مجازات رابطه نامشروع در قانون مجازات جدید و بررسی ارتباط نامشروع با زن شوهردار

رابطه نامشروع

یکی از آسیب‌های بزرگ و مخرب در جامعه ما موضوع رابطه نامشروع است. این جرم از گذشته تا به امروز در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون محقق می‌شود. در فقه و قانون، ارتباط بدون عقد نکاح یا محرمیت بین زن و مرد مذموم شمرده شده ‌است. قانون مجازات اسلامی نیز به تبعیت از فقه و اخلاق این ‌موضوع را جرم محسوب می‌کند.

ارتباط زن و مردی که با یکدیگر محرم نیستند، محدودیت‌هایی دارد. زنان و مردان موظف هستند در حیطه چهارچوب‌های دین و قانون روابط کاری یا تحصیلی خود را پیش ببرند.

در قانون مصادیق این جرم به‌ طور کامل مطرح نشده است. صرفاً بوسیدن و در آغوش گرفتن به‌ عنوان نمونه‌هایی از مصادیق این جرم در قانون مجازات اسلامی مطرح شده‌اند که قابل مجازات خواهد بود. تشخیص سایر مصادیق ارتکاب جرم به تشخیص قاضی دادگاه خواهد بود. یعنی قاضی با توجه به شرایط پرونده و دلایل موجود در خصوص جرم بودن یا نبودن رابطه بین زن و مرد تصمیم‌ گیری می‌کند.

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش ارتباط‌‌های کاری و تحصیلی یا روابط افراد به جهت انجام امور مختلف، قضات نسبت ‌به مجازات مرتکب با دقت فراوانی عمل می‌کنند. یعنی هر ارتباطی را مشمول این جرم نمی‌دانند. به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد قرارهای کاری و اجتماعی خود را در محیط‌های عمومی مانند رستوران یا کافی‌ شاپ برگزار می‌کنند و این موارد ارتباطاتی هستند که در عرف جامعه مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

برای پیگیری این جرم، نیاز دارید که لایحه‌ای به دادگاه ارائه دهید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقالات مرتبط با این موضوع اعم از مقاله « لایحه رابطه نامشروع » و مقاله « لایحه دفاعیه رابطه نامشروع » را مطالعه کنید.

مصادیق ارتباط نامشروع در جامعه

بعضی مواقع ممکن است زن و مردی پیش ‌از عقد نکاح با یکدیگر در ارتباط باشند. آن‌ها با اجازه و اطلاع خانواده‌های خود برای آشنایی پیش ‌از ازدواج با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این موضوع نیز به دلیل اطلاع خانواده‌ها موجب مجازات آن‌ها نخواهد شد. زمانی‌ که زن و مردی بدون اینکه عقد نکاح بین آن‌ها منعقد شده باشد، کارهایی را انجام می‌دهند که مطابق شرع و عرف حرام یا ممنوع است، مستحق مجازات خواهند بود.

این موضوع شامل در آغوش گرفتن یا حضور آن‌ها در یک بستر بدون تحقق عمل زنا است. در واقع هر اقدامی که کمتر از زنا باشد، مشمول این جرم است.

زنا به معنی برقراری همبستری کامل بین افراد است و رابطه نامشروع هر نوع ارتباطی کمتر از آن را شامل می‌شود. یعنی اگر خانم و آقایی با یکدیگر در یک خانه همبستر شده باشند یا به‌ صورت عریان یکدیگر را در آغوش بگیرند تا زمانی ‌که عمل زنا بین آن‌ها رخ نداده باشد، مشمول مجازات این جرم هستند. این موضوع با تشخیص قاضی خواهد بود.

در قانون موضوع تقبیل و مضاجعه به ‌عنوان مصادیق این جرم مطرح ‌شده است. تقبیل به معنی بوسیدن و مضاجعه به معنی همبستر شدن تلقی می‌شود. این موارد مقدماتی برای برقراری رابطه جنسی هستند. در صورتی ‌که قاضی وقوع این جرم را احراز کند، به مجازات طرفین حکم می‌دهد. اگر مردی بدون رضایت خانمی او را ببوسد یا با او همبستر شود، در این شرایط فقط آقا مجازات خواهد شد.

آیا رابطه‌ نامشروع قابل گذشت است یا خیر؟

ارتباط نامشروع دارای جنبه خصوصی و عمومی است. این جرم از جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی گذشت یا رضایت شاکی تأثیری در مجازات مرتکب ندارد.

زمانی ‌که این جرم در دادگاه مطرح شود، در صورت اثبات جرم، طرفین به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد. معمولاً این جرم توسط نیروی انتظامی و دادستان به دادگاه اعلام می‌شود.

در مواقعی که برای این جرم شاکی وجود داشته باشد، با رضایت او دادرسی و صدور حکم متوقف نخواهد شد.

فرض کنید آقایی با زور و اجبار یک خانم را در آغوش می‌گیرد یا او را می‌بوسد. در این شرایط اگر خانم علیه او شکایت کند، سپس به او رضایت دهد. دادرسی و مجازات برای این شخص متوقف نخواهد شد. به دلیل اینکه این جرم غیر قابل گذشت است و گذشت شاکی در آن بی‌تأثیر خواهد بود.

رابطه نامشروع در صلاحیت کدام دادگاه است؟

تمام جرایم مربوط به اعمال منافی عفت به ‌طور مستقیم در دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. یعنی نیازی به طی کردن مراحل رسیدگی در دادسرا نیست. دادگاه کیفری تحقیقات مقدماتی را در مورد این جرم و انتساب آن به متهم انجام می‌دهد.

جرایم منافی عفت که کمتر از زنا باشند، به ‌طور مستقیم در دادگاه کیفری ۲ مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. وقتی رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در دادگاه کیفری ۲ مطرح شود و قاضی وقوع جرم را احراز نکند، به برائت متهمان رأی خواهد داد.

توجه داشته باشید که اگر وقوع ارتباط نامشروع اثبات نشود، قاضی نمی‌تواند به سایر جنبه‌های این ارتباط ورود کند زیرا مطابق قانون، تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع است. مگر اینکه این عمل در ملأعام صورت‌ گرفته باشد. این موضوع به جهت حفظ حیثیت افراد است.

رابطه نامشروع با زن شوهردار چه حکمی دارد؟

یکی از آسیب‌ها و آفت‌هایی که امروزه زندگی مشترک افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ارتباط نامشروع زن و شوهر با فردی غیر از همسر خود است. در جامعه به این مورد خیانت گفته می‌شود. وقتی زن یا مرد متأهل با فردی غیر از همسر خود رابطه‌ای کمتر از زنا داشته باشد، ارتباط نامشروع محقق می‌شود.

گرایش افراد متأهل به فردی غیر از همسر خود ، مطابق آنچه مشاوران و روانشناسان خانواده مطرح می‌کنند، به عوامل و دلایل مختلفی بستگی دارد. البته هیچکدام از این موارد توجیه مناسبی برای تحقق این جرم محسوب نمی‌شوند. نارضایتی از رابطه زناشویی، تنوع‌ طلبی، انتقام‌ جویی از همسر و کمبود محبت بین زوجین از دلایل افزایش این رفتار نادرست در جامعه است.

هر کدام از زوجین که مرتکب این جرم شود، به شلاق تعزیری محکوم خواهد شد. بعضی مواقع یکی از زوجین، موضوع رابطه نامشروع همسر خود با دیگران را به دادگاه اعلام می‌کند. یعنی ممکن است زوجه مدعی شود شوهر او با خانم دیگری ارتباط دارد. همچنین ممکن است شوهر در دادگاه ادعا کند که همسر او با مرد دیگری در ارتباط است. این افراد باید دلایل و مدارک محکمه‌ پسندی را به دادگاه ارائه دهند. در غیر این صورت ادعای آن‌ها رد خواهد شد. اگر فردی بتواند ثابت کند که همسر او با شخص دیگری در ارتباط است، متهم به شلاق تعزیری از ۱ تا ۹۹ ضربه محکوم خواهد شد.

چند مثال در این رابطه

بعضی مواقع ممکن است مردی موضوع رابطه نامشروع همسر خود با شخص دیگر را برخلاف واقعیت مطرح کرده باشد. یعنی برای اینکه همسر خود را به بخشیدن مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی خود وادار کند، به او اتهام رابطه نامشروع بزند. در این شرایط این خانم از حقوق مالی خود محروم نخواهد شد. یعنی حتی اگر زنی با مردی غیر از همسر خود ارتباط داشته باشد، مرد موظف است تمام حقوق مالی او را بپردازد.

وقوع ارتباط نامشروع فرد متأهل با دیگران با اقداماتی کمتر از زنا شکل می‌گیرد. یعنی اگر مرد یا زن متأهل، یک نامحرم را ببوسند یا او را در آغوش بگیرند یا با او همبستر شوند، این موارد از مصادیق ارتباط نامشروع خواهد بود. مطابق قانون، مرتکب به مجازات این جرم محکوم خواهد شد. رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جدید مانند سابق، موجب تعزیر متهم می‌شود. یعنی هر یک از طرفین به شلاق تعزیری محکوم خواهند شد.

نکته: اگر فردی با زور و اجبار، زن متأهلی را در آغوش بگیرد یا او را ببوسد، فقط مرد تعزیر خواهد شد.

رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جدید

مجازات رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی جدید ، از سوالات پر تکراری است که به تعدد درباره آن پرسیده می‌شود. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که اگر به مجازات رابطه نامشروع طبق قانون محکوم شده باشند، آیا این مورد به ‌عنوان سوء سابقه کیفری آن‌ها محسوب می‌شود یا خیر؟

در خصوص این جرم لازم است بدانید که اگر فردی به مجازات رابطه نامشروع طبق قانون محکوم شود، حتی اگر شلاق بر او اجرا شده باشد، این مورد موجب سابقه کیفری مؤثر برای او محسوب نمی‌شود.

رابطه‌ نامشروع تا چه مدت قابل تشخیص است؟

متأسفانه تعداد زیادی از افرادی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند، این جرم را اعلام نمی‌کنند. این موضوع اثرات منفی و مخربی بر روح و جسم بزه دیده باقی می‌گذارد. اگر فردی قصد دارد وقوع این جرم را در دادگاه اعلام کند، بهتر است که در ساعات اولیه وقوع این جرم به پزشکی قانونی برود. حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از وقوع این جرم بهترین زمان برای تشخیص آن محسوب می‌شود.

در بعضی مواقع نیز ممکن است تا ۳ هفته آثار تجاوز در جسم بزه دیده باقی بماند که البته احتمال آن بسیار کم است.

بنابراین اگر فردی در اطراف شما بزه دیده‌ این جرم است، به او پیشنهاد کنید که بلافاصله برای پیگیری این جرم و جمع آوری مدارک لازم به پزشکی قانونی برود. پس از آن با ارائه گزارش پزشکی قانونی، این مورد را در دادگاه کیفری ثابت کند. قاضی دادگاه بعد از بررسی ادله شاکی، در صورت احراز این جرم، مرتکب را به مجازات رابطه نامشروع در قانون مجازات جدید محکوم خواهد کرد.

خدمات ما در زمینه این جرم

ارتباط نامشروع و اثبات آن در دادگاه اهمیت ویژه‌ای دارد. برای پیگیری این جرم و یا اثبات برائت خود، به مشاوره با وکلا و حقوقدانان نیاز دارید. در این خصوص می‌توانید با ثبت سفارش خود در وب سایت احتراما، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کارشناسان مجموعه احتراما به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این موضوع را در دادگاه پیگیری کنید.

برای شرح اظهارات خود در دادگاه بهتر است که یک لایحه ارائه دهید. ارائه لایحه روشی برای شرح مکتوب اظهارات و دفاعیات طرفین است. کارشناسان ما به صورت تخصصی تنظیم لایحه مورد نظرتان را به عهده می‌گیرند. برای این منظور، کافی است که درخواستتان را ثبت کنید.

تنظیم لایحه رابطه نامشروع از طرف زنتنظیم لایحه رابطه نامشروع از طرف مرد

ثبت نظر یا سوال