مجازات تهدید با اسلحه چیست ؟ بررسی این جرم برای انواع اسلحه گرم، شکاری و قلابی

جرم تهدید با اسلحه

یکی از ابزارهایی که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سلاح گرم است. به‌ منظور دفاع نیروهای جنگی، سربازان می‌توانند از تفنگی که به آن‌ها داده می‌شود، استفاده کنند. بسیاری از افراد به دلیل رسوم طایفه‌ای یا مسائلی برای امنیت افراد طایفه یا حاشیه شهرها و مواردی مانند شکار، مجبور به نگهداری از تفنگ هستند. این افراد باید حتماً مجوز حمل سلاح و نگهداری آن را داشته باشند. بعضی از مردم به دلیل عادات اشتباه یا مواردی مانند آن برای قدرت‌ نمایی، مرتکب جرم تهدید با اسلحه گرم می‌شوند. وقوع این جرم موجب از بین رفتن نظم و آرامش در جامعه می‌شود.

اسلحه گرم سلاحی است که استفاده از آن به ‌همراه صدا یا حرارت یا اشعه صورت می‌گیرد. زمانی ‌که شخصی برای ترساندن دیگران و اجبار آن‌ها به انجام کار مورد نظرش از تفنگ استفاده کند، مستحق مجازات تهدید با اسلحه گرم خواهد بود.

بر اساس قانون، حمل، نگهداری و استفاده از تفنگ به ‌صورت غیرمجاز جرم است. به همین دلیل با مرتکب مطابق قانون برخورد می‌شود.

نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که حمل تفنگ به‌ عنوان اقدام واجب و جدا نشدنی از قدرت‌نمایی با تفنگ محسوب می‌شود. یعنی این موارد مصداق یک جرم واحد هستند و تفکیک آن‌ها از یکدیگر وجاهت قانونی ندارد.

به ‌عبارت ‌دیگر زمانی‌ که شخصی برای ترساندن دیگران و قدرت نمایی از تفنگ استفاده می‌کند، مجازات حمل تفنگ و مجازات تهدید یا قدرت نمایی با آن، برای مرتکب، به‌ طور واحد در نظر گرفته می‌شود. یعنی تفکیک مجازات این جرائم،‌ از نظر قانون صحیح نیست. لازم به ذکر است که این جرم، از انواع جرم تهدید محسوب می‌شود.

جرم تهدید با اسلحه چیست؟

در شرایطی که شخصی با استفاده از تفنگ اقدام به قدرت‌ نمایی و تهدید دیگران کند، از آن‌ها اخاذی کند یا با آن‌ها گلاویز شود، مستحق مجازات جرم تهدید با سلاح خواهد بود. شخصی را در نظر بگیرید که برای گرفتن اموال دیگران، با استفاده از تفنگ آن‌ها را می‌ترساند و مردم نیز به جهت حفظ جان خود، اموالی را به مرتکب می‌دهند. در این شرایط متهم مرتکب بزه تهدید با اسلحه گرم شده ‌است. اگر شاکی علیه او شکایت کند، قاضی برای مرتکب مجازات تهدید با اسلحه گرم را در نظر می‌گیرد.

ممکن است متهم برای قدرت‌ نمایی و تهدید از تفنگ شکاری استفاده کند. این موضوع موجب هراس و نگرانی طرف مقابل او خواهد شد. تفنگ شکاری باید حتماً با مجوز باشد. در غیر این صورت نگهداری و حمل غیر مجاز آن موجب مجازاتی برای مرتکب می‌شود.

صرف حمل و نگهد‌اری تفنگ به‌ عنوان تهدید محسوب نمی‌شود. زمانی ‌که متهم برای ترساندن دیگران تفنگ شکاری را مورد استفاده قرار دهد یا با استفاده از آن دیگران را وادار به انجام کاری کند، جرم تهدید با اسلحه شکل می‌گیرد. در صورت اثبات این جرم، مرتکب مستحق مجازات تهدید با اسلحه شکاری خواهد بود.

برای‌ اینکه مرتکب تحت تعقیب قرار بگیرد، شاکی باید با ارائه دلایل و مدارک مناسب، وقوع این جرم را ثابت کند. او باید در دادگاه اثبات کند که مرتکب قصد ترساندن و قدرت‌ نمایی علیه او را داشته است. اگر وقوع این بزه برای دادگاه محرز شود، قاضی مجازات جرم تهدید با اسلحه شکاری را برای او تعیین می‌کند. مطابق قانون، حکم تهدید با اسلحه شکاری حبس و شلاق خواهد بود.

ارکان بزه تهدید با اسلحه گرم

در مواقعی ممکن است شخصی برای رسیدن به هدف خود یا برای تظاهر به قدرت یا ترساندن دیگران مرتکب جرم تهدید با تفنگ شکاری شود. تفنگ شکاری یکی از انواع اسلحه‌های گرم محسوب می‌شود. این اقدام در جامعه موجب تشویش و هراس خواهد شد.
در ادامه رکن قانونی، مادی و روانی این جرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

رکن قانونی جرم تهدید با اسلحه

رکن قانونی، به ماده یا موادی از قانون اطلاق می‌شود که این جرم و مجازات آن را تعریف می‌کند. در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۱۷ به‌ عنوان رکن قانونی جرم تهدید با تفنگ شکاری و انواع اسلحه‌های دیگر محسوب می‌شود. بنابراین اگر شخصی این اقدام را انجام دهد، دادگاه بر اساس این ماده حکم تهدید با اسلحه شکاری را برای او صادر می‌کند.

تحقق رکن مادی جرم تهدید با اسلحه

برای ‌اینکه جرم صورت بگیرد، انجام اقدامات و کارهایی لازم است. زمانی ‌که مرتکب از طریق نشان دادن تفنگ، قدرت‌ نمایی کند و دیگران را بترساند یا از آن‌ها اخاذی کند، این موارد عنصر مادی جرم تهدید با سلاح گرم محسوب می‌شوند. یعنی مرتکب رفتارهایی را انجام می‌دهد تا جرم شکل بگیرد. بنابراین مستحق مجازات تهدید با اسلحه خواهد بود.

رکن روانی این عمل مجرمانه

سوء نیت و قصد مجرمانه یکی دیگر از ارکان ضروری برای ارتکاب بزه تهدید با اسلحه گرم است. وقتی مرتکب برای رسیدن به خواسته‌ خود که ممکن است اخاذی، تهدید، مزاحمت یا قدرت نمایی باشد، از اسلحه استفاده می‌کند، این جرم شکل می‌گیرد. معمولاً استفاده از سلاح گرم با هدف مجرمانه صورت خواهد گرفت.

چنانچه شخصی در حالت مستی و جنون ادواری از سلاح دارای مجوز استفاده کند، ممکن است قاضی به دلیل بی‌ ارادگی متهم حین ارتکاب جرم، در مجازات او تخفیف در نظر بگیرد یا او را تبرئه کند. در غیر این صورت استفاده از اسلحه گرم بدون مجوز یا حتی با مجوز، برای قدرت‌ نمایی یا اخاذی یا تهدید، موجب مجازات مرتکب می‌شود.

جرم تهدید با اسلحه قلابی

بسیاری از مواقع افرادی که اسلحه واقعی در اختیار ندارند، ممکن است از سلاح قلابی برای ترساندن دیگران و اخاذی از آن‌ها استفاده کنند. در این شرایط اگر این اقدام منجر به گرفتن اموال دیگران یا تهدید و ایجاد هراس در آن‌ها شود، مرتکب در شرایطی قابل مجازات خواهد بود.

اگر بزه دیده از قلابی بودن اسلحه آگاه شود و به ‌همین دلیل از آن نترسد و با متهم همکاری نکند، مرتکب مجازات نخواهد شد.
گاهی ممکن است مرتکب با استفاده از اسلحه قلابی، موجب هراس یا حتی فوت دیگران شود. در این حالت قاضی در خصوص مجازات مناسب برای ارتکاب جرم تهدید با اسلحه قلابی تعیین تکلیف می‌کند. در صورتی ‌که بزه دیده یا سایر افراد از قلابی بودن اسلحه آگاه باشند، مرتکب به مجازات این جرم محکوم نخواهد شد.

مجازات تهدید با اسلحه چیست؟

در قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۱۷ تهدید با سلاح و مجازات آن تعیین ‌شده است. مطابق این ماده، اگر شخصی با استفاده از اسلحه تظاهر یا قدرت‌ نمایی کند یا موجب مزاحمت اشخاص یا اخاذی از آن‌ها شود، به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد. بنابراین قاضی با توجه به نحوه وقوع جرم، حکم تهدید با اسلحه گرم را مطابق قانون از 6 ماه تا 2 سال برای او در نظر می‌گیرد.

موضوعی که در خصوص این جرم مطرح می‌شود، بحث محاربه است. زمانی که مرتکبان با استفاده از اسلحه موجب هراس افراد شوند، با وجود شرایطی ممکن است به‌ عنوان محارب تحت تعقیب قرار بگیرند. در این شرایط مجازات آن‌ها تشدید می‌شود. برای شخصی که با اعمال قدرت و با استفاده از اسلحه گرم موجب هراس و ناامنی در جامعه شده ‌است، حتی احتمال صدور حکم اعدام نیز وجود دارد. بنابراین رسیدگی به این جرم با دقت فراوان صورت می‌گیرد.

مطابق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، اگر متهم با ایجاد هراس و نگرانی با استفاده از اسلحه موجب فوت یا مصدوم شدن فردی شود، مطابق قانون باید دیه او را بپردازد یا قصاص شود. به ‌عبارت ‌دیگر اگر شخصی برای قدرت‌ نمایی بر روی فردی اسلحه بکشد و او را بترساند، این اقدام ممکن است سبب فوت یا مصدومیت طرف مقابل شود. در این شرایط متهم مطابق قانون به پرداخت دیه یا قصاص جنایتی که مرتکب شده ‌است، محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده 237 قانون آیین دادرسی کیفری، اگر مرتکب علیه زنان و کودکان اسلحه بکشد و با قدرت‌ نمایی برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند، برای او قرار بازداشت موقت صادر خواهد شد.

مصادیق بزه تهدید با اسلحه گرم

زمانی ‌که شخصی برای رسیدن به خواسته خود، از سلاح استفاده کند، مستحق مجازات خواهد بود. شخصی را در نظر بگیرید که با شریک خود در مسائل کاری اختلاف دارد. در صورتی که این شخص برای قدرت‌نمایی و ترساندن شریک خود از اسلحه گرم استفاده کند، مرتکب این جرم شده ‌است و مطابق قانون مجازات خواهد شد.

همچنین اگر فردی در خیابان با استفاده از اسلحه، دیگران را بترساند و کیف پول یا خودرو یا موبایل یا سایر اموال آن‌ها را تصاحب کند، مستحق مجازات است.

شخصی را در نظر بگیرید که برای گلاویز شدن و ترساندن افرادی که با آن‌ها اختلاف دارد، از تفنگ استفاده می‌کند. اگر این شخص بر روی آن‌ها تفنگ بکشد و موجب هراس آن‌ها و سایر افرادی که در آنجا حضور دارند شود، قابل مجازات خواهد بود.

نحوه پیگیری جرم تهدید با سلاح گرم

اگر شخصی با استفاده از اسلحه گرم شما را بترساند، امکان شکایت علیه او را خواهید داشت. در صورتی‌ که مرتکب با ایجاد هراس و قدرت‌نمایی با سلاح، قصد مزاحمت، تهدید یا اخاذی از شما را داشته باشد، مستحق مجازات خواهد بود.

برای پیگیری این جرم لازم است که ابتدا علیه مرتکب شکواییه‌ای را تنظیم کنید. پس ‌از ثبت شکواییه، به خواسته شما در دادسرا رسیدگی خواهد شد. مقام تحقیق در دادسرا، وقوع جرم و انتساب آن به متهم و سایر موارد مرتبط با این پرونده را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

خدمات حقوقی مرتبط با این جرم

اگر جرم تهدید با اسلحه و مصادیق آن برای شما رخ دهد، می‌توانید علیه متهم شکایت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای پیگیری قانونی این جرم، حتما از مشاوران حقوقی راهنمایی و مشاوره بگیرید. به منظور دریافت این اطلاعات حقوقی، می‌توانید در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وب‌ سایت احتراما، ثبت سفارش کنید. پس‌ از این اقدام کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و در خصوص این پرونده نکات مهم و ضروری را برای شما بیان می‌کنند.

همچنین کارشناسان ما به ‌صورت تخصصی تنظیم لوایح کیفری را برای شما انجام خواهند داد. اگر قصد دارید در دادگاه خواسته خود را به‌ صورت مکتوب ارائه دهید، می‌توانید تنظیم لایحه را به کارشناسان ما واگذار کنید.

ثبت نظر یا سوال