعت زیاد، موجب سانحه رانندگی و شکسته شدن دست ‌و پا یا سایر اعضای عابر پیاده یا راننده دیگر و سرنشینان او شود.

در این‌ صورت راننده باید دیه صدمه‌ای که وارد شده است را مطابق با حکم دادگاه و نظریه پزشکی قانونی بپردازد. اگر راننده مقصر بعد از وقوع سانحه، محل وقوع آن را ترک کند، به مجازات فرار از صحنه تصادف جرحی محکوم خواهد شد.

جرم فرار از صحنه تصادف فوتی

متأسفانه وقوع سوانح رانندگی همه‌ روزه جان تعداد زیادی از افراد را می‌گیرد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. سرعت زیاد، عدم مهارت راننده، خواب‌ آلودگی، عدم ایمنی جاده‌ها و کیفیت پایین وسایل نقلیه از عوامل وقوع تصادفات رانندگی منجر به فوت هستند.

در شرایطی که راننده در تصادف موجب فوت فرد یا افرادی شود، قصاص نخواهد شد. به دلیل اینکه فوت ناشی از سانحه رانندگی، قتل عمد نیست. اگر فردی در سانحه رانندگی موجب فوت طرف مقابل شود و محل سانحه را ترک کند، مرتکب جرم فرار از صحنه تصادف فوتی شده ‌است.

گاهی مواقع فوت افراد در سانحه تصادف به دلیل تأخیر در کمک‌ رسانی رخ می‌دهد. اگر راننده مقصر به‌ جای ترک محل سانحه، به نیروهای امدادی اطلاع دهد، ممکن است طرف مقابل از مرگ نجات پیدا کند. این موضوع نکته بسیار مهم و قابل‌ توجهی است که افراد باید آن را مدنظر قرار دهند.

گاهی سانحه رانندگی منجر به فوت در شرایطی رخ می‌دهد که طرف مقابل عابر پیاده باشد. یعنی راننده به ‌علت بی‌ مبالاتی یا بی‌ احتیاطی سبب فوت عابر پیاده می‌شود. در این‌ صورت اگر راننده از محل حادثه فرار کند، به مجازات فرار از صحنه تصادف منجر به فوت محکوم خواهد شد.

در شرایطی که به دلیل فرار راننده از محل حادثه، مصدومی فوت کرده باشد، مجازات فرار از صحنه تصادف منجر به فوت برای او تعیین می‌شود.
تصور کنید شخصی در جاده به ‌علت سرعت زیاد موجب فوت سرنشین خودروی مقابل شود. در این شرایط اگر او از محل این سانحه رانندگی فرار کند، مجازات او تشدید خواهد شد. یعنی مجازات حبس برای او بیشتر می‌شود.

مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی چیست؟

در شرایطی که سانحه رانندگی، مجروح و مصدوم یا فوتی نداشته باشد، تصادف غیر جرحی رخ داده است.

به ‌عنوان مثال، دو موتور سوار با یکدیگر تصادف می‌کنند و آینه یکی از موتورها در حین حادثه شکسته می‌شود. این تصادف غیر جرحی است. یعنی هر دو راکب موتور سوار هیچ صدمه یا جراحتی ندیده‌اند.

اگر یکی از طرفین این سانحه، محل وقوع حادثه را ترک کند، مرتکب جرم نشده است و این موضوع در دادگاه کیفری قابل پیگیری نیست. با این حال او مکلف به پرداخت خسارت است.

در واقع این فرار او منجر به مجازات فرار از صحنه تصادف خسارتی نمی‌شود، چون این اقدام در قانون دارای مجازات کیفری نیست. فردی که در تصادف به وسیله نقلیه طرف مقابل صدمه‌ای وارد کرده باشد، باید خسارت بپردازد.

به این مثال توجه کنید

تصور کنید دو خودروی سواری که یکی از آن‌ها خارجی است و قیمت بسیار بالایی دارد، با یکدیگر تصادف می‌کنند.

هیچکدام از این راننده‌ها آسیب نمی‌بینند ولی به خودروی گران‌ قیمت آسیب وارد می‌شود. در این شرایط راننده مقصر محل سانحه را ترک می‌کند. مطابق قانون او قابل تعقیب کیفری نیست، چون در قانون ما مجازات فرار از صحنه تصادف خسارتی تعیین نشده است، مرتکب صرفا باید خسارات وارده را جبران کند.

تعیین میزان خسارات وارده در سانحه رانندگی غیر جرحی به عهده کارشناس است. یعنی کارشناس با بررسی خودروی آسیب‌ دیده، میزان دقیق خسارات را اعلام می‌کند. اگر قاضی، نظریه کارشناس رسمی دادگستری را بپذیرد، راننده مقصر به پرداخت خسارت محکوم می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم

در وب سایت احتراما شرایطی برای بهره‌مندی همه افراد از خدمات تخصصی حقوقی مهیا است. کارشناسان مجموعه ما خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه را به صورت کاملا تخصصی انجام می‌دهند. بنابراین در صورت نیاز به هر کدام از این خدمات، می‌توانید درخواست خود را در وب سایت ثبت کنید.

اگر در مورد این مطلب، سوال یا تجربه مشابهی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات آن را مطرح کنید.

ثبت نظر یا سوال