آیا پیگیری جرم فحاشی پیامکی امکان پذیر است؟ + شرایط تحقق و مراحل پیگیری این جرم

جرم فحاشی پیامکی

حفظ شخصیت و جایگاه انسان‌ها اهمیت فراوانی دارد. بعضی مواقع ممکن است شخصی برای آسیب زدن به حیثیت دیگران، به آن‌ها فحاشی کند. این رفتار ناپسند به هر صورتی که محقق شود، قابل مجازات است. اگر شخصی با ارسال پیام کوتاه، به شما دشنام دهد، جرم فحاشی پیامکی محقق می‌شود. در این شرایط امکان شکایت علیه متهم برای شما فراهم خواهد بود.

گاهی ممکن است افرادی برای تحقیر و هتک حرمت دیگران، از الفاظ رکیک استفاده ‌کنند. این موضوع نوعی خشونت علیه دیگران است.
فحاشی پیامکی زمانی محقق می‌شود که شخصی از طریق ارسال پیام کوتاه، به دیگران فحاشی کند. در این شرایط، شخصی که به او فحش داده شده است، می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. در صورتی که جرم فحاشی با پیامک در دادگاه اثبات شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. این لایحه از انواع لایحه فحاشی است که در گذشته در یک مقاله مجزا درباره آن صحبت کرده‌ایم. خواندن آن مقاله را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه این شکایت را پیگیری کنیم؟

برای اینکه فحاشی پیام کوتاه را در دادگاه مطرح کنید، باید با رویه قضایی و نحوه پیگیری آن آشنا شوید. در صورتی که وقوع جرم فحاشی در پیامک در دادگاه اثبات شود، متهم به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.

ناسزاگویی از طریق پیام کوتاه، موجب ناراحتی و عصبانیت فردی خواهد شد که متن حاوی الفاظ ناپسند را دریافت می‌کند. در این وضعیت، آرامش خاطر این فرد بابت دریافت این متن خدشه دار می‌شود. مطابق قانون، برای بزه دیده، امکان شکایت علیه متهم فراهم خواهد بود.
اگر شخصی از طریق ارسال پیام کوتاه، نسبت به شما از کلمات ناپسند استفاده کند، می‌توانید علیه او شکایت کنید. برای این کار باید ابتدا علیه شخصی که به شما ناسزا گفته و دشنام داده است، شکواییه‌ای تنظیم کنید.

اگر انتساب بزه به او در دادسرا تایید شود، پرونده به همراه کیفرخواست صادره به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود. شما می‎‌توانید با تقدیم لایحه جرم فحاشی از طریق پیامک و مدارک مناسب، خواسته خود را در دادگاه مطرح کنید. در صورتی که قاضی صحت اظهارات شما را احراز کند، به مجازات مرتکب حکم می‌دهد.

برای اینکه وقوع این بزه را در دادگاه کیفری ثابت کنید، باید پرینت پیام‌های دریافتی را به دادگاه ارائه دهید.

جرم فحاشی پیامکی چه مجازاتی دارد؟

در صورتی که از طریق ارائه مدارک یا دلایل بتوانید وقوع جرم فحاشی به صورت پیامک را ثابت کنید، قاضی به مجازات مرتکب رای می‌دهد. مطابق قانون مجازات اسلامی، شخصی که با ارسال متن حاوی الفاظ رکیک به دیگران هتک حرمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص مخابرات به مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بزه فحاشی پیام کوتاه قابل گذشت محسوب می‌شود. یعنی اگر شما علیه متهم شکایت نکنید، این رفتار او جنبه عمومی ندارد و متهم تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت.

علاوه بر این در صورتی که شما در هر مرحله از دادرسی یا اجرای مجازات، از شکایت خود، گذشت کنید، دادرسی و اجرای مجازات منتفی خواهد بود. بنابراین در صورتی که وقوع بزه و انتساب آن به متهم اثبات شود، مرتکب دو مجازات خواهد داشت.

جرم پیامک فحاشی ناموسی در چه شرایطی محقق می‌شود؟

در فرهنگ کشور ما، ناموس از مهم‌ترین مسائل محسوب می‌شود. ناموس در لغت به معنی عفت و پاکدامنی و در اصطلاح عامیانه شامل خواهر، مادر، همسر و دختر می‌شود. مطابق عرف و قانون، هیچکس حق فحاشی و هتک حرمت به ناموس دیگران را ندارد.

اگر کسی به ناموس مردی فحاشی کند، ممکن است این اقدام او موجب خشم و عصبانیت او شود. این رفتار ناپسند معمولا در سطح جامعه نتایج زیان‌باری مانند ضرب و جرح و حتی قتل را به دنبال دارد.
زمانی که شخصی از طریق پیام کوتاه، به ناموس دیگران هتک حرمت کند، مرتکب جرم فحاشی ناموسی پیامکی شده است. این شخص مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود زیرا با اقدام خود، سبب هتک حرمت و بی‌احترامی به دیگران شده است.

جرم فحاشی ناموسی پیامکی معمولا توسط افرادی صورت می‌گیرد که با بزه دیده، اختلاف زمینه‌ای یا خصومت دارند. این افراد با سوءنیت تلاش می‌کنند الفاظ و عباراتی را ارسال کنند تا طرف مقابل خشمگین و ناراحت شود.
اگر شخصی برای شما پیام کوتاهی حاوی فحش و ناسزا ارسال کند، می‌توانید علیه او شکایت کنید. سپس با ارائه مدارک و دلایل معتبر، از قاضی بخواهید تا به مجازات او حکم دهد. اگر وقوع جرم پیامک فحاشی ناموسی در دادگاه محرز شود، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

در صورتی که وقوع جرم پیامک فحاشی ناموسی و انتساب آن به متهم محرز شود و دفاعیات او مورد قبول قاضی نباشد، او را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

جرم فحاشی پیامکی چیست و شاکی چگونه باید برخورد کند؟

بعضی افراد بدون اینکه از عاقبت کاری مطلع باشند، اقداماتی را انجام می‌دهند که نتایج زیان‌باری را به دنبال دارد. جرم فحاشی از طریق پیامک یکی از این موارد است.

ممکن است شخصی به علت عصبانیت یا حسادت یا اختلاف با دیگری، پیام‌هایی را برای او ارسال کند. اگر این پیام‌ها حاوی الفاظ ناپسند و ناسزا باشند، فحاشی از طریق پیام کوتاه محقق می‌شود.

گاهی ممکن است افرادی که از طریق پیام کوتاه به دیگران فحش می‌دهند، با بزه دیده آشنایی قبلی نداشته باشند. یعنی فردی بدون اطلاع از شخصیت مخاطب، الفاظ ناپسندی را در پیام کوتاه نسبت به او به کار می‌برد. او با این اقدام خود، مخاطب را آزار می‌دهد و ایجاد مزاحمت می‌کند. این مورد بیشتر علیه خانم‌ها محقق می‌شود. ممکن است فردی متوجه شود که مخاطب او یک خانم است و بدون شناخت او، پیام‌های ناپسندی ارسال کند. این اقدام مشکلات و دردسرهای فراوانی را برای بزه دیده به دنبال دارد.

شاکی این پرونده می‌تواند علیه مرتکب به دلیل فحاشی در پیام کوتاه شکایت کند. او با ارائه دلایل مناسب، تقاضای خود مبنی بر مجازات متهم را به دادگاه ارائه می‌دهد. قاضی دادگاه پس از بررسی شرایط این پرونده، حکم مناسب را صادر می‌کند.

آیا جرم فحاشی از طریق پیامک هم محقق می شود؟

بله. وقوع این بزه، از طریق ارسال متن یا مواردی مانند آن امکانپذیر خواهد بود. اگر شخصی برای هتک حرمت شما متنی حاوی فحش و دشنام برایتان ارسال کند، این رفتار او جرم است. در این شرایط اگر علیه او شکایت کنید، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

فحش دادن از طریق پیام کوتاه معمولا در زمان خشم و عصبانیت شکل می‌گیرد. بیشتر افرادی که این بزه را مرتکب می‌شوند، از رفتار خود، اظهار پشیمانی می‌کنند زیرا خشم آن‌ها پس از مدتی فروکش می‌کند و متوجه می‌شوند که این الفاظ رکیک برای آن‌ها موجب دردسر می‌شود.

زمانی که شخصی با فحش دادن یا با استفاده از الفاظ رکیک، شخصیت فردی را تحقیر کند یا به ناموس او فحش دهد، مستحق مجازات خواهد بود. در واقع، پیام کوتاهی که در متن آن به دیگران بی‌احترامی یا دشنام داده شود، برای مرتکب موجب دردسر خواهد شد.

ممکن است شما پیام‌های کوتاهی که حاوی کلمات زشت و ناپسند است را از شخصی ناشناس دریافت کنید. در این حالت نیز، امکان پیگیری این بزه از طریق مخابرات و دادگاه برایتان فراهم خواهد بود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم فحاشی پیامکی چه دادگاهی است؟

وقتی شخصی برای شما یک پیام حاوی فحش و الفاظ رکیک ارسال کند، محل وقوع بزه جایی است که شما آن پیام کوتاه را دریافت می‌کنید. یعنی اگر شخصی در تهران، به شما که ساکن اهواز هستید، از طریق پیام کوتاه فحش دهد، شما می‌توانید در دادگاه کیفری اهواز علیه او شکایت کنید. در این شرایط دادگاه کیفری اهواز رسیدگی به این پرونده را انجام خواهد داد.

ارائه خدمات وب سایت احتراما در خصوص این پرونده

پیگیری جرم فحاشی پیامکی اقدامی است که نیازمند مشورت با حقوقدانان خواهد بود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری است. شما باید با شرایط این دادگاه آشنایی داشته باشید تا بتوانید خواسته خود را مطرح کنید.

اگر قصد دارید علیه شخصی که از طریق پیام کوتاه به شما فحاشی کرده است، شکایت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات حقوقی مجموعه احتراما بهره‌مند شوید. کارشناسان مجموعه احتراما به صورت حرفه‌ای با راهنمایی‌های مفید و کارآمد خود، شما را در مسیر دادرسی یاری خواهند کرد. این خدمات در قالب مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌شوند.

علاوه بر ارائه مشاوره تخصصی، کارشناسان ما تنظیم انواع لوایح را نیز انجام می‌دهند. برای اینکه حضور موثری در دادگاه کیفری داشته باشید، بهتر است برای تنظیم لایحه ثبت سفارش کنید.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال