لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی شامل چه نکات با اهمیتی است؟

لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی

در زندگی مشترک، هر کدام از زوجین موظف هستند که وظایفی را در قبال همسر خود ایفا کنند. زندگی مشترک، محل کسب آرامش و امنیت خاطر زوجین است. یکی از وظایف اصلی طرفین در برابر همسر خود، خوش ‌اخلاقی و حسن معاشرت است. زوجین باید با همسر خود سازگاری داشته باشند. اما گاهی ممکن است خانه‌ای که قرار بود جایگاه امن زوجین باشد، تبدیل به محیطی ناامن و پر از تنش شود.

در این حالت، اگر خانم به‌ علت ترس از جان خود یا فرزندانش خانه را ترک کند، آقا نمی‌تواند او را از طریق دادگاه به تمکین وادار کند. زیرا این حقی است که در قانون نسبت به خانم پیش‌بینی‌ شده است. در این حالت، اگر مرد علیه خانم در دادگاه اقدام کند، خانم هم می‌تواند نمونه لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی را تنظیم کند. سپس با بیان دلایل مناسب، عدم تمکین خود را توجیه کند. این لایحه یکی از انواع لایحه تکمین یا لایحه دفاعیه تمکین زن است.

عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی به چه معناست؟

تمکین به معنی زندگی با شوهر در خانه او و برقراری ارتباط زناشویی خانم با آقا است. در شرایطی ممکن است خانم از همسر خود تمکین نکند. یعنی خانه او را ترک کند یا با او رابطه زناشویی نداشته باشد. به این حالت، عدم تمکین گفته می‌شود. در قانون مدنی، خانم به تمکین از همسر خود موظف شده ‌است. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که قانون‌گذار عدم تمکین خانم را مجاز بداند. در شرایطی که خانم به‌ علت ترس از جان خود و فرزندان، خانه شوهر را ترک کند، عدم تمکین موجه است.

در این حالت، اگر خانم به دلیل عدم امنیت جانی خود و فرزندان از خانه شوهر برود و در یک منزل جداگانه زندگی کند، این‌موضوع از نظر قانون موجه شناخته می‌شود و اگر آقا از دادگاه تقاضا کند که خانم را به تمکین مجبور کنند، این خانم هم متقابلا می‌تواند با تنظیم نمونه لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی ، شرایط زندگی مشترک خود را توضیح دهد. چنانچه عدم امنیت جانی خانم در خانه شوهر ثابت شود، تقاضای شوهر در رابطه با اجبار خانم به تمکین پذیرفته نمی‌شود. در ادامه به مواردی از مصادیق عدم تمکین به علت عدم امنیت جانی اشاره می‌کنیم.

از جمله مقالاتی که با موضوع این مقاله منتشر شده‌اند، مقاله لایحه عدم تمکین زوجه است. روی لینک بزنید و آن را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات دقیق‌تری از موضوع تمکین در اختیار شما می‌گذارد. علاوه براین، مقاله لایحه عدم تمکین ، به صورت کلی شرایط تمکین نکردن را مورد بررسی قرار می‌دهد اما از جمله لوایحی است که توسط مردان نوشته و به محاکم قضایی ارائه می‌شود. خانم باید در جواب این لوایح، دلایل، شواهد و مدارک تاثیرگذار خود در رای دادگاه را به واسطه یک لایحه دیگر به اطلاع دادگاه و قاضی پرونده برساند.

به دلیل ضرب و شتم توسط همسر

گاهی مواقع ممکن است عدم امنیت جانی شما از سمت شوهر باشد و گاهی هم ممکن است از سمت افرادی غیر از شوهر، مانند خانواده او باشد. عدم امنیت جانی از سمت شوهر، ممکن است به‌ علت ضرب و جرح، ضرب ‌و شتم، تهدید و فحاشی باشد. در این شرایط، ممکن است شوهر شما، با کتک زدن یا تهدید موجب هراس شما و فرزندانتان شود. به همین دلیل می‌توانید خانه او را ترک کنید و در منزلی جداگانه زندگی و اقامت داشته باشید.

به دلیل اعتیاد به مواد مخدر

همچنین گاهی ممکن است شما به‌ علت اعتیاد آقا به مواد مخدر توهم زا، خانه را ترک کنید. یعنی شوهر شما به‌ دلیل استفاده زیاد از مواد مخدر صنعتی متوهم شود. پس از آن شما و فرزندتان را با چاقو تهدید کند. در این شرایط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که در خانه دیگری زندگی کنید. ممکن است شوهرتان علیه شما در دادگاه اقدام کند و تقاضا کند که شما به تمکین اجبار شوید.

شما می‌توانید با تنظیم نمونه لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی و بیان دلایل مناسب، ثابت کنید که به دلیل عدم امنیت جانی از خانه او رفته‌اید. در صورتی ‌که در دادگاه محرز شود که در خانه شوهرتان امنیت جانی نداشته‌اید، دادگاه، تقاضای شوهر را نمی‌پذیرد و او را به پرداخت نفقه شما و فرزندانتان محکوم می‌کند.

عدم امنیت جانی از سوی خانواده همسر

گاهی ممکن است عدم امنیت جانی از سمت خانواده همسر یا دیگران باشد. در این حالت نیز اگر شما خانه شوهر را ترک کنید، می‌توانید نمونه لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی را تنظیم کنید. سپس از دادگاه تقاضا کنید که شوهرتان را به پرداخت نفقه شما وادار کند. به طور مثال، گاهی ممکن است خانواده‌ همسر به دلیل مخالفت با ازدواج پسرشان با شما، بعد از ازدواج مشکلاتی را در زندگی‌ شما به وجود آورند. یعنی شما را تهدید به قتل کنند یا اینکه مدام به شما توهین و فحاشی کنند.

در این حالت چنانچه از ترس جان خود، خانه شوهر را ترک کنید، ممکن است شوهر شما از دادگاه تقاضا کند که شما را به تمکین مجبور کنند. در این شرایط، لازم است که نمونه لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی را تنظیم کنید و تمام دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. چنانچه در دادگاه محرز شود که در خانه همسرتان امنیت جانی نداشته‌اید، عدم تمکین شما را موجه می‌دانند و شوهرتان را به تامین حقوق شما اجبار می‌کنند.

نکات مهم درباره لایحه عدم تمکین به دلیل عدم امنیت جانی

عدم امنیت جانی صرفاً به‌ معنای قتل نیست. بلکه اگر خانمی به دلیل کتک خوردن یا فحاشی و سوء رفتار آقا یا خانواده او منزل را ترک کند، این دلیل موجه شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر یک‌ بار مشکلی درباره عدم امنیت جانی در زندگی شما به وجود آید، نمی‌توانید خانه همسر را ترک کنید و منزل جداگانه اختیار کنید. عدم امنیت جانی در صورت تکرار و با تبدیل به عادت شدن این رفتار محرز می‌شود.

علاوه‌ بر عدم تمکین، شما می‌توانید از شخصی که باعث هراس شما شده ‌است، شکایت کیفری مطرح کنید. یعنی اگر آقا یا خانواده او یا هر شخص دیگری محل زندگی شما را نا امن کرده‌ است، شما می‌توانید علیه او شکایت کنید. همچنین درباره ضرب‌ و جرح، ضرب ‌و شتم، فحاشی و موضوعات مانند آن می‌توانید علیه شخص مرتکب، شکایت کیفری مطرح کنید.

بهتر است بدانید که اگر عدم امنیت شما در دادگاه محرز شود، دادگاه آقا را به پرداخت نفقه محکوم می‌کند. یعنی حتی در شرایطی که در منزل مشترک حضور ندارید، ولی علت عدم تمکین شما موجه است، مستحق دریافت نفقه هستید و می‌توانید لایحه دفاعیه نفقه تنظیم کنید.

پیشنهاد ما

برای دریافت مشاوره در مورد این لایحه از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی احتراما استفاده کنید. ضمن آنکه شما می‌توانید درخواست تنظیم لایحه ثبت کنید تا ما برای شما یک لایحه کامل و دقیق تنظیم کنیم.

تنظیم لایحه تمکین از طرف زوجهتنظیم لایحه تمکین از طرف زوجه

ثبت نظر یا سوال