جرم خیانت به همسر در قانون ما چه حکمی دارد و چه مجازاتی برای آن در نظر می‌گیرند؟

جرم خیانت

در این مطلب قصد داریم به سوالاتی در خصوص خیانت به همسر توضیح دهیم. تعداد بسیار زیادی از افراد در خصوص این جرم از کارشناسان ما سوالاتی می‌پرسند. آن‌ها می‌خواهند بدانند در قانون مجازات اسلامی، جرم خیانت به همسر قابل مجازات است یا خیر؟ سوال دیگر آن‌ها این است که در چه شرایطی می‌توان برای همسر خائن، مجازات قانونی را مطالبه کرد؟ پاسخ به این سوالات از موضوعات مهمی هستند که برای افرادی که این مساله در زندگی مشترک آن‌ها رخ داده است، به عنوان سوال مطرح می‌شود.

نهاد خانواده به عنوان بنیادی‌ترین پایه‌های اجتماعی جامعه شناخته می‌شود. آرامش و سلامت روحی افراد خانواده تأثیر بسزایی در اجتماع خواهد داشت. گاهی مشکلاتی بین زوجین به وجود می‌آید که اعتماد آن‌ها نسبت ‌به یکدیگر کم‌ رنگ می‌شود یا به ‌طور کامل از بین می‌رود.

جرم خیانت به همسر یکی از مهمترین مسائلی است که سلامت خانواده را با چالش مواجه می‌کند. این اقدام ناپسند موجب می‌شود ثبات و دوام رابطه زناشویی از بین برود. به اعتقاد بسیاری از زوجین، خیانت موضوع ویرانگری است که پیامدهای منفی شدیدی را برای زوجین به ‌دنبال دارد.

گاهی مواقع شخصی که همسرش به او خیانت کرده ‌است، به بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا اختلال استرس و مواردی مانند آن دچار می‌شود. این فرد دیگر نمی‌تواند به ‌درستی به دیگران اعتماد کند و زندگی او با چالش و مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. در این مقاله در خصوص جنبه حقوقی این موضوع صحبت می‌کنیم.

جرم خیانت به همسر چیست؟

در فقه و اخلاق خیانت به همسر یا هر شخص دیگر، کاری ناپسند و مذموم شمرده می‌شود. با این‌ حال در قوانین ما خیانت به‌ خودی‌ خود، جرم نیست. یعنی نمی‌توانیم شخص متأهلی را به دلیل علاقه‌مند بودن به فردی غیر از همسرش مجازات کنیم مگر اینکه او اقداماتی انجام دهد و کار او به‌ عنوان زنا یا رابطه نامشروع قابل مجازات باشد.

زمانی ‌که خانم یا آقایی با فردی غیر از همسرش رابطه جنسی و عمل نزدیکی داشته باشد، زنا محقق می‌شود. این اقدام مطابق قانون، یک عمل مجرمانه است. چنانچه شرایط اجرای حد مهیا باشد، حد بر مرتکب اجرا خواهد شد.

در مواقعی که فردی با شخصی غیر از همسرش در ارتباط باشد ولی زنا محقق نشود، این مورد رابطه نامشروع محسوب خواهد شد. یعنی وقتی این ارتباط شامل رابطه دوستی و مواردی مانند در آغوش کشیدن یا بوسیدن فردی غیر از همسر باشد و عمل نزدیکی بین آن‌ها رخ ندهد، این موضوع به ‌عنوان رابطه‌ نامشروع قابل پیگیری خواهد بود. یعنی اگر خانمی که شوهر دارد، با فرد نامحرم رابطه دوستی داشته باشد و او را ببوسد یا صحبت‌های عاشقانه با او داشته باشد، مرتکب رابطه نامشروع شده‌ است.

این دو مورد یعنی زنا و رابطه نامشروع اگر توسط افراد متأهل انجام شود، به‌ عنوان جرم خیانت به همسر شناخته می‌شوند. قاضی مطابق عمل ارتکابی فرد مرتکب مجازات مناسب را برای او تعیین می‌کند.

جرم خیانت به همسر چه زمانی محقق می‌شود؟

مطابق با آن چه بیان شد، خیانت به همسر زمانی محقق می‌شود که فرد متأهل با شخصی غیر از همسر خودش رابطه‌ دوستی نامتعارف داشته باشد. البته این موارد در قانون به عنوان جرم خیانت به همسر مطرح نشده است. این اقدامات تحت عناوین مجرمانه زنای محصنه یا رابطه نامشروع قابل پیگیری هستند. اگر فرد متاهل مرتکب زنا شود، زنای محصنه محقق شده است.

گاهی ممکن است افراد به دلیل همکاری یا مشارکت در پروژه‌ای، با یک شخص نامحرم در ارتباط باشند. این موضوع تا زمانی ‌که افراد مطابق چهارچوب فقه و اخلاق عمل می‌کنند، جرم شناخته نمی‌شود. زمانی خیانت به همسر محقق می‌شود که آن‌ها پیام‌های عاشقانه یا متن‌های غیر اخلاقی یا تصاویر مستهجن را برای یکدیگر ارسال کنند یا یکدیگر را ببوسند و در آغوش بگیرند. این موارد به ‌عنوان خیانت به همسر قابلیت پیگیری دارد.

متأسفانه در سال‌های اخیر میزان روابط نامشروع توسط افراد متأهل با شخصی غیر از همسرانشان افزایش داشته است. این موضوع ممکن است به دلیل شکاف‌های عاطفی موجود در روابط زناشویی یا به دلیل تغییر طرز فکر مردم باشد. در هر حال افراد باید این مساله را مدنظر داشته باشند که خیانت به همسر هیچ توجیهی ندارد. هر شخصی که با همسر خود مشکلی داشته باشد یا از طرف او با بی‌مهری عاطفی رو به‌ رو شود، می‌تواند با مراجعه به مشاور برای حل مشکل اقدام کند. در صورتی که این مشکل قابل حل نباشد، طرفین می‌توانند به‌ صورت قانونی جدا شوند. سپس زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. به‌ این‌ ترتیب خیانت در هیچ حالتی توجیه شدنی نیست.

جرم خیانت به شوهر چیست؟

تعدادی از خانم‌ها معتقدند که همسر آن‌ها به دلیل اعتیاد، مسافرت، بیماری‌های مقاربتی یا بی‌علاقگی نمی‌تواند نیازهای عاطفی آن‌ها را برطرف کند. این خانم‌ها گاهی با توجیه اینکه ازدواج آن‌ها به دلیل اجبار خانواده صورت ‌گرفته یا سن آن‌ها کم بوده‌ است، خودشان را برای ارتکاب جرم خیانت به همسر محق می‌دانند. این موارد به‌ عنوان مشکلاتی محسوب می‌شوند که آسیب روحی فراوانی به خانم وارد می‌کنند. با این‌ حال هیچکدام از این موارد برای خیانت قابل توجیه نیستند.

تصور کنید خانم به دلیل اینکه همسرش شیوه محبت کردن و ابراز علاقه را نمی‌داند، با آقای جوانی در ارتباط است و مدعی می‌شود که این رابطه برای زندگی مشترک آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. این اقدام در واقع همان جرم خیانت به شوهر است. هیچ فردی حق ندارد با شخصی غیر از همسر قانونی خود، رابطه زناشویی داشته باشد.

چند مثال‌ در این زمینه

گاهی ممکن است آقایی برای تأمین معاش خانواده یا تحصیل یا موارد مانند آن در شهری غیر از محل سکونت همسرش ساکن باشد. در این شرایط اگر همسر او به دلیل این مسافت و تنهایی، با فردی غیر از شوهرش رابطه‌ نزدیکی برقرار کند، مرتکب جرم خیانت به شوهر شده‌ است. این موضوع در قانون با عنوان زنا شناخته‌ می‌شود و قابلیت پیگیری دارد.

اگر خانمی به هر دلیلی با آقایی از فامیل خود یا از فامیل همسرش رابطه دوستی و نزدیکی برقرار کند، مرتکب جرم خیانت به همسر شده است. این موضوع متأسفانه در جامعه، به ‌طور قابل‌ توجهی مشاهده می‌شود. یعنی پرونده‌های مربوط به این موضوع زیاد است. خانم با فردی از نزدیکان همسرش مانند برادر یا دوست او وارد رابطه شده و جرم خیانت به شوهر شکل‌ گرفته است.

این اقدام ناپسند نتایج منفی و ویرانگری را برای زندگی مشترک آن‌ها به‌ دنبال دارد. در بسیاری از پرونده‌های مربوط به خیانت، بعد از اینکه شوهر از موضوع خیانت خانم مطلع می‌شود، مرتکب جرائمی خواهد شد. ممکن است او خانم یا فردی که با خانم در ارتباط بوده‌ است را به قتل برساند. همچنین ممکن است ضرب‌ و جرح یا مسائلی مانند آن رخ دهد.

در مواقعی رابطه خانم با افراد نامحرم در حد زنا نیست. یعنی اقدامات کمتری از زنا رخ می‌دهد اما این موضوع نیز گاهی سبب نابودی بنیان خانواده و از بین رفتن آبروی فرد خواهد شد. در مواقعی که خانمی مرتکب جرم خیانت به شوهر می‌شود، خودش، شوهرش و فرزندان آن‌ها نمی‌توانند به درستی زندگی طبیعی خود را ادامه دهند. این افراد در جامعه با مشکلاتی مواجه خواهند بود.

مجازات جرم خیانت به همسر در قانون

مجازات رابطه نامشروع، در ماده 637 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) بیان شده است. مطابق این ماده، اگر آقا یا خانم متأهلی با فردی غیر از همسر خود، رابطه کمتر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن داشته باشد، مجازات آن‌ها شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود. مجازات جرم خیانت به همسر در قانون برای افرادی تعیین شده که عمل نزدیکی بین آن‌ها رخ نداده است. یعنی ممکن است خانم و آقایی نامحرم با یکدیگر هم بستر شده باشند اما این هم بستر شدن منجر به برقراری رابطه نزدیکی نشده باشد. در این صورت هر کدام از آن‌ها به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد. قاضی با توجه به عمل ارتکابی آن‌ها میزان شلاق را تا حداکثر ۹۹ ضربه تعیین می‌کند.

در شرایطی ممکن است یکی از زوجین با فردی غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار کند. مطابق قانون، مجازات او حد خواهد بود. البته حد شرایطی دارد که با توجه به اوضاع‌ و احوال تحقق جرم، بر مرتکب اجرا می‌شود.

ممکن است فردی همسر داشته باشد. با این حال مسائلی مانند بیماری جنسی، مسافرت، حیض، نفاس یا ایدز، مانع برقراری رابطه زناشویی آن‌ها شود. در این شرایط مرتکب به مجازات زنای محصنه محکوم نخواهد شد.

اگر این موانع در زندگی مشترک نباشد و یکی از زوجین مرتکب زنا شود، زنای محصنه محقق شده است. در این صورت مطابق قانون، مجازات جرم خیانت به همسر در قانون برای فرد زانی (آقای زناکار) یا زانیه (خانم زناکار) سنگسار است. اگر امکان سنگسار وجود نداشته باشد، مرتکب اعدام خواهد شد. چنانچه زنا با بینه (دلیل قانونی) اثبات نشده باشد، مرتکب به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

خدمات حقوقی مجموعه احتراما

در مجموعه احتراما شرایطی مهیا شده است تا شما بتوانید از خدمات مشاوره حقوقی و خدمات تنظیم لایحه بهره‌مند شوید. کارشناسان مجموعه احتراما با دانش حقوقی و تخصص خود و همچنین به موجب آگاهی از قوانین مرتبط با این موضوع، شما را راهنمایی می‌کنند. برای ما مهم است که بتوانید حضور موثری در دادگاه کیفری داشته باشید.

چنانچه در خصوص این متن سوالی دارید، می‌توانید در قسمت ثبت نظرات سوال خود را بپرسید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

ثبت نظر یا سوال