لایحه فحاشی از نظر تاثیر عُرف و نحوه تنظیم آن!

لایحه فحاشی

فحاشی جرمی است که سبب بی ‌احترامی و هتک حرمت نسبت به دیگران می‌شود. فحاشی باعث خوار شمردن و تحقیر شخصی می‌شود که به او هتک حرمت شده است. در دین و فرهنگ ما فحاشی فعلی ناپسند و بر خلاف اخلاق و ادب شمرده می‌شود. همواره به افراد توصیه شده ‌است که حتی در مواقع عصبانیت، از به کار بردن الفاظ رکیک و بی ‌احترامی به دیگران خودداری کنند. قانونگذار هم به تبعیت از فقه این موضوع را جرم‌ انگاری می‌کند. یعنی برای فحاشی، مجازاتی تعیین کرده ‌است. در صورتی‌ که شخصی با فحاشی به دیگری باعث آسیب به حیثیت و شان و او شود، بزه دیده می‌تواند علیه او شکایت کند. سپس با تنظیم نمونه لایحه فحاشی یا لایحه توهین و ارائه مدارک لازم از قاضی تقاضا کند، که این شخص را مجازات کند.

نحوه تحقق جرم فحاشی

فحاشی جرمی است که هم در ملأعام یعنی در حضور دیگران و هم در خلوت و بدون حضور شخص یا اشخاص دیگری محقق می‌شود. شخصی که در یک خیابان یا مکان عمومی، الفاظی را نسبت به شما بکار ببرد و سبب هتک حرمت شما شود، مرتکب جرم فحاشی شده ‌است. شما می‌توانید، به دلیل این اهانت، علیه او شکایت کنید. سپس با تنظیم نمونه لایحه فحاشی و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه اثبات کنید. گاهی ممکن است فحاشی فقط با حضور مجرم و شما باشد.

به این صورت که در خانه یا محیط کار یا هر محل دیگری، بدون حضور شاهد، این شخص به شما فحاشی کند و با استفاده از الفاظ رکیک به شخصیت شما بی‌احترامی کند. در این ‌صورت هم امکان شکایت علیه او را دارید. برای این کار لازم است که با تنظیم نمونه لایحه فحاشی از قاضی، رسیدگی به این جرم را تقاضا کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیگر ابعاد قانونی جرم فحاشی ، پیشنهاد می‎‌کنیم که حتما روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید. در یک مقاله اختصاصی، درباره این جرم و مجازات مرتبط با آن توضیح داده‌ایم.

جرم فحاشی در فضای مجازی

ارتکاب جرم فحاشی و اهانت فقط منحصر به یک جمع یا به‌ صورت حضوری نیست. بلکه این جرم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم قابل تحقق است. گاهی ممکن است شخصی به قصد تخریب شخصیت و جایگاه شما، با انتشار یک فیلم، نوشته یا عکس به شما فحاشی کند. انتشار این‌ موارد سبب بی‌ احترامی و هتک حرمت شما می‌شود. در این حالت شما می‌توانید برای احقاق حق خود، از طریق دادگاه اقدام کنید. پس ‌از آن با تنظیم نمونه لایحه فحاشی و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه ثابت کنید.

در مواقعی هم که شخصی با انتشار یک فایل صوتی به شما فحاشی می‌کند و باعث بی‌احترامی به شما در بین مردم می‌شود، می‌توانید علیه او شکایت کنید. بعد از آن با تنظیم نمونه لایحه فحاشی و ارائه این فایل صوتی در دادگاه، صحت ادعای خود را ثابت کنید. در صورتی ‌که صحت ادعای شما و مدارک ارائه شده در دادگاه محرز شود، قاضی مرتکب را به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد کرد.

نکات مهم در رابطه با نمونه لایحه فحاشی

  1. جرم فحاشی از جرائم قابل گذشت است. یعنی رسیدگی به این جرم با شکایت شاکی شروع می‌شود و با گذشت و رضایت او به اتمام می‌رسد. در صورت گذشت شاکی، دادرسی و مجازات در هر مرحله‌ای که باشد، متوقف می‌شود.
  2. برای تحقق جرم فحاشی، وجود سوءنیت و قصد، لازم است. یعنی اگر شخصی لفظ زشتی را نسبت ‌به شما به کار ببرد، ولی قصد هتک حرمت نداشته باشد و معنای این واژه را نداند، این جرم محقق نشده ‌است.
  3. فحاشی به بانوان و اطفال، از موجبات تشدید مجازات مرتکب است. یعنی اگر بزه دیده جرم فحاشی، خانم یا کودک باشند، مجازات مرتکب تشدید خواهد شد.
  4. جرم فحاشی، جرم مطلق است. یعنی به ‌محض اینکه شخصی به دیگری فحاشی کند، این جرم محقق می‌شود. ممکن است شما به‌ جهت شخصیت خود و شناخت طرف مقابل از او شکایت نکنید، اما در هر صورت این جرم واقع شده ‌است.

تاثیر عرف بر تحقق جرم فحاشی

تفاوت فرهنگ‌ها، عقاید و مذاهب در کشور ما سبب شده ‌است که بعضی رفتارها، حرکات و الفاظ در منطقه‌ای بی‌احترامی محسوب شوند و در منطقه‌ای دیگر یک موضوع عادی باشند. گاهی ممکن است اشخاص الفاظی را به کار ببرند که در یک منطقه فحش محسوب شود. به این ترتیب بزه ‌دیده علیه او شکایت می‌کند و نمونه لایحه فحاشی را تنظیم خواهد کرد اما ممکن است به کار بردن همان الفاظ در منطقه‌ای دیگر جرم نباشد. بنابراین تشخیص فحاشی و اهانت با قاضی پرونده است. زیرا تشخیص این الفاظ مطابق عرف منطقه معین می‌شود و ممکن است مرتکب تبرئه شود.

نحوه‌ تنظیم نمونه لایحه فحاشی

زمانی ‌که قصد دارید نمونه لایحه فحاشی را تنظیم کنید، لازم است که خودتان و شخص هتاک را معرفی کنید. بعد از آن، توضیحات و اظهارات خود را به‌ صورت مرتب، ساده و خلاصه بنویسید. خلاصه‌ نویسی در زمان تنظیم نمونه لایحه فحاشی بسیار اهمیت دارد. زیرا سبب صرفه‌ جویی در زمان دادگاه و رسیدگی بهتر به به پرونده شما و سایر پرونده‌ها می‌شود. توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های منظم، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به‌ جهت اینکه مخاطب نمونه لایحه فحاشی ، قاضی رسیدگی ‌کننده به پرونده است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بیان کنید.

شما می‌توانید در متن نمونه لایحه فحاشی از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، نظریه‌های مشورتی، قواعد فقهی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. این موارد سبب افزایش اعتبار آن می‌شوند. در انتها خواسته خود را مبنی ‌بر مجازات متهم وارد کنید. قاضی بعد از رسیدگی به این موارد، حکم مناسب را صادر می‌کند.

مستندات نمونه لایحه فحاشی

جرم فحاشی جرمی است که هم به‌ صورت شفاهی و هم کتبی قابل تحقق است. زمانی که شما نمونه لایحه فحاشی را تنظیم کنید، لازم است که تمام مدارک اثبات این جرم را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی ‌که فحاشی به شما در حضور دیگران صورت ‌گرفته است، می‌توانید با معرفی آن‌ها به‌ عنوان شاهد این‌ موضوع را در دادگاه ثابت کنید. در مواقعی هم که فحاشی به‌ صورت نوشته یا در روزنامه صورت ‌گرفته باشد، می‌توانید با ارائه این مدرک به دادگاه، ادعای خود را ثابت کنید.

گاهی ممکن است فحاشی به شما در فضای مجازی رخ داده‌ باشد. شما می‌توانید با ارائه مدارک لازم مانند پرینت نوشته، یا فایل صوتی یا تصویری این فحاشی را در دادگاه ثابت کنید. گاهی ممکن است متهم خودش به فحاشی اقرار کند. این ‌موضوع سبب صدور رای به نفع شما و مجازات او خواهد شد.

نظریه مشورتی شماره 7/7530 مورخ 8/10/1383

بر اساس این نظریه مشورتی، فحاشی از مصادیق اهانت است. یعنی این دو موضوع فعل واحدی هستند که دو عنوان جزایی دارند. به ‌همین دلیل مجازات عنوان ارشد برای آن تعیین می‌شود.

پیشنهاد قابل ارائه به شما

با توجه به اینکه احتراما مرجع تخصصی تنظیم لایحه محسوب می‌شود لذا به شما توصیه می‌کنیم وظیفه تنظیم لایحه خود را به این مجموعه بسپارید یا اینکه درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال