لایحه دفاعیه توهین از نظر مفهوم، نحوه تنظیم و دلایل و مدارک

لایحه دفاعیه توهین

لایحه دفاعیه توهین یک لایحه مهم و کاربردی است. توهین موضوعی است که در زندگی اجتماعی مردم بسیار رخ می‌دهد. تفاوت فرهنگ‌ها و عقاید و وجود اختلافات، سبب تحقق جرم توهین می‌شود. جرم توهین سبب آسیب به جایگاه و شأن اشخاصی می‌شود که به آن‌ها اهانت شده است. قانون‌گذار به‌ جهت حمایت از این اشخاص، برای جرم توهین، مجازاتی را تعیین کرده ‌است. در واقع قانون‌گذار با جرم ‌انگاری توهین، از این افراد حمایت می‌کند. برای تحقق جرم توهین لازم است که شخص مرتکب، برای اهانت به دیگران سوءنیت و قصد توهین داشته باشد. یعنی اگر شخصی لفظی را بدون قصد اهانت به کار ببرد یا کاری انجام دهد که طرف مقابل آن را توهین تصور کند، در اینجا جرم توهین محقق نشده‌ است. زیرا شخص مورد نظر برای انجام این کار سوءنیت و قصد توهین نداشته ‌است.

چنانچه شخصی برای تخریب دیگری به او توهین کند، بزه دیده می‌تواند علیه او در دادگاه اقدام کند. سپس با تنظیم لایحه دفاعیه توهین و ارائه مدارک لازم، این ‌موضوع را در دادگاه اثبات کند. توهین جرمی است که موجب آسیب به آبرو و شخصیت انسان می‌شود. به ‌همین دلیل از جرائم علیه اشخاص محسوب می‌شود. شخصی که به او توهین ‌شده ‌است، می‌تواند برای احقاق حق خود، لایحه دفاعیه در پرونده توهین را به دادگاه تقدیم کند. در صورتی که شما هم قصد دارید، نمونه لایحه جرم توهین را تنظیم کنید، بهتر است که با نکات مهم آن و شیوه‌های تحقق این جرم آشنا شوید. این لایحه یک نوع لایحه توهین یا لایحه فحاشی است.

مفهوم‌شناسی

توهین به ‌معنای بی‌حرمتی و خوار و حقیر شمردن دیگری است. در اصطلاح حقوقی، توهین به ‌معنای لفظ یا رفتاری است که موجب اهانت به دیگری می‌شود. توهین ممکن است به فعل، اشاره یا رفتار و در فضای مجازی صورت گیرد. گاهی ممکن است شخصی با انتشار یک عکس یا فیلم یا فایل صوتی، به شما توهین کند و با این ‌موضوع سبب تحقیر شما شود. به ‌همین ‌جهت شما می‌توانید علیه او در دادگاه اقدام کنید. برای این کار لازم است که با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه جرم توهین و ارائه مدارک لازم، از دادگاه تقاضا کنید که به این ‌موضوع رسیدگی کند و حق از دست ‌رفته شما را احیا کند.

گاهی ممکن است شخصی با هل دادن یا کشیدن لباس یا به کار بردن لفظی به شما توهین کند و در مقابل دیگران شما را تحقیر کند. این ‌موضوع سبب بی‌حرمتی به شما و هتک حرمت شما می‌شود. در این حالت می‌توانید برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه کنید. سپس با تنظیم لایحه دفاع از توهین و ارائه مدارک لازم، از قاضی تقاضا کنید تا به این‌ موضوع رسیدگی کند.

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در خصوص جرم توهین ، تعریف و مجازات آن کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

لایحه دفاعیه توهین و چند نکته قانونی

برای اینکه بتوانید لایحه دفاعیه در خصوص توهین را تنظیم کنید، بهتر است که نکات ضروری جرم توهین را بدانید. در این قسمت از مقاله نکاتی بیان شده است که به شما در مورد شناخت این جرم کمک می‌کند.

توهین یکی از جرائم قابل گذشت است. یعنی اگر به شما توهین شود و با تنظیم لایحه دفاعیه توهین علیه متهم مجازات او را تقاضا کنید و سپس از مجرم گذشت کنید و رضایت دهید. دادرسی و مجازات در هر مرحله‌ای که باشد متوقف می‌شود.

برای تحقق جرم توهین، وجود سوءنیت و قصد بی‌ حرمتی لازم است. یعنی اگر شخصی بدون اینکه قصد توهین داشته باشد، اهانتی کند این جرم محقق نشده ‌است. البته او باید عدم قصد را اثبات کند.

برای تحقق جرم توهین، نیاز نیست که مجرم به‌ صورت مستقیم و حضوری به شما توهین کند. یعنی اگر شخصی در غیبت به شما توهین کند و این‌ موضوع به اطلاع شما برسد، این جرم محقق شده ‌است. در این صورت شما می توانید لایحه دفاعیه توهین را علیه او تنظیم کنید.

برای تحقق جرم توهین نیازی نیست که عبارات استفاده‌ شده حقیقی باشد. همین ‌که این الفاظ سبب بی‌حرمتی به شما شود، این جرم واقع شده ‌است. به‌ عبارت‌ دیگر اگر کسی شما را بر خلاف واقع؛ بی‌فرهنگ یا بی‌نزاکت یا بی‌سواد معرفی کند، این ‌موضوع سبب تحقق جرم توهین می‌شود. در این حالت شما می‌توانید با تنظیم لایحه دفاعیه توهین علیه او، از دادگاه تقاضا کنید به این موضوع رسیدگی کند.

شیوه تنظیم لایحه دفاعیه توهین

برای اینکه بتوانید نمونه لایحه دفاع از اتهام توهین را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابلی که به شما توهین کرده‌ است را در لایحه بنویسید. پس ‌از آن، توضیحات خود را به ‌صورت خلاصه، ساده و مرتب وارد کنید. اظهارات خود را در قالب پاراگراف‌های منظم، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. به دلیل اینکه مخاطب لایحه دفاعی توهین ، قاضی رسیدگی ‌کننده به پرونده است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. شما می‌توانید در متن لایحه دفاعیه توهین از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه استفاده کنید. در این صورت اعتبار لایحه دفاعیه توهین افزایش پیدا می‌کند. در انتهای متن لایحه دفاعیه توهین خواسته خود را مبنی‌ بر مجازات متهم بیان کنید. قاضی بعد از بررسی مدارک و دلایل و احراز صحت ادعای شما، حکم مناسب را صادر می‌کند.

دلایل و مدارک مناسب برای نوشتن در لایحه دفاعیه توهین

برای اینکه بتوانید تحقق جرم توهین توسط طرف مقابل را ثابت کنید، لازم است که ضمن تقدیم نمونه لایحه دفاع از اتهام توهین ، تمام مدارک و دلایل اثبات این جرم را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی‌ که توهین به شما در ملاء عام و در حضور دیگران صورت ‌گرفته است، می‌توانید با معرفی شهود به دادگاه این‌ موضوع را ثابت کنید. در مواقعی که توهین با حرکات یا رفتاری صورت‌گرفته است و دوربین‌های مداربسته این مورد را ضبط کرده‌اند، می‌توانید با ارائه فیلمی که توسط دوربین‌ها ضبط ‌شده است، به قاضی برای تصمیم‌گیری کمک کنید.

گاهی ممکن است توهین در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی صورت بگیرد. در این حالت می‌توانید با ارائه پرینت پیام توهین‌ آمیز طرف مقابل یا فایل صوتی ضبط‌ شده یا کلیپی که در آن به شما توهین شده ‌است، این ‌موضوع را به دادگاه ثابت کنید. در صورتی ‌که قاضی صحت مدارک ارائه ‌شده را احراز کند، به نفع شما حکم می‌دهد. با این فرض متهم را به مجازات جرم توهین محکوم می‌کند.

پیشنهادی برای شما

اگر در خصوص موضوع این لایحه نیاز به مشاوره و راهنمایی حقوقی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. با ثبت درخواست برای استفاده از این خدمات، می‌توانید به سهولت و در اسرع وقت با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب گفتگو داشته باشید. علاوه براین، با ثبت درخواست تنظیم لایحه این امکان را خواهید داشت که نوشتن لایحه مورد نظر خود را به تیم حقوقی احتراما بسپارید.

تنظیم لایحه توهین از طرف شاکیتنظیم لایحه توهین از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال