جرم تخریب ماشین شخصی و ماشین پلیس و مجازات جرم تخریب شیشه خودرو

جرم تخریب ماشین

خودرو به‌ عنوان مالی غیر منقول در زندگی مردم نقش بسیار مهمی دارد. اگر شخصی با هدف ضرر رساندن به مالک، مرتکب جرم تخریب ماشین شود، مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود. تخریب ماشین موجب ورود ضرر مالی به صاحب آن و باعث بروز مشکلاتی برای مرتکب خواهد شد. شخصی را در نظر بگیرید که تمام یا قسمتی از خودروی متعلق به دیگری را خراب می‌کند یا از کار می‌اندازد. او با این اقدام موجب ورود خسارت به صاحب خودرو می‌شود. علاوه‌ بر آن، ممکن است سبب ورود ضرر جانی به مالک یا به دیگران شود.

به ‌عنوان مثال، فردی با سوء نیت، سیستم ترمز یک خودرو را خراب می‌کند یا از کار می‌اندازد. او با این کار موجب ورود ضرر جانی به دیگران خواهد شد. به دلیل اینکه با درست عمل نکردن ترمز خودرو، ممکن است راننده و افراد دیگری کشته شوند یا به آن‌ها صدماتی وارد شود.

خراب شدن خودرو با انگیزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. بعضی از افراد به دلیل دشمنی یا حسادت یا اختلاف با مالک، خودروی او را خراب می‌کنند.
تصور کنید فردی با مالک یک خودرو به دلیل جای پارک مشکل دارد. او به‌ علت عصبانیت با کشیدن خط‌هایی روی خودروی طرف مقابل، به خودرو آسیب می‌زند. این اقدام او موجب کاهش ارزش خودرو خواهد شد. به دلیل اینکه وسایل و دارایی مردم در حمایت قانونگذار قرار دارند، مطابق قانون، مرتکب قابل مجازات خواهد بود. این جرم، در گروه انواع جرم تخریب قرار می‌گیرد.

جرم تخریب ماشین چیست ؟

از کار انداختن، خراب کردن یا تلف کردن خودروی متعلق به دیگری، تحت عنوان جرم تخریب خودرو قابل مجازات است. اگر مرتکب قسمتی از خودروی شخص دیگری را از بین ببرد یا خراب کند، به مجازات این جرم محکوم خواهد شد. در شرایطی که مرتکب با استفاده از وسیله‌ای مانند تبر یا بیل، موجب خراب شدن ظاهر یک خودرو و کاهش قیمت آن شود، مستحق مجازات جرم تخریب ماشین خواهد بود. این شخص با اقدام ناپسند خود موجب ورود ضرر مالی به مالک می‌شود.

اشخاص زیادی در زمان درگیری یا نزاع این جرم را مرتکب می‌شوند. موضوعی که متأسفانه در جامعه ما به تعدد رخ می‌دهد، تخریب خودرو در زمان دعوا است. بعضی مواقع افراد به دلیل جرایم رانندگی یا مواردی مانند آن، در خیابان با یکدیگر درگیری یا منازعه دارند. آن‌ها با وسایلی که در خیابان وجود دارد، مانند سنگ یا آجر یا با استفاده از لوازمی که در خودرو خود نگه می‌دارند، به‌ خودروی طرف مقابل و حتی خود فرد راننده آسیب وارد می‌کنند.

به این مثال توجه کنید

همه ما افرادی را در خیابان دیده‌ایم که با استفاده از قفل فرمان یا آچار یا ابزار و وسایل دیگر، به خودروی طرف مقابل خساراتی را وارد کرده‌اند. این موضوع توسط صاحب خودروی آسیب‌ دیده قابل پیگیری خواهد بود. در چنین شرایطی نیز قاضی متهم را به تحمل مجازات حبس محکوم خواهد کرد.

بعضی مواقع تخریب خودرو با تلف کردن آن صورت می‌گیرد. یعنی متهم اقداماتی را انجام می‌دهد که خودرو به طور کامل از بین می‌رود. شخصی که خودروی شخص دیگری را در یک دره انداخته باشد، موجب تلف شدن آن شده ‌است. این خودرو دیگر برای مالک آن قابل ‌استفاده نخواهد بود.

مطابق قانون، این شخص می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. قاضی با بررسی جنبه‌های مختلف این پرونده، در خصوص میزان مجازات مرتکب، حکم خود را اعلام خواهد کرد.

جرم تخریب شیشه ماشین

شیشه ماشین یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های خودرو است. موارد زیادی از پرونده‌های مربوط به تخریب خودرو راجع ‌به شکستن شیشه‌های ماشین یا خراب کردن سیستم حرکت شیشه‌ها است. تخریب شیشه ماشین به دلیل نزاع یا اختلاف و مواردی مانند آن صورت می‌گیرد. در بعضی مواقع نیز تخریب شیشه ماشین به دلیل ارتکاب جرایمی مانند سرقت انجام شده است. یعنی مرتکب برای بردن مال متعلق به شخص دیگر، شیشه ماشین او را می‌شکند تا به هدف خود برسد.

در اغلب مواقع، مرتکب از ارتکاب جرم تخریب شیشه ماشین هدفی جز ورود ضرر مالی به مالک ندارد. به عنوان مثال، فردی پولی را از شخصی طلبکار است. بدهکار بعد از گذشت موعد، پول او را پرداخت نمی‌کند. در این شرایط طلبکار برای ورود ضرر مالی به بدهکار شیشه خودروی او را می‌شکند. او با این اقدام مرتکب جرم تخریب شیشه خودرو می‌شود. در این شرایط بدهکار می‌تواند به دلیل ارتکاب این جرم، علیه او شکایت کند. اگر وقوع این بزه در دادگاه اثبات شود، قاضی مجازات جرم تخریب شیشه خودرو را برای او در نظر می‌گیرد.

در مواقعی شکستن شیشه خودرو به ‌علت نزاع دسته‌ جمعی و اختلاف بین دو باند یا دو طایفه صورت می‌گیرد. این موضوع خسارات و پیامدهای منفی را برای طرفین به ‌دنبال دارد. در بعضی از این درگیری‌ها دیده می‌شود که طرفین با پرتاب سنگ یا با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند، خودروی طرف مقابل یا شیشه آن را خراب می‌کنند یا از بین می‌برند. خراب شدن و شکستن شیشه، همواره خسارات فراوانی را به مردم وارد می‌کند.

جرم تخریب ماشین پلیس

پلیس به‌ عنوان نیروی انتظامی مسئولیت برقراری نظم و امنیت در جامعه را دارد. علاوه ‌بر این، نیروهای پلیس باید با اقدامات خود، از وقوع جرایم در جامعه پیشگیری کنند. در بعضی از مأموریت‌ها یا عملیات دشوار، متأسفانه خسارات جانی و مالی فراوانی به این نیرو وارد می‌شود. کشته شدن یا آسیب دیدن نیروهای پلیس، آسیب خودرو و وسایل آن‌ها از جمله این خسارات جانی و مالی است.

جرم تخریب ماشین پلیس گاهی توسط بعضی از مجرمان یا خانواده آن‌ها در حین انجام عملیات محقق می‌شود. یعنی شخصی که پلیس قصد دارد او را دستگیر کند یا اطرافیان او، با ورود آسیب به خودروی پلیس، مانع این کار می‌شوند. این موضوع بیشتر در مناطقی صورت می‌گیرد که وقوع جرایم مختلف رایج است.

در مناطقی که در یک خانواده، افراد متعددی سوابق کیفری دارند. ارتکاب این جرم، سبب ورود خسارت به خودروی نیروی انتظامی و موجب مجازات مرتکب خواهد شد. شکستن شیشه‌های خودروی پلیس یا ورود ضربه به قسمت‌های مختلف آن، از مواردی است که در جریان عملیات رخ می‌دهد. به طور معمول افرادی که سابقه ارتکاب جرایم متعدد را دارند، در زمان دستگیر شدن، با پلیس درگیر می‌شوند. این موضوع موجب تشدید مجازات آن‌ها خواهد شد.

خراب کردن یا از کار انداختن یا تلف کردن خودروی پلیس نیز اقدامی است که مجازات مرتکب را شدیدتر خواهد کرد. قاضی بعد از بررسی جوانب این پرونده، حکم مناسب را برای مرتکب صادر می‌کند.

جرم تخریب خودرو با اسید

یکی از مسائلی که موجب هراس فراوان صاحب خودرو می‌شود، جرم تخریب خودرو با اسید است. بعضی افراد برای آسیب‌ رساندن به خودرو یا با هدف دزدیدن وسایل آن یا برای ترساندن راننده، به اسیدپاشی روی خودرو اقدام می‌کنند. این موضوع موجب هراس و تسلیم راننده خواهد شد. ممکن است راننده برای اینکه متهم روی او یا سرنشینان خودرو اسید پاشی نکند، هیچ اقدامی برای حفظ خودروی خود انجام ندهد.

اسید پاشیدن روی خودرو به‌ عنوان یکی از جرایم خشونت‌بار محسوب می‌شود که تبعات منفی زیادی را به‌ دنبال خواهد داشت.

فردی را در نظر بگیرید که خودرویی را به‌ صورت قولنامه‌ای خریده است. فروشنده از تحویل خودرو به او خودداری می‌کند و منکر وقوع معامله می‌شود. در این شرایط خریدار با هدف انتقام از فروشنده، بر روی خودروی او اسید می‌پاشد. این موضوع سبب ورود خسارات فراوانی به خودرو خواهد شد. متهم نیز مستحق مجازات مقرر در قانون خواهد بود.

در بعضی مواقع نیز اسیدپاشی بر خودرو به‌ عنوان هشدار یا تهدیدی برای صاحب آن صورت می‌گیرد. یعنی فردی به دلیل اختلاف با مالک خودرو او را به اسیدپاشی روی خود یا فرزندش تهدید می‌کند. در این شرایط این شخص برای اثبات ادعای خود و با هدف ترساندن متهم، روی خودروی او اسید می‌پاشد. او با این کار قصد دارد، متهم را برای انجام خواسته یا رسیدن به هدف خود وادار کند. اگر صاحب خودرو علیه متهم شکایت کند، این شخص تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

جرم تخریب ماشین شخصی

جرم تخریب خودرو شخصی مواقعی رخ می‌دهد که خودرو مورد نظر متعلق به یک اداره یا سازمان خاص نیست. زمانی که مالک خودرو فردی عادی باشد و ماشین او را تخریب کنند، می‌توان گفت که جرم تخریب ماشین شخصی محقق شده است. در این حالت فقط صاحب خودرو حق طرح شکایت علیه متهم را دارد. به دلیل قابل گذشت بودن این جرم، هیچکس جز مالک نمی‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. فردی را در نظر بگیرید که با همکار خود اختلاف دارد. او با سوء استفاده از غفلت نگهبان پارکینگ، قسمتی از خودروی همکار خود را خراب می‌کند. این اقدام او تحت عنوان جرم تخریب ماشین شخصی قابل مجازات خواهد بود.

درباره اقدامات قانونی مناسب اطلاعات بگیرید

اگر شخصی خودروی شما را تخریب کند یا از کار اندازد، مطابق قانون امکان طرح شکایت علیه او را دارید. پیش‌ از هر اقدامی بهتر است که با حقوقدانان متخصص در این زمینه مشورت کنید. به این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وب‌سایت احتراما بهره‌مند شوید.

کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند. آن‌ها در جریان این ارتباط درباره نکات لازم در خصوص نحوه پیگیری این جرم و ادله‌ای که باید به دادگاه ارائه دهید، شما را راهنمایی می‌کنند.

پیش ‌از تشکیل جلسات دادرسی، باید لایحه را تنظیم کنید. تنظیم لایحه یکی از اقدامات مؤثر و کاربردی در روند پرونده محسوب می‌شود. برای اینکه خواسته‌ خود را به‌ طور کامل و به‌ صورت مکتوب به دادگاه ارائه دهید، باید لایحه‌ای را در اختیار داشته باشید. برای این منظور به شما خدمات تنظیم لایحه اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم.

تنظیم لایحه تخریب از طرف شاکیتنظیم لایحه تخریب از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال