لایحه کلاهبرداری اینترنتی و پاسخی برای دادگاه کیفری از سوی طرفین!

لایحه کلاهبرداری اینترنتی

لایحه کلاهبرداری اینترنتی یک لایحه کاربردی و مهم از انواع لایحه کلاهبرداری است. با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تحولات شبکه‌ای، استفاده مردم از فضای سایبری بیشتر شده ‌است. با گسترش فناوری‌های نوین، شیوه ارتکاب بسیاری از جرائم نیز با تغییراتی مواجه شد. کلاهبرداری اینترنتی، یکی از جرائمی است که در فضای مجازی محقق می‌شود. رشد فناوری موجب شده است که ارتکاب کلاهبرداری اینترنتی با سهولت بیشتری نسبت به کلاهبرداری سنتی انجام شود. زیرا دیگر نیازی به حضور مرتکب در صحنه ارتکاب بزه و انجام عملیات متقلبانه برای فریب بزه‌دیده نیست.

همین موضوع سبب شده ‌است بسیاری از سودجویان با فراگیری روش‌های نوین کلاهبرداری، این بزه را در فضای مجازی انجام دهند. در سال‌های اخیر، کلاهبرداری اینترنتی موجب شده‌ است که بسیاری از مردم، مال یا منافع مال خود را از دست بدهند. شخصی که از این طریق متحمل ضرر و زیان می‌شود، می‌تواند علیه متهم شکایت کند. برای این کار لازم است که شاکی به دادگاه مراجعه کند و با تقدیم نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی و ارائه مدارک لازم، از دادگاه، مجازات بزهکار و رد مال خود را تقاضا کند.

در صورتی‌ که شما هم قصد دارید با نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری اینترنتی و نکات مهم آن آشنا شوید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

دلایل تحقق کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی موضوعی است که با هدف کسب مال و به‌ صورت غیر مجاز انجام می‌شود. به دلیل تاثیرگذاری فضای سایبری در زندگی مردم، کلاهبرداری اینترنتی، خسارات بیشتری را نسبت ‌به کلاهبرداری سنتی به اموال مردم وارد می‌کند. یکی از دلایل ارتکاب این بزه آن است که سیستم‌ها دارای امنیت مطلق نیستند. یعنی از امنیت نسبی برخوردار هستند. دلیل دیگر تحقق کلاهبرداری اینترنتی، تنوع شیوه‌های ارتکاب آن است. به‌ همین دلیل، ضرورت چاره‌اندیشی و تدابیر امنیتی برای این ‌موضوع، به شدت احساس می‌شود.

مصادیق کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی شامل هر گونه کلاهبرداری است که به وسیله برنامه‌ها یا کامپیوتر یا ارتباطات اینترنت صورت گرفته باشد. ارتکاب این بزه توسط سایت‌ها و با به دست آوردن رمز ایمیل دیگران، یا خریدهای اینترنتی فریبکارانه یا برداشت وجه از طریق کامپیوتر و به شیوه‌های متعدد دیگر انجام می‌شود.

از مصادیق این نوع کلاهبرداری، وارد کردن یا پاک کردن داده‌های یک سیستم است. یعنی اگر شخصی به ‌صورت غیرقانونی به داده‌ها و اطلاعات یک سیستم دسترسی پیدا ‌کند، می‌تواند اقداماتی را انجام می‌دهد که سبب ضرر صاحب اطلاعات ‌شود. حتی ممکن است این اطلاعات از دسترس صاحب حساب خارج نشود، ولی مرتکب بزه کلاهبرداری هم به این داده‌ها دسترسی داشته باشد.

به ‌عنوان مثال

شخصی که به‌ صورت غیرمجاز به داده‌های یک شرکت دسترسی پیدا کند و با انجام عملیاتی منافع مالی شرکت را برای خودش یا دیگری ببرد، موجب ضرر صاحب این منافع می‌شود. در این شرایط اگر صاحب منافع مال، از این اقدام مطلع شود، می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. سپس با تقدیم نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی یا لایحه دفاعیه کلاهبرداری و ارائه مدارک لازم، از دادگاه رسیدگی به این‌ موضوع و مجازات مرتکب را تقاضا کند.

یکی دیگر از مصادیق کلاهبرداری اینترنتی، مختل کردن سامانه یا توقف داده‌ها و تغییر در اطلاعات سیستم است. تصور کنید که شخصی با انجام اقداماتی و با دسترسی غیرمجاز به داده‌های امنیتی یک سایت خرید و فروش، اطلاعات کارت خود را به جای اطلاعات کارت صاحب سایت وارد کند. این شخص تمام وجوه دریافتی صاحب سایت را برای خود برداشت می‌کند. در این حالت، این شخص مرتکب بزه کلاهبرداری اینترنتی شده ‌است. این‌ موضوع ممکن است با تشابه اسمی یا مواردی مانند آن هم صورت بگیرد. در این شرایط، شخصی که از این ‌موضوع متحمل ضرر و زیان شده ‌است می‌تواند برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه کند. سپس می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی و ارائه مدارک لازم، تحقق این بزه را ثابت کند.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی

  1. برای تحقق بزه کلاهبرداری اینترنتی نیازی به عملیات فریب‌کارانه نیست. این بزه با انجام تغییرات یا محو کردن داده‌ها و وارد کردن اطلاعات در سیستم انجام می‌شود.
  2. کلاهبرداری اینترنتی بدون بردن مال هم محقق می‌شود. یعنی شخصی که امتیاز یک مال یا منافع یا خدمات آن را برای خود یا دیگری بردارد، مرتکب این بزه شده ‌است.
  3. شروع به کلاهبرداری اینترنتی هم موجب مجازات متهم می‌شود. یعنی اگر متهم قصد انجام عملیات کلاهبرداری اینترنتی را داشته باشد و مقدمات آن را هم انجام دهد ولی این ‌موضوع به وسیله عوامل خارج از اراده او مانند بازداشت شدن و یا خروج اطلاعات از دسترسی او متوقف شود، باز هم موجب تحقق این بزه می‌شود.

چگونه نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی را بنویسیم؟

برای ‌اینکه حق خود را احیا کنید، لازم است که با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری اینترنتی و ارائه مدارک لازم، قاضی را قانع کنید تا به نفع شما حکم دهد. لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را در نمونه لایحه شکایت کلاهبرداری اینترنتی وارد کنید. بعد از آن توضیحات خود را به ‌صورت دقیق، کامل و خلاصه بنویسید. به ‌جهت اینکه قاضی، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه کیفری کلاهبرداری اینترنتی است، بهتر است که توضیحات خود را به زبان قانون بیان کنید. شما می‌توانید در متن نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه استفاده کنید. در انتهای نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی نیز می‌توانید خواسته خود را مبنی بر رد مال و مجازات بزهکار بیان کنید. قاضی بعد از بررسی مدارک و دلایل، حکم مناسب را صادر می‌کند.

دلایل و مدارک و مستندات

برای اینکه بتوانید کلاهبرداری اینترنتی را ثابت کنید، باید دلایل و مدارک محکمه پسند را به دادگاه ارائه دهید. برای این کار لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه کلاهبرداری اینترنتی مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که حساب بانکی شما توسط متهم مختل شده ‌است، می‌توانید مدارک آن را به دادگاه ارائه دهید. لازم است که با ارائه مدارک معتبر، ثابت کنید که از حساب شما مبالغی برداشت ‌شده است. همچنین اگر متهم از طریق به دست آوردن رمز ایمیل شما، باعث ورود ضرر و زیان به شما شده‌ است، می‌توانید این موارد را در دادگاه بیان کنید و مدارک آن را ضمن تقدیم نمونه لایحه برای کلاهبرداری اینترنتی به دادگاه ارائه دهید.

ارائه نظریه کارشناسی هم در این‌ مورد مؤثر است. زیرا بسیاری از این موارد را فقط اشخاصی تشخیص می‌دهند که در این کار مهارت لازم را داشته باشند. به ‌همین دلیل ارائه نظریه کارشناسی بسیار مؤثر است. مواردی که بیان شد، متناسب با نوع کلاهبرداری اینترنتی که صورت‌ گرفته است، قابل ارائه است. یعنی اگر نوع کلاهبرداری اینترنتی که در مورد اموال شما شکل‌ گرفته است، با این موارد متفاوت باشد می‌توانید مدارک متناسب با همان بزه را ارائه دهید.

ماده 67 قانون تجارت الکترونیک

بر اساس این ماده، اگر کسی با سوءنیت و با استفاده غیرمجاز از داده‌های متعلق به دیگری یا با استفاده از برنامه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، اطلاعات داده‌ها را پاک کند یا اطلاعات جدیدی را وارد کند، مرتکب بزه شده‌ است. چنانچه این ‌موضوع سبب فریب دیگران و اختلال در سیستم شود و از این طریق برای خودش یا دیگری وجه، مال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال متعلق به دیگری را ببرد، مرتکب بزه کلاهبرداری اینترنتی شده‌ است. این شخص علاوه ‌بر رد مال به صاحب آن، به مجازات حبس و جزای نقدی معادل مالی که به دست آورده ‌است، محکوم می‌شود.

نظریه مشورتی شماره 7/99/45 مورخ 25/4/1399

بر اساس این نظریه مشورتی، بزه کلاهبرداری اینترنتی یکی از جرایمی است که به ‌عنوان کلاهبرداری شناخته می‌شود. بنابراین به دلیل اینکه بزه کلاهبرداری، براساس قانون کاهش مجازات حبس، مشمول کاهش مجازات شده و به بزه قابل گذشت تبدیل‌ شده است، بزه کلاهبرداری اینترنتی نیز به ‌عنوان یک بزه قابل گذشت شناخته می‌شود و در خصوص آن از قانون کاهش مجازات حبس تبعیت خواهد شد.

از خدمات ما برای لایحه کلاهبرداری اینترنتی استفاده کنید

مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه دو بخش مهم از خدمات حقوقی مجموعه ما است. پیشنهاد می کنیم روی لینک‌های قبل بزنید و حتما از این خدمات استفاده کنید.

تنظیم لایحه کلاهبرداری اینترنتی از طرف شاکیتنظیم لایحه کلاهبرداری اینترنتی از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال