حکم تهمت زدن به همسر چیست؟ (بررسی عواقب تهمت دروغ به همسر)

تهمت به همسر

ممکن است برای شما این سؤال مطرح شود که آیا تهمت به همسر قابل مجازات است یا خیر؟ همچنین ممکن است این سؤال در ذهن شما به وجود آید که آیا هر تهمتی در دادگاه قابل پیگیری خواهد بود یا خیر؟ در این مطلب تلاش کرده‌ایم به این سؤالات به‌ طور کامل پاسخ دهیم. در صورتی‌ که در خصوص وقوع این جرم ، سوالاتی برایتان ایجاد شده است، می‌توانید با مطالعه این متن، پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

همانطور که می‌دانید تهمت زدن به دیگران در فقه و اخلاق ممنوع است. در قانون ما تهمت زدن به دیگران در شرایطی، جرم تهمت محسوب می‌شود. یعنی هر نوع تهمتی مستحق مجازات نیست. زمانی‌ که همسران تهمتی را به یکدیگر وارد کنند، این اتهام باید شرایطی را دارا باشد تا تهمت زننده تحت تعقیب قرار بگیرد.

مطابق قانون مجازات اسلامی، تهمت زدن به دیگران زمانی قابل مجازات است که فردی ارتکاب جرمی را به‌ طرف مقابل نسبت دهد. در حالی‌ که توانایی اثبات ادعای خود را نداشته باشد. به‌ عنوان مثال، خانم به دلیل اختلاف با همسرش مدعی می‌شود که او وارد کننده‌ کالاهای قاچاق است. در این‌ صورت اگر خانم دلیل مناسبی را ارائه ندهد، آقا حق شکایت علیه او را خواهد داشت.

تهمت دروغ به همسر موجب از بین ‌رفتن و خدشه‌دار شدن آبرو و اعتبار او خواهد شد. به ‌همین دلیل اگر فردی بدون داشتن دلیل و با سوءنیت اتهامی را به همسرش وارد کند، مرتکب جرم تهمت به همسر شده‌ است.

تهمت رابطه نامشروع به همسر

همانطور که می‌دانید مسائل مربوط به ارتباط نامشروع در جامعه ما حساسیت فراوانی دارند. بعضی از مردم در زمان اختلاف با همسر خود، اتهام رابطه نامشروع را به او وارد می‌کنند. این موضوع سبب آسیب به آبروی خانم می‌شود. در تعداد زیادی از پرونده‌های مربوط به تهمت زن و مرد، خانم به دلیل این اتهام مجبور می‌شود تا از حقوق قانونی خودش بگذرد. یعنی صرف این اتهام، عواقب جبران‌ ناپذیری را به‌ دنبال دارد.

تصور کنید مردی با همسر خود اختلاف دارد. او برای ‌اینکه خانم حقوق خود را به او ببخشد، اتهام ارتباط نامشروع را به‌ طور صریح به او وارد می‌کند. این موضوع گاهی موجب می‌شود تا خانم از حقوق مالی خود، مانند مهریه و نفقه و موارد مانند آن بگذرد. حتی گاهی خانم حق حضانت فرزند را به آقا می‌دهد. این موارد عواقبی هستند که اتهام مرد به خانم مسبب آن است.

در خصوص این موضوع باید بدانید که مطابق قانون نه‌ تنها اتهام، بلکه حتی وقوع رابطه زنا توسط خانم موجب محرومیت او از حقوق قانونی او نخواهد شد. بنابراین شایسته نیست که این اتهامات بر خلاف واقعیت مطرح شوند و زوجه برای رهایی از این تهمت حقوق قانونی خود را نادیده بگیرد.

تهمت به همسر چیست؟

در شرایطی که یکی از زوجین به هر نحوی و با صراحت تهمتی را به همسر خود نسبت دهد، این جرم شکل می‌گیرد. چنانچه شخصی، آلات ارتکاب جرم را در وسایل متعلق به همسرش قرار دهد تا او را نزد دیگران به ‌عنوان مجرم جلوه دهد، تهمت با فعل صورت ‌گرفته است. در این شرایط اگر این فرد تحت تعقیب قرار بگیرد، سپس بی‌گناهی او ثابت شود، حق طرح شکایت علیه تهمت زننده را خواهد داشت.

یکی از مصادیق پرتکرار تهمت به همسر اتهام ارتکاب رابطه نامشروع است. زمانی‌ که فردی مدعی شود همسرش با شخص دیگری در ارتباط است، این جرم شکل می‌گیرد. چنانچه او نتواند وقوع این مورد را ثابت کند، به مجازات تهمت زدن به همسر محکوم خواهد شد.

به‌ عنوان مثال، مردی مدعی می‌شود که خانم او با یکی از همکارانش رابطه دوستی دارد. اگر این آقا دلیل محکمه پسندی را ارائه ندهد، به مجازات تهمت زدن به همسر محکوم خواهد شد.

در مواقعی ممکن است فردی به همسر خود تهمت زنا یا لواط را وارد کند. اگر این مورد با دلایل محکمه‌ پسند اثبات نشود، موجب تحقق قذف خواهد شد. قذف به معنی آن است که فردی بدون داشتن دلیل مناسب، به دیگران اتهام زنا یا لواط را وارد می‌کند.

فرض کنید خانمی مدعی می‌شود که آقا با مردان دیگر رابطه شنیع لواط را برقرار می‌کند. این مورد از حساسیت زیادی برخوردار است. اگر خانم نتواند ادعای خود را در مورد همسرش در دادگاه ثابت کند، حد قذف بر او اجرا خواهد شد.

حکم تهمت زدن به همسر چیست؟

در شرایطی که یکی از همسران به‌ طرف مقابل ارتکاب جرمی را نسبت دهد، این موضوع مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی بررسی می‌شود. در صورتی ‌که وقوع این اقدام ناپسند در دادگاه ثابت شده باشد، قاضی حکم تهمت زدن به همسر را برای مرتکب در نظر می‌گیرد. مطابق قانون، مرتکب به مجازات حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

به عنوان مثال، مردی مدعی می‌شود که همسرش رباخوار است. با این حال او نمی‌تواند این موضوع را ثابت کند. سپس مطابق ماده 697 مجازات خواهد شد.

در شرایطی که فردی وسایل ارتکاب جرم را در ماشین یا محل کار یا اموال متعلق به همسرش قرار دهد، این اقدام نیز از مصادیق تهمت به همسر محسوب می‌شود. مطابق قانون مرتکب به مجازات حبس از ۳ تا ۱۸ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

فرض کنید خانمی به دلیل اختلاف با همسرش مقداری ماده مخدر شیشه و پایپ (وسیله استعمال شیشه) را در کیف او قرار می‌دهد. سپس با پلیس تماس می‌گیرد. او مدعی می‌شود که همسرش فروشنده و مصرف‌ کننده ماده مخدر شیشه است. در این‌ صورت مرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد. اگر بی‌گناهی او در دادسرا یا دادگاه اثبات شود، می‌تواند علیه این خانم شکایت کند. قاضی دادگاه متناسب با اقدام مرتکب، برای او حبس و شلاق را تعیین خواهد کرد.

ارکان جرم تهمت به همسر

شکل‌ گیری جرایم نیازمند سه رکن قانونی، مادی و معنوی است. اگر هر کدام از این ارکان وجود نداشته باشند، عمل مجرمانه شکل نگرفته است و مرتکب مجازات نخواهد شد. در ادامه درباره هر کدام توضیح می‌دهیم:

رکن قانونی تهمت به همسر

در قانون مجازات اسلامی در خصوص تهمت موادی وجود دارد.

اگر فردی با سوءنیت و برای ضرر رساندن به‌ همسرش، به او تهمتی وارد کند، مطابق ماده ۶۹۷ مجازات خواهد شد. به ‌این‌ ترتیب یکی از اجزای قانونی این جرم ماده ۶۹۷ است. گاهی شخصی برای متهم جلوه دادن همسر خود، وسایل ارتکاب جرم را در ماشین او قرار می‌دهد. این موضوع با توجه به ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی پیگیری می‌شود. بنابراین یکی دیگر از اجزای رکن قانونی این جرم ماده ۶۹۹ است.

شرایط رکن مادی این جرم

به اقداماتی که مرتکب برای تحقق جرم انجام می‌دهد، رکن مادی گفته می‌شود. اگر فردی با سوءنیت همسرش را سارق یا کلاهبردار یا مجرم معرفی کند، این موضوع رکن مادی تهمت محسوب خواهد شد. اگر شخصی وسایل ارتکاب جرم را در خانه یا محل کار یا خودروی همسرش مخفی کند، این اقدامات نیز رکن مادی محسوب می‌شوند.

رکن معنوی محقق شدن این جرم

تحقق این جرم با رکن معنوی امکان‌پذیر خواهد بود. یعنی ممکن است مرتکب سوءنیت یا قصد ورود ضرر به همسر را نداشته باشد. او بر اثر اشتباه، جرمی را به همسر خود نسبت می‌دهد. در این حالت مجازات نخواهد شد. زمانی‌ که مرتکب با سوءنیت و با هدف ضرر رساندن به طرف مقابل، اتهام ارتکاب جرم را به او نسبت دهد، رکن معنوی این جرم شکل می‌گیرد.

عواقب تهمت به همسر

مطابق فقه، قانون و اخلاق، زن و مرد به رعایت وظایفی در قبال یکدیگر موظف هستند. آن‌ها باید با اعتماد و سازش، زندگی مشترک را ادامه دهند. اگر یکی از همسران بدون داشتن دلیل موجه، به دیگری تهمتی وارد کند و موجب آسیب به آبروی او شود، مستحق مجازات خواهد بود.

زمانی ‌که اعتماد بین زن و مرد از بین برود، موضوعاتی مانند شک‌ و تردید یا تهمت بین آن‌ها به وجود می‌آید. تهمت زدن در قانون زمانی قابل مجازات خواهد بود که فردی اتهام ارتکاب جرمی را به دیگری نسبت دهد و نتواند این موضوع را ثابت کند. وقتی یکی از همسران اتهام ارتکاب یک عمل مجرمانه را به‌ طرف مقابل نسبت دهد و توانایی اثبات این موضوع را نداشته باشد، رفتار او مطابق قانون قابل مجازات خواهد بود.

خدمات ما در این زمینه

برای پیگیری این جرم به اطلاعات حقوقی نیاز است. اگر می‌خواهید در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وبسایت احتراما بهره‌مند شوید. در کنار این مورد، کارشناسان ما به صورت تخصصی تنظیم لایحه را انجام می‌دهند. با تشکیل جلسات دادرسی بهتر است که لایحه‌ای کاربردی و دقیق را به دادگاه ارائه دهید.

اگر در خصوص این مطلب تجربه‌ای دارید یا سوالی در ذهن‌ شما ایجاد شده است، می‌توانید با ثبت نظر خود، آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

تنظیم لایحه تهمت از طرف شاکیتنظیم لایحه تهمت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال