لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج و بررسی دقیق شرایط مختلف برای ارائه این لایحه در نظر قاضی

لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج

با شروع زندگی مشترک وظایفی به عهده‌ زوجین قرار می‌گیرد. مرد به‌ عنوان سرپرست خانواده، موظف است که امکانات زندگی همسر و فرزندانش را تامین کند. او باید متناسب با شان و وضعیت خانوادگی همسرش تمام احتیاجات او را فراهم کند. همسر او نیز وظیفه دارد که از شوهر خود تمکین کند و در خانه شوهر زندگی کند. اگر شما هم قصد دارید که با نحوه‌ تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج آشنا شوید؛ این مطلب را تا پایان مطالعه کنید. در صورتی ‌که به‌ عنوان مرد خانواده قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید تا همسرتان از شما تمکین کند، لازم است که با بیان دلایل و مدارک مناسب، قاضی را مجاب کنید تا به نفع شما تصمیم‌گیری کند.

این لایحه از انواع لایحه تمکین و لایحه عدم تمکین محسوب می‌شود.

علاوه براین، پیش‌تر در یک مقاله مستقل درباره لایحه دفاعیه تمکین زن نیز توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

تمکین چیست؟

پیش ‌از اینکه نحوه تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج را بیان کنیم، بهتر است درباره معنای تمکین صحبت کنیم. تمکین به معنی پیروی و اطاعت است. در اصطلاح حقوقی، تمکین به معنی آن است که خانم با همسرش زندگی کند. نوع دیگری از تمکین هم وجود دارد که به معنای ارتباط زناشویی خانم با شوهر است. طبق قانون، همسر شما موظف است که در خانه‌ای که شما تعیین می‌کنید، زندگی کند. مگر اینکه خودتان در حین عقد، اختیار تعیین خانه را به او داده باشید. درباره تمکین نوع دوم هم اینطور باید بگوییم که اگر شما بیماری جنسی و مقاربتی نداشته باشید، همسرتان مکلف است به وظایف زناشویی خود در برابر شما عمل کند.

چنانچه شما امکانات و شرایط مناسب زندگی را فراهم کرده باشید و با این وجود، همسرتان خانه شما را ترک کند، می‌توانید از طریق دادگاه او را به تمکین خود وادار کنید. در این ‌صورت، پس ‌از مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج را ارائه دهید و از قاضی تقاضا کنید که همسرتان را به زندگی مشترک با شما اجبار کند. در صورتی ‌که همسر شما دلایل موجهی به منظور ترک منزل در دادگاه ارائه ندهد، به تمکین شما وادار می‌شود.

مصادیق تمکین نکردن همسر از شوهر

ممکن است شما با خانواده خود در ساختمان زندگی کنید و همسر شما به علت اینکه در همسایگی خانواده شما است، منزل مشترک را ترک کند. در این‌ صورت شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج ، از قاضی تقاضا کنید که همسرتان را به مراجعت به خانه شما وادار کند. زیرا قصد و علت همسرتان از ترک منزل، غیرموجه است. یعنی اینکه توجیه و دلایل او در دادگاه پذیرفته نمی‌شود. زیرا زندگی خانم با خانواده همسر، در شرایطی که هر خانواده منزل مجزا دارند، علت موجهی در دادگاه نیست.

از طرف دیگر اگر شما و همسرتان در خانه پدر شما و با امکانات و وسایل مشترک زندگی کنید و همسر شما به‌ همین‌ علت، خانه را ترک کند، دلیل او در دادگاه، قابل ‌قبول و موجه است. زیرا طبق قانون، شما موظف به تهیه منزل مستقل جهت زندگی با همسرتان هستید. در این حالت ممکن است که دادگاه حق را به خانم بدهد.

نکات مهم درباره نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج

توجه داشته باشید که قانون به همسر شما اجازه داده ‌است که از حق حبس خود استفاده کند. حق حبس به‌ حقی گفته می‌شود که مطابق آن، خانم می‌تواند تا زمانیکه مهریه خود را دریافت نکرده ‌است به خانه شوهر نرود. در این حالت شما باید ابتدا مهریه او را بپردازید. سپس تمکین او را از دادگاه تقاضا کنید.

اگر همسر شما بدون علت موجه، خانه‌ شما را ترک کرده باشد، نفقه و اجرت‌المثل ایامی که در منزل نبوده‌ است، به او تعلق نمی‌گیرد. زیرا نفقه و اجرت‌المثل، در هنگام زندگی مشترک به خانم پرداخت می‌شود. به این ترتیب، خانمی که به ‌علت ناسازگاری با شوهر خود، خانه را ترک می‌کند، مستحق دریافت این حق نخواهد بود.

در صورتی ‌که شما به بیماری مقاربتی یا واگیردار مبتلا باشید، نمی‌توانید به ‌اجبار از همسرتان تقاضای تمکین کنید. همچنین نمی‌توانید از طریق دادگاه و تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج او را به تمکین وادار کنید. زیرا حق تمکین نکردن در این شرایط، حقی است که قانون، در اختیار خانم قرار است.

کاربرد نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج

وقتی زوجین با یکدیگر زندگی را شروع می‌کنند، هر کدام از آن‌ها حقوق و وظایفی در قبال یکدیگر دارند. شما به ‌عنوان مرد خانواده موظف هستید، امکانات و احتیاجات ضروری همسرتان را فراهم کنید. خانم هم در برابر شما موظف هستند که وظایف زوجیت خود را انجام دهد و امور خانه را مدیریت کند. اگر همسر شما به علت اختلاف و مشاجره منزل شما را ترک کند، ابتدا با صلح و سازش تلاش کنید تا او را به منزل مشترک برگردانید.

اگر خانم به ‌هیچ‌ عنوان راضی به مراجعت به منزل شما نباشد، می‌توانید در دادگاه علیه خانم اقدام کنید. پس ‌از آن، با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج و بیان دلایل کافی، از دادگاه تقاضا کنید که همسرتان را به تمکین مجبور کند. اگر همسرتان بعد از اجبار دادگاه همچنان به منزل شما مراجعت نکند، می‌توانید از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرید. همچنین می‌توانید همسرتان را طلاق دهید.

گاهی ممکن است همسرتان به دلایل موجهی منزل شما را ترک کند. مثلا اگر شما همسرتان را در خانه پدری خود رها کرده‌ باشید و به علت اشتغال به شهر دیگری مهاجرت کنید؛ این ‌موضوع ممکن است همسر شما را ناراضی و ناراحت کند. این خانم می‌تواند به علت نارضایتی از حضور در کنار خانواده و برادران شما، منزل پدرتان را ترک کند. زیرا مدعی است که حضور افراد نامحرم در خانه پدرتان باعث ناراحت شدن او شده است. در این حالت، اگر علیه همسرتان شکایت کنید و نمونه لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج را ارائه دهید، ممکن است دادگاه به خانم حق دهد و شما را مجبور کند که منزل جداگانه فراهم کنید.

رای وحدت رویه شماره ۷۱۶ مورخ 20/7/1389

با توجه به این رای زمانی‌که مردی بعد از مراجعه به دادگاه نتواند همسرش را به تمکین وادار کند، می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج مجدد خود را بگیرد. در این حالت اگر این مرد در زمان عقد به همسرش حق وکالت در طلاق داده باشد، وکالت همسر او به واسطه تمکین نکردن از بین می‌رود. یعنی دیگر نمی‌تواند از حق طلاق خود استفاده کند.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر تمایل دارید که لایحه دفاعیه تمکین از طرف زوج را تنظیم کنید، لازم است که پیش از هر کاری، از ابعاد قانونی این لایحه آگاه باشید و بدانید که بیان چه دفاعیات و اسناد و مدارکی در دادگاه، ممکن است نتایج مثبت‌تری به همراه داشته باشد. به منظور ثبت درخواست تنظیم لایحه و سپردن مسئولیت نگارش این لایحه به کارشناسان و وکلای مجرب احتراما، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید. علاوه براین، به جهت کسب آگاهی از شرایط حقوقی و تشریفات خاص محاکم، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. همراه شما هستیم.

تنظیم لایحه تمکین از طرف زوجهتنظیم لایحه تمکین از طرف زوج

ثبت نظر یا سوال