لایحه تمکین از طرف زوج بر اساس چه نکات و بایدهایی نوشته می‌شود؟!

لایحه تمکین از طرف زوج

تشکیل نهاد خانواده و وقوع عقد نکاح، باعث ایجاد وظایف و تعهداتی به ‌عهده زوجین می‌شود. زوجین موظف هستند با رعایت شرایط زندگی مشترک و ایجاد ارتباط زناشویی، محیط خانه را محل کسب آرامش خود و همسرشان کنند. چنانچه یک خانم بدون عذر موجه، خانه شوهرش را ترک کند یا از ایجاد ارتباط با او خودداری کند، شوهر می‌تواند از طریق دادگاه او را به تمکین وادار کند. به این صورت که مرد با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه تمکین از طرف زوج ، شرایط زندگی مشترک و دلایل اختلاف با همسرش را به دادگاه توضیح می‌دهد. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، تصمیم مناسب را اخذ می‌کند. این لایحه یکی از انواع لایحه تمکین است. این لایحه در مقابل لایحه دفاعیه تمکین زن قرار می‌گیرد که در مورد آن صحبت کردیم.

تمکین به چه معناست؟

واژه تمکین دارای معانی مختلفی است. بیشترین معانی که در رابطه با انواع تمکین به کار برده می‌شود، قبول کردن و پذیرفتن است. در اصطلاح حقوقی، تمکین به معنی زندگی در خانه شوهر و انجام وظایف و برقراری ارتباط جنسی با او بیان می‌شود. چنانچه همسر شما بدون دلیل موجه منزلتان را ترک کرده باشد، می‌توانید از طریق دادگاه او را به برگشتن به خانه و انجام تعهداتش اجبار کنید. در این صورت لازم است که به دادگاه خانواده یا دادگاه حقوقی مراجعه کنید. سپس نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم و از قاضی تقاضا کنید که بعد از احضار همسرتان به دادگاه و کسب اطلاعات بیشتر، ابلاغ نامه خود را صادر کند.

توجه داشته باشید که در مواقعی که شرایط خانه و محل زندگی مشترک شما، موجب احساس خطر حیثیتی و خطر سلامت برای خانم باشد، قانون حق را به او می‌دهد. زیرا مطابق قانون، خانم حق دارد که در صورت احساس خطر و ناامنی منزل شوهر خود را ترک کند. البته در این حالت از تمام حقوق و مزایای خود بهره‌مند است. یعنی شما باید نفقه، مهریه و سایر حقوق مالی او را بپردازید. معمولا در این مورد، ایشان لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی را به دادگاه تقدیم می‌کند.

انواع تمکین و لایحه تمکین از طرف زوج

گاهی ممکن است همسر شما بدون هیچ‌گونه دلیل قابل قبول و موجهی محل زندگی مشترکتان را ترک کند یا بدون اینکه عذری داشته باشد، وظایف خود را در قبال شما انجام ندهد. در این حالت، شما می‌توانید علیه ایشان نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید. هنگام تنظیم نمونه لایحه تمکین از طرف زوج ، تمام دلایل را بیان کنید تا بتوانید نظر قاضی را در زمینه اجبار همسرتان به تمکین جلب کنید. در مدت ‌زمانی که همسر شما منزل مشترک را بدون دلایل قابل ‌قبول ترک کرده باشد، نفقه این ایام که در منزل حضور نداشته‌ است، به او تعلق نمی‌گیرد. در این مواردی که بیان شد تمکین به‌ معنای زندگی کردن با همسر است.

نوع دیگری از تمکین وجود دارد که به ‌طور ویژه به‌ معنای برقراری رابطه جنسی با شوهر است. چنانچه همسر شما بدون عذر موجه حاضر به برقراری ارتباط زناشویی با شما نباشد، می‌توانید از طریق دادگاه اقدام کنید و علیه ایشان نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنید. اگر در دادگاه ثابت شود دلایل همسرتان ناموجه بوده است و شما بیماری مقاربتی ندارید، دادگاه به نفع شما نظر می‌دهد.

نکات مهم درباره نمونه لایحه تمکین از طرف زوج

در صورتی که همسر شما بدون دلیل موجه، زندگی مشترک را ترک کند، نفقه این دوران به او تعلق نمی‌گیرد. چنانچه شرایط منزل مشترک به گونه‌ای باشد که همسرتان از ترس حیثیت یا آسیب به جسم خود، ناچار به ترک منزل شده باشد، شما نمی‌توانید در دادگاه علیه او اقدام و نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید. زیرا قانون مدنی این حق را پیش بینی کرده است.

همسر شما می‌تواند تا زمانی ‌که مهریه او را پرداخت نکرده‌اید، به خانه شما نیاید. به این موضوع حق حبس گفته می‌شود. در مواقعی که شما به‌ عنوان مرد خانواده بیماری مقاربتی یا بیماری واگیردار داشته باشید، نمی‌توانید همسرتان را به تمکین وادار کنید.

چه زمانی نمونه لایحه تمکین از طرف زوج تنظیم می‌شود؟

قانون مدنی ریاست خانواده را به ‌عهده مرد قرار داده ‌است. در مواقعی که شما به‌ عنوان رییس و سرپرست خانواده تمام امکانات و وسایل لازم یک زندگی را مطابق وضعیت و جایگاه همسرتان فراهم کرده‌اید، این حق را دارید که از همسرتان تقاضای تمکین کنید. اگر همسرتان بعد از تقاضای شما همچنان به منزل مشترک مراجعه نکند و حاضر به ادامه زندگی با شما نباشد، می‌توانید علیه او نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید. شما باید در این نمونه لایحه تمکین از طرف زوج، بیان کنید که وسایل خانه، هزینه‌ها و مخارج زندگی را تامین کرده‌اید، ولی همسرتان به دلایل ناموجه خانه را ترک کرده ‌است.

اگر بتوانید دلایل خود را ثابت کنید، قاضی به نفع شما نظر می‌دهد. یعنی به واسطه قانون، همسرتان را وادار می‌کند که به خانه برگردد. اگر همسر شما پس از دستور دادگاه همچنان از شما تمکین نکند، این حق را دارید که او را طلاق دهید یا این ‌که از دادگاه تقاضا کنید که اجازه ازدواج مجدد شما را صادر کند.

برای مثال:

به عنوان مثال: خانمی به علت این‌ که همسرش نتوانسته است خانه‌ای فراهم کند و آن‌ها در منزل پدر شوهر زندگی می‌کنند، خانه را ترک می‌کند. در این شرایط، ۲ حالت وجود دارد:

  1. اولین حالتی که وجود دارد این است که؛ اگر زندگی آن‌ها در خانه‌ پدر شوهر به گونه‌ای باشد که در یک خانه و به‌ طور مشترک، از امکانات خانه استفاده می‌کنند، این دلیل در دادگاه موجه محسوب می‌شود. یعنی دادگاه مرد را وادار به تهیه مسکن جداگانه می‌کند تا همسر از او تمکین کند.
  2. حالت دوم، زمانی است که خانمی با همسرش در آپارتمانی زندگی می‌کنند که خانواده همسرش هم در آن‌جا حضور دارند، ولی هر کدام در واحدی جداگانه زندگی می‌کنند. در این حالت، اگر خانم به علت همسایگی با خانواده همسرش منزل را ترک کند، این دلیل قابل قبولی محسوب نمی‌شود. زیرا صرف همسایه بودن با خانواده شوهر، دلیل موجه ترک منزل نیست. در این شرایط، شوهر می‌تواند پس از تنظیم نمونه لایحه تمکین از طرف زوج از دادگاه تقاضا کند که همسرش را به تمکین اجبار کنند.

شیوه تنظیم نمونه لایحه تمکین از طرف زوج

زمانی‌ که می‌خواهید نمونه لایحه تمکین از سوی زوج را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و همسرتان را به‌ همراه آدرس بنویسید. بهتر است در نمونه لایحه تمکین از سوی زوج تمام نکات و دلایل مناسب را بیان کنید. در هنگام تنظیم نمونه لایحه تمکین از طرف زوج تلاش کنید از عبارات خلاصه استفاده کنید تا در وقت دادگاه صرفه‌جویی شود. در نمونه لایحه تمکین از سوی زوج می‌توانید از مواد قانونی مرتبط، آیات، روایات، نظریه وحدت رویه، نظریات مشورتی و قواعد فقهی مناسب استفاده کنید تا بتوانید قاضی را قانع کنید که به نفع شما ابلاغ نامه را صادر کند.

البته نکته‌ای که لازم است در این زمینه به آن توجه کنید این است که اگر امتناع همسرتان در برقراری رابطه جنسی با شما به علت ابتلاء شما به بیماری مقاربتی باشد، نمی‌توانید علیه او در دادگاه اقدام و نمونه لایحه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید. زیرا قانون مدنی این‌ موضوع را پیش ‌بینی کرده ‌است. اما در غیر این صورت شما می‌توانید با شیوه‌های مسالمت‌آمیز مانند نصیحت یا توافقات بین خودتان یا مراجعه به مشاوران آگاه، این مشکل را برطرف کنید. اگر همسرتان همچنان تمایل به برقراری ارتباط با شما نداشت، می‌توانید پس ‌از مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه تمکین از سوی زوج و با کسب اجازه از دادگاه او را طلاق دهید یا اجازه ازدواج مجدد خود را دریافت کنید.

نظریه وحدت رویه شماره ۷۱۶ مورخ 20/7/1389

مطابق این نظریه اگر خانمی از شوهر خود تمکین نکند و شوهرش در دادگاه ثابت کند که همسرش از او تمکین نکرده است، می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد. در این حالت اگر همسر او وکالت در طلاق داشته باشد، حق وکالت‌ او از بین می‌رود. به‌ عبارت‌ دیگر، مردی که به همسر خود وکالت در طلاق می‌دهد اما همسرش از او تمکین نمی‌کند، می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج مجدد خود را بگیرد. با تصمیم دادگاه به اجازه ازدواج مرد، حق وکالت در طلاق که مرد خودش به همسرش داده بود، از بین می‌رود.

پیشنهاد ما درباره این لایحه

همانطور که می‌دانید تیم حقوقی احتراما، مرجع تخصصی تنظیم لایحه و مرجع ارائه مشاوره حقوقی تلفنی است. شما می‌توانید از خدمات ما بهره مند شوید و با آگاهی از قوانین، کاملا گام به گام و عاقلانه اقدام کنید.

تنظیم لایحه تمکین از طرف زوجهتنظیم لایحه تمکین از طرف زوج

ثبت نظر یا سوال