جرم اخاذی و بررسی نحوه تحقق آن توسط مردم عادی، اخاذی اینترنتی و اخاذی توسط نیروهای مسلح

جرم اخاذی

جرم اخاذی یکی از جرایمی است که مرتکب آن تلاش می‌کند از طریق ترساندن دیگران مالی را تحصیل کند. در واقع مطرح شدن خواسته متهم همراه با تهدید طرف مقابل، اجزای اصلی این عمل مجرمانه هستند. این اقدام باعث می‌شود که بزه دیده به ‌علت ترس و هراس، مالی که متهم می‌خواهد را به او تحویل دهد.

جرم اخاذی آثار روانی منفی و مخربی را بر بزه دیده باقی می‌گذارد و موجب تشویش و نگرانی او می‌شود. گاهی ممکن است تا سال‌ها وضعیت روانی فردی که به متهم، مال یا وجهی را داده است، تحت تأثیر این موضوع باشد. مرتکب با فشارهای روانی که بر طرف مقابل وارد می‌کند، مالی را از او می‌گیرد. این مورد به ‌عنوان یک جرم مخرب، به توجه ویژه‌ای نیازمند است.
بعضی از افراد شباهت‌هایی را میان این رفتار و جرایم دیگر بیان می‌کنند. در همین راستا، اشخاصی نیز این عمل را به ‌عنوان جرم مستقل تصور نمی‌کنند. در هر حال، به جهت اینکه این عمل مجرمانه بر روان فردی که مال خود را از دست می‌دهد، اثرات منفی و مخرب زیادی باقی می‌گذارد، لازم است که با جدیت بیشتری با مرتکبین آن برخورد شود. در ادامه در رابطه با این جرم توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

در ابتدا لازم است اشاره کنیم که اگر در خصوص این عمل مجرمانه، پرونده‌ای را پیگیری می‌کنیم، خوب است که در رابطه با لایحه اخاذی (روی لینک بزنید) اطلاعات دقیقی داشته باشید. به همین جهت، مطالعه این مقاله را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اخاذی به چه معنا است؟

جرم اخاذی به معنی آن است که فردی با فشار و تهدید یا حیله و فریب مال یا پولی را از دیگران بگیرد. زورگیری ، باج‌ گیری و اخذ مال یا چیزی با زور و تهدید به‌ عنوان اخاذی شناخته می‌شود.

در اصطلاح حقوقی گرفتن پول، سند، مال و غیره از دیگران با جبر و تهدید، به‌ عنوان اخاذی محسوب خواهد شد.
مرتکب در این عمل مجرمانه به‌ صورت غیرقانونی و با ترساندن طرف مقابل مال یا وجهی را از او تقاضا می‌کند. هر چند این عمل مجرمانه با جرایم دیگر اشتراکاتی دارد ولی باید به‌ عنوان عمل مجرمانه مستقل مورد بررسی قرار بگیرد.

معمولاً افراد در زمان ترس، درخواست طرف مقابل را اجرا می‌کنند. این ‌موضوع ممکن است که موجب آسیب به شخصیت و حیثیت آن‌ها شود.
فرض کنید فردی به یک خانم می‌گوید که اگر مال یا وجه نقد خود را به من ندهی، اسرار تو را نزد دیگران افشا می‌کنم. در این حالت بزه دیده به دلیل ترس از این موارد، مبلغی پول به مجرم می‌دهد. این اقدام به دلیل ترس بزه دیده و با تقاضای متهم صورت گرفته است

همانطور که ملاحظه می‌کنید، بزه دیده خودش مال یا وجه را به ‌طرف مقابل می‌دهد. البته علت این کار هراسی بوده که متهم در او ایجاد کرده ‌است. ترس بزه دیده و دریافت مال لازمه تحقق این جرم هستند.

به ‌علت اثرات منفی و آسیب‌های این عمل مجرمانه ، بهتر است که سیاست کیفری مناسبی برای آن تعیین شود. این اقدام غیرقانونی باید در قانون به ‌عنوان جرم مستقل مورد رسیدگی قرار بگیرد.

بررسی شرایط و موارد تحقق جرم اخاذی در فضای مجازی

پیشرفت فناوری موجب شده‌ است تا بسیاری از جرایم در فضای مجازی نیز قابل تحقق باشند. اخاذی یکی از جرایمی است که در فضای مجازی نیز شکل می‌گیرد.

گسترش روزافزون ارتباطات و افزایش استفاده مردم از فضای مجازی در کنار محاسن آن، گاهی معایبی نیز دارد. به واسطه این فضا گاهی حریم خصوصی افراد نقض می‌شود. در مواقعی که فردی دیگران را در قبال دریافت مال یا سند یا وجه یا هر چیز دیگری به انتشار اسناد ناموسی آن‌ها تهدید کند، به ‌عنوان مجرم قابل مجازات خواهد بود. در این شرایط جرم اخاذی در فضای مجازی شکل ‌گرفته است. این موضوع موجب خدشه‌دار شدن و آسیب به آبروی طرف مقابل می‌شود.

وقوع این عمل مجرمانه در مواقعی شکل می‌گیرد که مرتکب، دیگران را به دادن سند مال یا وجه یا چیز دیگر وادار کند. سپس طرف مقابل به دلیل ترس از موضوعی که به آن تهدید شده ‌است، خواسته متهم را اجرا کند. یعنی مال یا وجه یا سند را به او می‌دهد. بنابراین رکن این عمل مجرمانه ترساندن دیگران و تقاضای وجه، مال یا سند است. به‌ طوری ‌که طرف مقابل بترسد که اگر طبق تقاضای متهم وجه یا مال را به او ندهد، متهم این تهدید را اجرا می‌کند.

این موضوع در فضای مجازی با انتشار عکس و اسناد مربوط به آبرو و حیثیت فرد و خانواده او صورت می‌گیرد. یعنی مرتکب با سوء استفاده از اسنادی که در اختیار دارد، از طریق فضای مجازی مرتکب جرم اخاذی اینترنتی می‌شود.

مثال‌هایی در خصوص این جرم

اخاذی اینترنتی بیشتر توسط کسانی صورت می‌گیرد که سابقه دوستی یا فامیلی با بزه دیده دارند.

فرض کنید خانم و آقایی به قصد ازدواج با یکدیگر آشنا می‌شوند. پس ‌از مدتی به توافق نمی‌رسند و رابطه آن‌ها به پایان می‌رسد. ممکن است آقا از طریق اینترنت خانم را به افشای اسرار ناموسی و انتشار عکس‌های او تهدید کند. سپس وجه یا مالی را از او بخواهد. در این شرایط آقا مرتکب جرم اخاذی اینترنتی شده ‌است. مطابق قانون این خانم امکان طرح شکایت علیه او را دارد.

در مثالی دیگر؛ فرض کنید خانمی در یک کلینیک زیبایی مشغول به کار است. او به واسطه شغل خود از شرایط جسمی دیگران اطلاع دارد. اگر او با تهدید به افشای اسرار یا انتشار عکس خصوصی آن‌ها از طریق فضای مجازی، مالی را از مراجعین این کلینیک تقاضا کند، مرتکب جرم اخاذی اینترنتی شده ‌است. در این شرایط بزه دیده می‌تواند علیه او در دادگاه شکایت کند.

مجازات جرم اخاذی چیست؟

جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی جرم‌ انگاری شده‌ است. هرچند این جرم مجازات مستقلی ندارد و با بعضی جرایم دیگر مشترک است اما مرتکب آن مطابق قانون مجازات خواهد شد.

مجازات جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی ۲ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعیین ‌شده بود. با تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات اخاذی به نصف کاهش پیدا کرد. یعنی حداقل ۱ ماه و حداکثر یک‌ سال حبس به ‌همراه ۷۴ ضربه شلاق برای مرتکب تعیین می‌شود.

اخاذی در قانون مجازات اسلامی جرم قابل گذشت است. یعنی برای اینکه مرتکب تحت تعقیب قرار بگیرد، شاکی باید علیه او شکایت کند. تا زمانی ‌که شاکی علیه مرتکب طرح شکایت نکند، او تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. با گذشت و رضایت شاکی، دادرسی و اجرای حکم در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف خواهد شد.

مجازات جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی به‌ همراه تهدید آمده ‌است. یعنی این عمل مجرمانه به‌ صورت جداگانه مطرح نمی‌شود. با این‌ حال هر کس با زور یا اجبار یا از طریق ترساندن دیگری به افشای راز یا انتشار تصاویر خصوصی او، مرتکب این اقدام شود، قاضی او را به حبس از ۱ ماه تا یک‌ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد کرد.

جرم اخاذی در نیروهای مسلح

نیروی مسلح، نیرویی جهت حفظ امنیت شهروندان است. با این حال، بعضی مواقع امکان دارد که جرم اخاذی در نیروهای مسلح نیز شکل بگیرد. این اقدام موجب از بین رفتن اعتماد مردم و ایجاد حس نا امنی آن‌ها نسبت ‌به نیروهای مسلح می‌شود.

نیروهای مسلح به واسطه شغل خود ممکن است به اطلاعات و اسرار مردم دسترسی داشته باشند. اگر یکی از آن‌ها از طریق سوء استفاده از موقعیت خود دیگران را به‌ صورت غیرقانونی به موضوعی وادار کند و مالی را از آن‌ها بگیرد، مرتکب جرم اخاذی در نیروهای مسلح شده‌ است.
فردی را تصور کنید که به واسطه شغل خود و با استفاده از اسم یا سوء استفاده از لباس یا موقعیتی که دارد، با اجبار و اکراه دیگران را به پرداخت مال یا وجه معین وادار کند. مطابق قانون این شخص مستحق مجازات جرم اخاذی در نیروهای مسلح خواهد بود.

گاهی ممکن است که اخاذی در نیروهای مسلح نسبت‌ به همکاران خود باشد. ممکن است در میان این اشخاص، افرادی باشند که اطلاعات و اسرار خصوصی اشخاص دیگر را در اختیار دارند. اگر یکی از این افراد با ترساندن دیگری نسبت ‌به افشای اسرار او مال یا وجهی را از او بگیرد یا او را وادار به پرداخت مال یا دادن سندی کند، مرتکب این جرم شده‌ است.

تفاوت اخاذی با تهدید

تعداد زیادی از افراد، اخاذی را با تهدید یک جرم واحد می‌دانند. لازم است بدانید که این جرایم اشتراکاتی دارند ولی به‌ صورت مجزا تعریف شده‌اند. تهدید به‌ معنای ترساندن دیگری و وادار کردن او به انجام کاری است. در تهدید صرفاً ترساندن دیگری ملاک تحقق آن محسوب می‌شود. در حالی‌ که اخاذی جرمی است که به ترساندن دیگری و وادار کردن او به دادن مال و یا سند املاک اشاره دارد.

خدمات ما در خصوص پیگیری این جرم

اخاذی یکی از جرائمی است که مردم اطلاعات کمی نسبت به آن دارند. برای پیگیری این جرم و آشنایی با مصادیق آن بهتر است که با یک وکیل یا حقوقدان صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق وب سایت احتراما، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌ مند شوید.

همچنین این امکان برای شما فراهم است تا برای حضور در دادگاه کیفری، سفارش خود را جهت تنظیم لایحه ثبت کنید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان، بهترین خدمات حقوقی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

ثبت نظر یا سوال