لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی و تاثیر منطقه و فرهنگ در این لایحه

لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی

نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی به‌ عنوان یکی از لوایح مهم در دادگاه محسوب می‌شود. توهین رفتاری است که موجب خدشه‌دار شدن کرامت و حیثیت افراد می‌شود. در اسلام توهین به دیگران فعل ممنوعی است که مذموم شمرده شده است. در قوانین کشورمان به تبعیت از فقه مقدس، توهین به دیگران مستحق مجازات خواهد بود. این رفتار موجب آسیب به شأن و جایگاه دیگران می‌شود.

توهین به اشخاص عادی مصادیق گوناگونی دارد. این بزه ممکن است از طریق نوشته، اشاره، فعل یا لفظ محقق شود. در همه این موارد بزه دیده می‌تواند با مراجعه به دادگاه این رفتار ناپسند را گزارش دهد. پس‌ از آن علیه متهم نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. قاضی با بررسی دلایل و مدارکی که ارائه‌ شده است، در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند. یکی از عوامل افزایش لوایح مربوط به کاهش آستانه تحمل مردم و آشنایی آن‌ها با حقوق‌ خود است. مردم با آگاهی از مجازات جرائم مختلف، حقوق خود و مجازات متهم را از طریق قانون پیگیری می‌کنند.

این لایحه یکی از انواع لایحه در خصوص توهین است که درباره آن و همچنین درباره لایحه دفاعیه جرم توهین نیز مقالاتی را پیش‌تر منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

شما در این مقاله با نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی و نکات مهم این بزه، آشنا می‌شوید.

لایحه توهین به اشخاص عادی به چه معنا است و این جرم چه زمانی محقق می‌شود؟

توهین به معنی استهزا، مسخره کردن، خوار شمردن و هتک حرمت اشخاص است. توهین رفتاری است که موجب بی‌احترامی به دیگری و زیر سوال بردن شخصیت او می‌شود. در اصطلاح حقوقی، اهانت و توهین مجموعه واژه‌ها یا رفتارهایی است که باعث پایین آوردن شأن و منزلت افراد می‌شود.

موضوعی که در رابطه با توهین، بهتر است که در نظر داشته باشید؛ این است که توهین، ممکن است در زمان یا مکان‌های مختلف متفاوت باشد. یعنی کلمات یا رفتارهایی وجود دارند که در بعضی مناطق توهین محسوب می‌شوند و در بعضی شهرها یا مناطق توهین نیستند. تعیین مصادیق بزه توهین با قاضی رسیدگی‌کننده است. قاضی بر اساس شرایط و مطابق قانون در این‌ رابطه، حکم مناسب را صادر می‌کند.

در بزه توهین، لازم است که توهین‌کننده، سوءنیت و قصد انجام این کار را داشته باشد. یعنی اگر شخصی بدون اطلاع از اهانت‌آمیز بودن رفتار یا لفظ خود، موجب توهین به دیگری شود؛ به علت اینکه این عمل بدون علم و آگاهی بوده ‌است، این شخص قابل مجازات نیست. در این حالت اگر طرف مقابل، علیه او در دادگاه نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را تنظیم کند، متهم باید عدم سوءنیت و نداشتن قصد توهین را ثابت کند. در صورتی‌ که قاضی توضیحات او را بپذیرد، به برائت او حکم می‌دهد.

کاربرد این لایحه در جایی است که جرم توهین محقق شده باشد. هر زمان که اشخاصی به واسطه جرم توهین در محاکم قضایی حاضر می‌شوند، برای رسیدگی بهتر به پرونده خود، لازم است که یک لایحه در اختیار داشته باشند. لایحه آن‌ها باید حاوی تمام مدارک و اسنادی باشد که تمایل دارند در دادگاه بیان کنند. برای بررسی این مساله که این عمل مجرمانه محقق شده است یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک مشخص شده بزنید و درباره این جرم بخوانید.

چند نکته مهم در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی

برای اینکه بزه توهین محقق شود، نیاز نیست خود فرد به‌ صورت مستقیم مورد اهانت قرار بگیرد. یعنی اگر شخصی در غیاب دیگری، به آن شخص توهین کند و این توهین به آن شخص اطلاع داده شود، بزه محقق شده است.

برای تحقق بزه توهین، لازم است که متهم سوءنیت و قصد اهانت داشته باشد. در صورتی ‌که شخصی بدون قصد، موجب آزار و هتک حرمت دیگری شود، باید عدم قصد و عدم سوءنیت خود را ثابت کند.

توهین به دیگران، ممکن است متقابل باشد. در این حالت هر دو طرف به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شوند. البته ممکن است شخصی که فقط به توهین دیگری پاسخ داده ‌است، مشمول تخفیف مجازات شود.

برای تحقق بزه توهین، نیازی به حقیقت داشتن الفاظ نیست. یعنی متهم اگر در مورد دیگری الفاظ یا عبارات توهین‌آمیزی را استفاده کند که حقیقت ندارند، باز هم این بزه محقق شده‌ است.

چه زمانی می‌توانیم از نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی استفاده کنیم؟

قانونگذار شأن و جایگاه شهروندان را قابل احترام می‌داند. به ‌همین ‌جهت با افرادی که موجب آسیب به جایگاه و شخصیت دیگران شوند، بر اساس قانون برخورد می‌کند. توهین یکی از رفتارهای مذمومی است که در صورت تحقق، موجب مجازات مرتکب می‌شود.

نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی در جایی کاربرد دارد که متهم با فعل یا گفتار یا رفتار خود، اقدام اهانت‌آمیزی را مرتکب شده باشد و طرف مقابل علیه او در دادگاه اقدام کند. بزه دیده با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی و بیان توضیحات کامل، از دادگاه احقاق حق خود را درخواست می‌کند. شخصی را در نظر بگیرید که در یک آپارتمان زندگی می‌کند. همسایه این شخص، به علت‌های گوناگونی به او دشنام می‌دهد یا در مقابل سایر همسایه‌ها به او توهین می‌کند.

در این شرایط بزه دیده که از رفتار همسایه خود شاکی است، با مراجعه به دادگاه، نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را علیه او تنظیم می‌کند. این شخص به ‌طور کامل درباره رفتارها و الفاظ توهین‌آمیز همسایه‌ خود توضیح می‌دهد. همچنین برای اثبات این بزه، همسایه‌های خود را به ‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی می‌کند. در صورتی ‌که برای دادگاه تحقق بزه توهین، محرز شود، قاضی به مجازات بزهکار حکم می‌دهد.

چه زمانی نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را تنظیم می‌کنیم؟

زمانی ‌که شخصی از طرف بزهکار، مورد توهین قرار بگیرد، می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی مجازات او را از دادگاه درخواست کند. در مقابل، متهم نیز می‌تواند با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی ، توضیحات خود را در دادگاه مطرح کند.

شخصی را در نظر بگیرید که در یک نوشته، فردی را خطاب قرار می‌دهد. طرف مقابل مدعی است که نویسنده به او توهین کرده ‌است. به‌ همین دلیل علیه او نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را تنظیم می‌کند. متهم نیز مدعی است بدون قصد اهانت به این شخص، صرفاً انتقاداتی را مطرح کرده ‌است. قاضی با توجه به توضیحات طرفین و بر اساس علم خود، حکم مناسب را در این زمینه صادر می‌کند.

لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی در محل کار

گاهی ممکن است توهین به افراد در محیط کار باشد. اگر شخصی به ‌طور مکرر به همکار خود توهین کند و یا او را مورد تمسخر و آزار قرار دهد، در این شرایط بزه دیده به دادگاه مراجعه می‌کند. سپس نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را علیه همکار خود تنظیم می‌کند. قاضی با توجه به اظهارات طرفین و براساس دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است در این‌ مورد، تصمیم‌گیری می‌کند. اگر بزه توهین، برای دادگاه محرز شود، قاضی به مجازات بزهکار حکم می‌دهد.

لایحه دفاعیه توهین در مواجهه با زنان یا کودکان

در مواقعی که بزه دیده توهین، زنان یا اطفال باشند و اهانت در معابر یا اماکن عمومی محقق شود، مجازات متهم تشدید می‌شود. به‌ عنوان مثال: اگر مردی در یک خیابان به خانمی توهین کند یا رفتار اهانت‌آمیزی نسبت ‌به او داشته باشد، مستحق تشدید مجازات است. در این حالت خانم با مراجعه به دادگاه و تقدیم لایحه مجازات او را از دادگاه درخواست می‌کند.

گاهی ممکن است بزه دیده توهین، کودکی باشد که شخصی با رفتار یا الفاظ و حرکات خلاف شئون او را مورد مورد اهانت قرار داده است. این اقدام موجب آزرده‌ خاطر شدن این کودک می‌شود. در این شرایط ولی یا سرپرست کودک نمونه لایحه دفاعیه توهین به اشخاص عادی را علیه متهم تنظیم می‌کند. در صورتی ‌که دادگاه وقوع این بزه را احراز کند، به مجازات متهم حکم خواهد داد.

نظریه مشورتی شماره 3472/7 مورخ 1377/8/16

بر اساس این نظریه مشورتی، اهانت یک امر عرفی است و تشخیص آن با قاضی رسیدگی‌کننده خواهد بود. برای تحقق این بزه، قصد، لازم است. یعنی توهین‌کننده باید قصد اهانت داشته باشد. در غیر این صورت، لفظ یا عمل او توهین محسوب نمی‌شود.

نظریه مشورتی شماره 2326/93/7 مورخ 1393/9

بر اساس این نظریه مشورتی، اگر شخصی با ایجاد مزاحمت تلفنی و با استفاده از الفاظ توهین آمیز به دیگری اهانت کند، دادگاه صالح برای رسیدگی به این‌ موضوع، دادگاه محل وقوع بزه است. بنابراین اگر شخصی در تهران با فردی که در کاشان است، تماس بگیرد و به او توهین کند، محل وقوع این بزه کاشان است. زیرا شنیده شدن این الفاظ یا رسیدن آن‌ها به مخاطب، شرط تحقق بزه توهین است. بنابراین رسیدگی به این ‌موضوع در صلاحیت دادگاه کاشان است.

برای تنظیم این لایحه به خاطر داشته باشید که:

اگر تمایل دارید که یک لایحه برای این مورد تنظیم کنید، ابتدا باید از شیوه صحیح تنظیم لایحه آگاهی کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تنظیم قرارداد را به اشخاص متخصص در این حوزه بسپارید. برای این منظور نیز پیشنهاد می‌کنیم که برای ثبت درخواست تنظیم لایحه ، روی لینک بزنید. بعد از ثبت درخواست با شما تماس می‌گیریم.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال