لایحه عدم تمکین زوجه را چگونه بنویسیم و ارائه آن چه زمانی کاربرد دارد؟

لایحه عدم تمکین زوجه

یکی از روش‌هایی که اشخاص با استفاده از آن می‌توانند مساله‌ای را به مراجع قضایی اطلاع دهند و تقاضای رسیدگی به آن مساله و حل و فصل اختلافات موجود را داشته باشند، تقدیم لایحه به مراجع قضایی است. امروزه لوایح در مسائل حقوقی، خانواده و کیفری کاربرد زیادی دارند. نمونه لایحه عدم تمکین زوجه یکی از لوایح مرتبط با مسائل خانواده است. این لایحه معمولا توسط مرد به مرجع قضایی تقدیم می‌شود. اما زوجه هم گاهی اوقات این لایحه را به قاضی تقدیم می‌کند. خانم‌ها به علت‌های مختلف این لایحه را می‌نویسند و به قاضی تقدیم می‌کنند اما هدف تمام خانم‌ها از تنظیم این لایحه، دستیابی به حقوق قانونی و مشروع خودشان است.

در ادامه مطلب درباره ماهیت نمونه لایحه عدم تمکین زوجه ، زمان تقدیم این لایحه، قوانین و مقررات مرتبط با آن، مدارک و مستندات مرتبط و منابع فقهی و آیات قرآنی مربوط به آن، صحبت می‌کنیم. اگر تمایل دارید که این لایحه را بنویسد و به مراجع قضایی ارائه دهید، با مطالعه این مقاله اطلاعات مناسبی درباره آن کسب خواهید کرد.

لازم به ذکر است که این لایحه، از انواع لایحه تمکین یا لایحه عدم تمکین است که با توجه به شرایط اشخاص نوشته می‌شود.

بررسی ماهیت نمونه لایحه عدم تمکین زوجه

این لایحه در واقع یک متن رسمی و قانونی است که توسط زوجه نوشته می‌شود و خانم آن را به مراجع قضایی – عموما دادگاه خانواده تقدیم می‌کند. طبق قانون و مقررات کشور ما، زوجین پس از ازدواج حقوق و تکالیفی دارند و شرط برخورداری آن‌ها از این حقوق، انجام وظایفشان است. تمکین وظیفه زوجه بعد از ازدواج محسوب می‌شود. منظور از تمکین، این است که خانم وظیفه دارد که مسئولیت‌هایش را در زندگی مشترک انجام دهد. مثلا؛ باید خانم دستورات شوهرش را اجرا کند، بدون اجازه مرد از منزل خارج نشود، نیاز‌های عاطفی و جنسی همسرش را تامین کند و با آقا در منزل مشترک، ساکن باشد.

مرد موظف است در اِزای انجام این تکالیف توسط زوجه، به همسرش نفقه بدهد. نفقه در واقع یکی از حقوق خانم است و شامل هزینه‌ها و مخارج خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان می‌شود. حتی در قانون مدنی به این مطلب اشاره شده است که اگر خانم بر اساس عادت، ابتلا به بیماری یا هر علت دیگری نیاز به خدمتکار داشته باشد، مرد موظف است که جهت انجام کار‌های خانم، خدمتکار استخدام کند.

اگر زوجه از مرد تمکین کند ولی آقا بدون هیچ علت منطقی و موجهی به همسرش نفقه ندهد یا اگر خانم از شوهرش تمکین نکند اما این عدم تمکین، علت درست و موجهی داشته باشد و قانون آن را بپذیرد، خانم می‌تواند نمونه لایحه عدم تمکین زوجه را بنویسید و در آن لایحه، این مسائل را عنوان کند و به مرجع قضایی توضیح دهد تا از حقوق مشروع و قانونی خود محروم نشود.

زمان تنظیم نمونه لایحه عدم تمکین زوجه

موضوعی که در تنظیم این لایحه اهمیت زیادی دارد، بررسی زمان تنظیم لایحه و به دنبال آن تقدیم لایحه به مراجع قضایی است. در موقعیت‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم و در صورت وجود شرایط قانونی، خانم می‌تواند این لایحه را به قاضی تقدیم کند.

  1. اگر زوجه از همسرش تمکین کند و تمام وظایفش را انجام دهد، اما مرد بدون هیچ علت موجه و منطقی و علی رغم استطاعت و تمکن مالی به خانم نفقه ندهد.
  2. زمانی که ارتباط جنسی با مرد، سلامتی خانم را در معرض خطر جدی قرار بدهد یا اقامت مشترک در یک منزل با آقا به علت وجود خطرات مالی یا حیثیثی ممکن نباشد و دادگاه این موضوع را تایید کند.
  3. چنانچه مرد غایب مفقود الاثر باشد یعنی زندگی مشترک را ترک کند و مدت 4 سال از غیبت شوهر بگذرد و خانم هیچ اطلاع و آدرس و نشانه‌ای از شوهرش نداشته باشد.
  4. زمانی که مرد مرتکب جرم شود و در زندان باشد و طبق قانون مجازات اسلامی به 5 سال مجازات حبس یا بیشتر از این مدت محکوم شود.
  5. زمانی که مرد، اعتیاد شدید به مواد مخدر یا مشروبات الکی داشته باشد و پزشک معالج تشخیص دهد که ترک اعتیاد مرد، امکان ندارد.
  6. اگر مرد به بیماری‌های خطرناک و صعب العلاج جسمی یا روانی مانند ایدز و جنون مبتلا شود و زندگی مشترک با مرد در این شرایط ممکن نباشد.
  7. زمانی که مرد از خانم سوء استفاده کند و با آزار و اذیت جنسی و ضرب و شتم شدید، سلامتی همسرش را در معرض خطر قرار دهد و تحمل این شرایط با توجه به وضعیت جسمی خانم ممکن نباشد.

بررسی زمان استناد به حق حبس

یکی از حقوق خانم بعد از عقد ازدواج، حق حبس مهریه است. منظور از حق حبس این است که اگر مهریه خانم حال و عندالمطالبه باشد، زوجه پس از ازدواج می‌تواند هیچ نوع تمکینی از شوهرش نداشته باشد تا این مهریه را دریافت کند. اگر مرد در این شرایط به دادگاه مراجعه کند یا لایحه بنویسد و به دادگاه تقدیم کند تا خانم مجبور شود از آقا تمکین کند، خانم در این شرایط و طبق قانون، مجاز است که هیچ تمکینی از مرد نداشته باشد. همچنین می‌تواند با تنظیم لایحه و استناد به حق حبس مهریه، این موضوع را به اطلاع قاضی برساند. البته توجه کنید اگر شما حتی یکبار و تنها یکی از وظایف خود را هم انجام دهید، حق حبس مهریه از بین می‌رود.

مسائل شکلی مرتبط با نمونه لایحه عدم تمکین زوجه

باید در تنظیم این لایحه علاوه بر رعایت شرایط قانونی و توجه به زمان مناسب به مسائل شکلی و مرتبط با ساختار این لایحه نیز توجه داشته باشید و نکات نگارشی و دستوری را رعایت کنید تا این لایحه هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ شکلی و ظاهری لایحه‌ای معتبر و مفید باشد. در نتیجه، در تنظیم این لایحه به موضوعات زیر توجه کنید.

  1. لایحه خوش خط و خوانا باشد و مطالب واضح، رسا و فاقد ابهام نوشته شوند.
  2. هر چقدر که لایحه را به صورت مختصر‌تر و مفید‌تر بنویسید، تاثیر گذاری بیشتری دارد. زیرا این متن، یک لایحه رسمی و قانونی است و داستان نیست که جزییات را نیز در آن ذکر کنید. طولانی شدن این لایحه موجب می‌شود که مخاطب شما یعنی قاضی خسته شود و زمان کافی جهت مطالعه آن را نداشته باشد.
  3. مطالب خود را به صورت پیوسته و مرتب در لایحه بنویسید به طوری که در سرتاسر این لایحه و بین تمامی جمله‌ها، مفهومی واحد وجود داشته باشد.
  4. زمان تنظیم نمونه لایحه عدم تمکین زوجه ابتدا متن لایحه، سپس مواد قانونی، مدارک و مستندات مرتبط با لایحه، منابع فقهی و آیات قرآنی مرتبط با این لایحه را بنویسید.
  5. اگر شما وکیل دادگستری هستید و زوجه به شما جهت تنظیم این لایحه وکالت داده است، حتما وکالت نامه خود را به لایحه پیوست کنید و با مُهر خود، زیر متن لایحه را مُهر بزنید.
  6. در بخش نهایی لایحه، با رعایت ادب و احترام به مرجع قضایی، از قاضی بخواهید که با مطالعه لایحه و بررسی مدارک شما در رابطه با موضوع عدم تمکین، تصمیم قانونی و عادلانه بگیرد و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت خود لایحه را امضا کنید.

مواد 1029، 1127، 1129 و 1130 قانون مدنی در این لایحه

طبق این مواد قانونی، اگر مرد بعد از ازدواج به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود، خانم اجازه دارد که ارتباط زناشویی با همسرش نداشته باشد و مرد باید در این شرایط، به همسر خود نفقه بدهد. اگر مرد در این حالت به خانم نفقه نپردازد، زوجه می‌تواند با تقدیم این لایحه از قاضی بخواهد که مرد را به پرداخت نفقه مجبور کند یا در صورت واریز نکردن نفقه، خانم را طلاق بدهد.

اگر مرد مدت 4 سال تمام، زندگی مشترک را ترک کند و خانم هیچ اطلاع و آدرسی از آقا نداشته باشد یا مرد به موجب ارتکاب جرم به مجازات حبس به مدت 5 سال یا بیشتر محکوم شود، اعتیاد شدید به مواد مخدر یا مشروبات الکی داشته باشد و ترک این اعتیاد به تشخیص پزشک معالج، ممکن نباشد یا مرد بعد از ازدواج به جنون یا بیماری صعب العلاج مبتلا شود، در تمام این حالات، زوجه می‌تواند با تنظیم این لایحه و تقدیم آن به قاضی علت عدم تمکین از مرد را توضیح دهد یا تقاضای طلاق داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم

در این مقاله سعی داشتیم به مهمترین نکات مربوط به این لایحه اشاره کنیم اما باید در نظر داشته باشید که تنظیم یک لایحه تاثیرگذار و کاربردی که بتواند تمام مسائلی که در نظر دارید را در محاکم قضایی بیان کند، نیازمند آگاهی و تسلط به نکات حقوقی و قوانین مربوطه است. علاوه براین، شخصی که لایحه شما را تنظیم می‌کند، باید در این حوزه از تجربه کافی نیز برخوردار باشد.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم با ثبت درخواست در بخش تنظیم لایحه اختصاصی ، مسئولیت تنظیم لایحه مد نظر خود را به تیم احتراما بسپارید. علاوه براین، اگر تمایل دارید سوالات خود درباره شرایط مد نظرتان را از مشاور حقوقی بپرسید و درباره آن سوالات گفتگو کنید، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تنظیم لایحه تمکین از طرف زوجهتنظیم لایحه تمکین از طرف زوج

ثبت نظر یا سوال