در خصوص چه پرونده‌هایی به دادگاه کیفری قم مراجعه کنیم؟ + بررسی صلاحیت و آدرس دادگاه‌های کیفری قم

دادگاه کیفری قم

در صورتی ‌که جرمی در شهر قم محقق شود، دادگاه کیفری قم نسبت به آن رسیدگی می‌کند. بر اساس قانون، اگر جرمی در حوزه قضایی شهرستانی واقع شود، دادگاه همان حوزه قضایی برای رسیدگی و صدور حکم نسبت ‌به آن جرم ، صلاحیت دارد.

قم یکی از استان‌های مهم کشور ما محسوب می‌شود که افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به آن سفر می‌کنند یا در آن سکونت دارند. این ‌موضوع یکی از مواردی است که سبب افزایش ارتکاب جرائم در این شهرستان می‌شود. دادگاههای کیفری قم مطابق قانون، صلاحیت دادرسی و صدور حکم در رابطه با جرائم ارتکابی در این شهرستان را بر عهده دارند. یعنی اگر شخصی در شهرستان قم مرتکب جرم سرقت تعزیری شود، دادگاه‌ کیفری این شهرستان باید نسبت ‌به آن جرم، مراحل رسیدگی را انجام دهد و سپس رأی مناسب را برای این پرونده صادر کند. در شرایطی که شخصی در شهرستان قم مرتکب جرم کلاهبرداری شود، دادگاه کیفری 2 این شهرستان، صلاحیت رسیدگی به این ‌مورد را بر عهده دارد.

صلاحیت دادگاه کیفری قم به عنوان یکی از مراجع کیفری

این دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌های مختلف دارای دو نوع صلاحیت است که در ادامه درباره هر کدام به تفصل توضیح می‌دهیم:

صلاحیت محلی دادگاه کیفری قم

در قانون برای مراجع کیفری صلاحیت‌هایی پیش‌بینی ‌شده است. یکی از این صلاحیت‌ها صلاحیت محلی نام دارد. بر اساس این موضوع، دادگاهی که در حوزه قضایی آن، جرمی محقق شده باشد، صلاحیت دادرسی و صدور حکم در رابطه با این جرم را بر عهده دارد. برای مثال، اگر شخصی در شهرستان قم مرتکب شرب خمر تعزیری شود، دادگاه‌های کیفری شهرهای دیگر نمی‌توانند نسبت ‌به آن رسیدگی کنند زیرا این جرم در حوزه قضایی شهرستان قم محقق شده ‌است. بنابراین دادگاه کیفری این شهرستان نسبت ‌به این جرم، دادرسی و صدور حکم را انجام خواهد داد.

صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری قم

صلاحیت ذاتی محاکم کیفری بر اساس سن، نوع و درجه تعیین می‌شود. در قانون آیین دادرسی کیفری، برای هر کدام از مراجع، صلاحیت‌هایی پیش‌بینی‌ شده است که باید در حدود آن اقدام کنند. به‌ عنوان مثال، اگر جرمی در صلاحیت دادگاه کیفری 1 باشد، سایر مراجع کیفری نمی‌توانند نسبت ‌به آن دادرسی را انجام دهند. از طرف دیگر، اگر جرمی در صلاحیت سایر مراجع باشد، دادگاه کیفری یک، حق رسیدگی به آن را ندارد.

شخصی را در نظر بگیرید که در شهرستان قم مرتکب جرم رباخواری شده‌ است. رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری دو قم قرار دارد. در صورتی ‌که این پرونده به دادگاه کیفری یک این شهرستان ارجاع داده شود، قاضی باید با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دادگاه کیفری دو ارجاع دهد زیرا این مرجع صلاحیت رسیدگی به این جرم را ندارد.

همچنین اگر شخصی در شهرستان قم در یک نزاع خیابانی با استفاده از سلاح سرد، دست طرف مقابل را قطع کرده باشد، رسیدگی به جرم او در صلاحیت دادگاه کیفری یک این استان قرار دارد. در صورتی ‌که پرونده به دادگاه کیفری 2 قم ارجاع داده شود، قاضی این دادگاه باید با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دادگاه کیفری یک ارجاع دهد.

تعریف محاکم کیفری و آشنایی با صلاحیت رسیدگی به پرونده در انواع دادگاه کیفری قم

دادگاه کیفری یک، یکی از دادگاه‌های مهم و ویژه محسوب می‌شود زیرا رسیدگی به جرائم حساس با مجازات‌های سنگین در صلاحیت این دادگاه قرار دارد. به ‌همین دلیل در قانون، موضوع تعدد قاضی برای این مرجع پیش‌بینی شده ‌است زیرا برای کاهش خطا در صدور حکم، دقت نظر قاضی‌های این دادگاه اهمیت فراوانی دارد. رسیدگی به جرائمی که در قم محقق می‌شوند و مجازات آن‌ها اعدام، حبس ابد یا قطع عضو باشد، در صلاحیت دادگاه کیفری یک قم قرار دارد. این دادگاه به جرایم سیاسی یا مطبوعاتی یا جرم درجه ۳ و بالاتر نیز رسیدگی می‌کند.

به‌ عنوان مثال، شخصی در شهرستان قم، همسر خود را به قتل می‌رساند. در این حالت، دادرسی و صدور حکم در رابطه با این پرونده در صلاحیت دادگاه کیفری یک قم قرار می‌گیرد زیرا مجازات قتل عمدی اعدام است و جرایمی که مجازات آن اعدام باشد، در این دادگاه رسیدگی می‌شوند. در صورتی ‌که شخصی در شهرهای استان قم مرتکب جرم سیاسی شود، دادگاه کیفری یک، که در مرکز استان واقع ‌شده است، صلاحیت رسیدگی به آن جرم را خواهد داشت. یعنی دادگاه‌هایی که در شهرستان‌های این استان تشکیل ‌شده‌اند، نمی‌توانند به پرونده این جرم سیاسی رسیدگی کنند.

دادگاه کیفری دو ، یکی از انواع دادگاههای کیفری قم

در قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاهی معرفی شده است که صلاحیت گسترده‌ای دارد. در واقع مطابق قانون هر جرمی که در صلاحیت سایر مراجع نباشد، در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار دارد. به ‌این ‌ترتیب، پرونده‌های قابل اجرا به دادگاه کیفری دو نسبت به سایر مراجع از تراکم بیشتری برخوردار هستند. پرونده جرائم گوناگون به این دادگاه ارجاع داده می‌شوند و قاضی دادگاه باید به ‌درستی نسبت ‌به آن‌ها دادرسی را انجام دهد و رأی مناسب را صادر کند.

دادگاه کیفری دو قم با حضور رییس یا دادرس علی‌البدل تشکیل می‌شود. اگر دادستان یا نماینده او قصد دفاع از کیفرخواست صادره را داشته باشند، می‌توانند در دادگاه حاضر شوند. البته عدم حضور آن‌ها مانع تشکیل جلسه نخواهد شد. مگر اینکه قاضی، حضور دادستان یا نماینده او را الزامی بداند.

مثال‌هایی در رابطه با صلاحیت دادگاه کیفری دو ؛ یکی از انواع دادگاه کیفری قم

فرض کنید کارمند اداره اوقاف قم مرتکب جرم اختلاس شده ‌است. این شخص با هدف تصاحب یا برداشت یا به قصد ضرر رساندن به این اداره، اشیا یا اموال یا وجوهی را برای خود بر می‌دارد. در این حالت، جرم اختلاس محقق می‌شود و این کارمند مطابق قانون، مستحق مجازات خواهد بود. به‌ همین دلیل، در دادگاه کیفری دو این شهرستان نسبت ‌به این ‌موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

شخصی را در نظر بگیرید که برای انجام شدن کار مورد نظر خود به کارمند اداره‌ای در قم‌، وجه نقد یا مالی را پیشنهاد می‌دهد. چنانچه کارمند این مال را دریافت کند، جرم رشوه‌خواری محقق می‌شود و رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار دارد.

در مثال دیگر، اگر شما مالی را به شخصی بسپارید تا آن را برای شما نگهداری کند یا در موضوع خاصی به مصرف برساند، طرف مقابل به‌ عنوان امین محسوب می‌شود. در صورتی ‌که او به قصد ورود ضرر به شما این مال را تصاحب، تلف، مفقود یا استفاده کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده‌ است. اگر محل وقوع جرم در قم باشد، دادگاه کیفری 2 قم برای رسیدگی به این جرم صالح خواهد بود.

آدرس محاکم قضایی این شهرستان

برای ‌اینکه بتوانید در جلسات دادرسی دادگاه کیفری قم حاضر شوید، باید آدرس این محاکم را بدانید. در صورتی‌ که پرونده شما در صلاحیت دادگاه کیفری یک باشد، ممکن است پرونده شما به مجتمع قضایی شهید بهشتی ارجاع داده شود. اگر در متن پیامک ابلاغیه شما نام این مجتمع قضایی نوشته شده باشد، باید به آدرس دادگاه کیفری یک قم ، واقع در میدان آزادگان، بلوار شهید عابدی مراجعه کنید.

البته ملاک شما برای حضور در دادگاه باید همان شعبه‌ای باشد که در متن پیامک ابلاغی، اعلام ‌شده است. معمولاً پرونده‌هایی که در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ قم قرار دارد، به مجتمع قضایی دادگاه‌های کیفری دو، واقع در خیابان ساحلی، جنب داروخانه معلم ارجاع داده می‌شود. برای حضور در جلسات دادرسی، توصیه می‌شود که آدرس مراجع کیفری را پیش‌ از زمان دادرسی از وکیل خود بپرسید. همچنین می‌توانید از طریق تماس با شعبه مورد نظر یا ورود به سایت دادگاه کیفری استان قم ، آدرس شعبه مورد نظرتان را پیدا کنید.

روند دادرسی محاکم کیفری

اگر یک جرم قابل گذشت علیه شما یا اموالتان در شهرستان قم محقق شود، می‌توانید از متهم شکایت کنید. جرائم قابل گذشت فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری هستند. با شکایت شما دادیار یا بازپرس، تحقیقات مقدماتی را در زمینه کشف جرم و انتساب آن به متهم انجام می‌دهند. در صورتی ‌که آن‌ها وقوع این جرم را احراز کنند، قرار جلب به دادرسی را صادر خواهند کرد. اگر دادستان این قرار را بپذیرد، پرونده را به همراه کیفرخواست صادره، به یکی از شعبه‌های دادگاه کیفری قم ارجاع می‌دهد.

چند نکته برای حضور در این محاکم

اولین و مهمترین نکته در خصوص حضور در این محاکم این است که شما، نسبت به تشریفات، مراحل طرح دعوی و شرایط رسیدگی به پرونده، اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بدانید که در هر مرحله لازم است که چه اقداماتی را انجام دهید. برای آگاهی از این تشریفات، مسلم است که باید با یک وکیل یا مشاور حقوقی گفتگو کنید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهد. برای این منظور، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی اقدامی کاربردی خواهد بود زیرا دسترسی به آن در بازه زمانی کوتاه میسر می‌شود و میزان هزینه‌ای که برای این خدمات پرداخت خواهد شد، صرفه اقتصادی زیادی دارد.

نکته مهم بعدی این است که حتما در رابطه با پرونده مورد نظرتان، یک لایحه در اختیار داشته باشید و آن را به دادگاه ارائه دهید. این مساله مهم است که لایحه شما باید حاوی تمام اسناد و مدارکی باشد که می‌خواهید در دادگاه به آن‌ها استناد کنید. برای تهیه این لوایح نیز، می‌توانید از خدمات تنظیم لایحه اختصاصی بهره ببرید.

ثبت نظر یا سوال