لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه ؛ به منظور دفاع در برابر بروز این جرم و حوادث ناشی از آن

لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه

نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه عنوان تعداد زیادی از لوایح مطرح در دادگاه کیفری دو است. جرم رانندگی بدون گواهینامه، جرمی است که علاوه ‌بر راننده، موجب ورود ضرر به سایر افراد نیز می‌شود. برای کاهش خسارات مالی و جانی افراد بر اثر رانندگی، قانونگذار نداشتن گواهینامه رانندگی را جرم‌انگاری کرده‌ است. این ‌موضوع تا حد زیادی از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری می‌کند اما همواره افرادی وجود دارند که به‌ جهت نداشتن گواهی‌نامه، به خود و دیگران ضررهای جبران‌ناپذیری را وارد می‌کنند. شخصی که فاقد گواهینامه است، از نظر قانون صلاحیت و حق رانندگی وسایل نقلیه را ندارد.

این شخص در صورت برخورد با خودروی دیگر یا عابران پیاده، مسئول است و مجازات کیفری در حق او اعمال می‌شود. پیگیری جرم رانندگی بدون گواهینامه، در دادگاه کیفری 2 انجام می‌شود. هر چند این موضوع توسط افراد زیان‌دیده نیز انجام خواهد شد. به‌ جهت اینکه این جرم یکی از جرائم غیرقابل گذشت است، رسیدگی به آن نیازمند شاکی خصوصی نیست. با شروع جلسات دادرسی، راننده متخلف می‌تواند برای دفاع از خود، نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. قاضی با بررسی دلایل و مدارکی که ارائه ‌شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

شما در این مقاله با نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه و مجازات جرم رانندگی بدون گواهینامه آشنا می‌شوید.

ماهیت و مفهوم لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه

به اجازه‌نامه‌ای که جهت رانندگی وسایل نقلیه از طرف راهنمایی و رانندگی ، برای افراد متقاضی صادر می‌شود؛ گواهینامه می‌گویند. برای دریافت گواهینامه، شخص متقاضی پس ‌از آموزش، باید در آزمون‌های مربوطه شرکت کند. این شخص با فراگیری آموزش‌های علمی و عملی، پس ‌از قبولی در آزمون‌ها، استحقاق دریافت گواهینامه را خواهد داشت. برای هر نوع وسیله نقلیه‌ای، گواهینامه مختص همان وسیله صادر می‌شود. ماشین‌آلات سنگین و صنعتی گواهینامه ویژه خود را دارند. بنابراین شخصی که متقاضی دریافت گواهینامه لودر، گریدر و ماشین‌آلات مانند آن‌ها است، باید گواهینامه ویژه این ماشین‌آلات را دریافت کند. شخصی که در آزمون‌ها قبول شده، ولی هنوز گواهینامه برای او صادر نشده ‌است، حق رانندگی ندارد و به‌ عنوان فرد بدون گواهینامه محسوب می‌شود.

در صورتی ‌که گواهینامه شخصی صادر شود تا زمانی ‌که این گواهینامه اعتبار دارد، حق رانندگی دارد. این شخص باید بعد از انقضای مدت اعتبار گواهینامه، برای تمدید اعتبار و مدت آن اقدام کند. البته توجه داشته باشید شخصی که تاریخ اعتبار گواهینامه او به اتمام رسیده باشد و برای اعتبار آن اقدام نکرده‌ است، به ‌عنوان شخصی بدون گواهینامه محسوب نخواهد شد. همچنین همراه نداشتن گواهینامه موجب نمی‌شود که راننده بدون گواهینامه محسوب شود. به ‌این‌ ترتیب اگر شخصی گواهینامه خود را همراه نداشته باشد و به ‌علت حادثه رانندگی، به خود یا دیگران صدمه‌ای وارد کند، مشمول مجازات جرم رانندگی بدون گواهینامه نیست.

در رابطه با نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه ، این موارد را به خاطر داشته باشید

  1. رانندگی بدون داشتن گواهینامه حتی اگر منجر به قتل شود، قتل غیرعمد محسوب می‌شود.
  2. شخصی که در آزمون‌های رانندگی قبول‌ شده ولی هنوز گواهی‌نامه او صادر نشده‌ است، به ‌عنوان شخص بدون گواهینامه محسوب می‌شود.
  3. جرم رانندگی بدون گواهینامه، یک جرم غیر قابل گذشت است. یعنی برای پیگیری آن نیاز به شاکی خصوصی نیست. به‌ محض اینکه شخصی بدون گواهینامه به رانندگی اقدام کند، این جرم محقق شده ‌است.
  4. اگر اعتبار گواهینامه شخصی به اتمام برسد، این شخص فرد بدون گواهینامه محسوب نمی‌شود بلکه موظف است برای رانندگی، اعتبار گواهینامه خود را تمدید کند.
  5. اگر شخصی که فاقد گواهینامه است به علت وقوع حادثه رانندگی تحت تعقیب قرار بگیرد و معلوم شود که مقصر حادثه نبوده است؛ فقط به جهت جرم رانندگی بدون گواهینامه مجازات خواهد شد.
  6. شخصی که بدون گواهینامه، رانندگی کند و با این اقدام خود، موجب وقوع حادثه شود؛ هم مسئولیت حقوقی دارد و هم مستحق مجازات کیفری است.

لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

در مواقعی که شخصی بدون داشتن گواهینامه، اقدام به رانندگی کرده باشد، مجرم است. اگر این اقدام او موجب وقوع حادثه شود، مجازات هر دو جرم برای او اعمال خواهد شد. گاهی ممکن است شخصی بدون داشتن گواهینامه رانندگی با خودروی دیگری برخورد کند و در آن حادثه، راننده‌ای که گواهینامه داشته است، مقصر باشد ولی راننده‌ای که گواهینامه ندارد، به ‌اشتباه به‌ عنوان مجرم شناخته شود.

در این حالت این شخص با تقدیم نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه به دادگاه، تلاش می‌کند که حق خود را احیا کند زیرا نداشتن گواهینامه به ‌تنهایی موجب نمی‌شود که این راننده مسئول حادثه و جبران خسارت شود. بلکه این جرم عنوان مجرمانه مستقلی دارد. به‌ این ‌ترتیب، کاربرد نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه در جایی است که راننده‌ای که گواهینامه نداشته است، قصد دارد از خودش دفاع کند. قاضی با توجه به دلایل و مدارکی که ارائه شده است در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

کاربرد لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه با ذکر یک مثال:

شخصی را در نظر بگیرید که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کرده ‌است. این راننده مهارت رانندگی دارد اما گواهینامه رسمی برای رانندگی ندارد. در زمان رانندگی او موتورسواری بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، با خودروی او برخورد می‌کند. این حادثه منجر به ورود خسارات و صدماتی به هر دو طرف و وسایل نقلیه آن‌ها می‌شود. به دلیل اینکه راننده خودرو گواهینامه ندارد، ممکن است برخلاف واقعیت به ‌عنوان مقصر شناخته شود.

بعد از اعلام جرم و تحقیقات مقدماتی، پرونده به‌ همراه کیفرخواست صادره، به دادگاه ارسال می‌شود. با شروع جلسات دادرسی، راننده با تنظیم نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه و تقدیم آن به دادگاه، توضیحات خود را به ‌طور کامل مطرح می‌کند. این شخص با معرفی شهود و ارائه سایر دلایل تلاش می‌کند قاضی را قانع کند تا به نفع او حکم دهد. در صورتی‌ که قاضی موتورسوار را عامل حادثه شناسایی کند، راننده خودرو را فقط به‌ جهت نداشتن گواهی‌نامه مجازات می‌کند. به منظور رسیدگی به بروز حادثه رانندگی نیز، می‌توان از لایحه تصادف رانندگی استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنم که در مجله حقوقی احتراما، درباره این لایحه نیز مقاله‌ مرتبط را مطالعه کنید.

چگونه این لایحه را بنویسیم؟

در صورتی ‌که قصد دارید نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه را تنظیم کنید، لازم است که مشخصات خود را به‌ همراه آدرس بنویسید. در صورتی ‌که با شخص یا خودروی دیگری برخورد کرده‌اید نیز، لازم است که مشخصات طرف مقابل را به همراه مشخصات وسیله نقلیه او در متن لایحه بنویسید. سعی کنید توضیحات خود را به ‌صورت مختصر، کوتاه، مفید و کامل بیان کنید. شما می‌توانید توضیحات خود را در قالب پاراگراف‌های منظم، مرتب و مرتبط با یکدیگر بنویسید.

به‌ جهت اینکه قاضی رسیدگی ‌کننده به پروند، مخاطب نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه است، توصیه می‌شود توضیحات خود را با زبان قانون بنویسید. چنانچه به این‌ موضوع تسلط ندارید، از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. استفاده از مواد قانونی مرتبط، نظریه‌های مشورتی و آراء وحدت رویه، موجب افزایش اعتبار و کاربرد بهتر نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه می‌شود. در انتهای این لایحه نیز خواسته خود را مبنی ‌بر کاهش مجازات بنویسید. قاضی بعد از بررسی محتوای لایحه و با توجه به مدارکی که ارائه‌ شده است، حکم مناسب را صادر می‌کند.

اسناد و مدارک مرتبط با نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه

زمانیکه نمونه لایحه دفاعیه رانندگی بدون گواهینامه را به دادگاه تقدیم می‌کنید، لازم است که ضمن آن مدارک و دلایل اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه دهید. برای این کار باید نظریه کارشناسی که در زمان وقوع حادثه حاضر شده است را به همراه سایر مدارک به دادگاه ببرید. در صورتی ‌که در زمان وقوع حادثه رانندگی، افرادی در صحنه حاضر بودند، می‌توانید آن‌ها را به دادگاه معرفی کنید.

شهادت افراد مطلع در کنار سایر مدارک و دلایل به علم قاضی در رابطه با این پرونده کمک می‌کند. چنانچه صحنه حادثه توسط دوربین‌های مداربسته یا دوربین‌های نصب ‌شده در خیابان یا جاده‌ها ضبط ‌شده باشد، می‌توانید فیلم ضبط ‌شده این دوربین‌ها را به دادگاه ارائه دهید. صرف نداشتن گواهینامه نباید موجب از بین رفتن حق دفاع شما شود. قاضی با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌ شده، تصمیم مناسب را اعلام می‌کند.

به خاطر داشته باشید که:

لایحه‌ای که به دادگاه ارائه می‌دهید، در نتیجه پرونده و حکم نهایی دادگاه بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل، لازم است که برای تنظیم آن، دقت زیادی داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد ما برای شما، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم لایحه است. با زدن روی لینک هر کدام از آن‌ها، درخواستتان را ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

ثبت نظر یا سوال