لایحه خیانت در امانت از نقطه نظر قانون!

لایحه خیانت در امانت

نمونه لایحه خیانت در امانت یک لایحه مهم است که در زمان تحقق جرم خیانت در امانت، توسط طرفین به دادگاه تقدیم می‌شود. خیانت در امانت، امری مذموم و ناپسند است که در قانون برای آن مجازات نیز در نظر گرفته‌اند. خیانت در امانت به این معنی است که امین در نگهداری مال امانی، مرتکب تقصیر شده‌ باشد یا مال امانی را تصاحب کرده‌ است و به صاحبش پس نمی‌دهد. تصاحب کردن مال یعنی اینکه امین با مال امانی، رفتار مالکانه داشته و قصد او از این کار، ضرر زدن به مالک اصلی باشد.

برای مثال، اگر شخصی خانه‌ای که به او سپرده شده‌ است را به مسافران اجاره دهد و تمام درآمد این کار را برای خود بردارد، در این حالت، جرم خیانت در امانت واقع شده ‌است. همچنین اگر شخصی وجه یا مالی را به امین بدهد که این مال قابل‌ تجزیه باشد و امین هر بار مقداری از آن را برای خود بردارد، این ‌موضوع موجب تحقق جرم خیانت در امانت می‌شود.

مانند اینکه فردی مقدار زیادی برنج را نزد امین قرار دهد و پس ‌از مدتی امین به قصد ضرر زدن به مالک، مقداری از این برنج را تصاحب کند. در این ‌صورت جرم خیانت در امانت واقع شده ‌است. مالک این اموال می‌تواند علیه امین، نمونه لایحه خیانت در امانت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. قاضی بعد از بررسی محتوای لايحه خيانت در امانت و با توجه به مدارکی که ارائه ‌شده است در این ‌مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

دیگر مقاله‌ای که پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله مطالعه کنید، مقاله لایحه دفاعیه خیانت در امانت‌ است. با زدن روی لینک می‌توانید این مقاله را در مجله حقوقی احتراما بخوانید. مطالعه آن اطلاعات کامل‌تری را در خصوص موضوع این لوایح در اختیار شما قرار می‌دهد.

این جرم چگونه جرمی است؟

خیانت در امانت جرمی است که علیه اموال مردم واقع می‌شود. در حقوق، خیانت فقط در رابطه با اموال مردم مطرح می‌شود. یعنی افشای راز یا ارتباط شخص متأهل با افراد دیگر که در بین مردم به ‌عنوان خیانت معرفی می‌شود، در قانون خیانت محسوب نمی‌شوند و عناوین مجرمانه دیگری دارند. بنابراین خیانت در امانت فقط در رابطه با مال منقول یا غیرمنقول مردم محقق می‌شود. این جرم به‌ موجب قانون جدید، به یکی از جرائم قابل گذشت تبدیل‌ شده است. یعنی در صورتی ‌که مالک مال پس از تحقق جرم خیانت در امانت، از امین گذشت کند یا به او رضایت دهد، مجازات مجرم و دادرسی منتفی می‌شود.

گاهی ممکن است شخصی مال امانتی را تصاحب کند و مدعی شود که مالک آن مال خودش است. در این حالت مالک اصلی علیه امین نمونه لایحه خیانت در امانت را تنظیم و به دادگاه تقدیم می‌کند. سپس ضمن تقدیم نمونه لایحه شکایت خیانت در امانت ، مدارک و دلایل اثبات مالکیت خود را به دادگاه ارائه می‌دهد. در صورتی ‌که امین نتواند ادعای مالکیت خود را در دادگاه ثابت کند، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود و مال امانی به صاحب اصلی داده خواهد شد.

خیانت در امانت در مال مشاع

مال مشاع، مالی است که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک است. شرکای مال مشاع در تمام ذرات این مال شریک هستند. گاهی ممکن است چند نفر از شرکا، سهم خود را به یکی از شرکا بسپارند تا در غیاب آن‌ها از مال مورد نظر نگهداری کند. در این حالت اگر امین با سوءنیت و قصد ورود ضرر به سایر شرکا موجب تلف شدن یا گم شدن مال مشاع شود، مرتکب جرم خیانت در امانت شده‌ است. در این حالت شرکای دیگر می‌توانند علیه او نمونه لایحه خیانت در امانت را تنظیم و به دادگاه تقدیم کنند. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک ارائه‌ شده و با توجه به محتوای نمونه لایحه خیانت در امانت ، حکم مناسب را صادر می‌کند.

نحوه نوشتن لایحه خیانت در امانت

اگر قصد دارید نمونه لایحه خیانت در امانت را برای خود یا دیگری بنویسید؛ لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل که مال را نزد او سپرده‌اید، به ‌طور کامل و به‌ همراه آدرس در متن لایحه بنویسید. سپس مشخصات مال امانی و زمان به امانت سپردن این مال را در نمونه لایحه خیانت در امانت بیان کنید. به خاطر داشته باشید که توضیحات خود را به‌ صورت کوتاه، بدون ابهام و خلاصه بنویسید. از بیان مطالب غیر ضروری و غیر مرتبط در متن لایحه خیانت در امانت خودداری کنید.

بهتر است که توضیحات خود را دسته‌بندی کنید و آن‌ها را در قالب بندهای مرتب، منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. استفاده از مواد قانونی مناسب، آیات، روایات، قواعد فقهی، نظریه‌های مشورتی و آرای وحدت رویه موجب تاثیرگذاری بیشتر نمونه لایحه شکایت خیانت در امانت می‌شود. در انتهای متن لایحه خیانت در امانت ، خواسته خود مبنی‌ بر مجازات متهم و رد مال خود را بنویسید. به دلیل اینکه مخاطب لايحه خيانت در امانت قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است، بهتر است که توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. در صورتی‌ که نوشتن لایحه برای شما مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم که از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک لایحه خیانت در امانت

زمانی‌ که نمونه لایحه خیانت در امانت را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن، تمام دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهید. ارائه مدارک و دلایل محکمه ‌پسند ممکن است نتیجه دادگاه را به نفع شما تغییر دهد. ممکن است شخصی مالی را نزد شما سپرده‌ باشد که آن مال، تا حدودی خراب است، ولی شما از این‌ موضوع بی‌اطلاع بوده‌اید. در این حالت می‌توانید با معرفی شاهد یا ارائه دلایل و مدارک مناسب، این ادعا را در دادگاه ثابت کنید. قاضی با توجه به محتوای نمونه لایحه خیانت در امانت و مدارک ارائه‌ شده، حکم مناسب را صادر می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا خدمات تنظیم لایحه روی هر یک از لینک‌های قبل بزنید. به این ترتیب، می‌توانید برای بهره مندی از این خدمات حقوقی، درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست تیم حقوقی احتراما در اسرع وقت با شما ارتباط خواهند گرفت.

تنظیم لایحه خیانت در امانت از طرف شاکیتنظیم لایحه خیانت در امانت از طرف متهم

ثبت نظر یا سوال