جرم تهدید به آبروریزی و ارتکاب آن در محل کار به همراه مجازات معین برای این جرم

جرم تهدید به آبروریزی

آبروی اشخاص به ‌عنوان مهمترین دارایی آن‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از افراد برای حفظ آبروی خود، هر اقدامی را انجام می‌دهند. همین موضوع موجب می‌شود تا در جرم تهدید به آبروریزی ، مرتکب، بزه دیده را نسبت ‌به این موضوع بترساند. یعنی به او بگوید اگر کار یا خواسته‌ مورد نظر من را انجام ندهی، نزد همگان آبروی تو را می‌برم. این اقدام در قانون ما مستحق مجازات است.

به دلیل اهمیت آرامش و امنیت خاطر مردم ، قانونگذار با شخصی که آن‌ها را تهدید می‌کند، به صورت قاطع برخورد خواهد داشت. شخصی را در نظر بگیرید که در گذشته مجرم بوده‌ است. این شخص بعد از تحمل مجازات و جبران گذشته، زندگی جدیدی را شروع می‌کند. او با تلاش فراوان و جبران اشتباهات گذشته، برای کمک به دیگران پیش‌ قدم می‌شود.

پس از مدتی شخصی که از گذشته‌ او اطلاع دارد، با تهدید این شخص با آبروریزی نسبت به بیان مسائل گذشته، مال یا وجه یا کاری را از او درخواست می‌کند. این فرد او را نسبت ‌به آبروی خود و خانواده‌ او می‌ترساند. اگر این اقدام توسط متهم تکرار شود، ممکن است به‌ عنوان شیوه‌ای برای گرفتن مال یا وجه توسط متهم باشد.

در این شرایط بزه دیده برای پیشگیری از ارتکاب این جرم ، می‌تواند علیه مرتکب شکایت کند. به این دلیل که تهدید به آبروریزی، مطابق قانون قابلیت مجازات دارد. پس از اثبات اتهام او در دادگاه، قاضی مرتکب را به مجازات تهدید به آبروریزی محکوم خواهد کرد. لازم به ذکر است که این جرم، از انواع جرم تهدید محسوب می‌شود.

جرم تهدید به آبروریزی چیست؟

تهدید و ترساندن دیگران به آبروریزی از گذشته‌های دور وجود داشته است. همه افراد خواهان حفظ آبروی خود و خانواده خود هستند. این موضوع در بسیاری از مواقع مقدمه جرم یا جرایم دیگری مانند نزاع، ضرب‌ و جرح و حتی قتل شده ‌است. به دلیل اینکه مردم به هر قیمتی می‌خواهند، آبروی آن‌ها حفظ شود.

در شرایطی که شخصی با انگیزه مالی یا برای تحقق کار مورد نظرش، دیگران را به آبروریزی تهدید کند، مستحق مجازات خواهد بود. در این شرایط اگر بزه دیده علیه او شکایت کند، این شخص تحت تعقیب قرار می‌گیرد. ارتکاب این جرم موجب خدشه‌ دار شدن امنیت و آرامش بزه دیده یا اطرافیان او می‌شود. این اقدام ناپسند در فقه، اخلاق و قانون، رفتاری ممنوع، ناپسند و مذموم است. افراد همواره به حفظ آبروی دیگران و راز داری نسبت ‌به آن‌ها سفارش شده‌اند.

در صورتی ‌که شخصی با تهدید به آبروریزی، بزه دیده را وادار به انجام کاری کند یا وجه یا مالی را از او بخواهد، مستحق مجازات است. اگر بزه‌ دیده علیه او شکایت کند، این شخص مورد محاکمه قرار می‌گیرد. متناسب با نوع جرمی که صورت ‌گرفته است، این فرد به حبس و شلاق محکوم خواهد شد.

مجازات تهدید به آبروریزی در محل کار

افراد برای حفظ آبروی خود در محل کار اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. آن‌ها هر اقدامی را انجام می‌دهند تا شأن و اعتبارشان در محیط کار حفظ شود. اگر شخصی با اقدامات خود، قصد خدشه‌ دار کردن جایگاه آن‌ها یا آبروریزی داشته باشد، مستحق مجازات خواهد بود. این جرم در بسیاری از مواقع علیه اشخاصی صورت می‌گیرد که جایگاه شغلی حساسی دارند. مدیران، معاونان یا کارمندانی که به دلیل شغل خود اعتبار فراوانی کسب کرده‌اند، در موارد بیشتری بزه دیده جرم تهدید به آبروریزی در محل کار هستند.

در بعضی از ادارات یا شرکت‌ها، برای استخدام افراد شرایط ویژه‌ای وجود دارد. بعضی از افراد برای استخدام اطلاعات یا موضوعی را در خصوص خود یا خانواده‌ خود مطرح نمی‌کنند. یعنی فردی با آگاهی از این اطلاعات، کارمند را نسبت ‌به آبروریزی در محل کارش بترساند، مرتکب جرم شده است. در این شرایط، کارمند مورد نظر مطابق قانون امکان شکایت علیه متهم را دارد زیرا تهدید به آبروریزی در هیچ حالتی مجاز نیست. اگر وقوع این جرم در دادگاه ثابت شود، مرتکب به مجازات تهدید به آبروریزی در محل کار محکوم خواهد شد.

خانمی را در نظر بگیرید که برای استخدام در محل کار خود مواردی از زندگی خصوصی خود را بیان نکرده است. اگر شوهر سابق او یا هر فرد دیگری با هدف کسب مال یا وجه از این موضوع سوءاستفاده کند، مستحق مجازات خواهد بود.

مثلا اگر این شخص مدام با مراجعه به محل کار خانم او را به آبروریزی تهدید کند، مرتکب جرم می‌شود. اگر خانم برای پیشگیری از آبروریزی علیه او شکایت کند، قاضی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. چنانچه تحقق این جرم در دادگاه محرز شود، مرتکب به مجازات تهدید به آبروریزی در محل کار محکوم خواهد شد.

نحوه پیگیری جرم تهدید به آبروریزی

به دلیل قابل گذشت بودن بزه تهدید به آبروریزی، لازم است که علیه مرتکب شکایت کنید تا تحت تعقیب قرار بگیرد. برای این کار لازم است شکواییه‌ای را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم و ثبت کنید. پس ‌از آن دادسرا زمانی را برای رسیدگی به این پرونده تعیین می‌کند. اگر وقوع جرم و انتساب آن به متهم برای مقام تحقیق احراز شود، قرار جلب دادرسی صادر می‌شود. صدور این قرار به معنی آن است که پرونده باید برای صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال شود. در صورتی ‌که این قرار مورد قبول باشد، دادستان کیفر خواست را صادر می‌کند. سپس پرونده به ‌همراه کیفر خواست صادره به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود.
زمان جلسه دادرسی و شماره شعبه کیفری به شما و طرف مقابل ابلاغ خواهد شد. برای حضور مؤثر در جلسه دادگاه و اثبات ارتکاب جرم تهدید به آبروریزی باید ادله محکمه پسندی را ارائه دهید.

شما می‌توانید برای شرح خواسته و بیان تقاضای خود، در خصوص مجازات متهم لایحه را به دادگاه تقدیم کنید. لایحه روشی مکتوب برای بیان اظهارات یا دفاعیات است. شما به‌ عنوان شاکی پرونده جرم تهدید به آبروریزی تمام جزئیات و دلایل خود را در لایحه بیان می‌کنید. قاضی دادگاه با توجه به دلایل شما و دفاعیات متهم، حکم مناسب را در این زمینه صادر خواهد کرد.

مثالی در خصوص این جرم

فردی را در نظر بگیرید که در گذشته اشتباهاتی را انجام داده است. او برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌ خود گذشته‌ خود را جبران می‌کند. یعنی اقداماتی را که انجام داده یا جرایمی که مرتکب شده ‌است را ترک می‌کند. پس ‌از اثبات حسن اخلاق او خانواده دختر به ازدواج آن‌ها رضایت می‌دهند. این شخص در نزد همسایگان، همکاران و فامیل زوجه، اعتبار و جایگاه ویژه‌ای را کسب می‌کند. پس ‌از مدتی شخصی به دلیل اختلاف یا دشمنی با او با بیان خواسته مالی این شخص را به آبروریزی تهدید می‌کند.

پس‌ از مدتی متهم با تکرار این اقدام اموال متعددی را از او می‌خواهد. در این شرایط بزه دیده علیه او شکایت می‌کند. به دلیل اینکه او با تلاش فراوان گذشته خود را جبران کرده ‌است و هیچکس حق آسیب زدن به آرامش زندگی او را ندارد.

مجازات تهدید به آبروریزی چیست؟

برای شخصی که دیگران را به آبروریزی تهدید کند، مجازاتی در قانون تعیین ‌شده است. قانون مجازات اسلامی حکم تهدید به آبروریزی را حبس از ۱ ماه تا یک ‌سال و شلاق تا ۷۴ ضربه تعیین کرده ‌است. اگر فردی دیگران را نسبت‌ به آبروی خود یا خانواده‌اش بترساند، این مجازات برای او اجرا خواهد شد. قاضی با توجه به اقدامات مرتکب، حداقل یا حداکثر مجازات تهدید به آبروریزی را در نظر می‌گیرد.

جرم تهدید به آبروریزی یکی از جرایم قابل گذشت است. یعنی تا زمانی‌ که شاکی علیه متهم شکایت نکند، این شخص تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. علاوه ‌بر آن در هر مرحله از دادرسی یا اجرای مجازات، اگر شاکی از متهم گذشت کند و از شکایت خود منصرف شود، دادرسی و مجازات تهدید به آبروریزی منتفی خواهد شد. یعنی حکم تهدید به آبروریزی علیه متهم اجرا نمی‌شود.

مثالی در خصوص این جرم

شخصی را در نظر بگیرید که با فردی رابطه دوستی بسیار قدیمی دارد. آن‌ها از تمام جزئیات زندگی یکدیگر باخبر هستند. پس ‌از گذشت سال‌ها این دوستی به دلیل اختلاف، حسادت یا مواردی مانند آن به پایان می‌رسد. یکی از این افراد با سوء استفاده از اطلاعاتی که از دوست سابق خود دارد، او را به آبروریزی و افشای حقایق تهدید می‌کند. در این حالت بزه دیده می‌تواند علیه مرتکب شکایت خود را ارائه دهد. اگر وقوع جرم در دادگاه محرز شود، حکم تهدید به آبروریزی برای این شخص اجرا خواهد شد.

خدمات مجموعه احتراما در خصوص این جرم

در صورتی ‌که شخصی شما را به آبروریزی تهدید کند، مطابق قانون امکان شکایت علیه او برایتان فراهم است. پیش ‌از شکایت لازم است که در خصوص نحوه پیگیری این جرم و رویه قضایی آن، اطلاعاتی کسب کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید سفارش خود را در وب‌ سایت احتراما ثبت کنید. کارشناسان حقوقی ما با آگاهی از مسائل روز و با استفاده از دانش حقوقی خود، شما را راهنمایی می‌کنند. با تشکیل جلسات دادرسی بهتر است برای شرح خواسته و ارائه دلایل خود، لایحه‌ای مکتوب را به دادگاه ارائه دهید. همانطور که می‌دانید تنظیم لایحه اقدامی تخصصی است که باید حتماً توسط حقوقدانان انجام شود. شما می‌توانید این اقدام مهم و ضروری را به کارشناسان مجموعه احتراما بسپارید. کارشناسان ما با آگاهی از قوانین روز کشور و با استفاده از دانش حقوقی خود، تنظیم لایحه را برای شما انجام می‌دهند.

تنظیم لایحه تهدید از طرف شاکیتنظیم لایحه تهدید از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال